Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 22:55:19 följande:
Jag har redan gett TS råd om hur hon ska övertala honom att söka vård. :) Men fattar att du inte gått bakåt och kollat allt jag skrivit. Jag brukar inte heller göra det.
Nej, många med tvångstankar utför inte det som de tänkt. Du blandar ihop det med att ha tankar/fantasier om att vilja göra förbjudna saker, kanske? Läs länkarna jag la upp.
Precis, jag har inte läst alla inlägg så det missade jag.
Nejdå, jag blandar inte ihop något. Redan i mitt första inlägg skrev jag att det är skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar.
Men risken med att ha tvångstankar är att de kan utvecklas till tvångshandlingar. Många gör båda, tex står och tänder och släcker lampan, kollar spisen otaliga gånger, tar på saker i ritualer, tvättar händerna konstant osv. Detta är ju ganska oskyldiga saker men som tar upp en stor del av den drabbades tid och liv.
Ts skriver inte vad jag kan se att sambon är rädd för att han ska sticka kniven i henne, utan har uttalat tankar om att han tänker så.
Det finns ju faktiskt en risk att denna tanke blir en handling, oavsett om sambon egentligen vill eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll om någon tror att risken inte finns eller är obefintlig - vad gäller tankar om att skada och döda ska ALLTID tas på allvar. Just för att man faktiskt inte bör chansa om det.