• Anonym (Pelle)

Åsikter om onani?

Tycker ni det är bra eller dåligt? 
    Kan det ske för ofta? 
    Vilka negativa aspekter finns? 

Min onani som man sker rätt ofta men vet att det beror på väldigt mycket från person till person.

• Svar på tråden Åsikter om onani?
  • Anonym (Onan)
    New Dawn skrev 2025-04-17 13:57:37 följande:
    På vissa sätt är jag lite som din kvinna. Jag har väldigt sällan särskilt sexiga underkläder. Jag fantiserar inte om sex, och vi har oftast sex på samma sätt. Grejen är dock att jag njuter enormt.

Skulle bli ledsen om min man hellre ville att jag att tog hand om mig själv, än att vi hade sex. (mer än 1 ggr/vecka) och att han då hellre runkade. Förstår inte att det är så negativt att ha sex mer än en gång i veckan. Varför måste det bli som att man måste "bevisa något"?
    Du skriver om din kvinnas problem att njuta av sin kropp, men det låter som att även du har det. 

Jag förstår att du vill att hon njuter, men jag fattar inte varför du inte vill vara med henne då

Om jag onanerade skulle jag få mindre lust till sex, och så kan det vara även för andra kvinnor. Det kan ju faktiskt vara så att din kvinna redan nu onanerar, för övrigt. 
    Jag vill inte att hon hellre tar hand om sig själv än är med mig. Jag bara unnar henne att njuta av sig själv också. Precis som jag gör. Och ja, jag skulle gärna ha sex med henne oftare, men det vill inte hon och då tjatar jag inte. 
  • Tremere
    New Dawn skrev 2025-04-17 14:06:48 följande:
    Självklart kan man ha olika åsikter och behov av onani, och vissa fungerar som du, men många män tappar både lust och förmåga när de har onanerat. Alla män jag träffat har fungerat så. 

Min man njuter som allra mest med mig, och hänger sig till 100%, och vi gör självklart det han njuter av allra mest av tillsammans. Fattar inte varför det ska ske i ensamhet, så som du vill ha det. 

Jag skulle verkligen tycka att det var tråkigt om mannen håller tillbaka sin njutning under sex, så som du gör. Det är både sexigt och tillfredsställande att se, och känna hur mycket han njuter. 

Tack för ditt svar! Jag tror kanske att jag uttryckte mig lite otydligt, eller så missförstod vi varandra. För mig är sexet med min fru något av det bästa jag vet ? jag njuter fullt ut med henne och är helt närvarande. Det är inget jag håller tillbaka ifrån.
    Men jag kommer ofta snabbare än hon, så i praktiken innebär det att mitt fokus ofta hamnar mer på hennes njutning, eftersom jag verkligen vill att hon ska få ut lika mycket som jag gör. Det handlar inte om att jag inte njuter ? tvärtom ? utan att jag prioriterar att vi båda ska få en så bra upplevelse som möjligt.

När jag onanerar är det en helt annan situation. Då kan jag tillåta mig att fantisera fritt ? om sådant som jag vet inte riktigt passar in i vårt sexliv, eller som hon kanske inte tänder på. Det blir ett sätt att utforska andra sidor av min sexualitet utan att det påverkar vårt gemensamma sex.

Vi är kanske inte helt synkade i allt ? vi har olika rytm och tänder inte alltid på exakt samma saker ? men jag tror faktiskt att det är rätt vanligt efter några år tillsammans. Och det behöver inte vara något negativt, bara något man förhåller sig till.

Och angående lusten efter onani ? visst, en kort stund efteråt kan jag känna mig mindre sugen, men det går snabbt över. Ibland kan det till och med göra att jag är mer uthållig senare. Så för mig har det snarare varit ett sätt att förbättra sexet, inte ta ifrån det något.

• New  Dawn
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-17 14:52:12 följande:
    Jag vill inte att hon hellre tar hand om sig själv än är med mig. Jag bara unnar henne att njuta av sig själv också. Precis som jag gör. Och ja, jag skulle gärna ha sex med henne oftare, men det vill inte hon och då tjatar jag inte. 
    Okej, det lät verkligen så på din beskrivning, då du önskade att hon onanerade en gång i veckan utöver erat sex. Samt att du uttryckte det som om det mest vore jobbigt att ha sex mer än en gång i veckan. 

Du önskade att hon hade lust att onanera, varför inte bara önska att hon ville ha sex med dig mer, och njöt mer av sin kropp då. Det är ändå bara dina önskningar du uttrycker.

Förstår inte det där med att "unna" 
    Skulle aldrig tänka så om onani. Att det är något man "unnar sig" . Tänker inte så om sex heller. (Vi hade otroligt skönt sex i dag, men tänkte aldrig att vi skulle "unna" oss det.)

Intressant hur olika man ser på onani. För dig verkar det väldigt eftersträvansvärt och speciellt, för oss är onani ett dåligt alternativ till sex. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tremere skrev 2025-04-17 14:57:44 följande:

Tack för ditt svar! Jag tror kanske att jag uttryckte mig lite otydligt, eller så missförstod vi varandra. För mig är sexet med min fru något av det bästa jag vet ? jag njuter fullt ut med henne och är helt närvarande. Det är inget jag håller tillbaka ifrån.
    Men jag kommer ofta snabbare än hon, så i praktiken innebär det att mitt fokus ofta hamnar mer på hennes njutning, eftersom jag verkligen vill att hon ska få ut lika mycket som jag gör. Det handlar inte om att jag inte njuter ? tvärtom ? utan att jag prioriterar att vi båda ska få en så bra upplevelse som möjligt.

När jag onanerar är det en helt annan situation. Då kan jag tillåta mig att fantisera fritt ? om sådant som jag vet inte riktigt passar in i vårt sexliv, eller som hon kanske inte tänder på. Det blir ett sätt att utforska andra sidor av min sexualitet utan att det påverkar vårt gemensamma sex.

Vi är kanske inte helt synkade i allt ? vi har olika rytm och tänder inte alltid på exakt samma saker ? men jag tror faktiskt att det är rätt vanligt efter några år tillsammans. Och det behöver inte vara något negativt, bara något man förhåller sig till.

Och angående lusten efter onani ? visst, en kort stund efteråt kan jag känna mig mindre sugen, men det går snabbt över. Ibland kan det till och med göra att jag är mer uthållig senare. Så för mig har det snarare varit ett sätt att förbättra sexet, inte ta ifrån det något.

Okej, ja det låter som att du behöver egentid, utöver erat sexliv, för att vara ifred att fantisera. 

Så känner aldrig jag, och har aldrig någonsin fantiserat under onani. Inte när jag var själv heller. 

Ang att inte vara synkade så är inte vi alltid det heller, men då vill vi ändå att den andre ger oss njutning, eftersom det är så sjukt mycket skönare och vi älskar båda att ge.

Det händer alltså att antingen min man bara tillfredsställer mig med mun och händer, eller tvärtom, att jag suger av honom. Vi båda tycker att det är lättare att tända och njuta när den andre tillfredsställer, samt att orgasmerna blir så otroligt mycket skönare. Eftersom vi alltid gör så här har vi fått mycket tid att förbättra och utforska varandras njutning. Tror inte vi hade blivit lika bra på det om vi inte gjorde så. Dessutom skapar den en speciell Intimitet, att bara ge ibland.
    Jag tror inte det handlar så mycket om antal år tillsammans. Vi har varit tillsammans i 11 år.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tremere skrev 2025-04-17 14:57:44 följande:

Här tror jag faktiskt att du är lite ovanlig, även om det finns andra män som är som du. Det är vanligt att män tappar förmåga och lust efter onani. (även efter sex) 
    Särskilt med åldern. Självklart finns det individuella variationer. 
  • Anonym (Åsikter?)

Varför ska man ha åsikter om det? Folk onanerar väl så mycket eller lite de vill.

• New  Dawn
    Anonym (Åsikter?) skrev 2025-04-17 18:04:10 följande:

Varför ska man ha åsikter om det? Folk onanerar väl så mycket eller lite de vill.

Ja, och du har väl antagligen en åsikt om det du också. Du skriver här att "folk onanerar väl så mycke eller lite de vill", man kan då tänka att du inte tycker det  spelar någon roll, hur mycket du eller din partner onanerar. Anledningen till det kan ju vara att du inte tycker det påverkar sexlivet, att det påverkar sexlivet positivt, eller att du inte bryr dig i fall du eller din partner tappar lusten för sex.

Självklart behöver man inte skriva sin åsikt om onani här, och det gäller ju alla inlägg på sex och samlevnads forumet. Man behöver inte skriva sin åsikt om något alls här faktiskt. 
  • Anonym (mogen kvinna)
    New Dawn skrev 2025-04-16 21:08:22 följande:
    Om du onanerar i duschen, är du då lika sugen på sex dagen efter?
    Om du är det förstår jag din tanke. 
    Om din man runkat på morgonen, är han då lika sugen och laddad på kvällen, om ja, få förstår jag.... Annars inte...ärligt talat.
    Självklart kan onani vara ett alternativ om man verkligen är i från varandra.. .
    Oavsett... självklart kan man ha olika preferenser. 

svarar ja på dina frågor faktiskt.
    det är ju inte så att jag går in i duschen o onanerar unna vi lägger oss för natten och kanske är kåta?. Nej nej då spar jag mig😂😂 
    jag tycker jag är kåtare med min man om jag bejakar min lust även på egen hand. Nu har han inte varit hemma på 10 dagar (han jobbar borta) och på lördag kommer han hem och oj vad han ska få åka. Jag fantiserar om vad vi brukar göra, hur skön han är, vad jag vill göra med honom? längtar att få suga honom det gör mig kåt. Både nu och då.. om jag ligger naken i sängen ikväll och smeker mig själv till orgasm njuter jag och jag är varm o våt när han kommer hem och jag kommer få känna hans kropp mot min, känna hur han tränger in i mig, känna hur han blir kåt av mig. 

onani är inget istället för sex med min partner, det är något jag Mår bra av och ger mig mer lust som både min man och jag har glädje av. 

det får inte heller misstolkas till att vi ligger i sängen o han har somnat,, att jag smyger iväg och onsnerar? nej i den situationen så kryper jag in till honom under täcket och myser lite och känner in om det finns en möjlighet till lite pill och sex med varandra. Skulle han mot förmodan säga nej inte nu, då är det så och vi somnar båda gott ändå.

onani frigör hormoner vi mår bra av💕
    min man vet att jag onanerar och jag vet att han gör, men det är inget vi säger vid frukosten att nu lät jag dusch strålen smeka mig till orgasm. Det sköter man var för sig liksom annars blir det fel för oss/mig.

han gillar att jag är en kåt person och tro mig, han klagar inte att jag inte ger honom det han vill ha av och med mig

• Anonym (Onan)
    New Dawn skrev 2025-04-17 15:46:10 följande:
    Okej, det lät verkligen så på din beskrivning, då du önskade att hon onanerade en gång i veckan utöver erat sex. Samt att du uttryckte det som om det mest vore jobbigt att ha sex mer än en gång i veckan. 

Du önskade att hon hade lust att onanera, varför inte bara önska att hon ville ha sex med dig mer, och njöt mer av sin kropp då. Det är ändå bara dina önskningar du uttrycker.

Förstår inte det där med att "unna" 
    Skulle aldrig tänka så om onani. Att det är något man "unnar sig" . Tänker inte så om sex heller. (Vi hade otroligt skönt sex i dag, men tänkte aldrig att vi skulle "unna" oss det.)

Intressant hur olika man ser på onani. För dig verkar det väldigt eftersträvansvärt och speciellt, för oss är onani ett dåligt alternativ till sex. 
    Onani är också ett sätt att hålla lusten vid liv. Om man inte har sex alls, som en munk eller nunna, så klingar kåtheten av. Om man har sex och dessutom onanerar, fantiserar och njuter av sex både tillsammans och var för sig, då håller man grytan kokande. Use it or loose it.
  • Anonym (mogen kvinna)
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-18 06:59:40 följande:
    Onani är också ett sätt att hålla lusten vid liv. Om man inte har sex alls, som en munk eller nunna, så klingar kåtheten av. Om man har sex och dessutom onanerar, fantiserar och njuter av sex både tillsammans och var för sig, då håller man grytan kokande. Use it or loose it.
    Precis så känner jag med💕
Svar på tråden Åsikter om onani?