• Anonym (Mx)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

Vad tror ni är orsakerna?

Vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter, olika perspektiv går förlorat, det blir motsättningar och tycker man inte som man ska så blir man snabbt tillrättavisad eller cancellerad.

• Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?
  • Core
    Anonym (Skillnader) skrev 2025-02-10 11:07:30 följande:
     Woke är just ett ord att undvika. Om man vill undvika att tillhöra SD och högerextremism . Som en journalist skrev är ALLT woke eller feministiskt som inte är som dom vill. Eller om kvinnor.  

Sen är det ju en väldigt stor skillnad. Mäns självmord beror ju på psykisk ohälsa i dom allra flesta fallen. Isolering och ensamhet.  Inte utbrändhet. Sen är det ju så att både forskning och undersökningar påtalar att den största majoriteten av kvinnor blir utbrända. För att dom får dubbel jobba.  Dom väntas arbeta, ofta heltid och samtidigt sköta barn och hushåll. Så andelen som blir utbrända i just det sammanhanget du tar upp. Är kvinnor.  Och dom sysslorna du nämner är ju ingenting man gör dagligen. Det är alltså inte i närheten lika påfrestande heller för den delen.

Bara för att  ett begrepp är hijacked av en grupp tappar det inte per automatik betydelse. Woke var från början något man använde sig av i positiva sammanhang, nu använder jag det utan värdering och snarare för att det inte finns något annat ord vad jag vet. 

Vissa är på grund av ensamhet, andra har folk runt sig. Men de allra flesta beror på att man inte kan uppfylla uppdraget att vara man, i sina egna ögon. Av de jag haft i min krets har ingen kunnat klassats som någon i ensamhet, se dig med fördel om så inser du att de flesta inte lider av det, utan väljer ändå att ta sitt liv. Misslyckande.

Sen är självmord komplext, och det är ett nät av orsaker och samband, det går inte att peka ut en ensam faktor. Men, så är det med utbrändhet också. Nån som är känslomässigt stabil och har en bra självkänsla blir inte utbränd. Det är otroligt lätt att säga, det är männens fel, så slipper man ta ansvar för sitt eget liv. På samma sätt som incels skyller på kvinnor. Men det är samma grundkänsla här också, misslyckande.

Och så klart möter du inte upp mitt inlägg som helhet, utan ska plocka sakfrågor vi kan dividera om i all oändlighet, istället för att förstå andemeningen. Jag skrev UR DET PERSPEKTIV yngre män ser saker, sen stämmer vissa saker, andra inte. 

• klyban
    Core skrev 2025-02-10 12:56:08 följande:

Bara för att  ett begrepp är hijacked av en grupp tappar det inte per automatik betydelse. Woke var från början något man använde sig av i positiva sammanhang, nu använder jag det utan värdering och snarare för att det inte finns något annat ord vad jag vet. 

Vissa är på grund av ensamhet, andra har folk runt sig. Men de allra flesta beror på att man inte kan uppfylla uppdraget att vara man, i sina egna ögon. Av de jag haft i min krets har ingen kunnat klassats som någon i ensamhet, se dig med fördel om så inser du att de flesta inte lider av det, utan väljer ändå att ta sitt liv. Misslyckande.

Sen är självmord komplext, och det är ett nät av orsaker och samband, det går inte att peka ut en ensam faktor. Men, så är det med utbrändhet också. Nån som är känslomässigt stabil och har en bra självkänsla blir inte utbränd. Det är otroligt lätt att säga, det är männens fel, så slipper man ta ansvar för sitt eget liv. På samma sätt som incels skyller på kvinnor. Men det är samma grundkänsla här också, misslyckande.

Och så klart möter du inte upp mitt inlägg som helhet, utan ska plocka sakfrågor vi kan dividera om i all oändlighet, istället för att förstå andemeningen. Jag skrev UR DET PERSPEKTIV yngre män ser saker, sen stämmer vissa saker, andra inte. 

Woke är bara en högersnuttefilt och komiskt nog så skapas inga politiska beslut som är woke.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Typen)
    Core skrev 2025-02-10 10:49:25 följande:

Jag har aldrig, och kommer aldrig, rösta SD eller liknande ytterhöger partier. Däremot ser jag vart det här med olika polariseringar kommer från.

Jag som född i början av 90 talet vart tonåring under en period av woke, om ni fattar vad jag menar. När jag gick praktiskt gymnasium, gick jag igenom alla stadier av lärlingsprygling, sjuka beteenden äldre män hade men yngre, och lärde mig hantera det bara, som en naturlig del av arbetslivet på något sjukt sätt. 

Ni kan ju tänka er vilka tankar man får när artiklar börjar dyka upp om tjejer som varit med om samma sak, eller invandrare. Det var sexism och rasism, men det jag fick leva med fanns det inget namn på?

Alltså jag hörde till en generation unga män som hela tiden fick höra vilka fördelar vi hade, utan att vi någonsin fått se skymten av de påstådda fördelarna. Jag hörde till de sista kullarna som skulle ta värvning, men inte kvinnor ur samma generation vart tvingade till samma sak. Vi hade enligt utsago exakt samma förutsättningar, fysiskt som psykiskt, men jag skulle vara beredd att dö för mitt land, inte kvinnorna? Två kollegor på mitt jobb dog i arbetsplatsolyckor mina första år, otaliga skador både bland mig själv och kompisar på jobbet, jag själv bröt ryggen och hade oerhörd tur, men jag fick veta att frisörer var underbetalda och bör ha samma lön som
    mig?

Jag fick barn tidigt, och av omgivningen förväntades jag vabba, vara föräldrarledig, närvarande pappa, tvätta, laga mat. Fine, en bra utveckling. Men jag förväntades fortfarande vara hockeytränare, skotta uppfarten, vara den starka och trygga parten, klättra upp på taket när det läckte under spöregn, etc. Jag drev nästan mig själv sakta till vansinne, helt baserat på omgivningens syn på vad en ung man skulle stå för.

Jag vet att jag inte hade hela bilden, men man måste förstå förvirringen som fanns bland min generation unga män. Mycket hat skapades, och samhället blev i slutändan ännu mer polariserat än innan. Jämnställdhet är en bra sak vi ska värna om, men med fel utgångspunkt skapar vi ett samhälle som ruttnar inifrån, inte minst på grund av den andel sjuka män vi skapar. Incelgenerationen är karvad ur detta. Rent objektivt ett gäng sopor, men man ska fortfarande förstå varifrån det kommer om man ska kunna råda bot på problemen.

Här är en liten hint om vart vi står- För några år sedan skrev irena pozar eller vad hon heter en artikel om att 75 procent av alla utbrända är kvinnor. Ingen pratade i de här sammanhangen om att 75 procent av alla självmord begås av män, i något av de här sammanhangen den du diskussionen dök upp. Två symtom på samma sjukdom, där den ene får skylla sig själv och den andre är det synd om. Mannen skulle göra mer.

missuppfatta mig rätt nu, jag backar den ursprungliga feminismen helhjärtat, problemet är vad saker har utvecklats till på senare år. Det har i många fall handlat om rent hat mot vita män, med en känsla av att det varit sanktionerat av staten och samhället i stort. Tycka vad man vill om det, men friskare blir vi inte om vi ser oss som en och samma organism

Tror det här enögda "det är mest synd om mig och gruppen jag tillhör" har lagt grunden till den polariserade världen vi ser. Det är ju inte som att du har begått självmord, eller hur (ja, jag är medveten om att det är ett stötande uttryck, men vill att poängen ska nå fram) Poängen är att man är en del av en större grupp där man borde ha allas väl och ve i tankarna, inte enbart om de tillhör ens egen grupp.

Om nu 75 % av alla kvinnor är utbrända så går det inte ens att föra en sån diskussion för att det ska dränkas med att det är mest synd om män. Förstår du? Problematiken ser olika ut och bör hanteras olika.
  • Anonym (Killa Min Fot)
    klyban skrev 2025-02-10 13:15:22 följande:
    Woke är bara en högersnuttefilt och komiskt nog så skapas inga politiska beslut som är woke.
    Woke är över och till.och med S har lovat att bli mindre woke.
    Nu är det Elon och Donald som tar över.
  • Anonym (Typen)

Appropå. Läste från en förvirrad sd-anhängare som ansåg att kvinnors förlossningsvård var något som var negativt för män. Tankesättet har blivit en slags vågskål. Om kvinnor får det sämre så får män det bättre på något underligt sätt.

• Core
    klyban skrev 2025-02-10 13:15:22 följande:
    Jag var övertydlig med att det jag skrev var den subjektiva upplevelsen många yngre män har. Men det är goddag yxskaft, ingenting verkar gå in, utan det ska till sista pris snöas in på val av ord.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-10 12:32:35 följande:
    Hur bemöter man på ett konstruktivt sätt ett kategoriskt uttalande som: "de är skyldiga och jag har rätt"?
    Så du anser att de inte är skyldiga till polariseringen i Sverige? Dvs är de oskyldiga?
  • klyban
    Anonym (Killa Min Fot) skrev 2025-02-10 13:55:25 följande:
    Woke är över och till.och med S har lovat att bli mindre woke.
    Nu är det Elon och Donald som tar över.

Men om ingen woke-politik finns, vad är det man inbillar sig säga med woke?

Woke är en snuttefilt för extremhögern främst att säga när deras argument tryter om vissa saker.
    Och det är rätt komiskt att allt woke-ropen handlar om, är att trycka ned andra, och då om någon påpekar det är ju rätt dumt med jämställdhet.

Och sen har du en extremt lite klick som är woke på andra sidan av politiken, men dom är ju lika havererade som de som ropar woke om allt och alla och fast ingen woke ens existerar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (man)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-10 13:53:00 följande:
    Tror det här enögda "det är mest synd om mig och gruppen jag tillhör" har lagt grunden till den polariserade världen vi ser. Det är ju inte som att du har begått självmord, eller hur (ja, jag är medveten om att det är ett stötande uttryck, men vill att poängen ska nå fram) Poängen är att man är en del av en större grupp där man borde ha allas väl och ve i tankarna, inte enbart om de tillhör ens egen grupp.

Om nu 75 % av alla kvinnor är utbrända så går det inte ens att föra en sån diskussion för att det ska dränkas med att det är mest synd om män. Förstår du? Problematiken ser olika ut och bör hanteras olika.
    Nja, jag tycker att Core skrev ett väldigt bra inlägg. Han berättade om framför allt unga mäns upplevelse, inte om vad vi bör fokusera på och vad som är viktigt.

Jag tycker det är självklart att vi som samhälle bör lyfta ojämställdhet i många olika avseenden, och jag skriver också under på att kvinnor på det hela taget har en sämre position i det svenska samhället även idag.

Men vi har haft några årtionden av ett väldigt ensidigt fokus på kvinnor och en ibland närmast mansfientlig retorik från vissa håll, med kollektivt skuldbeläggande gentemot män för ett fåtal mäns våld mot kvinnor och tal om "toxisk maskulinitet" osv. Samtidigt som vi sett väldigt positiva förändringar i vad som är möjligt för män att säga om kvinnor i offentligheten har vi också sett att det blivit alltmer vanligt med någon sorts mansförakt från kulturskribenter, där det är helt okej att skriva om män på ett sätt som i dagens samtalsläge absolut inte skulle vara okej i  andra riktningen.

Alltså jag gnäller inte på att det är så här, för jag tror att vi fortfarande är mitt inne i en viktig omställningsfas vilket är till det bättre för kvinnorna och i förlängningen samhället i stort, och vi har fortfarande en bit att gå innan vi är framme vid någon sorts mål. Men dessa förändringar upplevs inte positivt av alla, särskilt inte av unga män som kan känna sig som Core beskriver samtidigt belastade av hårda krav och dessutom då utpekade för att vara privilegierade, för att inte ta ansvar för toxisk maskulinitet osv. Kritik har ofta bemötts med att det är gnäll från män, att man "tycker synd om" sig själv osv, och det vid få tillfällen jag sett någon debattör ta dessa känslor på allvar.

Detta har då tyvärr, som jag uppfattar det, plockats upp av alternativhögern i Sverige och internationellt och vi har en massa unga killar som känner sig stärkta av Jordan Peterson, Trump, Musk, Joe Rogan och andra som de upplever lyssnar på och förstår dem.

På samma sätt var det länge "förbjudet" att vara kritisk mot invandringen på minsta sätt. Fram tills för 6-7 år sedan hade vi ett samhällsklimat där minsta lilla yttring om att allt kanske inte är frid och fröjd med att vi har en så stor invandring resulterade i tillmälen om att vara rasist osv. Jag minns ramaskriet någon gång för kanske 15 år sedan där nuvarande L (tror det var Fp då) ville införa språktest för att få svenskt medborgarskap, en idé som ter sig fullt rimlig idag. Det är ett totalt faktum att vi tidigare hade en samtalskultur i Sverige som omöjliggjorde all sorts kritik mot invandringspolitiken utan att stämplas som persona non grata. Personer som försökte diskutera detta, vilket är vad kommentaren "det får man väl inte säga i det här jävla landet", gjordes till åtlöje i stil med "du får säga vad du vill, men jag kommer att säga att du är rasist för det är du". Så man erkände ju inte alls denna förtryckande samtalskultur, vilket jag ser som ett stort svek av ffa medierna under denna period.

SD och liknande partier sammanför ju dessa två. Den sortens partier pratar förstås öppet om att invandringen inte fungerat så bra, och de bryr sig heller inte ett dugg om jämställdhet eller att försöka utmåla män som toxiska patriarker.

Jag tror absolut inte att feminismen, "woke-ismen" eller den närmast toxiska antirasismen som tidigare var förhärskande har varit de dominanta drivkrafterna i samhällsutvecklingen, men jag tror definitivt att den är en del av problemet därför att dessa ideologier har förfrämligat stora delar av medborgarna som sett att media och politiker inte pratar om de problem de ser (skjutningar på öppen gata, försämrad skola, vård och allt annat) utan om helt andra saker (toxisk maskulinitet, hur det är förkastligt att inte säga "hen", hur viktigt det är att underklassen inte flyger till Thailand osv).

Innan någon nu får för sig att jag är SD-rasse så kan jag meddela att jag alltid röstat på V eller Mp, men jag ser det verkligen som att dessa två partier tillsammans med media och ett gäng aktivistiska akademiker har ägnat sig åt en sorts ideologi som stött bort många, framför allt unga män, och att det är en del av den polarisering vi ser idag.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2025-02-10 15:15:22 följande:
    Nja, jag tycker att Core skrev ett väldigt bra inlägg. Han berättade om framför allt unga mäns upplevelse, inte om vad vi bör fokusera på och vad som är viktigt.
    ....
    Upplevelsers, tyckande och åsikter är betydelselösa inför saklighet och fakta.
Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?