• Anilewe

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Hej. Jag är oplanerad gravid trots skydd. Aldrig ville skapa barn på grund av förlossningsrädsla. 

Jag vill få beviljad snitt eller avbryta graviditeten.
    Jag har träffat en bm som sa att ingen kan skriva ut remis innan vecka 25-29, men att hon känner ingen som blivit nekad. Det är inte sant! Jag har hört och läst flera historier om nekad snitt.
    På frågor om fosterdiagnostik, reagerade jon konstig. Hon avrådde att göra Nipf, sa att barnens papa ska vara med alla beslut om extra prover.
    Har någon lyckas få remiss till KS tidigare? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc
  • Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 16:09:25 följande:
    Jag bor i ett land där jag är nöjd med att kunna välja KS och den abortlagstiftning som finns. Därför tycker jag synd om TS som inte kan det. Rädsla är definitvt medicinsk orsak. Och att måsta gå med ångest i veckor eller månader innan man ges ett Aurorabesok är ju sjukt.

Du kan operera ögon utan att först måsta ha glasögon.
    Du kan sterilsera dig utan att först måsta använda p-piller/p-stav.

Ett planerat KS är inte en farlig operation. Riskerna är inte stora, och bara lite annorlunda än de risker som finns med vanlig förlossning.

Rädsla är inte en medicinsk orsak men visst kan snitt säkert vara bäst ibland om man är extremt rädd. Men ja då borde man ha pratat om det först och försökt bearbeta rädslan  , det är orimligt att man bara skulle kunna kräva det. 

I länder där man får välja helt själv är det antagligen inte bara skattebetalarna som står för notan. Det funkar inte så i Sverige. Jag kan välja att fixa brösten utan medicinska skäl till exempel men då betalar jag själv. Och att ha dålig syn är definitivt ett medicinskt skäl att operera ögonen , däremot betalar man så vitt jag vet ändå själv för det. Och att sterilisera sig är inget man får göra bara sådär heller så det var inte något jättebra exempel. Har vänner utan barn som har velat men inte fått. Jag som har tre barn och väntar fjärde skulle få det om jag ville men vem som helst kan inte bara kräva det.

Jag har själv gjort ett akut snitt , ett planerat och ska snart göra ett till. Och jo , det är en farlig operation. Precis som de flesta operationer. Ett kejsarsnitt utan medicinska skäl är statistiskt farligare  för både mamma och barn än en vaginal förlossning. Sen kan det finnas skäl till att det är bättre ändå men som sagt, inget som man borde kunna kräva bara sådär. 

• Anonym (Abort)
    Anilewe skrev 2024-12-26 16:20:42 följande:

Syrebrist och hjärnskador uppstår oftast vid svårs förlösningar och oftast induktioner när de vägrar göra akut snitt. Såna skador uppstår ganska när de använder en sugklocka. 

Min kollega fick föda sitt första barn på nästa 4,7 kg och de vägrade göra KS. Hennes förlossning tog mer än två dagar och slutade med sugklockan. Barnen var skadad och hon tappade mycket blod. Hon fick värsta skador i underlivet och de fick sy henne på en operation sal i mer en en timmer. Hon känner förfarande konsekvenserna av denna förlösning. 

Det är ok att inte allt är finansierat av staten, men kan man inte förhindra folk att få hjälp av privat vård!

Eller nejj? här ska alla vara lika?

Det jag säger är att det inte är bra att visa upp för vården att man är neurotisk. Gör allt du vill vid sidan om, men sköt dina kort rätt på mvc om du inte vill ha myndigheterna på dig. 
  • Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-26 16:20:42 följande:

Syrebrist och hjärnskador uppstår oftast vid svårs förlösningar och oftast induktioner när de vägrar göra akut snitt. Såna skador uppstår ganska när de använder en sugklocka. 

Min kollega fick föda sitt första barn på nästa 4,7 kg och de vägrade göra KS. Hennes förlossning tog mer än två dagar och slutade med sugklockan. Barnen var skadad och hon tappade mycket blod. Hon fick värsta skador i underlivet och de fick sy henne på en operation sal i mer en en timmer. Hon känner förfarande konsekvenserna av denna förlösning. 

Det är ok att inte allt är finansierat av staten, men kan man inte förhindra folk att få hjälp av privat vård!

Eller nejj? här ska alla vara lika?

