• Anonym (TS)

Vad gör ni på er fritid för återhämtning?

Jag är sjukskriven för utmattning och försöker hitta tillbaka till en hållbar vardag. Jag är en person som satt mig själv åt sidan i alla år. Kan inte minnas när jag gjorde något för mig själv senast.
    Nu behöver jag hitta något som ger mig energi, men jag har ingen aning om vad. Vad gör ni på kvällar/helger/er fritid som får er att må bra? 

Jag känner att jag under denna sjukskrivning inte tagit mig för något. Jag vet inte vad man brukar göra. Hela mitt liv har bara gått åt till att hjälpa andra. Gör allt för mina barn, min sambo, min familj, mina vänner. Jag har curlat mina barn alldeles för mycket och hämtat vatten, serverat maten framför teven, lagat specialrätter åt dem osv. Jag har städar deras rum, hela hemmet, dragit allt ensam och min sambo har spelat dator eller liknande. Jag har bakat åt mina vänner, hjälpt dem med renoveringar, hjälpt mina föräldrar med städ, hushåll, målat osv. Jag har aldrig ägnat tid åt mig själv. Inte ens innan barnen. Fick mitt första barn när jag var 19 år. Eller ja, en gång per år cirka har jag gått till frisören. Men that's it.

Jag vet inte ens hur man lever ett liv där man prioriterar sig själv. Hur gör man? Hur ofta gör man saker för sig själv? Vad gör man? 
  • Svar på tråden Vad gör ni på er fritid för återhämtning?
  • Mayjel

För återhämtning - inte så mycket. Tar det mest lugnt och stannar inne en dag. Ingen träning, ingen övrig fysisk eller psykisk stress.

Då hinner man bara vara och samtidigt ladda upp batterierna till nästa dag.

• Anonym (Alfa)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-12 20:05:30 följande:
    Jag har kontakt med psykolog. Det enda vi pratar om är jobbrelaterat. Hur jag ska kunna säga nej och sätta gränser mot kollegor på jobbet. Inget om det privata planet.
    Anonym (Olivia) skrev 2025-03-12 09:11:47 följande:
    Allt detta du beskriver och berättar om är inget annat än ångest.  Hela ditt svar till mig skriker av ångest. Det hör ofta ihop med kontrollbehov. Och det är därför du måste prestera hela tiden. Du försöker hela tiden springa ifrån din ångest. 
    Och det är ju  detta som gör att du hamnat där du är. 

Du behöver hjälp av sjukvården att gräva i detta och få hjälp med rätt verktyg att hantera det och hitta strategier att kunna dämpa din ångest på andra sätt än att att stressa ihjäl dig. 

Det handlar inte om att bli en sävlig person utan att bemöta din ångest på ett konstruktivt sätt och låta den passera istället för att du försöker springa ifrån den. 
    Då måste ni nog börja prata om det också. Eller så kommer ni dit så småningom. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Alfa) skrev 2025-03-13 07:02:14 följande:
    Då måste ni nog börja prata om det också. Eller så kommer ni dit så småningom. 
    Vad jag förstått är företagshälsovårdens psykolog främst för det arbetsrelaterade?
  • Anonym (DripDrop)

Börja måla med vattenfärger, det är så terapeutisk och tillfredsställande. Se till att skaffa bra material från början, proffsfärg med numrerade pigment och 100% bommullspapper samt bra penslar i diverse storlekar. Lär dig olika tekniker och tips på YouTube. Ha det så roligt sen, detta kommer bli din egentid och nåt du ser fram emot var dag. 

• KimLinnefeldt

Jag gör så här:

Lagar god mat.

Äter god mat.

Dricker vin och whisky (men bör göras med viss försiktighet).

Umgås med människor som ger mig energi, undviker andra.

Umgås med min fru. Pratar, pratar, pratar. Älskar.

Vandrar tillsammans med killkompisar som jag gillar, får friskluft och löser all världens problem.

Tittar på utvalda filmer och teveserier.

Påtar i trädgården och snickrar på stugan.

