• Anilewe

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Hej. Jag är oplanerad gravid trots skydd. Aldrig ville skapa barn på grund av förlossningsrädsla. 

Jag vill få beviljad snitt eller avbryta graviditeten.
    Jag har träffat en bm som sa att ingen kan skriva ut remis innan vecka 25-29, men att hon känner ingen som blivit nekad. Det är inte sant! Jag har hört och läst flera historier om nekad snitt.
    På frågor om fosterdiagnostik, reagerade jon konstig. Hon avrådde att göra Nipf, sa att barnens papa ska vara med alla beslut om extra prover.
    Har någon lyckas få remiss till KS tidigare? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc
  • Anilewe
    Anonym (d) skrev 2024-12-26 08:33:31 följande:

Jaha. Varför behöver du ta med honom till alla besök?

Mödravård är för modern, att ha mannen med på något ultraljud är rimligt men ingen behöver ha med sig mannen här heller när du ska diskutera gravidbesvär.

Jag har skrivit fel. Jag behöver inte alls ta honom på alla besök, men någont tycker att det är kostig att utesluta partner från första besöket.
    Jag vet att en del kvinnor tar med sina partner och tar de till förlösning. 
    Jag anser att det är individuellt och bör inte vara något snack om det.
  • Anonym (d)
    Anilewe skrev 2024-12-26 08:51:27 följande:
    Jag har skrivit fel. Jag behöver inte alls ta honom på alla besök, men någont tycker att det är kostig att utesluta partner från första besöket.
    Jag vet att en del kvinnor tar med sina partner och tar de till förlösning. 
    Jag anser att det är individuellt och bör inte vara något snack om det.

Det är inte vanligt att ta med på första besöket. Det är väldigt ovanligt att gå dit utan att sambon vet om att du är gravid. Sjukvården tar det som ett varningstecken på att något är fel.

Ja det är vanligt att partnern är med på förlossningen. Lätt att förstå varför.

• Anilewe
    Anonym (d) skrev 2024-12-26 08:34:13 följande:

Vad har du gjort för jobba med dina rädslor?

Jag bestämde mig att ha inga barn alls redan när jag var yngre.
    Det gick enligt planen, men tyvärr nu  gick det fel.

Jag tyckte faktisk aldrig om barn och inte ville ha några. När min syster fisk barn bytte jag ställning helt, men förtärande ville jag inte ha några.

10 eller 3 år sedan skulle jag inte tveka att göra abort då jag kunde inte även acceptera att cara gravid.

Man ändrar sig ibland och allt är inte så klart som tidigare. Nu kan jag tänka mig gå genom graviditeten , men inte om jag är tvingad föda naturlig. 

Vi har år 2025 och i flera länder kvinnor har rätt att välja hur ska de födda ett barn. Jag vet att det är en stor operation, men vid planerat KS finns inte mer komplikationer än vid VF. I statistiken blandar de akuta KS med planerade. 
    Jag har så många vänner och bekanta som har fått traumatiska förlossningar som ber på konsekvenser även flera år senar.

Jag får också panik att vara beräknad augusti, när är de hög säsong på förlösnings avdelning. Juli-september föds fler barn och en hel del av läkare kan vara på semester. 

• Anonym (B)
    Anilewe skrev 2024-12-25 18:56:45 följande:
    För mig handlar det faktisk om kejsarsnitt.

Om en bm försöker avrådda nipf och påpeka att parter ska vara med i alla beslut, då är det varning för mig.
    Det känns att hon har pro life åsikter?.
    Hon har redan övertalat mig att kryssa godkännande i något register som är frivilligt. 
    Jag litar  inte att jag kommer få hjälp att få ka på mina önskemål om hon redan nu försöker förhindra mig med annat.
    Min kommentar handlade om din pojkvän, jag menar inte tråden i sig. Du har ingen skyldighet att involvera honom mer än du själv väljer och vill.

Men helt klart behöver du byta BM, hon begår tjänstefel som försöker pressa dig på det där sättet. Dessutom skriver hon in saker i journalen som är dömande.
  • Anonym (B)
    Anonym (O) skrev 2024-12-26 02:17:56 följande:
    Lugna ner dig. Det handlar om en journalanteckning och inget tvång!
    Återigen, det var INTE det min kommentar handlade om.
  • Anonym (Abort)

Om du redan nu känner att du inte vill ha barn och allt det andra. Man är inte tvingad till att ha barn. Abort finns som en möjlighet. Finns risk, oavsett mvc du går på att dom blandar in socialtjänsten. Om du har stark också och svårt med detta så blir ju många värre när barnet föds. Tid till egentid försvinner i början, att sova på natten utan att bli störd. Så fundera på det. 

• Anilewe
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 09:54:16 följande:

Om du redan nu känner att du inte vill ha barn och allt det andra. Man är inte tvingad till att ha barn. Abort finns som en möjlighet. Finns risk, oavsett mvc du går på att dom blandar in socialtjänsten. Om du har stark också och svårt med detta så blir ju många värre när barnet föds. Tid till egentid försvinner i början, att sova på natten utan att bli störd. Så fundera på det. 

Va? Kan de blanda socialtjänsten bara för att jag är tveksam om jag vill behålla, för att jag är rädd att föda?

För att jag vill vänta med att berätta till min partner? 

Jag själv vet om det från 1,5 vecks?

(ville inte ta upp det innan jul och ha svåra samtal medan vi har massa vän/familj träff. Jag behöver ha mer provat utrymme för det- har bestämt berätta på nyårsafton när vi ska vara ensamma i fjällen)

Eller för att jag vill göra fosterdiagnostik? 

Att egen tid försvinner och sömnlösa natter är ingen problem alls. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (B) skrev 2024-12-26 09:42:54 följande:
    Återigen, det var INTE det min kommentar handlade om.
    Nej, din kommentar avsåg att läxa upp mig. I inlägg 23 påpekar ts att du hade fel.
    Ta åt dig det istället för att försvara sitt misstag. 
  • Anonym (Abort)
    Anilewe skrev 2024-12-26 10:18:56 följande:

Va? Kan de blanda socialtjänsten bara för att jag är tveksam om jag vill behålla, för att jag är rädd att föda?

För att jag vill vänta med att berätta till min partner? 

Jag själv vet om det från 1,5 vecks?

(ville inte ta upp det innan jul och ha svåra samtal medan vi har massa vän/familj träff. Jag behöver ha mer provat utrymme för det- har bestämt berätta på nyårsafton när vi ska vara ensamma i fjällen)

Eller för att jag vill göra fosterdiagnostik? 

Att egen tid försvinner och sömnlösa natter är ingen problem alls. 

Nej om du uppfattas som ångestfylld. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Donna) skrev 2024-12-26 10:19:56 följande:
    Nej, din kommentar avsåg att läxa upp mig. I inlägg 23 påpekar ts att du hade fel.
    Ta åt dig det istället för att försvara sitt misstag. 
    Men herreguuuud MIN kommentar handlar om det JAG säger att den gör! Hur svårt ska det vara att fatta! Och vad gäller uppläxandet så var det DU som skrev till mig om något helt annat, dvs DU blandade in kejsarsnitt när det var tydligt att det inte var det jag pratade om!
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 10:04:49 följande:

Din kropp, ditt val. Nej, du behöver inte varken berätta eller involvera pojkvännen egentligen. ALLA beslut kring graviditeten är dina. Sedan väljer du själv hur mycket du låter honom vara med på det.

Den där människan ska du inte ha mer med att göra! Om hon pushar på det här sättet redan så kan det bara bli värre.

Fast nej, man bestämmer inte själv om man ska få snitt eller inte.
    Oavsett att man äger sin egen kropp.
Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc