• Anonym (Bedragerskan)

Jag har varit otrogen

Det här kommer skaka om löven i träden. Jag söker på inget vis sympati eller ens medhåll för vad jag gjort. Vill ni moralisera och kasta pekpinnar på mig, knock yourselves out.

Jag är en kvinna. Gift sedan en herrans massa år, början på 00-talet. Jag älskar min man. Det gör jag.

Jag har varit otrogen. Jag reser en del i min tjänst både inrikes och utrikes. Detta hände på en av mina utrikes resor för ett par månader sedan.

Vi "sågs" på dansgolvet på ett event som vi båda var en del av. Utbytte några ord när vi svalkade av oss. Vi sågs senare igen i hotellbaren och fastande för varandra direkt. Efter att baren stängt slog vi följe och det slutade med att jag följde med honom till hans rum. Jag kontemplerade mycket med mig själv om att från det att jag sa ja till hans invit att följa med till hans rum att det är fel av alla anledningar, ändå fattade jag det beslut jag gjorde.

Jag gjorde fel. Man är inte otrogen. Så varför? 

För mig, det som gjorde att jag tillätt mig själv att gå över alla gränser och bedra min man var att jag för första gången på länge tyckte om mig själv. Den jag var och hur jag var. En del av mig jag saknat och längtat efter. Det handlade aldrig om sexet i sig eller honom. Det handlade om mig. Superegoistiskt, absolut. Jag tyckte om mig själv och jag vill ha tillbaka den delen av mig. 

Det ställer ju mycket på sin spets i mitt äktenskap, eller hur? Många frågor som varför kan jag inte vara mig själv med min man. 

Han vet inget och jag vet inte om jag kommer att berätta. Det enda jag vet är att mycket i vårt äktenskap har utvecklats till det bättre, och det beror på att jag vågat ta upp känsliga ämnen, öppna upp om vad som pågår inom mig men också tvingat honom att prata. För våra uppenbara problem är inte bara mina, de är våra och vi bär båda ett ansvar till att vårt äktenskap är vad det är idag. Jag bär fullt och eget ansvar för min otrohet.

Men jag tror tyvärr att det har varit en nyckel till att vi har en positiv utveckling. Kanske kommer allt gå åt helvete ändå men jag hoppas vi håller ut. 

Skulle jag köpa min mans resonemang om han var otrogen i detta nu, jag tror ärligt att jag skulle det, om det var en engångsgrej. Lätt att säga nu såklart, när det väl (kanske) händer kommer mitt ego att få sig en törn av sällan skådat slag.

Någon som kan relatera eller våga resonera?

• Svar på tråden Jag har varit otrogen
  • Anonym (Det är internet)
    molly50 skrev 2024-12-26 14:03:44 följande:
    Ja,jag har aldrig påstått något annat.
    Det jag vill försöka förmedla är hur det kan kännas att bli sviken av någon som ljuger och bedrar.
    Sen att det inte är så för alla,det vet jag mycket väl.
    Men du måste ju också inse att alla kanske inte tar lika lätt på otrohet som du.

Ja,faktiskt. Lögner och svek sårar mycket mer än otroheten i sig. I alla fall för mig.

Som jag? Hur menar du att jag resonerar kring det och "tar lätt" på det? Är svaret på dina halmgubbeinlägg ytterligare en halmgubbe? 

Att jag tycker att du agerar hysterika med noll förståelse för att andra inte upplever saker som du, hur många gånger du än upprepar det, betyder inte att jag tar lätt på otrohet. Det är ett naivt och väldigt egocentriskt argument. Igen.

Tycker du verkligen att det finns något gemensamt med din utdragna väldigt aparta upplevelse och någon som gjort ett snedsteg och vill ha input i relation till handlingen? Och även om det var så måste väl andra människor inte känna och hantera saker som du? Personligen tycker jag att det verkar vara ett uselt sätt att hantera ett trauma att ständigt påminna sig om det självmant genom att kasta sig över alla trådar i ämnet och älta? Och försöka få andra att känna som du. 

• Anonym (Snowihite)
    molly50 skrev 2024-12-22 14:31:03 följande:
    Han blev ihop med den andra kvinnan bakom min rygg. 
    Och jag fick veta det på omvägar. Så jag tror inte att han hade för avsikt att stanna.
    Och ja,det gjorde betydligt mer ont än om han hade berättat det själv.
    Men han valde tvärtom att fortsätta ljuga trots att han visste att jag visste om det.
    Och det gjorde mer ont än otroheten i sig.
    Vi hade pratat om det där och han visste var jag står i frågan om lögner och svek. Och han hade samma åsikt själv.
    Ändå så valde han att ljuga mig rakt upp i ansiktet. Och det var det som gjorde mest ont.
    Jag funderar fortfarande över hur du kan veta att det skulle göra mindre ont om han själv skulle ha berättat?  För mig skulle det göra lika ont om han själv berättade eller någon annan. Minst ont skulle det definitivt göra om ingen skulle berätta.  Möjligtvis skulle jag ha känt mig utsatt så till vida att historien kommit ut till personer som inte har med vårt samliv att göra.

Det skulle vara svårare, jag kanske omöjligt att gå vidare mad relationen om hela grannskapet visste att min man varit otrogen. Men det har mer med sårad stolthet att göra. 

Att man är ärliga mot varandra och man ljuger inte för varandra i en fungerande relation.
  • Tecum
    Anonym (Det är internet) skrev 2024-12-26 17:51:41 följande:

Som jag? Hur menar du att jag resonerar kring det och "tar lätt" på det? Är svaret på dina halmgubbeinlägg ytterligare en halmgubbe? 

Att jag tycker att du agerar hysterika med noll förståelse för att andra inte upplever saker som du, hur många gånger du än upprepar det, betyder inte att jag tar lätt på otrohet. Det är ett naivt och väldigt egocentriskt argument. Igen.

Tycker du verkligen att det finns något gemensamt med din utdragna väldigt aparta upplevelse och någon som gjort ett snedsteg och vill ha input i relation till handlingen? Och även om det var så måste väl andra människor inte känna och hantera saker som du? Personligen tycker jag att det verkar vara ett uselt sätt att hantera ett trauma att ständigt påminna sig om det självmant genom att kasta sig över alla trådar i ämnet och älta? Och försöka få andra att känna som du. 

Nu måste jag försvara Molly lite. Hon berättar om SIN upplevelse av otrohet, hur hon kände och hur hon reagerade. Det finns både likheter och skillnader jämfört med TS` fall. Likheten är att det är otrohet, skillnaden att Mollys ex hade en längre affär. Molly har inte heller dömt andra eller kallat dem för naiva och dumma som inte reagerar som hon, ett agerade som är alltför vanligt hos dem som ser otrohet som det värsta som man kan göra. Så jag ser inget fel i det hon gör, Här kommer hela tiden nya medlemmar som inte läst hennes tidigare inlägg om sina erfarenheter.

Så jag ser varken halmgubbar eller att hon försöker få andra att känna som hon. Det finns som sagt många här som har en betydligt mer rabiat inställning till otrohet.
    Sen tycker inte jag heller att TS är tvungen att erkänna och gå med tagelskjorta. Inte heller att det alltid är bäst att berätta. Det är svåra frågor och det finns knappt två personer som tycker och reagera likadant på otrohet.
    Tecum skrev 2024-12-26 19:23:05 följande:
    Nu måste jag försvara Molly lite. Hon berättar om SIN upplevelse av otrohet, hur hon kände och hur hon reagerade. Det finns både likheter och skillnader jämfört med TS` fall. Likheten är att det är otrohet, skillnaden att Mollys ex hade en längre affär. Molly har inte heller dömt andra eller kallat dem för naiva och dumma som inte reagerar som hon, ett agerade som är alltför vanligt hos dem som ser otrohet som det värsta som man kan göra. Så jag ser inget fel i det hon gör, Här kommer hela tiden nya medlemmar som inte läst hennes tidigare inlägg om sina erfarenheter.

Så jag ser varken halmgubbar eller att hon försöker få andra att känna som hon. Det finns som sagt många här som har en betydligt mer rabiat inställning till otrohet.
    Sen tycker inte jag heller att TS är tvungen att erkänna och gå med tagelskjorta. Inte heller att det alltid är bäst att berätta. Det är svåra frågor och det finns knappt två personer som tycker och reagera likadant på otrohet.

Jaha? Och varför känner du att du behöver försvara henne? Snacka om att förminska någon att mansplaina deras egen situation. 

Varför idogt berätta om SIN erfarenhet i trådar som handlar om något helt annat?  Och hon påstår att jag, och de flesta andra, "tar lätt på", eller t.o.m. "försvarar" otrohet i alla former för att vi inte tänker som henne. Detta efter ETT inlägg som inte ens tog upp det. Det är uppradade halmgubbar. 

Precis som du ägnar dig åt, tillsammans med bl.a. relativsering, som "det finns andra som är värre", etc. 
    De enklaste och korrekta borde väl vara att hon skapar en tråd om SIN erfarenhet och låter människor relatera till det exemplet istället för att maniskt upprepa sig i trådar som inte tangerar alls? 

Så, om det nu ö.h.t. kommer några "nya" medlemmar i den här typen av trådar förstår jag inte varför man måste trycka ner något de inte är intresserade av i halsen på dem? Hur menar du där?

Jag har en kompis som dog av att äta trattkantareller. Ska jag skriva om det i alla trådar jag ser om folk som plockar svamp då och koka ned det till "nej, ät inte svamp, man kan döööö"?
    Och sedan fortsätta i samma stil i tio år för att det finns chans att någon nytillkommen inte uppfattat budskapet, hur extremt det än är?

Nu tror jag att det är väldigt, väldigt sällan någon "ny medlem" lägger sig i den här trätan utan att direkt sälla sig till skyttegrav A eller B, p.g.a. av det debila halmgubbsargumentet ovan. Att upprepa en åsikt gör det inte till fakta. 

• Anonym (Snowihite)

Självklart har vi alla våra upplevelser och det vore konstigt om vi skulle reagera likadant. Vi upprörs på olika sätt och utrycker vad vi känner olika. Vad jag vill undersöka är om det verkligen kan göra mindre ont om den otrogne bekänner direkt.  Vad händer om otroheten aldrig uppdagas?  Kan det ligga någonting i talesättet "Vad man inte vet, mår man inte dåligt av" ?

På olika sätt har jag kommit i kontakt med situationer där personer mått väldigt dåligt av sådant som inte hänt. Har i min bekantskapskrets en person som i stort sett alltid tror det värsta om sin partner trots att hen aldrig någonsin haft anledning till det. Trots detta håller paret ihop.  Efter vad jag förstår måste partnern nästan konstant bedyra sin oskuld. 

Kanske är det så att vi lever i de förhållanden vi förtjänar. Eller rättare sagt vi bygger våra förhållanden efter våra förutsättningar. Om jag inte vill veta om min partner varit otrogen så ska hen naturligtvis inte berätta detta för mig.  Om jag däremot hela tiden tror att min partner kommer att vara otrogen så måste det väl vara bäst att få veta direkt. Då får jag ju bevis för att min oro varit befogad.  Men troligen blir jag lika sårad oavsett.

Anonym (Snowihite) skrev 2024-12-26 20:05:55 följande:

Självklart har vi alla våra upplevelser och det vore konstigt om vi skulle reagera likadant. Vi upprörs på olika sätt och utrycker vad vi känner olika. Vad jag vill undersöka är om det verkligen kan göra mindre ont om den otrogne bekänner direkt.  Vad händer om otroheten aldrig uppdagas?  Kan det ligga någonting i talesättet "Vad man inte vet, mår man inte dåligt av" ?

På olika sätt har jag kommit i kontakt med situationer där personer mått väldigt dåligt av sådant som inte hänt. Har i min bekantskapskrets en person som i stort sett alltid tror det värsta om sin partner trots att hen aldrig någonsin haft anledning till det. Trots detta håller paret ihop.  Efter vad jag förstår måste partnern nästan konstant bedyra sin oskuld. 

Kanske är det så att vi lever i de förhållanden vi förtjänar. Eller rättare sagt vi bygger våra förhållanden efter våra förutsättningar. Om jag inte vill veta om min partner varit otrogen så ska hen naturligtvis inte berätta detta för mig.  Om jag däremot hela tiden tror att min partner kommer att vara otrogen så måste det väl vara bäst att få veta direkt. Då får jag ju bevis för att min oro varit befogad.  Men troligen blir jag lika sårad oavsett.

Du besvarar din egen fråga. Det är olika beroende på individ och situation, det går inte att påstå att det ena är bättre än det andra generellt(hur mycket några än försöker). 

Och ja, det finns många som oroar sig för vad som kan hända, i deras egen fantasi. Låg självkänsla är ett hot mot friska relationer, speciellt som det allt som oftast manifesteras i svartsjuka. 

Direkt osunt att en partner ska försöka anpassa sig till den andres hjärnspöken och begränsa sig på det viset. 

• molly50
    Anonym (Det är internet) skrev 2024-12-26 17:51:41 följande:

Att du kallar det ett snedsteg tycker jag antyder att du inte tycker att otrohet är hela världen. Men för all del,jag kan ha fel.
    I så fall ber jag om ursäkt för det.

För övrigt så kastar jag mig inte över alla otrohetstrådar som du antyder här.
    Men hamnar jag i en sådan och ser att folk mer eller mindre försvarar otroheten så tar jag mig friheten att svara.
    Det har jag rätt att göra,precis som du och alla andra.
    Gillar du inte mina inlägg så är det enkelt att bara scrolla förbi.
    Ingen tvingar dig att läsa,eller för den delen svara på dem.
  • molly50
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-12-26 18:16:27 följande:
    Jag funderar fortfarande över hur du kan veta att det skulle göra mindre ont om han själv skulle ha berättat?  För mig skulle det göra lika ont om han själv berättade eller någon annan. Minst ont skulle det definitivt göra om ingen skulle berätta.  Möjligtvis skulle jag ha känt mig utsatt så till vida att historien kommit ut till personer som inte har med vårt samliv att göra.

Det skulle vara svårare, jag kanske omöjligt att gå vidare mad relationen om hela grannskapet visste att min man varit otrogen. Men det har mer med sårad stolthet att göra. 

Att man är ärliga mot varandra och man ljuger inte för varandra i en fungerande relation.
    Återigen så anser jag att ärlighet är något viktigt i ett förhållande.
    Jag kan inte förklara det på ett bättre sätt än så. Jag vill veta,inte bli förd bakom ljuset. 
    Om man kan ljuga om en sådan sak som en otrohet,vad kan man då inte ljuga om mer?
    Och att man vill veta tycker jag ska respekteras lika mycket som att man inte vill.

Ja,och det var exakt det som hände mig. Jag fick veta på omvägar. Och fick dessutom veta att flera av våra vänner vetat om det utan att berätta.
    Det kändes som ett dubbelt svek.
    Jag hade föredragit att få veta det från honom.
  • molly50
    Tecum skrev 2024-12-26 19:23:05 följande:

Tack! 
    molly50 skrev 2024-12-26 21:04:50 följande:
    Att du kallar det ett snedsteg tycker jag antyder att du inte tycker att otrohet är hela världen. Men för all del,jag kan ha fel.
    I så fall ber jag om ursäkt för det.

För övrigt så kastar jag mig inte över alla otrohetstrådar som du antyder här.
    Men hamnar jag i en sådan och ser att folk mer eller mindre försvarar otroheten så tar jag mig friheten att svara.
    Det har jag rätt att göra,precis som du och alla andra.
    Gillar du inte mina inlägg så är det enkelt att bara scrolla förbi.
    Ingen tvingar dig att läsa,eller för den delen svara på dem.

A) Jag har inte kallat något snedsteg, jag skrev ponera:
    Även om jag hade gjort det betyder det ju på intet sätt att jag "tar lätt" på varken A eller B, det är ett uttryck. För att särskilja händelser. 

B) Ok. Det är fortfarande DIN GEN sjuka föreställning att någon "försvarar" något för att de inte tycker som du. 
    - Även OM de faktiskt "försvarat" otrohet(vilket jag aldrig upplevt) så TVINGAR det givetvis inte dig att skriva något. Och alldeles speciellt något som inte går att anknyta till trådens ämne eller diskussion. 

Och ja, du får göra som du vill inom forumets regelverk. Betyder du att du måste det?
    Det finns ju väldigt många oskrivna regelverk och pointers om hur man beter sig och hur man argumenterar.

Svar på tråden Jag har varit otrogen