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-11 23:49:24 följande:
    Det mesta börjar som ett genuint intresse, men sedan går det snabbt överstyr.
    Jag blir superstressad av att göra saker långsamt eller av andra människor som är långsamma. Jag vill bara typ raffla av alla aktiviteter så är jag klar. Lägga ett pussel, check på den. Promenera, check på den. Baka, check på den, städa - check på den osv, handla - check på den. Jag får en oerhört inre stress av att vara långsam eller när andra är långsamma. Att prata med min sambo som ska prata om och kring och aldrig komma till sak och ofta om ett ämne jag har noll intresse för gör mig sjukt stressad. Att umgås med vänner kan jag göra 1 timme max, sen är jag less. Blir stressad av människor som ska umgås timme ut och timme in. Har slutat gå på stan eller på loppis med min närmsta vän för hon ska klämma, känna, strosa, stå vid samma klädesplagg fem minuter osv och jag får en enorm stress och kryp i hela kroppen, får huvudvärk av att behöva vänta och vänta och vänta. Att vänta är det värsta jag vet. 
    Jag umgås allra helst med min sambo. Han är som mig. Han kan vandra genom en butik i samma takt som mig, för han har lika lite intresse som mig att stå och titta på grejer. Restaurangbesök med hela familjen tar max en timme och då är väntan på maten halva tiden och de flesta bokningar är 2 timmar. Aldrig någonsin nyttjat de två timmarna, blir stressad bara av tanken att sitta på en restaurang två timmar. 

Jag har svårt att se mig själv som en person som tar saker i lugn och ro. Promenerar i sakta mak. Njuter av stunden. Aldrig gjort det. Alltid varit produktiv, hinna med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Samtidigt förstår jag ju att jag måste göra en förändring, för jag är där jag är. Men bara tanken på det stressar mig och jag vet inte ens vart man börjar...

Du känner sådan stress för att. Saker går långsamt för att du är just utmattad. Tänk så varje gång det händer.

Komtakts en arbetsterapeut, de är jätteduktiga på detta. 

Din kropp slänger runt stresshormoner för den är överbelastad. Det är därför det blir såhär.

• Anonym (J)

Läs det du själv skrivit. Det där är nog delvis varför du blivit utmattad.

Jag var likadan.  

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2025-03-13 14:38:33 följande:

Läs det du själv skrivit. Det där är nog delvis varför du blivit utmattad.

Jag var likadan.  

Jag vet ju varför jag blivit utmattad, men inte hur jag ska förändra det.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-12 20:05:30 följande:
    Jag har kontakt med psykolog. Det enda vi pratar om är jobbrelaterat. Hur jag ska kunna säga nej och sätta gränser mot kollegor på jobbet. Inget om det privata planet.
    Anonym (Olivia) skrev 2025-03-12 09:11:47 följande:
    Allt detta du beskriver och berättar om är inget annat än ångest.  Hela ditt svar till mig skriker av ångest. Det hör ofta ihop med kontrollbehov. Och det är därför du måste prestera hela tiden. Du försöker hela tiden springa ifrån din ångest. 
    Och det är ju  detta som gör att du hamnat där du är. 

Du behöver hjälp av sjukvården att gräva i detta och få hjälp med rätt verktyg att hantera det och hitta strategier att kunna dämpa din ångest på andra sätt än att att stressa ihjäl dig. 

Det handlar inte om att bli en sävlig person utan att bemöta din ångest på ett konstruktivt sätt och låta den passera istället för att du försöker springa ifrån den. 
    Jag kan ärligt säga att jag inte känner mig ångestfylld utifrån hur jag tänkt att ångest är. Hur känns det? 
    Jag hade en bild av vad ångest var. Jag trodde typ man låg i fosterställning på sängen eller att man hade fysiskt ont i kroppen/själen konstant. Var deprimerad, orolig, nojig. Så den bilden hade jag, och så länge jag inte låg i fosterställning på sängen och var orolig över saker så hade jag inte ångest. 
    Jag kunde inte sova under typ 8 års tid, jag var uppe på nätterna och sysselsatte mig med mina hobbys, och tänkte i mitt huvud "gud vad bra jag är, som tar tid till mig själv på fritiden och prioriterar egentid, vem behöver sömn?!". Sov kanske 2-4 timmar per natt. Och sådär rullade det på, jobbade samtidigt heltid.

Tills jag började få en massa konstiga fysiska symptom, yrsel, illamående, hjärtklappning. 

Hamnade hos en bra läkare och det första han frågade mig var hur mina dagar såg ut och jag beskrev ärligt och han sa direkt "det där med att du är uppe på nätterna och håller dig konstant sysselsatt istället för att sova, det är ångest. Du har ångest". Han satte in en mild lugnande medicin direkt som jag skulle ta en timme innan jag skulle sova, och jag skulle satsa på rutiner, sova och vakna samma tid varje dag osv. Och första dagarna med medicinen sov jag 8-9 timmar, rakt igenom, och vaknade som en ny människa varje morgon. "Aha, det är såhär det känns att vara utvilad!". Fick ett helt annat inre lugn. 

