• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
    Anonym (Typ etta) skrev 2024-08-19 17:11:49 följande:
    Ja, man får tycka att det är obehagligt och göra det ändå. Problemet i ditt fall är ju att du inte gör det. Du avstår såväl snabbverkande, pump och sensor för att det är obehagligt.

Jag blir provocerad för att du har hjälpmedel till hands för att hantera din diabetes SÅ mycket bättre, men inte använder dem. Istället startar du trådar på FL kring varför det inte funkar för dig. Som någon annan skrev, du verkar leva i förnekelse.

Men för att svara på din fråga så kommer ditt blodsocker alltid att fucka upp ibland. Det kan bero på något du gjorde igår, eller dagen innan. Det kan bero på stress. Hormoner. Infektioner i kroppen. Att insulinet inte tagit som det ska. En droppe kanske kom ut. Du kanske stack på ett dåligt ställe. Osv osv. Därför är det jätteviktigt att du använder sensor, så att du snabbt kan se vad som händer. Och korrigerade det med snabbverkande. Du kommer förmodligen aldrig att kunna hitta en inställning som alltid funkar. Hjälpmedel är helt nödvändiga för att du ska få så bra värden som möjligt och slita så lite på organ och ögon som möjligt.
    Jag gör som jag, min läkare och min sjuksköterska anser fungerar bäst för mig. Varför blir du provocerad av det? Det var faktiskt min läkare som sa att "då är sensor inte för dig" när jag förklarade hur jag fungerar med saker som sitter på kroppen. Att jag knappt klarar av att vara inlagd på sjukhus med dropp och så vidare, att läkare då är beredda att söva mig för att jag inte sover. Varför kan du och andra inte bara acceptera att alla inte funkar som ni? Varför kan ni inte acceptera att läkare och sjuksköterska sätter gränser som jag ska hålla mig till,. utan då har jag, som någon skrev i den andra tråden "fattat fel". Varför kan ni inte acceptera att, även om mitt blodsocker är högt nu så kan jag få känningar av lågt blodsocker när det blir lågt FÖR MIG och vad min kropp är van vid?

Helt ärligt, alla tre trådarna har jag skrivit för att jag behövt skriva av mig. I en av dem bad jag inte ens om något råd eller någon förklaring utan skrev, just det, att jag ville skriva av mig. ÄNDÅ ska några av er gå på som ångvälter, avfärda min erfarenheter, tala om för mig att de vårdkontakter jag har har fel om ni har rätt för ni funkar på ett sätt som inte jag funkar på och lever ett liv som funkar för er men inte funkar för mig. Och all heder åt er, lev era liv. Men tala inte om för mig hur jag ska leva mitt liv, det tar jag med mina vårdkontakter.

Så tack för att du faktiskt svarade på min fråga även om det verkar ha suttit så jävla långt in att du var tungen att göra mig illa för att få fram det.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 17:48:26 följande:
    Jag gör som jag, min läkare och min sjuksköterska anser fungerar bäst för mig. Varför blir du provocerad av det? Det var faktiskt min läkare som sa att "då är sensor inte för dig" när jag förklarade hur jag fungerar med saker som sitter på kroppen. Att jag knappt klarar av att vara inlagd på sjukhus med dropp och så vidare, att läkare då är beredda att söva mig för att jag inte sover. Varför kan du och andra inte bara acceptera att alla inte funkar som ni? Varför kan ni inte acceptera att läkare och sjuksköterska sätter gränser som jag ska hålla mig till,. utan då har jag, som någon skrev i den andra tråden "fattat fel". Varför kan ni inte acceptera att, även om mitt blodsocker är högt nu så kan jag få känningar av lågt blodsocker när det blir lågt FÖR MIG och vad min kropp är van vid?

Helt ärligt, alla tre trådarna har jag skrivit för att jag behövt skriva av mig. I en av dem bad jag inte ens om något råd eller någon förklaring utan skrev, just det, att jag ville skriva av mig. ÄNDÅ ska några av er gå på som ångvälter, avfärda min erfarenheter, tala om för mig att de vårdkontakter jag har har fel om ni har rätt för ni funkar på ett sätt som inte jag funkar på och lever ett liv som funkar för er men inte funkar för mig. Och all heder åt er, lev era liv. Men tala inte om för mig hur jag ska leva mitt liv, det tar jag med mina vårdkontakter.

Så tack för att du faktiskt svarade på min fråga även om det verkar ha suttit så jävla långt in att du var tungen att göra mig illa för att få fram det.
    Om du tycker att det är värre att ha en knapp på armen som inte känns, än att ta hand om din långsiktiga hälsa, är det naturligtvis helt upp till dig. Du gör som du vill. Men du kanske inte ska klaga på ditt blodsocker om du inte använder den medicin och de hjälpmedel som finns till hands.
    Anonym (Typ etta) skrev 2024-08-19 18:23:09 följande:
    Om du tycker att det är värre att ha en knapp på armen som inte känns, än att ta hand om din långsiktiga hälsa, är det naturligtvis helt upp till dig. Du gör som du vill. Men du kanske inte ska klaga på ditt blodsocker om du inte använder den medicin och de hjälpmedel som finns till hands.
    I är du där igen. Du tycker inte att sensorn känns, men jag är inte du. För mig känns det som att någon sitter och knäpper ständigt på platsen där jag har något som sitter fast på kroppen. Det gör ont och är oerhört stressande, och min läkare avrådde från att använda sensor pga att det är exakt samma reaktion som andra liknande situationer.

Jag använder min medicin och de hjälpmedel som jag har ordinerats på det sätt som jag har ordinerats dem. Men jag är samtidigt nyfiken på vad som händer i kroppen, och varför, och jag har inte direkt heller någon att prata och stöta och blöta med. Så här är jag.

