• Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Soligakatten
    Anonym (Aun) skrev 2024-08-31 22:39:28 följande:
    Nu är det ju lite skillnad på narcissister som systematiskt bryter ner sin partner och en person med tvångstankar.
    Alltså hur fan tänker du ärligt talat? Är ditt råd till Ts att hon ska stanna hos sin partner som fantisera om att mörda henne? Vidrigt tips! Tänk dig för och ta ansvar. VI VILL INTE HA FLER MÖRDADE KVINNOR I VÅRT LAND.
  • Anonym (inget val)

TS om du talar om för din man att hans kommentarer gör dig rädd borde han vilja söka hjälp för det? Det är för både din och hans skull som han borde vilja söka hjälp.

• Anonym (Aun)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 22:46:48 följande:
    Alltså hur fan tänker du ärligt talat? Är ditt råd till Ts att hon ska stanna hos sin partner som fantisera om att mörda henne? Vidrigt tips! Tänk dig för och ta ansvar. VI VILL INTE HA FLER MÖRDADE KVINNOR I VÅRT LAND.
    Du verkar verkligen ha blivit psykiskt skadad av din tidigare relation. Beklagar. Men din historia verkar skilja sig avsevärt från TS. Google är gratis. Ägna 10 minuter åt att läsa på lite om tvångstankar. Man är inte en ond människa för att man har tvångstankar.
  • Soligakatten
    Anonym (Aun) skrev 2024-08-31 22:51:33 följande:
    Du verkar verkligen ha blivit psykiskt skadad av din tidigare relation. Beklagar. Men din historia verkar skilja sig avsevärt från TS. Google är gratis. Ägna 10 minuter åt att läsa på lite om tvångstankar. Man är inte en ond människa för att man har tvångstankar.
    Varje jävla dag blir kvinnor mördade. Tror du det är kul? Läs på själv du. Jag kommer med livsviktiga råd till Ts och förhoppningsvis andra som läser här. Vad gör du här?
  • Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 22:37:35 följande:

Jag tycker oavsett att man ska ta dessa tankar på allvar och söka hjälp! Du vet ju inte om ts sambo är rädd för att skada henne, eller rädd för att han tror att han faktiskt skulle kunna utföra handlingarna. 

Du är rädd för att glömma stänga av strykjärnet men det är ju inte samma sak som att du är rädd för att du medvetet ska glömma strykjärnet så att det orsakar skada och död.

Det är aldrig någonsin fel att söka hjälp när man har tankar om att skada eller döda någon annan! Det finns många som haft de tankarna och sedan utfört dem. Dina tankar handlar ju snarare om att skydda dig själv och andra, medan ts sambo tänker tvärtom.

Jag har redan gett TS råd om hur hon ska övertala honom att söka vård. :) Men fattar att du inte gått bakåt och kollat allt jag skrivit. Jag brukar inte heller göra det. 

Nej, många med tvångstankar utför inte det som de tänkt. Du blandar ihop det med att ha tankar/fantasier om att vilja göra förbjudna saker, kanske? Läs länkarna jag la upp. 

• Soligakatten
    Anonym (Aun) skrev 2024-08-31 22:51:33 följande:
    Och vaddå skiljer sig avsevärt? Du vet ingenting om mitt liv. Du kan ingenting om mäns våld mot kvinnor eller psykiatriska tillstånd.
  • Anonym (Aun)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 22:56:01 följande:
    Och vaddå skiljer sig avsevärt? Du vet ingenting om mitt liv. Du kan ingenting om mäns våld mot kvinnor eller psykiatriska tillstånd.
    Skulle nog säga att jag är ganska väl påläst i båda ämnena. Ta och lugna ner dig. Sluta projicera dina trauman på mig. Dom om någon verkar otroligt obildad.
  • Soligakatten
    Anonym (Aun) skrev 2024-08-31 22:58:39 följande:
    Skulle nog säga att jag är ganska väl påläst i båda ämnena. Ta och lugna ner dig. Sluta projicera dina trauman på mig. Dom om någon verkar otroligt obildad.
    Jag blir väldigt arg när någon så obildad som du utrrycker dig som du gör. Det är bara att beklaga att du inte vet mer än några googlesökningar. Genom sättet du skriver på kan du få ngn att stanna kvar i en mkt farlig situation.
    Men nu är det inte dig jag riktar mig mot i det jag skriver utan till Ts.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 22:55:19 följande:

Jag har redan gett TS råd om hur hon ska övertala honom att söka vård. :) Men fattar att du inte gått bakåt och kollat allt jag skrivit. Jag brukar inte heller göra det. 

Nej, många med tvångstankar utför inte det som de tänkt. Du blandar ihop det med att ha tankar/fantasier om att vilja göra förbjudna saker, kanske? Läs länkarna jag la upp. 

Precis, jag har inte läst alla inlägg så det missade jag.

Nejdå, jag blandar inte ihop något. Redan i mitt första inlägg skrev jag att det är skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar.

Men risken med att ha tvångstankar är att de kan utvecklas till tvångshandlingar. Många gör båda, tex står och tänder och släcker lampan, kollar spisen otaliga gånger, tar på saker i ritualer, tvättar händerna konstant osv. Detta är ju ganska oskyldiga saker men som tar upp en stor del av den drabbades tid och liv.

Ts skriver inte vad jag kan se att sambon är rädd för att han ska sticka kniven i henne, utan har uttalat tankar om att han tänker så.
    Det finns ju faktiskt en risk att denna tanke blir en handling, oavsett om sambon egentligen vill eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll om någon tror att risken inte finns eller är obefintlig - vad gäller tankar om att skada och döda ska ALLTID tas på allvar. Just för att man faktiskt inte bör chansa om det.
  • Anonym (Hjärtis)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 22:54:34 följande:
    Varje jävla dag blir kvinnor mördade. Tror du det är kul? Läs på själv du. Jag kommer med livsviktiga råd till Ts och förhoppningsvis andra som läser här. Vad gör du här?
    Scrolla till inlägg nr 55 och läs det som står i länkarna. Det är två psykologer som beskriver tvångstankar, tvångshandlingar och tvångssyndrom. Jag tror att du har missuppfattat vad det är. Det är en ångestsjukdom. Inte typ röster i huvet som säger åt en att döda eller blodiga fantasier om lustmord. 
Svar på tråden Borde man vara orolig?