Började även gå till psykolog och upptäckte en massa saker hos mig själv, och varför jag levt som jag gjort.
    Idag förstår jag att ångest kan vara så mycket mer än att ligga på sängen i fosterställning. Ångesten för mig handlade om att jag hade svårt att verkligen se mig själv och dom delar jag såg tyckte jag inte om, att jag inte vad nöjd med vissa aspekter av mitt liv, och att hålla mig konstant sysselsatt och inte sova på nätterna var ett sätt att fly från mig själv. Det hade lika gärna kunnat vara tvångsmässig träning, att hela tiden städa, att konstant äta, dricka för mycket alkohol, att inte våga vara ensam, att hela tiden vara på väg någonstans. Så kan ångest också se ut. 

Jag är inte din läkare eller psykolog, men det känns som att någonting i sättet du lever på inte är optimalt. Och nu råkade det bli problem på jobbet och någon form av ohälsa uttryckte sig i den miljön, men jag tror inte det är ditt jobb som är grundproblemet. Det finns ju en risk att oavsett var du jobbar eller vad du jobbar med så kommer det bli problem igen. Men det är bara vad jag tror. 
  • Anonym (4545)

När jag var utmattad gick jag på medicinsk  yoga och det var väldigt rogivande och lugnande, det kan jag varmt rekommendera.

Min andra rekommendation är att göra saker du tycker om. Jag älskar att lyssna på ljudböcker och det tycker jag är avkopplande. 

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-13 18:58:04 följande:
    Jag vet ju varför jag blivit utmattad, men inte hur jag ska förändra det.

Ja men du skriver ofta att du inte kan ändra dig för du måste göra saker fort. Det är ju jusr detta, som är problemet. Du behöver öva dig på att göra saker sakta.

Fråga dig själv varför du måste göra allt så snabbt hela tiden. 
    Öva.
    När du märker att du ändå ska göra allt snabbt, t.ex. äta fort, gå fort, laga mat fort eller städa fort, säg till dig själv att nu tar du det lugnt. Och gör det lugnt. Öva. Ju mer du övar, desto bättre går det. Det tar tid. Bli inte arg på dig själv om det inte går direkt. 

• Freddie K

Jag brukar spela data-spel eller skriva på min fritid. Det är mina stora intressen. Sen har jag bara mig själv att tänka på, vilket är skönt, för då kan jag göra vad jag vill.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2025-03-14 07:34:25 följande:

Ja men du skriver ofta att du inte kan ändra dig för du måste göra saker fort. Det är ju jusr detta, som är problemet. Du behöver öva dig på att göra saker sakta.

Fråga dig själv varför du måste göra allt så snabbt hela tiden. 
    Öva.
    När du märker att du ändå ska göra allt snabbt, t.ex. äta fort, gå fort, laga mat fort eller städa fort, säg till dig själv att nu tar du det lugnt. Och gör det lugnt. Öva. Ju mer du övar, desto bättre går det. Det tar tid. Bli inte arg på dig själv om det inte går direkt. 

Jag tänker att det förmodligen beror på en odiagnoticerad adhd. Jag har försökt med diverse metoder för att hitta lugn, men tankarna maler på, hela hela tiden. Ofta tänker jag snabbare än jag skriver så jag automatiskt hoppar ord för att "komma ikapp" tankarna. Så får jag radera och börja om. Det är något som sker automatiskt. Är otroligt rastlös generellt.
    Kan såklart vara ångest också, men när jag läst om ångest känner jag inte igen mig i det.
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-14 21:46:15 följande:
    Jag tänker att det förmodligen beror på en odiagnoticerad adhd. Jag har försökt med diverse metoder för att hitta lugn, men tankarna maler på, hela hela tiden. Ofta tänker jag snabbare än jag skriver så jag automatiskt hoppar ord för att "komma ikapp" tankarna. Så får jag radera och börja om. Det är något som sker automatiskt. Är otroligt rastlös generellt.
    Kan såklart vara ångest också, men när jag läst om ångest känner jag inte igen mig i det.

Gick på psykiatrin i flera år där de var övertygade om att jag hade ADHD också. Men det hade jag inte. Det var utmatning. 

Hade både panikångest, humörsvängningar, skrek och slängde saker. Noll fokus ens på en film. Helt slut varvat med speedad. Kunde absolut inte göra saker sakta. Tusen idéer som poppade i huvudet ständigt blandat med musik i huvudet. Nu är det mesta av där borta och jag är kolugn. Gör allt nästan för sakta istället. 

