• Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Anonym (f)
    Anonym (OCD) skrev 2024-08-29 20:14:22 följande:
    Du saknar kunskap om tvångstankar. Man "står inte emot" sina tvångstankar. Det är tvärt om. Finns massor att läsa om detta.

rokstjejjourer.se/tjejjouren-dalia/ocd-tvangssyndrom
    "En person med tvångstankar är INTE farlig och kommer INTE att göra sakerna som tankarna handlar om! I princip alla människor har tvångstankar någon gång i sitt liv och det är helt normalt! Men när du har tvångssyndrom får tankarna dig att bli osäker och få ångest."

Fast fullt så enkelt är det inte. Vi vet inget om hans tankar eller vad han skulle få för diagnos. Här har han tidigare i livet agerat på tankarna så varför inte nu? Det i samband med att han vägrar hjälp men utan problem skrämmer upp sambon som nu har ett helvete att hantera detta...

Mina tankar leder till saker ibland.

• Anonym (hjälp)
    Tukt skrev 2024-08-29 19:53:19 följande:

Hoppas du kan få han att söka hjälp. Låter ju lite hoppfullt eftersom han pratar om det.
    Men tror att även du behöver stöd och hjälp paralelt med det.

Precis! Känns stort att han vågade öppna upp sig angående det. En annan kanske hade dragit öronen åt sig och lämnat direkt, vilket hade varit lite taskigt enligt mig. Alla har vi våra brister och problem. 
  • Anonym (Upp)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 18:17:32 följande:
    Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

Jag förstår inte vad du menar med "borde jag vara orolig"?

Hur skulle du INTE kunna vara orolig i den situationen?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (f) skrev 2024-08-29 20:29:20 följande:

Fast fullt så enkelt är det inte. Vi vet inget om hans tankar eller vad han skulle få för diagnos. Här har han tidigare i livet agerat på tankarna så varför inte nu? Det i samband med att han vägrar hjälp men utan problem skrämmer upp sambon som nu har ett helvete att hantera detta...

Det var just därför jag gjorde detta inlägg, för vägledning eller tips angående hantering av potentiell ocd. Också pga tidigare agerande efter handlingsimpuls.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Upp) skrev 2024-08-29 20:31:07 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med "borde jag vara orolig"?

Hur skulle du INTE kunna vara orolig i den situationen?
    Jag vet inte, vill inte dra för höga växlar bara och ANTA det värsta.
  • Anonym (OCD)
    Anonym (f) skrev 2024-08-29 20:29:20 följande:

Fast nu pratar vi inte om vad dina tankar leder till. Vi pratar om tvångstankar, vilket är något helt annat. Nu nöp han en tjej i förskolan, det är han knappast ensam om. Han har haft "tvångstankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv)". Han har garanterat OCD och personer med OCD är inte farliga. Och jag tror inte att han säger det för att han vill skrämma upp henne. Jag är helt övertygad om att han söker försäkran från henne, det är nämligen så OCD fungerar. Kan tipsa även dig att läsa på.
  • Anonym (OCD)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 20:31:51 följande:
    Det var just därför jag gjorde detta inlägg, för vägledning eller tips angående hantering av potentiell ocd. Också pga tidigare agerande efter handlingsimpuls.
    Behandlingen är oftast medicinering och KBT. Förhoppningsvis är detta starten på att han ska söka hjälp. Kan tipsa dig om OCD-förbundet. De är toppen. Finns hjälp för anhöriga också: ocdforbundet.se/anhorig/anhorigpartner/
  • Anonym (Upp)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 20:32:34 följande:
    Jag vet inte, vill inte dra för höga växlar bara och ANTA det värsta.
    Han har tvångstankar om att hugga dig med kniv i ryggen samt vägrar söka hjälp.

Hör du det här?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Upp) skrev 2024-08-29 20:43:06 följande:
    Han har tvångstankar om att hugga dig med kniv i ryggen samt vägrar söka hjälp.

Hör du det här?
    Han är rädd för att framstå som ett ?freak? och tycker själv att han inte förtjänar att må bra, därför söker han nog inte hjälp.
  • Anonym (H)

Jag hade lagt benen på ryggen och stuckit fort som fan! Säkert jättesynd om honom, men varför chansa? Han behöver troligtvis vård

Svar på tråden Borde man vara orolig?