• Anonym (En orolig mamma)

Tidigt med pojkvän? Bara 16 år och sover över hos honom.

Min dotter som fyller 17 i sommar har redan en seriös pojkvän i samma ålder.

En bra kille.

Känns tidigt men alla flickor i hennes klass har pojkvänner. 

• Svar på tråden Tidigt med pojkvän? Bara 16 år och sover över hos honom.
  • EpicF
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-26 11:16:14 följande:

Tycker det är en bra ålder och killen är ju i samma ålder och inte en 30-åring, då hade jag kanske inte varit lugn. 

Om ni har uppfostrat er dotter bra så kan hon ta dessa beslut själv och ni verkar ju även gilla pojkvännen.

Som förälder blir man nog aldrig riktigt bekväm kanske när ens dotter ska ha sex men bättre att debutera vid 16-17 än 36-37.

Det är väl bättre att debutera med sex när man är mogen och framförallt när man själv vill, oavsett ålder. 
  • KimLinnefeldt
    Xenia skrev 2025-02-26 18:57:31 följande:
    Så det normala är att ha pojkvän och sex innan man ens är lovlig. Har man inte pojkvän vid 16 års ålder så är man tydligen misslyckad eller ett freak. Förvånad

Vilken jäkla press ni lägger på tjejerna! Stackars den som är sent utvecklad och inte hittar en pojkvän i tid.

Min dotter fick sin första pojkvän när hon var 17 år. Men hon var krävande, hennes pojkvän skulle vara snygg, smart och sportig. Hon tänkte inte bli ihop med vemsomhelst bara för att vara som alla andra.
    Man är lovlig när man är 15. När min dotter fyllde 15 gav jag henne ett paket kådis i födelsedagspresent.

Viktigt att tjejen behåller sin självständighet och inte alltid lyder tennispojkens behov.
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-02-26 11:34:47 följande:
    Då är ju sex uteslutet iaf.
    Pga att han spelar tenis på toppnivå?
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-02-26 19:16:56 följande:
    Var sa jag det?

Sa jag att alla andra tjejer gjorde som jag?

17 är oavsett väldigt sent för den första pojkvännen. Kräsen eller ej.
    Sent? 
    Vem bestämmer det?
  • Xenia
    Anonym skrev 2025-02-26 19:16:56 följande:
    Var sa jag det?

Sa jag att alla andra tjejer gjorde som jag?

17 är oavsett väldigt sent för den första pojkvännen. Kräsen eller ej.
    Du skrev att det var konstigt att inte ha pojkvän vid 16 års ålder. Som att det var något onormalt och fel. Ovanligt är inte automatiskt fel.

"Väldigt sent" beror också på var i världen man befinner sig. 

Den förste pojkvännen höll inte länge, ingen av hennes kompisar visste ens om honom. Nästa pojkvän kom vid 18 års ålder. När hon berättade om honom för sina vänner betedde de sig som om hon planerat att bli nunna. Men jag tycker det visar hur självständig hon var, hon nöjde sig inte med vemsomhelst som visade intresse bara för att vara "normal". 

Min dotter strävade ständigt efter att ha VG i alla ämnen, hon tränade och jobbade extra. Bättre än att till varje pris skaffa en pojkvän. Det var inte så att jag oroade mig "hjälp, hon kommer aldrig att hitta en man".
  • Xenia

Det skulle aldrig ha fallit mig in att ge min dotter kondomer som present på 15-årsdagen. Det vore ju samma sak som att säga "nu måste du börja med sex, alla förväntar sig det".

Jag utgick från att hon klarade det där själv, självständig som hon var.

Men det kan ju vara lämpligt att prata med dottern om preventivmedel när hon väl skaffat en pojkvän. 16 år är inte för tidigt i Sverige, som framgått av alla svar.

• Anonym (Nilla)
    Xenia skrev 2025-02-27 01:49:52 följande:
    Du skrev att det var konstigt att inte ha pojkvän vid 16 års ålder. Som att det var något onormalt och fel. Ovanligt är inte automatiskt fel.

"Väldigt sent" beror också på var i världen man befinner sig. 

Den förste pojkvännen höll inte länge, ingen av hennes kompisar visste ens om honom. Nästa pojkvän kom vid 18 års ålder. När hon berättade om honom för sina vänner betedde de sig som om hon planerat att bli nunna. Men jag tycker det visar hur självständig hon var, hon nöjde sig inte med vemsomhelst som visade intresse bara för att vara "normal". 

Min dotter strävade ständigt efter att ha VG i alla ämnen, hon tränade och jobbade extra. Bättre än att till varje pris skaffa en pojkvän. Det var inte så att jag oroade mig "hjälp, hon kommer aldrig att hitta en man".
    Jag kan inte minnas att det fanns tjejer som blev tillsammans med vem som helst bara för att vara "normal". Det blev nog det flesta med den deras hjärta klappade för, just för att de var härligt kära och den andra var förälskad tillbaka.
    Just jag hade första pojkvännen i nian, jag var väldigt glad och kär. Det höll strax över ett år och han var några år äldre.
    17 är inte sent heller. Det är ju bara ett år från 16. Nära hälften av alla killar och tjejer i min gymnasieklass hade inte haft flick eller pojkvän i tvåan.

Min sambo hade sitt första förhållande vid 19. Det kan jag tycka var lite sent, men absolut inte konstigt på något sätt.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-02-26 20:06:01 följande:
    Pga att han spelar tenis på toppnivå?
    Dig lurar man sannerligen inte! Slutledningsförmåga.se.
  • Anonym (hirvi)
    Xenia skrev 2025-02-27 01:58:35 följande:

Det skulle aldrig ha fallit mig in att ge min dotter kondomer som present på 15-årsdagen. Det vore ju samma sak som att säga "nu måste du börja med sex, alla förväntar sig det".

Jag utgick från att hon klarade det där själv, självständig som hon var.

Men det kan ju vara lämpligt att prata med dottern om preventivmedel när hon väl skaffat en pojkvän. 16 år är inte för tidigt i Sverige, som framgått av alla svar.

Håller med !

Att ge sin 15 åriga son/dotter kondomer på födelsedagen måste väl
    betecknas som en idiotförklaring år 2025.

Vi lever ju inte på 50 talet 
  • Anonym (hirvi)
    Xenia skrev 2025-02-27 01:49:52 följande:
    Min dotter var i åttan en s.k hemmasittare. Hade problem med ätstörningar
    mobbing och vantrivdes med skola och livet.

Sen träffade hon en kille. Plugghäst.
    Han drog upp henne till att börja plugga igen och
    börja äta igen. Dom träffades via sitt intresse för Manga och Japan och
    han älskade sushi. Det tog bara 2-3 veckor så åt hon sushi varje dag.

Att träffa någon som påverkar en i rätt riktning kan i bland vara räddning.
Svar på tråden Tidigt med pojkvän? Bara 16 år och sover över hos honom.