Väger barnet 4,7 kg borde man nog få göra snitt. Men det är inte så att barnet ofta får hjärnskador bara för att man använder sugklocka. Mitt första barn föddes med sugklocka och är helt frisk. 

Oavsett vad någon tycker här kan man inte välja helt själv att få göra kejsarsnitt men det är inte omöjligt att få på grund av extrem förlossningsrädsla. Oavsett om det blir snitt eller inte är det bra om du får prata med någon om din oro och ångest. 

• Anilewe
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 16:09:25 följande:
    Jag bor i ett land där jag är nöjd med att kunna välja KS och den abortlagstiftning som finns. Därför tycker jag synd om TS som inte kan det. Rädsla är definitvt medicinsk orsak. Och att måsta gå med ångest i veckor eller månader innan man ges ett Aurorabesok är ju sjukt.

Du kan operera ögon utan att först måsta ha glasögon.
    Du kan sterilsera dig utan att först måsta använda p-piller/p-stav.

Ett planerat KS är inte en farlig operation. Riskerna är inte stora, och bara lite annorlunda än de risker som finns med vanlig förlossning.

I Sverige har man gjort livmodern transplantation, man gör stora plastik operationer, kön bytte.

I statistik om KS blandar man akuta snitt och planerade snitt. De planerade brukar ha mindre komplikationer än vaginala förlösningar. 

Jag har också läst att kvinnor i Skandinavien har oftare skador i underlivet som förhindrar deras sexliv och fysiologiska funktioner efter förlösningar.

I mitt land är inte KS frivillig, men nästan 50% brukar få det. Nu för tiden måste man också kämpa på det, men det är mer möglig. 
    Och det finns fler sak som kan bli orsak till KS där som:
    - tvillingar 
    - visa ögonsjukdomar och stor närsynthet 
    - barnens stor vikt 
    - barnen ligger i rumpan ner 
    -hjärtsjukdomar 

Jag funderar på att åka till mitt hemland och försöka fixa det, men helst vill jag spendera första veckor hemma med min sambo och inte i en hyrd lägenhet eller hos mina föräldrar i väntan på dokument för barnen. Då måste jag också åka från Sverige mycket tidigare för att det finns gränser hur högt gravid kan man flygga. 

Jag har också tänkt att kontakta en klinik i Tyskland och fixa det på ett privat sjukhus, men det känns jobbit att behöva fixa pass till barnet för att komma tillbaka till Sverige. 

• Anilewe
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-26 16:37:26 följande:

Väger barnet 4,7 kg borde man nog få göra snitt. Men det är inte så att barnet ofta får hjärnskador bara för att man använder sugklocka. Mitt första barn föddes med sugklocka och är helt frisk.. 

Det finns studier att fel användning kan orsaka hjärnskador och det finns många såna fall. 

Folk gör missbedömningar och kan göra fel i varje yrkesgrupp. 

• Anilewe
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-26 16:23:05 följande:

Rädsla är inte en medicinsk orsak men visst kan snitt säkert vara bäst ibland om man är extremt rädd. Men ja då borde man ha pratat om det först och försökt bearbeta rädslan  , det är orimligt att man bara skulle kunna kräva det. 

I länder där man får välja helt själv är det antagligen inte bara skattebetalarna som står för notan. Det funkar inte så i Sverige. Jag kan välja att fixa brösten utan medicinska skäl till exempel men då betalar jag själv. Och att ha dålig syn är definitivt ett medicinskt skäl att operera ögonen , däremot betalar man så vitt jag vet ändå själv för det. Och att sterilisera sig är inget man får göra bara sådär heller så det var inte något jättebra exempel. Har vänner utan barn som har velat men inte fått. Jag som har tre barn och väntar fjärde skulle få det om jag ville men vem som helst kan inte bara kräva det. 

Jag skulle jätte gärna betala för alla mina undersökningar och en önskad KS även om jag skulle vilja föda vaginal skulle jag helst betala för detta tjänst privat.

Att finansera medicinska tjänster av vår höga skattepengar är inte ok men att låta folk från tredje värden leva på socialen och skapa oro på gatorna är helt ok!
  • Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-26 17:04:54 följande:

Det finns studier att fel användning kan orsaka hjärnskador och det finns många såna fall. 

Folk gör missbedömningar och kan göra fel i varje yrkesgrupp. 

