• Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Anonym (OCD)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 19:14:58 följande:
    Okej! Ska ta upp detta med honom, måste vara jättejobbigt :(
    Det är vidrigt. Men det måste det ju vara för dig också <3
  • Anonym (F2)

Han måste ju söka hjälp hos psykiatrin och du borde absolut vara orolig! 
    Jag hade aldrig vågat vara ensam med honom.

• Anonym (f)

Det är inte din uppgift att fixa honom, ta inte så lättsamt på detta. Han har haft många år på sig och kan han uttrycka dessa tankar... Inte ditt ansvar att fixa.

Detaljen om förskolan är dock märklig för man byter inte bara sådär och då borde han följts upp...

• Anonym (hjälp)
    Anonym (f) skrev 2024-08-29 19:23:39 följande:

Det är inte din uppgift att fixa honom, ta inte så lättsamt på detta. Han har haft många år på sig och kan han uttrycka dessa tankar... Inte ditt ansvar att fixa.

Detaljen om förskolan är dock märklig för man byter inte bara sådär och då borde han följts upp...

Han bytte en gång, då han upprepade dessa handlingar mot flera ?kamrater?. Vet att han även haft kontakt med BUP mycket då han haft ?problem? efter det också och fått byta skola. Han är dock medveten om att det han gör är fel, men verkar oförmögen att ändra på sitt beteende.
  • Anonym (f)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 19:26:18 följande:
    Han bytte en gång, då han upprepade dessa handlingar mot flera ?kamrater?. Vet att han även haft kontakt med BUP mycket då han haft ?problem? efter det också och fått byta skola. Han är dock medveten om att det han gör är fel, men verkar oförmögen att ändra på sitt beteende.
    Vilket kap....

Jag har all förståelse för OCD. Bara inte svinigt och oansvarigt beteende.
  • Tukt

Hoppas du kan få han att söka hjälp. Låter ju lite hoppfullt eftersom han pratar om det.
    Men tror att även du behöver stöd och hjälp paralelt med det.

• Anonym (F2)

Förstår inte varför någon valde att trycka tumme ner på mitt inlägg där jag skrev att han måste söka hjälp hos psykiatrin.
    Det här är ju en person som verkar sakna insikt i sitt tvångsbeteende efter vad ts beskrivit och en dag kanske han inte orkar stå emot sina tvångstankar och har ihjäl ts eller någon annan. 

• Anonym (M)

Oansvari av honom att inte söka hjälp. Åven mot dig och er relation. Jag hade övervägt att lämna relationen om han inte tar ansvar för sina problem 

• Kvinnan97

Inte värt att ta reda på! better safe then sorry. 

Gör en orosanmälan mot honom och packa dina saker. INTE ditt ansvar att övertala honom att skaffa hjälp, du kan meddela hans närmsta anhörig, mamma/pappa syster eller bror så någon håller koll. Men du bär inte ansvar att han ska få hjälp. Vi behöver inte fler personer som blir mördade av våld i nära relation. 

• Anonym (OCD)
    Anonym (F2) skrev 2024-08-29 19:59:16 följande:

Förstår inte varför någon valde att trycka tumme ner på mitt inlägg där jag skrev att han måste söka hjälp hos psykiatrin.
    Det här är ju en person som verkar sakna insikt i sitt tvångsbeteende efter vad ts beskrivit och en dag kanske han inte orkar stå emot sina tvångstankar och har ihjäl ts eller någon annan. 

Du saknar kunskap om tvångstankar. Man "står inte emot" sina tvångstankar. Det är tvärt om. Finns massor att läsa om detta.

rokstjejjourer.se/tjejjouren-dalia/ocd-tvangssyndrom
    "En person med tvångstankar är INTE farlig
    och kommer INTE att göra sakerna som tankarna handlar om! I princip alla människor har tvångstankar någon gång i sitt liv och det är helt normalt! Men när du har tvångssyndrom får tankarna dig att bli osäker och få ångest."
Svar på tråden Borde man vara orolig?