• Anonym (Mx)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

Vad tror ni är orsakerna?

Vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter, olika perspektiv går förlorat, det blir motsättningar och tycker man inte som man ska så blir man snabbt tillrättavisad eller cancellerad.

• Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?
  • Anonym (Hm)
    Tyra myra skrev 2025-02-09 18:44:05 följande:

Man behöver bara fråga sig vem eller vilka som vinner på polariseringen av samhället. Då får man också svaret på varför

Så är det.
  • Anonym (CO)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 14:02:01 följande:
    Nej, jag ligger långt åt höger, mina åsikter ligger långt och höger.
    Är du nyliberal?
  • Anonym (Makt?)

Ursäkta att jag tar på mig foliehatten, men polarisering där det är en rätt jämn fördelning mellan 2 sidor (vilket det konstigt nog är i väldigt många västländer) innebär att det inte kan bli revolution för att hälften mot hälften blir extremt blodigt. Det blir en terrorbalans.

Dessutom har man hälften av folket som motsätter sig oavsett vem som styr vilket innebär att väldigt lite kan förändras och en elit kan behålla makten, bara byta vem som har en aning mer makt fram och tillbaks.

Men det är med foliehatten pä jag säger det. 

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 18:55:07 följande:
    Sd framställer sig själva för offer. Jag tycker inte synd om dom för att det är en del av deras manipulativa taktik. Det är inte synd om sd. Sd-folket själva vill polariserat hävda att "media har ett narrativ" de använder andra polariserande hundvisslor såsom "vänsterbliven" "feminazis" (men även "feminister" om allt som har att göra med kvinnor) "invandrare" (i den aspekten att invandrare står för allt dåligt såsom undermeningen alla invandrare håller på med hedersvåld t ex) "godhetsknarkare" Inga nyanser överhuvudtaget. De blir direkt upprörda och tar åt sig då rasism diskuteras. (oavsett, behöver inte ens handla om sd överhuvudtaget.)

På något sätt så framställer sig sd i det här som något det ska tyckas synd om. De blir attackerade överallt (trots att det är de som sprider det här hätska polariserade budskapet.

Jag blev ju själv antagen att tillhöra "vänstern" för att alla som inte sympatiserar med sd hör till de andra. Är inte det ett bevis på att sd ser till att sina anhängare betraktar allt som svartvitt?
    Word! 👍
  • Anonym (Fa)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 17:56:52 följande:
    Du förstår väl att trådens ämne handlar om varför samhället är polariserat?
    TS skriver i sin trådstart om polariseringen som någonting dåligt och att "vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter"

Varpå du i trådens första svarsinlägg visar precis det TS beskriver genom att polarisera och peka ut en enskild part som du tycker är ansvarig för samhällets polarisering.

Det är så typiskt ...
  • Anonym (Fa)
    fornminne skrev 2025-02-09 18:01:22 följande:

SD bär stor skuld till polariseringen, men är långt ifrån ensamma om att splittra och polarisera.

Detta sker från höger till vänster och bottnar ofta i en oförmåga att se en annan världsbild än sin egen. Den digitala utvecklingen med filterbubblor mm, skyndar på processen. Många tar inte ens del av samma nyhetskanaler längre.

Ordförande för advokatsamfundet likställde en moderat riksdagsman med brunråttor i ett inlägg på sociala medier där denne ordförande sedan avslutade inlägget med: "debatten behöver hyfsas"

Oklart hur att likställa människor med brunråttor är att "hyfsa debatten"
  • Core

Jag har aldrig, och kommer aldrig, rösta SD eller liknande ytterhöger partier. Däremot ser jag vart det här med olika polariseringar kommer från.

Jag som född i början av 90 talet vart tonåring under en period av woke, om ni fattar vad jag menar. När jag gick praktiskt gymnasium, gick jag igenom alla stadier av lärlingsprygling, sjuka beteenden äldre män hade men yngre, och lärde mig hantera det bara, som en naturlig del av arbetslivet på något sjukt sätt. 

Ni kan ju tänka er vilka tankar man får när artiklar börjar dyka upp om tjejer som varit med om samma sak, eller invandrare. Det var sexism och rasism, men det jag fick leva med fanns det inget namn på?

Alltså jag hörde till en generation unga män som hela tiden fick höra vilka fördelar vi hade, utan att vi någonsin fått se skymten av de påstådda fördelarna. Jag hörde till de sista kullarna som skulle ta värvning, men inte kvinnor ur samma generation vart tvingade till samma sak. Vi hade enligt utsago exakt samma förutsättningar, fysiskt som psykiskt, men jag skulle vara beredd att dö för mitt land, inte kvinnorna? Två kollegor på mitt jobb dog i arbetsplatsolyckor mina första år, otaliga skador både bland mig själv och kompisar på jobbet, jag själv bröt ryggen och hade oerhörd tur, men jag fick veta att frisörer var underbetalda och bör ha samma lön som
    mig?

Jag fick barn tidigt, och av omgivningen förväntades jag vabba, vara föräldrarledig, närvarande pappa, tvätta, laga mat. Fine, en bra utveckling. Men jag förväntades fortfarande vara hockeytränare, skotta uppfarten, vara den starka och trygga parten, klättra upp på taket när det läckte under spöregn, etc. Jag drev nästan mig själv sakta till vansinne, helt baserat på omgivningens syn på vad en ung man skulle stå för.

Jag vet att jag inte hade hela bilden, men man måste förstå förvirringen som fanns bland min generation unga män. Mycket hat skapades, och samhället blev i slutändan ännu mer polariserat än innan. Jämnställdhet är en bra sak vi ska värna om, men med fel utgångspunkt skapar vi ett samhälle som ruttnar inifrån, inte minst på grund av den andel sjuka män vi skapar. Incelgenerationen är karvad ur detta. Rent objektivt ett gäng sopor, men man ska fortfarande förstå varifrån det kommer om man ska kunna råda bot på problemen.

Här är en liten hint om vart vi står- För några år sedan skrev irena pozar eller vad hon heter en artikel om att 75 procent av alla utbrända är kvinnor. Ingen pratade i de här sammanhangen om att 75 procent av alla självmord begås av män, i något av de här sammanhangen den du diskussionen dök upp. Två symtom på samma sjukdom, där den ene får skylla sig själv och den andre är det synd om. Mannen skulle göra mer.

missuppfatta mig rätt nu, jag backar den ursprungliga feminismen helhjärtat, problemet är vad saker har utvecklats till på senare år. Det har i många fall handlat om rent hat mot vita män, med en känsla av att det varit sanktionerat av staten och samhället i stort. Tycka vad man vill om det, men friskare blir vi inte om vi ser oss som en och samma organism

• Anonym (Skillnader)
    Core skrev 2025-02-10 10:49:25 följande:

Jag har aldrig, och kommer aldrig, rösta SD eller liknande ytterhöger partier. Däremot ser jag vart det här med olika polariseringar kommer från.

Jag som född i början av 90 talet vart tonåring under en period av woke, om ni fattar vad jag menar. När jag gick praktiskt gymnasium, gick jag igenom alla stadier av lärlingsprygling, sjuka beteenden äldre män hade men yngre, och lärde mig hantera det bara, som en naturlig del av arbetslivet på något sjukt sätt. 

Ni kan ju tänka er vilka tankar man får när artiklar börjar dyka upp om tjejer som varit med om samma sak, eller invandrare. Det var sexism och rasism, men det jag fick leva med fanns det inget namn på?

Alltså jag hörde till en generation unga män som hela tiden fick höra vilka fördelar vi hade, utan att vi någonsin fått se skymten av de påstådda fördelarna. Jag hörde till de sista kullarna som skulle ta värvning, men inte kvinnor ur samma generation vart tvingade till samma sak. Vi hade enligt utsago exakt samma förutsättningar, fysiskt som psykiskt, men jag skulle vara beredd att dö för mitt land, inte kvinnorna? Två kollegor på mitt jobb dog i arbetsplatsolyckor mina första år, otaliga skador både bland mig själv och kompisar på jobbet, jag själv bröt ryggen och hade oerhörd tur, men jag fick veta att frisörer var underbetalda och bör ha samma lön som
    mig?

Jag fick barn tidigt, och av omgivningen förväntades jag vabba, vara föräldrarledig, närvarande pappa, tvätta, laga mat. Fine, en bra utveckling. Men jag förväntades fortfarande vara hockeytränare, skotta uppfarten, vara den starka och trygga parten, klättra upp på taket när det läckte under spöregn, etc. Jag drev nästan mig själv sakta till vansinne, helt baserat på omgivningens syn på vad en ung man skulle stå för.

Jag vet att jag inte hade hela bilden, men man måste förstå förvirringen som fanns bland min generation unga män. Mycket hat skapades, och samhället blev i slutändan ännu mer polariserat än innan. Jämnställdhet är en bra sak vi ska värna om, men med fel utgångspunkt skapar vi ett samhälle som ruttnar inifrån, inte minst på grund av den andel sjuka män vi skapar. Incelgenerationen är karvad ur detta. Rent objektivt ett gäng sopor, men man ska fortfarande förstå varifrån det kommer om man ska kunna råda bot på problemen.

Här är en liten hint om vart vi står- För några år sedan skrev irena pozar eller vad hon heter en artikel om att 75 procent av alla utbrända är kvinnor. Ingen pratade i de här sammanhangen om att 75 procent av alla självmord begås av män, i något av de här sammanhangen den du diskussionen dök upp. Två symtom på samma sjukdom, där den ene får skylla sig själv och den andre är det synd om. Mannen skulle göra mer.

missuppfatta mig rätt nu, jag backar den ursprungliga feminismen helhjärtat, problemet är vad saker har utvecklats till på senare år. Det har i många fall handlat om rent hat mot vita män, med en känsla av att det varit sanktionerat av staten och samhället i stort. Tycka vad man vill om det, men friskare blir vi inte om vi ser oss som en och samma organism

Woke är just ett ord att undvika. Om man vill undvika att tillhöra SD och högerextremism . Som en journalist skrev är ALLT woke eller feministiskt som inte är som dom vill. Eller om kvinnor.  

Sen är det ju en väldigt stor skillnad. Mäns självmord beror ju på psykisk ohälsa i dom allra flesta fallen. Isolering och ensamhet.  Inte utbrändhet. Sen är det ju så att både forskning och undersökningar påtalar att den största majoriteten av kvinnor blir utbrända. För att dom får dubbel jobba.  Dom väntas arbeta, ofta heltid och samtidigt sköta barn och hushåll. Så andelen som blir utbrända i just det sammanhanget du tar upp. Är kvinnor.  Och dom sysslorna du nämner är ju ingenting man gör dagligen. Det är alltså inte i närheten lika påfrestande heller för den delen.
  • Anonym (Fa)
    Core skrev 2025-02-10 10:49:25 följande:

[lång text]

Polariseringen handlar inte ens om woke eller invandring utan om i stort sett ALLT i vårt samhälle.

Precis alla områden är polariserade. Vissa mer tydliga än andra.

Invandring är övertydligt polariserande

Woke och feminism väldigt polariserande

Vindkraft eller kärnkraft? Polariserande.

Ska kommunen lägga ytterligare X antal miljoner på bidrag till kulturyttringar?

Ska byskolorna läggas ned till  förmån för storskolor som "gynnar integrationen"?

Parkering och bilvägar eller cykelbanor? Polariserande.
    .

Det som verkligen har hänt är att de traditionellt styrande har tappat sitt problemformuleringsprivilegium.

internet hände och folk började "lägga sig i" och ville var med och säga sitt.

20 år innan internet hade samma folk max möjligheten att demonstrera utanför kommunfullmäktige om de ville något annat än de styrande - dvs politiker, media och andra krafter.

Debatten var mer "hyfsad" då för att debatten var mer kontrollerad då - av de som bestämde.

Så kom  internet, Facebook och alternativa medier och folks röster började höras och andra perspektiv än de officiellt sanktionerade började nå ut.

Politikerna hakade till stor del på eftersom de såg det som att man var tvungen att haka på för att vara nära väljarna.

1) politiken HAR kört åt h*lvete i många frågor.

2) folk höjer rösten kring detta

3) politiker tror att de antingen behöver driva en förändringslinje högljutt ELLER att de måste försvara gamla ståndpunkter lika högljutt.

4) det finns ännu inte riktigt det politiska utrymmet för att backa, kompromissa och ändra det vi idag VET är fel idag
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-10 10:33:15 följande:
    TS skriver i sin trådstart om polariseringen som någonting dåligt och att "vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter"

Varpå du i trådens första svarsinlägg visar precis det TS beskriver genom att polarisera och peka ut en enskild part som du tycker är ansvarig för samhällets polarisering.

Det är så typiskt ...

Så man får inte prata om det som man tycker påverkar polariseringen? 

Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?