• Anilewe

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Hej. Jag är oplanerad gravid trots skydd. Aldrig ville skapa barn på grund av förlossningsrädsla. 

Jag vill få beviljad snitt eller avbryta graviditeten.
    Jag har träffat en bm som sa att ingen kan skriva ut remis innan vecka 25-29, men att hon känner ingen som blivit nekad. Det är inte sant! Jag har hört och läst flera historier om nekad snitt.
    På frågor om fosterdiagnostik, reagerade jon konstig. Hon avrådde att göra Nipf, sa att barnens papa ska vara med alla beslut om extra prover.
    Har någon lyckas få remiss till KS tidigare? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc
  • Anonym (O)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-26 21:32:29 följande:
    Har man hjärtsjukdomar beror det nog på omständigheterna också men kejsarsnitt ökar risken för blodpropp, stroke och blodtrycksfall (ja även planerade snitt) så då kan det nog ofta vara bättre att föda vaginalt kan jag tänka mig. 
    Jag har en släkting som dog av propp i lungan efter ett kejsarsnitt. 1-2 v efter snittet har jag för mig. 41 år gammal. Fruktansvärt tragiskt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (O) skrev 2024-12-27 01:02:29 följande:
    Jag har en släkting som dog av propp i lungan efter ett kejsarsnitt. 1-2 v efter snittet har jag för mig. 41 år gammal. Fruktansvärt tragiskt.
    Beklagar verkligenHjärta Har läst om att det kan hända.. Kejsarsnitt är absolut inte riskfritt och det är därför jag tycker det är helt rimligt att man inte får det bara sådär utan medicinska skäl utan att det är en process att ev. få det beviljat.

Jag har själv gjort två som sagt (ett akut och ett planerat, fött ett barn vaginalt innan) men det är av medicinska skäl, snart ska jag göra ett till och jag är rädd för blodproppar bland annat (min bror har fått en blodpropp så det kan vara så att jag har lite ökad risk) och för blodtrycksfall av spinalbedövningen som jag har fått tidigare.. Men jag kan inte föda på något annat sätt nu. Kan man föda vaginalt tycker jag kanske man borde tänka efter ordentligt och lyssna på läkarna innan man gör allt man kan för att försöka få snitt beviljat. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-27 01:52:48 följande:
    Beklagar verkligenHjärta Har läst om att det kan hända.. Kejsarsnitt är absolut inte riskfritt och det är därför jag tycker det är helt rimligt att man inte får det bara sådär utan medicinska skäl utan att det är en process att ev. få det beviljat.

Jag har själv gjort två som sagt (ett akut och ett planerat, fött ett barn vaginalt innan) men det är av medicinska skäl, snart ska jag göra ett till och jag är rädd för blodproppar bland annat (min bror har fått en blodpropp så det kan vara så att jag har lite ökad risk) och för blodtrycksfall av spinalbedövningen som jag har fått tidigare.. Men jag kan inte föda på något annat sätt nu. Kan man föda vaginalt tycker jag kanske man borde tänka efter ordentligt och lyssna på läkarna innan man gör allt man kan för att försöka få snitt beviljat. 
    Men man är ju olika i hur stora eller små risker man är okey med. Att en person vill ta en lite högre risk för blodpropp med snitt istället för att föda vaginalt är ju inte värre än de som t ex du som är villiga att skaffa flera barn trots förhöjda blodproppsrisker.
  • Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2024-12-27 01:58:34 följande:
    Men man är ju olika i hur stora eller små risker man är okey med. Att en person vill ta en lite högre risk för blodpropp med snitt istället för att föda vaginalt är ju inte värre än de som t ex du som är villiga att skaffa flera barn trots förhöjda blodproppsrisker.

Det är inte alls säkert att jag har förhöjd risk för blodpropp eftersom det var under väldigt speciella omständigheter (när han var i princip sängliggande pga annan sjukdom) som min bror fick det. Nu är han helt frisk. Så nej det skulle inte hindra mig från att skaffa fler barn. Däremot får jag inte äta vanliga P-piller på grund av det som en försiktighetsåtgärd. Det är ingen läkare eller barnmorska  som har avrått mig från att bli gravid och till skillnad från några andra här i tråden litar jag på att de oftast iallafall vet vad de gör. 

Blodtrycksfall är jag isåfall mycket mer rädd för , det har jag en förhöjd risk för att få pga lågt blodtryck. Den här graviditeten var inte helt planerad men nej jag skulle inte gjort abort på grund av det heller, litar på att läkarna har koll. Skulle en läkare däremot avrått mig från att bli gravid skulle det vara en helt annan situation, då skulle jag använt en säkrare preventivmetod eller kanske till och med steriliserat mig. 

Och ja man kan absolut vara ok med de större riskerna som kejsarsnitt innebär för att man är extremt rädd för att föda vaginalt men just när det gäller att få det beviljat är det ju i slutändan en läkares beslut och då är frågan om läkaren tycker det är värt det. Så egentligen spelar det ingen roll vad du eller jag tycker.. Det enda TS kan göra just nu är väl något av de här alterntiven:
    1. Acceptera att det inte är 100% säkert att det blir snitt och att hon inte kommer få ett säkert besked förrän senare och försöka få hjälp med sin oro och ångest.
    2. Göra abort 
    3. Föda i ett annat land 

Det är mycket möjligt att hon får snitt beviljat men vad du eller jag tycker är bäst kommer inte påverka det. 

• Anilewe
    Anonym (O) skrev 2024-12-27 00:58:42 följande:
    Det är väl bara att betala själv då. Du har all rätt att själv betala för din vård om du gärna vill.

Jo vi finansierar många nödvändiga medicinska ingrepp med skattepengar! Folk här i landet får nästan gratis nödvändig sjukvård. Vill du ha mer än det får du betala själv. Men det vill du ju gärna så inga problem väl?

Jag kan gärna finansera mina undersökningar och operationer, men tyvärr här går inte göra allt privat.

De kvinnor som själv har inte fått välja, eller fått hemska förlossningar brukar anses att alla andra få uppleva det och är första att kommentera och kritisera andra kvinnor.

• Anonym (Jag)
    Anilewe skrev 2024-12-29 23:51:14 följande:

Jag kan gärna finansera mina undersökningar och operationer, men tyvärr här går inte göra allt privat.

De kvinnor som själv har inte fått välja, eller fått hemska förlossningar brukar anses att alla andra få uppleva det och är första att kommentera och kritisera andra kvinnor.

Tror inte de som har haft hemska förlossningar önskar någon annan det. Man kan aldrig veta innan hur det blir , varken om man föder vanligt eller gör kejsarsnitt. Långt ifrån alla vaginala förlossningar är hemska. Eller ja , det gör väl alltid ont men det är också individuellt hur ont det gör och det är nästan alltid lättare efteråt än snitt. Det finns fördelar och nackdelar med båda. 

Men som sagt tror jag inte många kvinnor önskar att någon annan ska få en hemsk förlossning .. Jag tror verkligen du skulle behöva prata med nån om du går runt och tänker så. Förresten är det ändå ingen utom din läkare som bestämmer om det blir snitt eller inte, ingen här kan påverka det. 

Min andra förlossning som slutade med akutsnitt var verkligen hemsk och det är absolut inget jag önskar någon annan men det var väldigt speciella omständigheter som gjorde att jag inte kunde föda vanligt och just det kan bara hända om man har cerklage (band runt livmoderhalsen för att inte föda för tidigt). Så som tur är behöver nog inte många andra , kanske ingen annan vara med om just det. 

• Anonym (Anonym)

Jag vill bara säga att jag känner otroligt mycket med dig som är förlossningsrädd. Att det inte är en självklarhet att man som kvinna i Sverige 2025 får fatta egna informerade medicinska beslut om sin kropp och psykiska hälsa i samråd med läkare är helt oacceptabelt. Fattar inte hur det kan vara så förlegade riktlinjer fortfarande i ett så kallat jämställt land. Det måste komma till förändring.

• Anonym (Abort)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-26 21:49:02 följande:

Jag vill bara säga att jag känner otroligt mycket med dig som är förlossningsrädd. Att det inte är en självklarhet att man som kvinna i Sverige 2025 får fatta egna informerade medicinska beslut om sin kropp och psykiska hälsa i samråd med läkare är helt oacceptabelt. Fattar inte hur det kan vara så förlegade riktlinjer fortfarande i ett så kallat jämställt land. Det måste komma till förändring.

Man får inte välja något annat inom sjukvården utan en medicinsk bedömning. Det kostar hur mycket som helst med ett kejsarsnitt. Det är Mycket billigare med två barnmorskor per födande kvinna än en kirurg m.m 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Abort) skrev 2025-01-26 22:49:05 följande:
    Man får inte välja något annat inom sjukvården utan en medicinsk bedömning. Det kostar hur mycket som helst med ett kejsarsnitt. Det är Mycket billigare med två barnmorskor per födande kvinna än en kirurg m.m 
    Som gravid är man i en extremt utsatt läge till skillnad från andra situationer där en människa kan välja att inte agera på en medicinsk bedömning. Det går inte ens att jämföra.

Du har fel, det kostar inte mer med kejsarsnitt. Läs www.dn.se/ledare/replik-kjoller-avfardar-kvinnors-ratt-till-den-egna-kroppen-nar-hon-sager-nej-till-kejsarsnitt/ I en internationell studie kunde man konstatera att skillnaden när helheten inkl epidural räknats in endast blir 0,2 procent. 

Att utgå från prislappen är dessutom förnedrande. Om det skulle bli dyrare med vaginal förlossning än kejsarsnitt i framtiden, skulle du verkligen ställa dig bakom att alla kvinnor ska bli tvingade till snitt mot sin vilja bara för att spara in en slant?
  • Anilewe
    Anonym (Abort) skrev 2025-01-26 22:49:05 följande:

Ett kejsarsnitt kräver lite mer personal, men det brukar ta 15-30 min. Vaginal förlösning kan också sluta med ks eller rekonstruktion på operationssalen efter 18 timmar av lidande. 

Det bör vara mögligt att kunna bekosta ks själv om kostanden är anledningen till nekad ks. Vi har år 2025 och ks på begäran finns i flera europeiska länder. 

Så många som är så jävla avundsjuka att någon kan få en dyrare alternativ av förlösning, fler undersökningar eller behandling.

Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc