• Anonym (Bedragerskan)

Jag har varit otrogen

Det här kommer skaka om löven i träden. Jag söker på inget vis sympati eller ens medhåll för vad jag gjort. Vill ni moralisera och kasta pekpinnar på mig, knock yourselves out.

Jag är en kvinna. Gift sedan en herrans massa år, början på 00-talet. Jag älskar min man. Det gör jag.

Jag har varit otrogen. Jag reser en del i min tjänst både inrikes och utrikes. Detta hände på en av mina utrikes resor för ett par månader sedan.

Vi "sågs" på dansgolvet på ett event som vi båda var en del av. Utbytte några ord när vi svalkade av oss. Vi sågs senare igen i hotellbaren och fastande för varandra direkt. Efter att baren stängt slog vi följe och det slutade med att jag följde med honom till hans rum. Jag kontemplerade mycket med mig själv om att från det att jag sa ja till hans invit att följa med till hans rum att det är fel av alla anledningar, ändå fattade jag det beslut jag gjorde.

Jag gjorde fel. Man är inte otrogen. Så varför? 

För mig, det som gjorde att jag tillätt mig själv att gå över alla gränser och bedra min man var att jag för första gången på länge tyckte om mig själv. Den jag var och hur jag var. En del av mig jag saknat och längtat efter. Det handlade aldrig om sexet i sig eller honom. Det handlade om mig. Superegoistiskt, absolut. Jag tyckte om mig själv och jag vill ha tillbaka den delen av mig. 

Det ställer ju mycket på sin spets i mitt äktenskap, eller hur? Många frågor som varför kan jag inte vara mig själv med min man. 

Han vet inget och jag vet inte om jag kommer att berätta. Det enda jag vet är att mycket i vårt äktenskap har utvecklats till det bättre, och det beror på att jag vågat ta upp känsliga ämnen, öppna upp om vad som pågår inom mig men också tvingat honom att prata. För våra uppenbara problem är inte bara mina, de är våra och vi bär båda ett ansvar till att vårt äktenskap är vad det är idag. Jag bär fullt och eget ansvar för min otrohet.

Men jag tror tyvärr att det har varit en nyckel till att vi har en positiv utveckling. Kanske kommer allt gå åt helvete ändå men jag hoppas vi håller ut. 

Skulle jag köpa min mans resonemang om han var otrogen i detta nu, jag tror ärligt att jag skulle det, om det var en engångsgrej. Lätt att säga nu såklart, när det väl (kanske) händer kommer mitt ego att få sig en törn av sällan skådat slag.

Någon som kan relatera eller våga resonera?

• Svar på tråden Jag har varit otrogen
  • Tecum
    Anonym (K) skrev 2024-12-22 12:47:42 följande:
    Har aldrig påstått att otrohet måste leda till separation. Har heller aldrig påstått att otrohet tolereras mer i Sverige än i andra länder. Däremot säger jag att jag aldrig sett så många hejarop och försvar i något internationellt forum som i FL.

I  mycket få fall har jag sett, även av Svenska professionella, påstå att det är bättre att mörka än att tala ut om vad som händer i ett förhållande. Speciellt inte om man går till äktenskapsrådgivning. Där är det ärlighet som gäller. Om lögnerna/undvikande om sanningen fortsätter där är det bortkastade pengar och tid.

Du kanske inte är medveten om det men det stinker härskarteknik om dina texter.
    Och det gör det inte av dina menar du...Skrattande
  • Anonym (Quantum satis)
    Anonym (K) skrev 2024-12-22 12:51:32 följande:
    Du förminskar betydelsen av otrohet och ställer dig på den otrognes sida.
    Varför kan du inte acceptera att otrohet inte har samma betydelse eller vikt för alla personer?

Det finns de som fortsätter stötta en familjemedlem som har mördat och våldtagit också, dessa borde väl också bli fördömda då? Men oftast brukar de närapå helgonförklaras.

Förmågan till förlåtelse är lika personlig som förmågan att känna hämndlystnad, skulle jag säga.
  • Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (Vanligt) skrev 2024-12-22 12:44:03 följande:
    Du har gjort en felaktig handling.
    Men självfallet ska du inte göra ännu en felaktig handling, genom att förstöra julen för nära och kära, och kanske för dig själv.
    Inget förändras i sak, inget kan bli sämre, av att du väntar.

Genom att du väntar får du också lite mer distans, hinner fundera och bearbeta lite, och kan fatta klokare beslut.

Vad kommer att bli bättre av att du berättar?

