• Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Soligakatten
    Anonym (Aun) skrev 2024-08-31 22:58:39 följande:
    Skulle nog säga att jag är ganska väl påläst i båda ämnena. Ta och lugna ner dig. Sluta projicera dina trauman på mig. Dom om någon verkar otroligt obildad.
    Och projicera? Vet du vad det betyder? Det du gör själv här i flera av dina inlägg är att psykiskt försöka trycka ner mig genom att använda det jag varit utsatt för emot mig. Du menar att jag inte vet vad jag pratar om för att jag varit så psykiskt nedsatt? Så du ska fortsätta att psykiskt förminska mig? Alltså ibland undra man hur vissa tänker.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:11:18 följande:
    Scrolla till inlägg nr 55 och läs det som står i länkarna. Det är två psykologer som beskriver tvångstankar, tvångshandlingar och tvångssyndrom. Jag tror att du har missuppfattat vad det är. Det är en ångestsjukdom. Inte typ röster i huvet som säger åt en att döda eller blodiga fantasier om lustmord. 

Du vet ju inte vad för typ av tvångstankar han har och hur det påverkar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb95la/tvangstankar-bakom-dubbelmordet-i-linkoping

https://www.expressen.se/kvallsposten/tvangstankar-fick-honom-att-doda/

• Soligakatten
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:11:18 följande:
    Scrolla till inlägg nr 55 och läs det som står i länkarna. Det är två psykologer som beskriver tvångstankar, tvångshandlingar och tvångssyndrom. Jag tror att du har missuppfattat vad det är. Det är en ångestsjukdom. Inte typ röster i huvet som säger åt en att döda eller blodiga fantasier om lustmord. 
    Vi vet inte vad han har för diagnos. Och Ts borde inte vara med honom. 
  • Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 23:08:58 följande:
    Precis, jag har inte läst alla inlägg så det missade jag.

Nejdå, jag blandar inte ihop något. Redan i mitt första inlägg skrev jag att det är skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar.

Men risken med att ha tvångstankar är att de kan utvecklas till tvångshandlingar. Många gör båda, tex står och tänder och släcker lampan, kollar spisen otaliga gånger, tar på saker i ritualer, tvättar händerna konstant osv. Detta är ju ganska oskyldiga saker men som tar upp en stor del av den drabbades tid och liv.

Ts skriver inte vad jag kan se att sambon är rädd för att han ska sticka kniven i henne, utan har uttalat tankar om att han tänker så.
    Det finns ju faktiskt en risk att denna tanke blir en handling, oavsett om sambon egentligen vill eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll om någon tror att risken inte finns eller är obefintlig - vad gäller tankar om att skada och döda ska ALLTID tas på allvar. Just för att man faktiskt inte bör chansa om det.

Självklart ska hon inte chansa om hon känner sig hotad. Men den logiska tvångshandlingen till TS sambos tvångstanke är ju inte att döda TS utan snarare att sluta träffa TS, be henne gömma alla knivar etc. Den som är rädd för smuts tvättar bort smuts. Den som är rädd att glömma spisen kollar spisen. Den som är rädd att skada någon ser till att den inte kan det, tex genom att isolera sig själv. När tvångstankar övergår till tvångshandling handlar det om att dämpa den ångest som tanken ger - inte att hänge sig åt det som ger en ångest.
    Läs gärna hur psykologerna förklarar det i länkarna jag la upp. 

Men, som sagt, nu utgår jag från att TS vet vad en tvångstanke är och använder ordet på rätt sätt. Om sambon snarare fantiserar om att döda henne, då gäller det ju att dra omedelbart. 

• Anonym (Aun)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 23:11:59 följande:
    Och projicera? Vet du vad det betyder? Det du gör själv här i flera av dina inlägg är att psykiskt försöka trycka ner mig genom att använda det jag varit utsatt för emot mig. Du menar att jag inte vet vad jag pratar om för att jag varit så psykiskt nedsatt? Så du ska fortsätta att psykiskt förminska mig? Alltså ibland undra man hur vissa tänker.
    Ja du verkar projicera dina egna upplevelser på TS. Vad jag kan läsa från dina inlägg så verkar du vara i affekt och insnöad på dina egna upplevelser. 
    Har själv haft liknande tvångstankar som TS sambo i flera år och har läst hundratals texter om detta samt pratat med min psykolog om detta. 
    Däremot kan jag givetvis inte garantera att TS sambo är ofarlig men av det man vet om personer med tvångstankar så är det att dessa människor i regel inte är mer benägna än någon annan att begå våldsdåd. 
    Du behöver inte svara på detta. Orkar inte diskutera med en vägg.
  • Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 23:16:35 följande:

Du vet ju inte vad för typ av tvångstankar han har och hur det påverkar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb95la/tvangstankar-bakom-dubbelmordet-i-linkoping

https://www.expressen.se/kvallsposten/tvangstankar-fick-honom-att-doda/

Det här är ju journalister som inte heller vet vad ordet betyder. Märk väl att psykistern benämner det som att han har en allvarlig psykisk störning. Tvångstankar inte en allvarlig psykisk störning utan en vanlig form av psykisk ohälsa. 

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om du hottar en trovärdig källa, men jag litar betydligt mer på två psykologer än två kvällstidningsjournalister när det kommer till just psykisk ohälsa. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:20:37 följande:

Självklart ska hon inte chansa om hon känner sig hotad. Men den logiska tvångshandlingen till TS sambos tvångstanke är ju inte att döda TS utan snarare att sluta träffa TS, be henne gömma alla knivar etc. Den som är rädd för smuts tvättar bort smuts. Den som är rädd att glömma spisen kollar spisen. Den som är rädd att skada någon ser till att den inte kan det, tex genom att isolera sig själv. När tvångstankar övergår till tvångshandling handlar det om att dämpa den ångest som tanken ger - inte att hänge sig åt det som ger en ångest.
    Läs gärna hur psykologerna förklarar det i länkarna jag la upp. 

Men, som sagt, nu utgår jag från att TS vet vad en tvångstanke är och använder ordet på rätt sätt. Om sambon snarare fantiserar om att döda henne, då gäller det ju att dra omedelbart. 

Läste du mina länkar?

Vi vet inte vilken kategori ts sambo faller under. Dina länkar som säger att det är ofarligt eller mina länkar som visar två människor som dödat pga tvångstankar. Den ena dödade sin fru och sitt barn.

Det är också skillnad på att säga:
    Jag är rädd för mina tankar om att skada och döda
    än att säga:
    Jag tänker att jag ska skada och döda.

Vi vet som sagt inte. Dina länkar eller mina.
    Men om man tror att det är som dina länkar och har fel, då dör ts. Om man tror att det är som mina länkar och har fel, då händer ingenting.

Så därför ska ts givetvis lämna om sambon vägrar söka hjälp.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:27:44 följande:
    Det här är ju journalister som inte heller vet vad ordet betyder. Märk väl att psykistern benämner det som att han har en allvarlig psykisk störning. Tvångstankar inte en allvarlig psykisk störning utan en vanlig form av psykisk ohälsa. 

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om du hottar en trovärdig källa, men jag litar betydligt mer på två psykologer än två kvällstidningsjournalister när det kommer till just psykisk ohälsa. 
    Det är inte journalister som hittar på saker. Det finns tvångstankar i både ofarlig och farlig kategori. 

Hur vet du att ts sambo inte faller i denna farliga kategori? Har du träffat honom, pratat med honom? Hur vet du att han inte lider av denna psykiska ohälsa med tanke på att han redan skadat andra som barn? Kan du ha på ditt samvete om ts lyssnar på dig, det är ingen fara, och så dör hon?

Om du har fel är konsekvensen stor.
    Om jag har fel händer ingenting.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 20:31:51 följande:
    Det var just därför jag gjorde detta inlägg, för vägledning eller tips angående hantering av potentiell ocd. Också pga tidigare agerande efter handlingsimpuls.
    Hjärtis, här ser du tex att ts skriver att han tidigare agerat på sina impulser.

Vad säger att det aldrig kommer hända igen?

Jag håller annars med dig om att de flesta med tvångstankar givetvis inte är farliga!
    men i ts fall har vi en man som haft dessa tankar hela livet, som redan handlat efter tankarna och som vägrar söka hjälp.

Han är säkert ofarlig men man VET inte och hur liten risken än är så ska ts givetvis inte chansa!
    Skillnad om han söker hjälp och vården bedömer men gör han inte det så finns det en potentiell risk.
Svar på tråden Borde man vara orolig?