• Anonym (Ekonomi…)

Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
    Nyfiken på hur alla andra skulle gjort.. 

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Anonym (Röllök)
    Batikhäxa skrev 2024-08-18 22:25:30 följande:
    Samtidigt verkar sambon betala allt relaterat till boendet, vilket inte lär vara gratis och säkerligen dyrare än matkostnad och övrigt. TS levnadskostnader bör ha minskat av ihopflytten eftersom boendekostnaderna täcks av sambon. Det bör ge en möjlighet att spara. Man har faktiskt ett eget ansvar att se om sitt hus. Dessutom är det väl ett värde att TS och barnen får bo i huset? Utan att betala hyra eller köpeskilling. 

Får de gemensamma barn får man väl se över fördelning av kostnader och ekonomin i sin helhet.
    Jämför i stället med scenariot med lika ägande
  • Batikhäxa
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-18 23:08:20 följande:
    Jämför i stället med scenariot med lika ägande
    Utveckla gärna vad du menar med att jämföra med lika ägande.

Lika ägande förutsätter, i min värld iaf, att man betalar lika delar av investeringen dvs köpeskillingen, och drift, underhåll etc. Smakar det så kostar det.
  • Anonym (Röllök)
    Batikhäxa skrev 2024-08-18 23:19:11 följande:
    Utveckla gärna vad du menar med att jämföra med lika ägande.

Lika ägande förutsätter, i min värld iaf, att man betalar lika delar av investeringen dvs köpeskillingen, och drift, underhåll etc. Smakar det så kostar det.
    Ja, det innebär att man investerar liknande. Skulle vara en bättre sits för ts att flytta till ett boende med lika ägande så hon inte står på bar backe
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mimmi)
    Björkenli skrev 2024-08-18 01:17:01 följande:
    Det är relativt vanligt att många ser sin partners barn som sina efter många år ihop.
    Att han redan nu verkar ha bestämt sig för att han inte kommer känna så tycker jag känns som en konstig inställning, samtidigt som man köper hus med avsikten att leva ihop.
    Det tror jag inte att det är.
    Jag tycker att han är klok som ser om sitt eget i första hand.
  • Anonym (Mimmi)
    Björkenli skrev 2024-08-17 21:37:10 följande:

Hm himla svårt!

Äktenskap fyller en funktion i såna här lägen. Om en man friar vet man att det betyder att han avser att leva livet ihop och att han vill dela på sina tillgångar. 

Alla såna här arrangemang som du beskriver att ni har känns inte riktigt rätt för mig, eftersom det ändå för mig signalerade att det inte finns en långsiktig tanke..

Att pengarna inte ska gå till dina barn tex? Om ni ska leva resten av era liv ihop, kommer han då inte älska dem nästan som om det vore hans egna? Att han direkt tänker att han inte vill att dina barn ska få del av hans ekonomiska framgång, trots att han inte har egna barn z känns inte riktigt bra för mig...

Jag har väl inget förslag... Jag tycker nog vara att vid stor skillnad såhär så blir det så konstigt att inte ha gemensam ekonomi om man satsar på att leva ihop långsiktigt... Jag kanske är gammaldags..

Så kanske det resonerades förr, idag skiljer sig hälften av dem som gifter sig.
    Ts kan ha otur och lämna jordelivet ung och då står mannen där, pengarna är hos hennes ungar.
    De har en egen far att ärva, eller fler!

Kanske mannen vill ha egna barn en dag och då vill han såklart inte att ts ungar ska ha del av den kaka han slitit ihop.
  • Anonym (F)

Det står ingenting om hur TS bodde innan de flyttade in i huset. Hon var alltså inte ekonomiskt utsatt då, men blev det nu när hon får bo i ett fint hus som hon inte betalar en krona för?
    Tipset är att stå i bostadsköer om relationen går åt skogen.

• Anonym (Lika leker bäst)

relationer där det finns särkullbarn håller sällan. Det finne en anledning till det. Det finns också en anledning till att relationer med lika inkomst håller längst. 
    Han betalar boende till dig och dina barn. Du bör stå för en större del av hushållskostnaden. Då du har två barn varannan vecka så bör du stå för 2tredjedelar. Gör du det?

Du vill ha samma ekonomi som honom trots att han nog offrat mycket och jobbat hårt. Nu ska han inte ens få ta sin utdelning varje år?  Han har jobbat hårt och drömmer om att kunna ha en viss livsstil men så fort han får sambo så ska han hushålla med boende till dig och två barn som inte ens är hans. Dessutom ska han se till så ni alla 4 har samma levnadsstandard när han innan bara hade sig själv. 

Tror du att relationen håller ?
    Statistiken är emot er och du är inte nöjd. 

• Tom Araya

Jag förespråkar en semigemensam ekonomi på följande sätt.

Var och en betalar för sitt eget ägande i bil, hus, telefon e.t.c.

Gemensamma kostnader, såsom mat, hygien, tv/internet, försäkringar, gemensam bil och bostadens driftkostnader betalas gemensamt från ett eller flera gemensamma konton för dessa ändamål.

Är inkomstskillnaden stor föreslår jag att man procentuellt efter hur stor del av den gemensamma inkomsten man har, gör månatliga överföringar från sitt lönekonto till dessa konton.
    D.v.s. om du drar in 30 % och han 70 % av er sammanlagda inkomst, så bidrar ni till de gemensamma kostnaderna med 30 respektive 70 %.

Om du har barn boende hos er och inga gemensamma barn så borde barnbidrag och ev underhåll gå direkt in på ert gemensamma konsumtionskonto utan att räknas av från ditt bidrag till er gemensamma del av ekonomin.

Eventuellt överskott kan sparas både i gemensamma och enskilda sparanden. Ni kan exempelvis bestämma att ni sätter undan 500 kr var i månaden till semester eller en ny tv eller nya möbler eller ny bil eller vad det nu är för behov ni kan se i framtiden. De pengar som inte gått till utgifter eller gemensamt sparande kan var och en spara för egen del.

• Batikhäxa
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-18 23:24:39 följande:
    Ja, det innebär att man investerar liknande. Skulle vara en bättre sits för ts att flytta till ett boende med lika ägande så hon inte står på bar backe
    Fast om TS tar sitt ekonomiska ansvar och sparar under tiden så står hon inte på bar backe.  Då kan hon använda de pengarna till att köpa eget boende. Och/eller stå i bostadskö under tiden. Med ett sådant upplägg förutsätter det att den som inte äger boendet säkerställer att hen inte står på bar backe vid separation. Givetvis också att möjlighet finns att säkerställa detta. 

I övrigt håller jag med om att jämbördighet och lika ägande är bäst.
Svar på tråden Hur gör man?