• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • Aliona
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 10:46:31 följande:
    Även om man är sjuk?

Att vi har totalförsvarsplikt innebär inte att alla nödvändigtvis blir inkallade utan att man KAN bli tvungen att göra civilplikt. Det är arbetsförmedlingen som matchar kompetens med behov. 

Det är fö bara om man blivit uttagen till tjänstbsom det bli olagligt att lämna landet. 

https://lawline.se/answers/olagligt-att-fly-landet-vid-krig

• TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-02-22 17:04:05 följande:

Att vi har totalförsvarsplikt innebär inte att alla nödvändigtvis blir inkallade utan att man KAN bli tvungen att göra civilplikt. Det är arbetsförmedlingen som matchar kompetens med behov. 

Det är fö bara om man blivit uttagen till tjänstbsom det bli olagligt att lämna landet. 

https://lawline.se/answers/olagligt-att-fly-landet-vid-krig

Det är inte helt sant för regeringen kan också utfärda Allmän tjänsteplikt. Det innebär att alla måste gå till sina vanliga jobb. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 16:42:39 följande:
    Om du inte vet om FK faktiskt är medvetna om vad just denna person har för förmågor så var det ett exempel som inte är så användbart i den här diskussionen. Det säger ingenting om ifall personer som är berättigade till sjukersättning pga sina handikapp skulle kunna delta i ett krig
    Att många med sjukersättning ändå har förmågor som de kan bidra med är väl inget kontroversiellt? Jag vet flera med sjukersättning som helt tydligt har flera förmågor. Däremot vet jag inte vad FK tycker. Jag jobbar inte där. 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 17:12:14 följande:
    Det är inte helt sant för regeringen kan också utfärda Allmän tjänsteplikt. Det innebär att alla måste gå till sina vanliga jobb. 

Regeringen kan besluta om allmän tjänsteplikt för verksamheter som är nödvändiga. Det kan också gälla bara del av landet. Att absolut alla 16-70-åringar i landet skulle vara omfattade är en teoretisk möjlighet, men inte alls troligt. 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-02-22 17:33:06 följande:

Regeringen kan besluta om allmän tjänsteplikt för verksamheter som är nödvändiga. Det kan också gälla bara del av landet. Att absolut alla 16-70-åringar i landet skulle vara omfattade är en teoretisk möjlighet, men inte alls troligt. 

Dessutom räcker inte regeringens beslut, utan det måste också finnas ett beslut på individnivå. För statliga anställda tas det beslutet av arbetsgivaren, för övriga beslutas det av arbetsförmedlingen. 

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/sa-fungerar-vart-forsvar/totalforsvaret---du-ar-en-del-av-sveriges-beredskap/

• Anonym (M)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-22 06:52:50 följande:

Om man investerar pengarna istället för att amortera så
    tjänar man på det. Börsens avkastning är högre än lånetäntan. 

Dessutom ska man inte alla ägg i samma korg. 

Visst men det vanliga är då att man amorterar så lite som möjligt för att hela tiden kunna investera maximalt. Att spara ihop till summa x på börsen för att sedan casha bostaden rakt av är lite udda. Kanske är jag som har fel men det vore inte första gången som rysstroll försökt skapa oro på forumet.
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 17:20:42 följande:
    Att många med sjukersättning ändå har förmågor som de kan bidra med är väl inget kontroversiellt? Jag vet flera med sjukersättning som helt tydligt har flera förmågor. Däremot vet jag inte vad FK tycker. Jag jobbar inte där. 
    Fast om de har förmågor som FK kanske inte känner till så kanske de inte ens är berättigade till sjukersättning egentligen utan felaktigt har denna ersättning. I diskussionen om ifall en person med sjukersättning kan delta i ett krig så får man väl ändå utgå ifrån att personen faktiskt är berättigad till sjukersättning pga sina handikapp och FK faktiskt vet om allt de klarar och inte klarar
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 17:22:44 följande:

krisinformation.se kan man läsa att även sjukskrivna och de med hälsoproblem har totalförsvarsplikt, efter förmåga. Ingen är undantagen.

Sjukskriven och hälsoproblem är en annan sak än sjukersättning, att få sjukersättning är väldigt svårt det får bara de svåraste fallen där precis alla möjligheter uttömda att personen kommer klara någon typ av arbete
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 18:26:18 följande:
    Sjukskriven och hälsoproblem är en annan sak än sjukersättning, att få sjukersättning är väldigt svårt det får bara de svåraste fallen där precis alla möjligheter uttömda att personen kommer klara någon typ av arbete
    Ja , enligt krisinformation,se omfattas alla utan undantag av Totalförsvarsplikten. 
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?