Jag förstår på sätt och vis att era reaktioner är en slags omsorg, men det slår jäkla fel när ni inte lyssnar på vad jag säger. Säg gärna dessutom att jag är känslig eller något för det är sant. Jag har gått ett helt liv där jag hela tiden hållit hårt på att tala sanning och förklara tydligt, men alltid I mitt liv blivit svfärdad och inte lyssnad på, även av de som borde ha trott på o h skyddat mig. Ett liv av frustration, med andra ord. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 16:24:30 följande:
    Nej, det gör det inte. Det är rena dumheter. Överintag av fetter allmänt kan höja insulinresistensen, vilket kan leda till högt blodsocker, men det höjer inte blodsockret i sig. Dessutom, äter du massor av ägg, kött, fisk, mejeriprodukter så äter du ju massor av mättat fett.

Musli, dvs havregryn med socker/honung och torkad frukt, däremot, det höjer blodsockret något vansinnigt för mig. Framför allt från den torkade frukten. 

De flesta äter nog inte 30 skivor bröd eller 20 dl pasta, utan det handlar nog mer om många bäckar små. Men jag vet inte hur andra äter.

Efter ett stort intag av mättat fett tar musklerna under många timmar inte upp något blodsocker alls från blodet. Det finns många studier som har visat detta. 

Därför bör man undvika mättat fett om man är diabetiker, särskilt om man äter mycket kolhydrater.

Musli är normalt sett inte sockrad med vare sig socker eller honung och man behöver inte ha torkad frukt i heller, om man inte tål det. 
    Ägg innehåller inte mängder av mättat fett. 
    Fisk innehåller knappt något mättat fett 
    Jag äter bara magert kött , som inte innehåller mängder av mättat fett.
    Kvarg innehåller knappt något mättat fett.

• Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 23:09:28 följande:
    I är du där igen. Du tycker inte att sensorn känns, men jag är inte du. För mig känns det som att någon sitter och knäpper ständigt på platsen där jag har något som sitter fast på kroppen. Det gör ont och är oerhört stressande, och min läkare avrådde från att använda sensor pga att det är exakt samma reaktion som andra liknande situationer.

Jag använder min medicin och de hjälpmedel som jag har ordinerats på det sätt som jag har ordinerats dem. Men jag är samtidigt nyfiken på vad som händer i kroppen, och varför, och jag har inte direkt heller någon att prata och stöta och blöta med. Så här är jag.

Jag förstår på sätt och vis att era reaktioner är en slags omsorg, men det slår jäkla fel när ni inte lyssnar på vad jag säger. Säg gärna dessutom att jag är känslig eller något för det är sant. Jag har gått ett helt liv där jag hela tiden hållit hårt på att tala sanning och förklara tydligt, men alltid I mitt liv blivit svfärdad och inte lyssnad på, även av de som borde ha trott på o h skyddat mig. Ett liv av frustration, med andra ord. 
    Då antar jag att du inte kan ha kläder heller....

Känns som att du börjar gå OT nu. Tråden skulle väl handla om diabetes.
  • Anonym (Typ etta)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-20 07:31:34 följande:

Efter ett stort intag av mättat fett tar musklerna under många timmar inte upp något blodsocker alls från blodet. Det finns många studier som har visat detta. 

Därför bör man undvika mättat fett om man är diabetiker, särskilt om man äter mycket kolhydrater.

Musli är normalt sett inte sockrad med vare sig socker eller honung och man behöver inte ha torkad frukt i heller, om man inte tål det. 
    Ägg innehåller inte mängder av mättat fett. 
    Fisk innehåller knappt något mättat fett 
    Jag äter bara magert kött , som inte innehåller mängder av mättat fett.
    Kvarg innehåller knappt något mättat fett.

Tror att du missförstår. Det handlar inte om att "tåla saker". Det handlar om hur blodsockret påverkas. De allra flesta diabetiker får ett kraftigt förhöjt socker av musli. Även musli utan tillsatt socker innehåller sockerarter. Alla typer av kolhydrater höjer blodsockret hos diabetiker. Dock mer eller mindre, beroende på typ.

Anonym (Typ etta) skrev 2024-08-20 13:27:17 följande:
    Då antar jag att du inte kan ha kläder heller....

Känns som att du börjar gå OT nu. Tråden skulle väl handla om diabetes.
    JAG går OT? När jag försöker FÖRKLARA att jag inte FUNKAR SOM DU när det kommer till DIABETES?

JA, det finns kläder jag inte kan använda på grund av hur de känns, och JA jag föredrar att gå naken.
  • MallaL

Mitt blodsocker stiger mycket av vanlig osockrad müsli, det är massor med kolhydrater i all spannmål.
    Jag gör egen müsli med solroskärnor, pumpafrön och nötter, av denna stiger inte blodsockret alls.

MallaL skrev 2024-08-20 15:52:46 följande:

Mitt blodsocker stiger mycket av vanlig osockrad müsli, det är massor med kolhydrater i all spannmål.
    Jag gör egen müsli med solroskärnor, pumpafrön och nötter, av denna stiger inte blodsockret alls.

Spannmål är typ mord för mitt blodsocker. Jag klarar godis och glass bättre än en brödskiva.

Ja, och så idag då...

15,4 innan frukost, tog långtidsverkande, åt glutenfria pannkakor med lättsockrade bär och lätt sockrad vispgrädde, 2 timmar senare, boom! 10,2.

Ska man skratta åt det, eller?

Nu har jag just ätit middag, så vi får väl se vad stickan säger om 2 timmar. Antingen kommer det vara under 10 eller så kommer det vara tillbaka på 15. Vadslagning?

Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker