• Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Anonym (Vera)

Det är ju skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar. Just nu har han tvångstankar och han vågar berätta om dem. Det är bra. Samtidigt vägrar han söka hjälp vilket förstås inte är alls bra! För även om själva tankarna inte är farliga, så finns det ju en (stor?) risk att de faktiskt utvecklas till tvångshandlingar.

I detta fall tycker jag att du kan ställa ultimatumet att antingen söker han hjälp och ser till att vara mottaglig för den, eller så kommer du att lämna. Om tvångstankarna utvecklas till tvångshandlingar så kommer det ju tyvärr vara rejält destruktivt och till och med dödligt.

Hade han haft tvångstankar om att börja dansa och sjunga på stan är det ju en helt annan sak, men hans tankar handlar om att skada/döda och blir det till tvångshandlingar så kommer det nog inte komma någon förvarning innan, utan att han bara gör det.

• Anonym (inget val)

I vilket fall som helst bör han söka hjälp. Om inte bara för din skull, så för sin egen. Han kan knappast må bra av att ha sådana tankar!

• Anonym (Hjärtis)
    Agda90 skrev 2024-08-31 14:15:02 följande:
    Jaha, så det garanterar att han inte gör det?  Till 100%? Kan du garantera det? 

Nej, jag kan inte garantera att din granne inte tänker döda dig imorgon heller. Kan du? 

• Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 14:32:25 följande:

Det är ju skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar. Just nu har han tvångstankar och han vågar berätta om dem. Det är bra. Samtidigt vägrar han söka hjälp vilket förstås inte är alls bra! För även om själva tankarna inte är farliga, så finns det ju en (stor?) risk att de faktiskt utvecklas till tvångshandlingar.

I detta fall tycker jag att du kan ställa ultimatumet att antingen söker han hjälp och ser till att vara mottaglig för den, eller så kommer du att lämna. Om tvångstankarna utvecklas till tvångshandlingar så kommer det ju tyvärr vara rejält destruktivt och till och med dödligt.

Hade han haft tvångstankar om att börja dansa och sjunga på stan är det ju en helt annan sak, men hans tankar handlar om att skada/döda och blir det till tvångshandlingar så kommer det nog inte komma någon förvarning innan, utan att han bara gör det.

Fast tvångshandlingar kopplade till de tankar TS pojkvän har brukar ju vara att tex be flickvännen låsa in knivarna, inte våga sova hos flickvännen etc, alltså handlingar för att hindra att man ska göra det man tänkt.

Lite som jag som ibland fotograferar mitt strykjärn för att senare, på jobbet, kunna kolla att jag verkligen stängde av det. Tvångstanken om att glömma strykjärnet på resulterar ju knappast i tvångshandlingen att lämna det på intill en gardin. Det är ju det jag är rädd för. Varför skulle jag göra det som skrämmer mig? 

• Anonym (Hjärtis)

Två texter (inte särskilt långa) för er som tror att en tvångstanke är en tanke som försöker tvinga en att göra något eller till er som bara undrar vad det är: :) 

https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=16289&Q=Obehagliga+tankar+om+att+skada+min+flickv%E4n

https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=10331&Q=Jag+har+hemska+tankar+och+%E4r+r%E4dd+att+skada+n%E5gon

• Soligakatten

Du tänker så fruktansvärt jävla fel TS! Jag gråter faktiskt när jag läser detta. Du utsätter dig för livsfara, du kan dö, du kan förlora livet, du kan bli traumatiserad hela ditt liv, aldrig kunna leva ett vanligt liv igen. Vill du det?
    Du ska inte stötta, du ska inte hjälpa, det är inte synd om honom. Du är för snäll, mjuk och empatisk och det kan kosta dig ditt liv. Snälla bara gå!!!! Jag har varit i flera livshotande situationer som dig, i flera år. Om du visste vad jag ångrar att jag tyckte så synd om honom, det som egentligen hände var att han bröt ner mig psykiskt så mkt att det har tagit tio år till av mitt liv att reparera det.
    Så är det någon som behöver hjälp så är det du!! Rikta in dig på det.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 22:25:46 följande:

Fast tvångshandlingar kopplade till de tankar TS pojkvän har brukar ju vara att tex be flickvännen låsa in knivarna, inte våga sova hos flickvännen etc, alltså handlingar för att hindra att man ska göra det man tänkt.

Lite som jag som ibland fotograferar mitt strykjärn för att senare, på jobbet, kunna kolla att jag verkligen stängde av det. Tvångstanken om att glömma strykjärnet på resulterar ju knappast i tvångshandlingen att lämna det på intill en gardin. Det är ju det jag är rädd för. Varför skulle jag göra det som skrämmer mig? 

Jag tycker oavsett att man ska ta dessa tankar på allvar och söka hjälp! Du vet ju inte om ts sambo är rädd för att skada henne, eller rädd för att han tror att han faktiskt skulle kunna utföra handlingarna. 

Du är rädd för att glömma stänga av strykjärnet men det är ju inte samma sak som att du är rädd för att du medvetet ska glömma strykjärnet så att det orsakar skada och död.

Det är aldrig någonsin fel att söka hjälp när man har tankar om att skada eller döda någon annan! Det finns många som haft de tankarna och sedan utfört dem. Dina tankar handlar ju snarare om att skydda dig själv och andra, medan ts sambo tänker tvärtom.

• Anonym (Aun)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 22:35:09 följande:

Du tänker så fruktansvärt jävla fel TS! Jag gråter faktiskt när jag läser detta. Du utsätter dig för livsfara, du kan dö, du kan förlora livet, du kan bli traumatiserad hela ditt liv, aldrig kunna leva ett vanligt liv igen. Vill du det?
    Du ska inte stötta, du ska inte hjälpa, det är inte synd om honom. Du är för snäll, mjuk och empatisk och det kan kosta dig ditt liv. Snälla bara gå!!!! Jag har varit i flera livshotande situationer som dig, i flera år. Om du visste vad jag ångrar att jag tyckte så synd om honom, det som egentligen hände var att han bröt ner mig psykiskt så mkt att det har tagit tio år till av mitt liv att reparera det.
    Så är det någon som behöver hjälp så är det du!! Rikta in dig på det.

Nu är det ju lite skillnad på narcissister som systematiskt bryter ner sin partner och en person med tvångstankar.
  • Soligakatten
    Anonym (Aun) skrev 2024-08-31 22:39:28 följande:
    Nu är det ju lite skillnad på narcissister som systematiskt bryter ner sin partner och en person med tvångstankar.
    Du vet inte vad han har för diagnoser. Många fall börjar med fantasier att mörda någon. Inga vanliga tvångstankar. Jag pratar inte om narcissister.
Svar på tråden Borde man vara orolig?