Tow2Mater skrev 2024-12-26 16:09:25 följande:
Jag bor i ett land där jag är nöjd med att kunna välja KS och den abortlagstiftning som finns. Därför tycker jag synd om TS som inte kan det. Rädsla är definitvt medicinsk orsak. Och att måsta gå med ångest i veckor eller månader innan man ges ett Aurorabesok är ju sjukt.
Du kan operera ögon utan att först måsta ha glasögon.
Du kan sterilsera dig utan att först måsta använda p-piller/p-stav.
Ett planerat KS är inte en farlig operation. Riskerna är inte stora, och bara lite annorlunda än de risker som finns med vanlig förlossning.
I Sverige har man gjort livmodern transplantation, man gör stora plastik operationer, kön bytte.
I statistik om KS blandar man akuta snitt och planerade snitt. De planerade brukar ha mindre komplikationer än vaginala förlösningar.
Jag har också läst att kvinnor i Skandinavien har oftare skador i underlivet som förhindrar deras sexliv och fysiologiska funktioner efter förlösningar.
I mitt land är inte KS frivillig, men nästan 50% brukar få det. Nu för tiden måste man också kämpa på det, men det är mer möglig.
Och det finns fler sak som kan bli orsak till KS där som:
- tvillingar
- visa ögonsjukdomar och stor närsynthet
- barnens stor vikt
- barnen ligger i rumpan ner
-hjärtsjukdomar
Jag funderar på att åka till mitt hemland och försöka fixa det, men helst vill jag spendera första veckor hemma med min sambo och inte i en hyrd lägenhet eller hos mina föräldrar i väntan på dokument för barnen. Då måste jag också åka från Sverige mycket tidigare för att det finns gränser hur högt gravid kan man flygga.
Jag har också tänkt att kontakta en klinik i Tyskland och fixa det på ett privat sjukhus, men det känns jobbit att behöva fixa pass till barnet för att komma tillbaka till Sverige.