Ja det är mycket som kan hända under förlossningen oavsett hur man föder.

Och ja läkare kan göra misstag , jag behövde själv göra etr akutsnitt istället för att föda vaginalt på grund av en läkarmiss.

Det är nog inte alls omöjligt att du kommer få kejsarsnitt beviljat men du kommer inte få något besked i vecka 6-7. Oavsett hur någon här tycker att det borde vara. Det enda du kan göra just nu är att prata med någon om din oro. Och byta BM om du vill men det finns ingen barnmorska som kan se till att du får besked om snitt i vecka 6.

• Jemp
    Anilewe skrev 2024-12-26 17:00:31 följande:

I Sverige har man gjort livmodern transplantation, man gör stora plastik operationer, kön bytte.

I statistik om KS blandar man akuta snitt och planerade snitt. De planerade brukar ha mindre komplikationer än vaginala förlösningar. 

Jag har också läst att kvinnor i Skandinavien har oftare skador i underlivet som förhindrar deras sexliv och fysiologiska funktioner efter förlösningar.

I mitt land är inte KS frivillig, men nästan 50% brukar få det. Nu för tiden måste man också kämpa på det, men det är mer möglig. 
    - tvillingar 
    - barnens stor vikt 
    -hjärtsjukdomar 

Jag funderar på att åka till mitt hemland och försöka fixa det, men helst vill jag spendera första veckor hemma med min sambo och inte i en hyrd lägenhet eller hos mina föräldrar i väntan på dokument för barnen. Då måste jag också åka från Sverige mycket tidigare för att det finns gränser hur högt gravid kan man flygga. 

Jag har också tänkt att kontakta en klinik i Tyskland och fixa det på ett privat sjukhus, men det känns jobbit att behöva fixa pass till barnet för att komma tillbaka till Sverige. 

Ligg på bm om samtalsstöd. 
  • Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-26 17:00:31 följande:

- tvillingar 
    - barnens stor vikt 
    -hjärtsjukdomar 

Nästan alla de anledningarna du räknar upp kan vara skäl till kejsarsnitt här också. Varför närsynthet skulle göra att man inte kan föda vaginalt har jag absolut ingen aning om.. Men att barnet ligger med rumpan ner är ofta ett skäl till kejsarsnitt , min svärmor gjorde det med sin yngsta på grund av det. Att barnet är stort är också ofta ett skäl till att göra kejsarsnitt. Har en vän som är gravid nu och har diabetes , just nu verkar det som att barnet är normalstort men är barnet för stort när hon ska föda kommer hon få göra snitt. Tvillingar kan vara ett skäl beroende på omständigheter.

Har man hjärtsjukdomar beror det nog på omständigheterna också men kejsarsnitt ökar risken för blodpropp, stroke och blodtrycksfall (ja även planerade snitt) så då kan det nog ofta vara bättre att föda vaginalt kan jag tänka mig. 
  • Anonym (O)
    Anilewe skrev 2024-12-26 17:27:53 följande:
    Jag skulle jätte gärna betala för alla mina undersökningar och en önskad KS även om jag skulle vilja föda vaginal skulle jag helst betala för detta tjänst privat.

Att finansera medicinska tjänster av vår höga skattepengar är inte ok men att låta folk från tredje värden leva på socialen och skapa oro på gatorna är helt ok!
    Det är väl bara att betala själv då. Du har all rätt att själv betala för din vård om du gärna vill.

Ingen kommer att socanmäla för att du gör privata undersökningar och väljer att betala själv.
    Det folk i tråden menar är om du är så neurotisk och ångestfylld att det skulle gå ut över ditt föräldraskap. Men du ska uppvisa rätt extrema symptom på psykisk sjuklighet för orosanmälan, så var inte orolig för att det tagits upp i tråden.

Jo vi finansierar många nödvändiga medicinska ingrepp med skattepengar! Folk här i landet får nästan gratis nödvändig sjukvård. Vill du ha mer än det får du betala själv. Men det vill du ju gärna så inga problem väl?

De som begår brott hamnar i fängelse-förr eller senare. Att få hjälp med det mest basala via soc när livet rämnar är en självklarhet i civiliserade länder. Du förstår väl att det skulle finnas betydligt mer oro på gatorna om man lämnade de mest utsatta i samhället åt sitt öde?! Dessutom har det ingenting med trådens ämne att göra.
Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc