• Annpor

BIM April 2025

Nu är det dags igen, för en ny tråd och en ny månad. Skriv in dig på listan och skriv väldigt gärna en liten notis om vem du är och hur länge du försökt bli gravid. Här peppar vi varandra och stöter och blöter i varandras funderingar och tankar. ❤️

• Svar på tråden BIM April 2025
  • Anonym (Önskan97)
    Lillablommanivinden skrev 2025-04-19 10:28:00 följande:
    Spännande! jag är på ÄL +6 (tror jag) men jag har så mycket symptom, samma cravings som min första graviditet och igår när jag kände på bröstet så kom det en droppe råmjölk(!) men jag har problem med sköldkörteln och läste att det kan dra igång mjölkproduktion också. Jag vet inte hur jag ska orka vänta ytterligare en vecka med att testa, men jag ska försöka vänta lite till för om det inte är något nu kommer jag blir så besviken. 
    Vad lustigt, jag fick också råmjölk från båda brösten här om dagen (vet inte om jag var 5 eller 6dpo) 😅Har fått så en eller två cykler tidigare. Jag har dock aldrig blivit gravid och min läkare sa att alla hormoner de testat låg inom det normala (TSH och T4 fritt, det sista låg nästan under det normala). Är det något jag borde fråga min läkare om ändå, ifall det kan vara något med sköldkörteln? Hur fick du reda på att du hade problem med den? 😊
  • Anonym (Hoppaspåtur)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-04-19 09:18:48 följande:

Äl+9 idag. 
    Svullen och har väldigt mkt flytningar. 
    Testade imorse, tycker mig se ett ljust streck men kan lika gärna vara line eyes. 

Hur går det för er andra?

Jag är på ÄL+ 4 men med polyp osv så tror jag att det är ganska kört för min del. 💕
  • Anonym (Önskanomentill)

Vill passa på och önska er alla en glad påsk!

Då jag inte haft någon mens med p staven och inte fått någon sedan uttag av den för snart tre veckor sedan men hade ÄL stegring förra helgen så undrar jag hur många dagar efter ÄL brukar ni ta ert första graviditetstest?
    Läst att vissa plussat 7 dagar efter ÄL men också läst att det tar 5-10 dagar för ägget att fästa och att man inte kan plussa innan det. Kanske finns fler än jag som googlar och tänker lite för mycket haha.

• Siripiri
    Anonym (Önskanomentill) skrev 2025-04-19 12:32:58 följande:

Då jag inte haft någon mens med p staven och inte fått någon sedan uttag av den för snart tre veckor sedan men hade ÄL stegring förra helgen så undrar jag hur många dagar efter ÄL brukar ni ta ert första graviditetstest?
    Läst att vissa plussat 7 dagar efter ÄL men också läst att det tar 5-10 dagar för ägget att fästa och att man inte kan plussa innan det. Kanske finns fler än jag som googlar och tänker lite för mycket haha.

Såg en video igår där hon sade att det tar iallafall 5-6 dagar för ägget ett vandra ner till livmodern, så ingen HCG kan uppfattas innan det iallafall! Jag har aldrig plussat innan BIM, men aldrig heller vart gravid till mer än knappt vecka 7.. 
  • Anonym (Hoppaspåtur)
    Siripiri skrev 2025-04-19 14:13:35 följande:
    Såg en video igår där hon sade att det tar iallafall 5-6 dagar för ägget ett vandra ner till livmodern, så ingen HCG kan uppfattas innan det iallafall! Jag har aldrig plussat innan BIM, men aldrig heller vart gravid till mer än knappt vecka 7.. 
    När jag plussade i december fick jag ett svagt streck äl+8. Tror att ÄL +10 är relativt säkert, men ännu säkrare ÄL+14 så klart 🥰
  • Lillablommanivinden
    Anonym (Önskan97) skrev 2025-04-19 11:18:18 följande:
    Vad lustigt, jag fick också råmjölk från båda brösten här om dagen (vet inte om jag var 5 eller 6dpo) 😅Har fått så en eller två cykler tidigare. Jag har dock aldrig blivit gravid och min läkare sa att alla hormoner de testat låg inom det normala (TSH och T4 fritt, det sista låg nästan under det normala). Är det något jag borde fråga min läkare om ändå, ifall det kan vara något med sköldkörteln? Hur fick du reda på att du hade problem med den? 😊
    Oj! Fick du fast du inte ammat förut? Fascinerande. Ja min sköldkörtel har alltid legat runt 4 tsh när jag kollat rutinblodprov, så nu ville jag kolla inför önskad grav och höjde levaxindosen för att komma närmare 2,5. Jag har inte direkt haft några symptom men när jag började med levaxin så mådde jag mycket bättre fast min hypotyreos nog räknas som subklinisk.

jag resonerade lite med chat gpt om mina symptom och var jag är i cykeln och den var mycket positiv till att jag förmodligen är gravid. Vi får se! 😅
  • Anonym (Önskan97)
    Lillablommanivinden skrev 2025-04-19 14:40:01 följande:
    Oj! Fick du fast du inte ammat förut? Fascinerande. Ja min sköldkörtel har alltid legat runt 4 tsh när jag kollat rutinblodprov, så nu ville jag kolla inför önskad grav och höjde levaxindosen för att komma närmare 2,5. Jag har inte direkt haft några symptom men när jag började med levaxin så mådde jag mycket bättre fast min hypotyreos nog räknas som subklinisk.

jag resonerade lite med chat gpt om mina symptom och var jag är i cykeln och den var mycket positiv till att jag förmodligen är gravid. Vi får se! 😅
    Jaa, kändes konstigt men när jag googla förstod jag att det var det haha 😅
    Jaha, min ligger på 1,2 så borde inte vara det då. Kanske får kontakta läkare ändå och berätta detta. Skönt att du mår bättre! 

Spännande, hoppas att de stämmer och att du testar positivt!
  • Anonym (Omega3)
    Lillablommanivinden skrev 2025-04-19 14:40:01 följande:

Får jag fråga om du fick medicin för 4 i TSH? Jag har legat runt 3,6-4 men läkarna vill inte skriva ut medicin mot det. De menar att det är inom normal, däremot har jag hört att det kan påverka möjligheten att bli gravid och även missfalls risk. Även gyn menar på att det inte ska påverka men jag är fortfarande skeptiskt 😅
  • Lillablommanivinden
    Anonym (Omega3) skrev 2025-04-19 22:36:29 följande:
    Får jag fråga om du fick medicin för 4 i TSH? Jag har legat runt 3,6-4 men läkarna vill inte skriva ut medicin mot det. De menar att det är inom normal, däremot har jag hört att det kan påverka möjligheten att bli gravid och även missfalls risk. Även gyn menar på att det inte ska påverka men jag är fortfarande skeptiskt 😅
    Jag är inte säker, det är säkert flera olika faktorer som man får väga in. För mig så tyckte min vanliga läkare att mitt tsh inte var motiverat att sätta in levaxin eftersom jag pendlar mellan höga normala värden och något över. Pratade då med läkare på mödravård som tyckte det var motiverat med högre dos vid grav önskan, men påpekade också att det verkligen inte är omöjligt att bli gravid men att det tex kan ta längre tid. Så olika läkare tycker olika men jag tror man ska ha ett TSH värde uppåt 10 för att det ska räknas som riktig hypotyreos. Jag skulle tipsa att kontakta mödravården och förklara läget så kan de säkert ge råd. 
  • Anonym (Trean)
    Anonym (Önskanomentill) skrev 2025-04-19 12:32:58 följande:

Jag plussade på ÄL+8 :) på det testet jag tog stod det sex dagar innan bim och det funkade. 
Svar på tråden BIM April 2025