Mitt råd är tveklöst att inte berätta.
    Enda anledningen att berätta är om detta på ett tydligt sätt, rent praktiskt och rent konstruktivt, skulle kunna förbättra något i verkligheten.

Att berätta för att döva sitt eget dåliga samvete och enbart baserat på känslor, är alltid ett mycket dåligt beslut.
    Vill naturligtvis inte förstöra julen. Inget gott kommer komma ur det. 

Att berätta handlar inte om att döva mitt samvete utan att jag tänker att han förtjänar att veta. Förtjäna. Märkligt ord i sammanhanget.

Men jag hör ju att jag kanske ska fundera en sväng till. 
  • Anonym (Snowihite)

För det första måste jag be att TS ställer sig frågan " Vad blir bättre av att jag berättar om min otrohet ?"  Därefter bör hon ställa sig frågan " Vad vill jag förändra i min relation ?"

Det talas här om vad de så kallade relations proffsen säger i denna fråga. Vi bör då tänka på att dessa råd kommer från tidningsartiklar som till sin natur alltid är generella och inte tar hänsyn till individerna. 

Min syn på frågan grundar sig på de frågor jag ställt TS. Den enda som eventuellt får ut något positivt av att berätta är TS som kanske kan lätta sitt samvete en aning. 
    Om TS upplever att hon har problem i sin relation med partnern och vill ställa saken på sin spets ska hon givetvis berätta.

Har i flera trådar sett påståendet att partnern önskar att den otrogne själv. berättar. Vet inte hur man tänker om man verkligen vill veta eller bara tror sig vilja veta.   

Generellt kan man nog säga att i de fall man berättar så gör man det med en avsikt till förändring i relationen. Om man inte berättar har otroheten inte förändrat hur man ser på sin relation, man vill fortsätta som om ingenting har hänt.

• Anonym (K)
    Tecum skrev 2024-12-22 12:55:44 följande:
    Och det gör det inte av dina menar du...Skrattande
    Jag ger inte folk av annan uppfattning olika epitet. Använder inte ord som moraltanter o.s.v.
  • Anonym (K)
    Anonym (Bedragerskan) skrev 2024-12-22 13:13:42 följande:

Att berätta handlar inte om att döva mitt samvete utan att jag tänker att han förtjänar att veta. Förtjäna. Märkligt ord i sammanhanget.

Jo, han förtjänar att veta. Speciellt eftersom du skrev i ditt första inlägg:
    Det handlade aldrig om sexet i sig eller honom. Det handlade om mig. Superegoistiskt, absolut. Jag tyckte om mig själv och jag vill ha tillbaka den delen av mig. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (K) skrev 2024-12-22 12:51:32 följande:
    Du förminskar betydelsen av otrohet och ställer dig på den otrognes sida.
    Ursäkta, men på julbordet och företagets julfest nyligen såg jag minst 5 (gifta) herrar som kramade på kvinnor de inte ska krama på och jag har också hört ryktas om att vissa gifta hamnade i säng med andra på den festen.

Detta hände på mitt förra jobb med och jobbet där innan (konsult och revisions bransch).

Jag är gift och har en jord gifta män som flirtar med mig.

JA otrohet är fel på alla sätt. Jag skulle själva aldrig vara det. MEN i dessa forum framstår det som världens ände. Det värsta brott av det absolut värsta. Och ändå är det så OTROLIGT vanligt. Nästan regel än undantag att någon någon gång under sitt 50 åriga äktenskap råkar göra något fel eller såra sin partner. Vi är trots allt bara människor med känslor.

jag säger inte att otrohet är ok. MEN det finns så många grader av det och olika anledningar till varför det hände. Istället för att slå bakut. Kan vi inte resonera kring det mer sansat och nyfiket? det hände ju och kommer alltid hända, varför inte börja intressera sig för VARFÖR det händer och inte måla upp hälften av alla människor som svin?

bara en tanke
  • molly50
    Anonym (for better or for worse) skrev 2024-12-21 23:23:04 följande:

Jag tycker inte att du gjorde fel.
    Det finns faktiskt situationer i ett förhållande där otrohet är försvarbart.
    Jag anser dock att om man väljer att ta det steget, så får man under inga som helst omständigheter berätta det för sin partner.
    Det är där i hela sveket ligger imho.
    Att man själv får dåligt samvete och känner att man vill få det ur sig är en sak, men det är först då man förstör den andres möjligheter att känna tillit till en annan människa igen.

Samtidigt kan man ju faktiskt ha kommit till den punkten i förhållandet, där den ena förstår att något sådant kan hända, men att man inget vill veta om så sker.

Hjälper det förhållandet så tycker jag inte att det är fel, även om det i sig är en egoistisk handling.

Du har mitt fulla stöd TS

Som en som själv har blivit bedragen så kan jag säga att för mig så var det största sveket att få veta att han ljugit och gått bakom min rygg.
    Det var det som gjorde att jag tappade tilliten för både honom och andra människor. Och det tog tid att bygga upp igen så att jag vågade träffa någon ny.
    Så jag tycker att TS ska berätta och därigenom ge sin man valet att stanna eller gå.
    Men jag tycker att hon ska vänta över helgerna så får även hon själv en liten tid på sig att fundera på hur hon ska berätta det på ett bra sätt.
    Att få veta att man har levt i en lögn gör ingenting bättre.
  • molly50
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-22 13:59:55 följande:
    Ursäkta, men på julbordet och företagets julfest nyligen såg jag minst 5 (gifta) herrar som kramade på kvinnor de inte ska krama på och jag har också hört ryktas om att vissa gifta hamnade i säng med andra på den festen.

Detta hände på mitt förra jobb med och jobbet där innan (konsult och revisions bransch).

Jag är gift och har en jord gifta män som flirtar med mig.

JA otrohet är fel på alla sätt. Jag skulle själva aldrig vara det. MEN i dessa forum framstår det som världens ände. Det värsta brott av det absolut värsta. Och ändå är det så OTROLIGT vanligt. Nästan regel än undantag att någon någon gång under sitt 50 åriga äktenskap råkar göra något fel eller såra sin partner. Vi är trots allt bara människor med känslor.

jag säger inte att otrohet är ok. MEN det finns så många grader av det och olika anledningar till varför det hände. Istället för att slå bakut. Kan vi inte resonera kring det mer sansat och nyfiket? det hände ju och kommer alltid hända, varför inte börja intressera sig för VARFÖR det händer och inte måla upp hälften av alla människor som svin?

bara en tanke
    Jag tycker diskussionen i sig r intressant.
    Men ofta så resulterar det i att den som blivit bedragen blir beskylld för att ha gett sin partner för lite uppmärksamhet,initimet,sex osv och att det i sig har resulterat i otrohet.
    Inte i att den som varit otrogen har gjort fel.
    Det blir bara en massa försvar från båda håll,vilket kan göra diskussionen svår.
    Även fast man är två i ett förhållande och att båda måste jobba för att det ska fungera.
  • Mimosa86
    Anonym (Bedragerskan) skrev 2024-12-22 13:13:42 följande:

Vill han verkligen veta? Nu har jag inte läst allt du skrivit. Men om det var en engångsgrej med någon långt bort som du inte har några känslor till. Kan inte detta skada mer än det ger?

Jag säger detta då jag och min man har en överenskommelse att om vi skulle göra ett engångs misstag som bara var en dum grej, då vill varken jag eller han veta. För ingen av oss vill bryta upp vårt äktenskap om det inte är något mer allvarligt (som känslor eller regelbundet ligga med någon annan). Och det skulle mer såra och förstöra. Vi har varit ihop i över 15 år och jag har svårt att tro att när vi är 80 år titta tillbaka på våra liv och konstatera att vi aldrig sårat varandra. det är en ambition som jag tyvärr inte tror är möjlig. Någon gång kommer han svika mig när jag behöver honom som mest och han mig. Livet är inte bara fluff och folk gör fel ibland. Det händer. 

Jag tycker du ska överväga hur detta landar i honom.

Och jag håller inte med dig när du säger att du gjorde detta för att du mår bra i dig själv. Hade du mått bra och känt dig fullt trygg så hade du inte behövt söka validering hos en annan man. Du hade älskat och validerat Dig själv och ditt värde så högt på egen hand att det hade inte gjort varken till eller i från vad en man fick dig att känna.

Jag tror snarare det är så att du har utvecklats som person, du har gjort förändringar och är ett nytt?jag- och du försöker finna din nya roll. Du är vilsen i ditt nya liv. Troligtvis har din man inte gjort samma personliga utveckling. Du vill ha mer av livet. Men detta blev inte bra. 

Har du lust att utveckla sexlivet med andra män, varför inte lyfta det med din man? Är han helt emot det eller skulle det vara en spännande krydda om det sköttes snyggt utan några känslomässiga band? 

Svar på tråden Jag har varit otrogen