• Anilewe

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Hej. Jag är oplanerad gravid trots skydd. Aldrig ville skapa barn på grund av förlossningsrädsla. 

Jag vill få beviljad snitt eller avbryta graviditeten.
    Jag har träffat en bm som sa att ingen kan skriva ut remis innan vecka 25-29, men att hon känner ingen som blivit nekad. Det är inte sant! Jag har hört och läst flera historier om nekad snitt.
    På frågor om fosterdiagnostik, reagerade jon konstig. Hon avrådde att göra Nipf, sa att barnens papa ska vara med alla beslut om extra prover.
    Har någon lyckas få remiss till KS tidigare? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc
  • Anilewe
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 10:28:21 följande:
    Nej om du uppfattas som ångestfylld. 

Kan de blanda i socialtjänsten för att jag är rädd och ber om kejsarsnitt ? 

Är ångest underlaget till anmälan? Det är ju sjuk!

Det är inte ovanligt att man är rädd och att man känner en hel det oro under graviditeter.

Kan de blanda in socialen när jag gör privata undersökningar för känna lugnet eller kunna agera i god tid?  

Kanske det att jag kommer absolut inte skulle vilja ha med min sambo på förlossningen är också underlaget till anmälan Till socialen? 
    För att jag vill inte att han ser mig i mest intim moment i livet.

Han svimmar vid blodprovstagning eller stygn borttagning så det skulle vara bara problem med honom 🙄

• Anonym (Abort)
    Anilewe skrev 2024-12-26 11:10:03 följande:

Det är inte ovanligt att man är rädd och att man känner en hel det oro under graviditeter.

Kan de blanda in socialen när jag gör privata undersökningar för känna lugnet eller kunna agera i god tid?  

Kanske det att jag kommer absolut inte skulle vilja ha med min sambo på förlossningen är också underlaget till anmälan Till socialen? 

Han svimmar vid blodprovstagning eller stygn borttagning så det skulle vara bara problem med honom 🙄

Jag känner till att det gjorts orosanmälningar pga liknande saker ja. Om man upplever att personen har stark ångest och oro. För att om man uppfattas som psykiskt instabil så behöver man följa upp detta. Följa upp och göra privata undersökningar för att stilla en oro kan vara en del i en helhetsbedömning av situationen. Det är helheten som är relevant. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (B) skrev 2024-12-26 10:34:30 följande:
    Men herreguuuud MIN kommentar handlar om det JAG säger att den gör! Hur svårt ska det vara att fatta! Och vad gäller uppläxandet så var det DU som skrev till mig om något helt annat, dvs DU blandade in kejsarsnitt när det var tydligt att det inte var det jag pratade om!
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 10:04:49 följande:

Din kropp, ditt val. Nej, du behöver inte varken berätta eller involvera pojkvännen egentligen. ALLA beslut kring graviditeten är dina. Sedan väljer du själv hur mycket du låter honom vara med på det.

Den där människan ska du inte ha mer med att göra! Om hon pushar på det här sättet redan så kan det bara bli värre.

Trådens själva ämne är KS om du missat det.
  • Anonym (Donna)

Vården socanmäler för i stort sett allt som på något sätt kan vinklas till oro, vissa mer och andra mindre.
    Men, det du berättar här i tråden skulle nog inte leda till några åtgärder även om det anmäls.

Du väljer till 100% själv om du vill ha med någon till förlossningen, och vem som då är med.
    Sedan behöver inte sambon sitta och glo i ditt underliv även om han är med. Jag hade pappan med vid båda förlossningarna, båda gångerna satt han uppe vid huvudändan på sängen. 
  • Anonym (O)

Alla är rädda inför en förstagångsförlossning. Det är helt normalt och måste inte betyda att barnet måste skäras ut om det bedöms som ett sämre alternativ för barn och mor.

Sen den överdrivna oron över att det antecknas i journalen om viktiga saker Ts berättar, som att pappan ännu inget vet. Det är inget konstigt det heller. 
    Ts vinklar det till att det är ett tvång och ett måste att berätta för pappan nu, nu nu. Nej det handlar om information till andra vårdgivare. Det är rätt viktig info om pappan vet eller ej. Det är hans barn också.
    Det betyder inte att ett tvång finns.

Ts kanske skulle pröva terapi för all överdriven oro? Inte bara rädslan för en naturlig förlossning.
    Att betala för eget UL väldigt tidigt i graviditeten för att se att barnet ligger rättvänd? Det kan ändras. Att visa överdriven oro genom att vilja ta alla tester som går att göra redan innan pappan är informerad.
    Det är konstigt att det inte står ännu mer om denna oro och ångest i journalen anser jag.

• Anonym (Missförstånd)

Hej TS, 

Många är livrädda inför en förlossning och finns säkert många som väljer att inte bli gravida som du gjort. Nu är du gravid och vill känna dig informerad etc. Förstår fullt ut att du inte haft en bra tid att lyfta detta till din sambo tidigare, rimligt att känna efter själv först hur du känner innan. Med din BM kanske det har blivit missförstånd, nipt går inte att göra före v11 om jag minns rätt. Stark förlossningsrädsla brukar kunna bevilja KS, men de kan även ge dig speciella förmåner under en vaginal förlossning. Du kan få en mer erfaren BM tex, få operation i en operationssal istället för i förlossningsrumme. Du kan få lugnande osv. Förlossningen är vanligast att ha sin partner men kan vara vem du vill.

Googla efter en annan MVC, och byt. Eller försök att prata med hon du har och berätta om din oro och fråga vad hon menar med att du inte ska göra nipt osv, jag tror det är ett missförstån mellan er! 

Första steget nu är att känna efter själv, vill du behålla eller inte? Finns det vissa förutsättningar som kan hjälpa dig överväga vaginal? Prata med din sambo om din oro. Jag har svårt att tro att de kommer socanmäla, helt sjukt att det nämnts här faktiskt. Aurora är fulla med oroade kvinnor.. 
    Innan v20 nånting brukar man inte få prata med aurora då de vill vara säkra att graviditeten är avsedd att fortsätta så att säga. 

• Anilewe
    Anonym (O) skrev 2024-12-26 12:20:24 följande:.

Att betala för eget UL väldigt tidigt i graviditeten för att se att barnet ligger rättvänd? Det kan ändras. Att visa överdriven oro genom att vilja ta alla tester som går att göra redan innan pappan är informerad

Är det så konstig att jag har hjort tidigt ul? 

Jag har haft ont i magen på en sida och varit medveten att  kvinnor med endometrios har ökat risk för fel placering. Och jag har haft små blodig så jag har velat kola upp om jag är verkligen gravid. 

Jag kommer från en land där det första man gör är ul och det är helt normalt och även rekommenderat.

Att göra privata undersökningar är inte alls överdrivet när den offentliga sjukvård erbjuder inte allt. 
    Jag gör inte nu alla tester! Jag har frågat bara vilka vecka erbjuder de tester! 

Jag har fått träffa en hel del läkare när jag har sökt hjälp vid endometrios eller migrän och har träffat en del okunniga ignorerande personer. 10 år sen fick jag träffa en antal gynekologer för att få remis att ta bort en polyp som fyllde hela livmodern. Alla tyckte det var ingen fara då jag ville inte skaffa barn då och hade ingen ont vid mens eller samlag. 
    Jag saknar förtroende till svensk sjukvård. Folk gör felbedömningar i varje yrke.

Denna BM har även tagit upp i mitt journal att nästa BM som jag kommer träffa ska prata med mig ang. fösterdiagnostik. Jag har bara en känsla att jag har träffat någon med pro life åsikter som vill förhindra mig att eventuellt göra abort på grund av chromosom avvikelse. 

Jag tror att vi har olika syn på allt detta för att vi har olika ursprung. Svenskarna har stort förtroende till myndigheter och överskattar ofta svensk sjukvård. Den är inte best i Europa. 

Det bli kanske bättre om jag säger inget om privata undersökningar och gör det i hemlandet så det står inte någonstans i mitt journal, för att jag har valt att leva i en polisstat? 

• Jemp
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 10:28:21 följande:
    Nej om du uppfattas som ångestfylld. 
    Ångest och förlossningsrädsla brukar absolut inte vara grund för orosanmälan.

Däremot finns som sagt en del andra varningstecken här som de lär följa upp. Tex om pappan får veta att han ska bli förälder. 
  • Anonym (Abort)
    Anilewe skrev 2024-12-26 14:37:13 följande:

Är det så konstig att jag har hjort tidigt ul? 

Jag har haft ont i magen på en sida och varit medveten att  kvinnor med endometrios har ökat risk för fel placering. Och jag har haft små blodig så jag har velat kola upp om jag är verkligen gravid. 

Jag kommer från en land där det första man gör är ul och det är helt normalt och även rekommenderat.

Att göra privata undersökningar är inte alls överdrivet när den offentliga sjukvård erbjuder inte allt. 
    Jag gör inte nu alla tester! Jag har frågat bara vilka vecka erbjuder de tester! 

Jag har fått träffa en hel del läkare när jag har sökt hjälp vid endometrios eller migrän och har träffat en del okunniga ignorerande personer. 10 år sen fick jag träffa en antal gynekologer för att få remis att ta bort en polyp som fyllde hela livmodern. Alla tyckte det var ingen fara då jag ville inte skaffa barn då och hade ingen ont vid mens eller samlag. 
    Jag saknar förtroende till svensk sjukvård. Folk gör felbedömningar i varje yrke.

Denna BM har även tagit upp i mitt journal att nästa BM som jag kommer träffa ska prata med mig ang. fösterdiagnostik. Jag har bara en känsla att jag har träffat någon med pro life åsikter som vill förhindra mig att eventuellt göra abort på grund av chromosom avvikelse. 

Jag tror att vi har olika syn på allt detta för att vi har olika ursprung. Svenskarna har stort förtroende till myndigheter och överskattar ofta svensk sjukvård. Den är inte best i Europa. 

Det bli kanske bättre om jag säger inget om privata undersökningar och gör det i hemlandet så det står inte någonstans i mitt journal, för att jag har valt att leva i en polisstat? 

Det handlar om att vara överdrivet orolig.. vet folk som varit det. Dom har varit hysteriska under graviditeten. 

Åkt in till akuten tusen gånger i tron om att barnet inte lever. 

När barnet väl kommer fortsätter det. samma oförmåga att hantera oro. Soc har sedan kopplats in och barnet jag blivit omhändertaget sedan innan 2 års ålder. När man försökt och försökt. Så det bästa om du inte vill ha med myndigheter att göra är att bete dig stabilt så det slipper agera 

• Jemp

Pappans frånvaro och att han inte tillåts vara involverad vi stora händelser får du nog räkna med att det väcker frågor (men kanske inte just orosanmälan) dock. 

Det kommer ju också komma upp i förlossningsplaneringen.

Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc