• Anonym (Mx)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

Vad tror ni är orsakerna?

Vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter, olika perspektiv går förlorat, det blir motsättningar och tycker man inte som man ska så blir man snabbt tillrättavisad eller cancellerad.

• Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?
  • Anonym (M)

Däremot tror jag inte samhället är mycket mer polariserat egentligen, men folk är mer missnöjda då samhällsutvecklingen knappast ser bra ut. Men däremot hörs de polariserande rösterna mycket och gör att det upplevs som mer polariserat.

Det finns väl många orsaker till varför det blir polariserat. Men man kan ju tycka att politiker borde motarbeta detta och föregå med gott exempel istället för att spä på problemet mer som de gör idag. Genom att ignorera eller dumförklara vissa åsikter istället för att erkänna att det finns problem och att en stor andel av väljarna faktiskt ser saken som ett problem. Oavsett vilka åsikter det handlar om, är det på fel sida är det fel, ungefär. 

Värsta sandlådan jag sett, pinsamt är det också att se politikerna. Vuxna människor som inte på ett moget sätt kan föra en diskussion utan pekar finger och säger "ah men du då!". Media spär ju på detta också, och överlag folk som hörs och syns i vanliga media och sociala medier. Ett fint sätt att sprida missnöje och ilska är ju att dumförklara vissa åsikter, sällan med bra motargument, utan det är bara fel. 

• Anonym (Typen)
    Anonym (Anc) skrev 2025-02-09 15:17:33 följande:

Att alla riksdagspartier har anonyma företrädare på nätet är väl ingen nyhet. Att media fokuserar på SD är väl förväntat men jag undrar om inte S är störst på detta.

Finns ju minst 3 här på familjeliv som verkar i deras namn dygnet runt. Det är väl en lågoddsare att de är betalda med tanke på tiden de lägger.

Det här är vanligt. När sd:s trollfabrik uppdagades då skulle den medspelare och bortförklaras med whataboutism. Även om det saknas motstycke till trollfabriken.

Allt som oftast så ska sd:s polariserade retorik försöka flyttas till andra. Enligt all rimlig logik så borde även sd-människor kritisera trollfabriken, men det sker inte. Deras första instinkt är att försvara den genom att nedspela den.

Varför? För att de har blivit lärda att betrakta allt i svartvita polariserande termer. 
  • Anonym (Fa)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 14:54:22 följande:

Det har jag inte gjort. Sd:s politik däremot ...

Är det så att du tycker att det inte räknas eftersom det är just SD du pekar ut?
  • Anonym (Fågeltittarpå.)

Världen är polariserad på grund av någon vill ha kontroll. Dom rika vill vara ännu rikare och mäktigare. Ju mer kaos, ju mer hat, ju mer polarisering desto snabbare blir det kollaps och ju snabbare det blir kollaps desto snabbare kan någon få mer kontroll och införa mer bevakning och regler.

I framtiden kommer satelliter kunna ta över kontrollen över elbilar som skjutsar folk direkt in i polishuset om man väljer att göra eller tänka nåt staten inte gillar. Genialisk kontrolldesign egentligen.

1% av jordens befolkning har tillgångar som.skulle kunna rädda hela fucking världen. Men vad gör dom?

Krigar, dödar barn och bygger murar och regler och lagar och hindrar människor frän att nå sin fulla potential.

Det alltid någon annans fel. 

Män mot kvinnor.
    Vita mot svarta.
    Högern mot vänstern.
    Rika mot fattiga.
    Homofober mot homosexuella.
    Religioner mot religioner.
    Länder mot länder.
    Folkgrupper mot folkgrupper.

Osv osv.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 14:30:59 följande:
    Du ansåg att du helgarderade dig alltså? Det enda jag nämnt om dig är att du betraktar saker väldigt polariserat. Det är ett konstaterande. Inte en fördom 
    Det var ingen helgardering, det var av osäkerhet. Du önskade att jag skulle försöka mig på en gissning och det gjorde jag.
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-09 15:39:35 följande:
    Är det så att du tycker att det inte räknas eftersom det är just SD du pekar ut?
    Sd förtjänar att stå i spotlighten när det gäller bidraget till polariserande i samhället. Om de vill skapa ett bättre samhälle så behöver de (framför alla andra) lägga ner arbetet för att skapa det. Inte söndra genom sd troll och trollfabriker.
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-09 16:10:47 följande:
    Det var ingen helgardering, det var av osäkerhet. Du önskade att jag skulle försöka mig på en gissning och det gjorde jag.
    Du gjorde en felaktig gissning baserat på ett svartvitt tänk. Det "rätta" svaret hade varit att du inte vet.
  • klyban

Polarisering är från/av extremism, då extremism frodas i dessa ideologier.
    Och där de vill skapa ett vi om mot dom, och sen begränsa fakta och sakligheten.
    Detta gäller både höger och vänster extremism, dock idag är vänsterextremism svårt sällsynt.

Och då har vi bara högern kvar, och den extremismen finns det gott om.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Fa)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 16:11:47 följande:
    Sd förtjänar att stå i spotlighten .
    Men du förstår att dina inlägg i tråden är polariserande även om du tycker att "SD förtjänar" det?
  • Anonym (H)

Svenskar är för amerikaniserade och importerar amerikanska politiska trender som man försöker trycka in svenska förhållanden i. 

Det är därför den postkoloniala debatten om rasifiering blir helt missvisande i Sverige. Vi har inte samma historia och problem. 

På samma sätt försöker högerpopulister efterlikna den socialkonservativa högern i USA trots att svenskar aldrig har varit särskilt konservativa när det gäller familjen och har en helt annan syn når det gäller religion och kvinnors roll i samhället. 

Det är därför den polariserade politiska debatten här inte har så mycket med verkligheten att göra och mest förs i sociala medier . 

Svenskar är egentligen rationella pragmatiker precis som andra nordbor och det höga, känsloladdade tonläget i debatten känns osvenskt och konstlat.

Vi måste sluta vara så undergivna och beundrande gentemot USA och lösa problemen på vårt eget sätt. 

Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?