Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:20:37 följande:
Självklart ska hon inte chansa om hon känner sig hotad. Men den logiska tvångshandlingen till TS sambos tvångstanke är ju inte att döda TS utan snarare att sluta träffa TS, be henne gömma alla knivar etc. Den som är rädd för smuts tvättar bort smuts. Den som är rädd att glömma spisen kollar spisen. Den som är rädd att skada någon ser till att den inte kan det, tex genom att isolera sig själv. När tvångstankar övergår till tvångshandling handlar det om att dämpa den ångest som tanken ger - inte att hänge sig åt det som ger en ångest.
Läs gärna hur psykologerna förklarar det i länkarna jag la upp.
Men, som sagt, nu utgår jag från att TS vet vad en tvångstanke är och använder ordet på rätt sätt. Om sambon snarare fantiserar om att döda henne, då gäller det ju att dra omedelbart.
Läste du mina länkar?
Vi vet inte vilken kategori ts sambo faller under. Dina länkar som säger att det är ofarligt eller mina länkar som visar två människor som dödat pga tvångstankar. Den ena dödade sin fru och sitt barn.
Det är också skillnad på att säga:
Jag är rädd för mina tankar om att skada och döda
än att säga:
Jag tänker att jag ska skada och döda.
Vi vet som sagt inte. Dina länkar eller mina.
Men om man tror att det är som dina länkar och har fel, då dör ts. Om man tror att det är som mina länkar och har fel, då händer ingenting.
Så därför ska ts givetvis lämna om sambon vägrar söka hjälp.