• Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Anonym (…)

Själva tankarna är ju inte det farliga. Jag får ofta liknande tankar, alltid när jag och min man är i köket och jag hackar något, t ex. Det som skiljer mig från personer med ocd är att jag inte är rädd för tankarna och inte tänker att de egentligen betyder något. Men varför vägrar han söka hjälp?

• Anonym (Sök hjälp)

Jag ser det som ett gott tecken att han pratar med dig om det. Men jag ser det också som ett stort orosmoln att han gör det eftersom det betyder att han använder det som varning till dig för att stoppa sig själv från att göra något vilket också kan betyda att det är väldigt illa för honom just nu och nära att han faktiskt gör något. 

Ta det som den varningen det är och ta dig ifrån honom just nu och kräv att han söker hjälp omedelbart. Stöttande på tryggt avstånd!! Det är jätteviktigt att han får bort dessa tvångstankar. 

• Anonym (…)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 20:44:49 följande:
    Han är rädd för att framstå som ett ?freak? och tycker själv att han inte förtjänar att må bra, därför söker han nog inte hjälp.
    Okej, såg att du just svarat på det. Tvångstankar är väldigt vanligt, och angående att han inte förtjänar att må bra - nähä, men då borde han göra det för din skull!
  • Anonym (f)
    Anonym (OCD) skrev 2024-08-29 20:36:28 följande:
    Fast nu pratar vi inte om vad dina tankar leder till. Vi pratar om tvångstankar, vilket är något helt annat. Nu nöp han en tjej i förskolan, det är han knappast ensam om. Han har haft "tvångstankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv)". Han har garanterat OCD och personer med OCD är inte farliga. Och jag tror inte att han säger det för att han vill skrämma upp henne. Jag är helt övertygad om att han söker försäkran från henne, det är nämligen så OCD fungerar. Kan tipsa även dig att läsa på.

Så vad är mina tankar? Inte tvång? Nähä, hur kan du vara så säker på vad TS sambos är?

Vad han än menar så förstår en vuxen människa att det kan vara skrämmande att höra. Till det en vägran att ta hjälp och få en diagnos på vad det är, jag hade aldrig stått ut. En diagnos hade gjort stor skillnad i om jag skulle vara rädd eller inte.

(Nej jag skadar inte andra, inte den typen av tankar)

• Anonym (f)

Jag är fullt införstådd att man kan ha intrusive thoughts utan att det kan göra något mer än vara jobbiga. Men att leva ett helt liv med saker som uttalat skrämmer ens partner och inte vilja söka hjälp är för mig inte acceptabelt.

• Anonym (G)

Jag kan känna igen hans tankar. Jag får ibland helt sjuka tankar som handlar om att döda/skada de jag älskar. Jag tror det beror på att jag är så fruktansvärt rädd om de jag älskar och är rädd för att skada dom och då kan tankarna komma. Har även haft tankar så som att "hur hårt behöver man vrida innan man knäcker nacken" hur hårt behöver man slå för att krossa skallen" Men jag är omtänksam och skulle aldrig skada på riktigt. Jag är väldigt omhändertagande om både man, barn, vänner, kollegor mm.... Sätter andra före mig själv. Barnen får så mycket kärlek av mig. 

Kan du prata med din kille och fråga varför han tror att han får dessa tankar? Är det nyfikenhet, svårt att stå emot eller av rädsla för att skada de man älskar?

Tror inte dessa tankar är helt ovanliga heller. Har en kompis som berättade om liknande tankar och det är fruktansvärt när man pratar om det. Har även trillat in i trådar på familjeliv där andra upplevt samma speciellt om man fått en bebis. Kan det kanske vara ett tecken på en depression? 

• Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (f) skrev 2024-08-29 21:10:49 följande:

Jag är fullt införstådd att man kan ha intrusive thoughts utan att det kan göra något mer än vara jobbiga. Men att leva ett helt liv med saker som uttalat skrämmer ens partner och inte vilja söka hjälp är för mig inte acceptabelt.

Jag håller helt med dig! För partners skull måste han ta tag i det och söka hjälp. Det är inte rimligt att gå runt och acceptera att man har livsfarliga tankar om någon man bor med. 
  • Anonym (Li)

Tror inte han skadar dig men vad får du ut av att vara tillsammans med en sån psykiskt instabil man? Jag skulle lämna. Skulle inte se nån framtid med en sån person.

• Anonym (A)
    Han är rädd för att framstå som ett ?freak? och tycker själv att han inte förtjänar att må bra, därför söker han nog inte hjälp.
    För mig är detta en dealbreaker.

Inga problem att stötta och hjälpa en partner med problem, men om de själva inte tar sitt ansvar och söker hjälp, då lämnar jag. 
  • Agda90
    Du tror, du vet inte. 

Hade min partner sagt till mig "jag har tankar på att döda dig" då hade jag varit ute genom dörren innan han hade hunnit stänga munnen efter sista ordet!

Man läser ganska ofta om kvinnor som mördas av sina partners. Du kan stötta och hjälpa honom på avstånd. Men du behöver inte utsätta dig själv för fara. 

Många skriver här att det inte är någon fara när folk har tvångstankar för att de inte agerar på det. Jag hade inte chansat på att ta reda på om det verkligen är så. 
Svar på tråden Borde man vara orolig?