• Anonym (J)

Säger inte att du inte har det, men det behöver inte vara så. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Karin) skrev 2025-03-13 20:19:18 följande:
    Jag hade en bild av vad ångest var. Jag trodde typ man låg i fosterställning på sängen eller att man hade fysiskt ont i kroppen/själen konstant. Var deprimerad, orolig, nojig. Så den bilden hade jag, och så länge jag inte låg i fosterställning på sängen och var orolig över saker så hade jag inte ångest. 
    Jag kunde inte sova under typ 8 års tid, jag var uppe på nätterna och sysselsatte mig med mina hobbys, och tänkte i mitt huvud "gud vad bra jag är, som tar tid till mig själv på fritiden och prioriterar egentid, vem behöver sömn?!". Sov kanske 2-4 timmar per natt. Och sådär rullade det på, jobbade samtidigt heltid.

Tills jag började få en massa konstiga fysiska symptom, yrsel, illamående, hjärtklappning. 

Hamnade hos en bra läkare och det första han frågade mig var hur mina dagar såg ut och jag beskrev ärligt och han sa direkt "det där med att du är uppe på nätterna och håller dig konstant sysselsatt istället för att sova, det är ångest. Du har ångest". Han satte in en mild lugnande medicin direkt som jag skulle ta en timme innan jag skulle sova, och jag skulle satsa på rutiner, sova och vakna samma tid varje dag osv. Och första dagarna med medicinen sov jag 8-9 timmar, rakt igenom, och vaknade som en ny människa varje morgon. "Aha, det är såhär det känns att vara utvilad!". Fick ett helt annat inre lugn. 

Började även gå till psykolog och upptäckte en massa saker hos mig själv, och varför jag levt som jag gjort.
    Idag förstår jag att ångest kan vara så mycket mer än att ligga på sängen i fosterställning. Ångesten för mig handlade om att jag hade svårt att verkligen se mig själv och dom delar jag såg tyckte jag inte om, att jag inte vad nöjd med vissa aspekter av mitt liv, och att hålla mig konstant sysselsatt och inte sova på nätterna var ett sätt att fly från mig själv. Det hade lika gärna kunnat vara tvångsmässig träning, att hela tiden städa, att konstant äta, dricka för mycket alkohol, att inte våga vara ensam, att hela tiden vara på väg någonstans. Så kan ångest också se ut. 

Jag är inte din läkare eller psykolog, men det känns som att någonting i sättet du lever på inte är optimalt. Och nu råkade det bli problem på jobbet och någon form av ohälsa uttryckte sig i den miljön, men jag tror inte det är ditt jobb som är grundproblemet. Det finns ju en risk att oavsett var du jobbar eller vad du jobbar med så kommer det bli problem igen. Men det är bara vad jag tror. 
    Jag delar inte din bild av ångest. Har människor i min omgivning som har ångest som t ex isolerar sig på rummet när de har ångest. Panikångest låter mer som din beskrivning. 
    När jag läser om ångest på t ex 1177 så känner jag inte alls igen mig i de symptom som beskrivs där.

Jag tror det handlar om något annat. Kanske en odiagnosticerad adhd.

Problemet har inte endast funnits på jobbet utan har haft en ansträngd livssituation både hemma och på jobbet under åtminstone 5 års tid. Har flera barn med neuropsykiatriska diagnosen och även en sambo med sådan. Haft ett allvarligt sjukt barn hela sommaren som tagit all kraft och ork och haft en lång period på jobbet, säkert 3 år, där det varit en enormt ansträngd arbetsbelastning. Jobbet har tidigare varit min återhämtning då det egentligen är min hemsituation som är mest krävande. Men med tyngre arbetssituation så har min återhämtning där försvunnit. Det har inneburit 100% belastning både på jobbet och fritiden, vilket varit för mycket.

Hemsituationen kan jag väl egentligen inte göra så mycket åt. Mina barn har de behoven de har. Jag behöver vara den ständiga motivation, projektledaren och den som håller strukturen.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-14 21:53:36 följande:
    Jag delar inte din bild av ångest. Har människor i min omgivning som har ångest som t ex isolerar sig på rummet när de har ångest. Panikångest låter mer som din beskrivning. 
    När jag läser om ångest på t ex 1177 så känner jag inte alls igen mig i de symptom som beskrivs där.

Problemet har inte endast funnits på jobbet utan har haft en ansträngd livssituation både hemma och på jobbet under åtminstone 5 års tid. Har flera barn med neuropsykiatriska diagnosen och även en sambo med sådan. Haft ett allvarligt sjukt barn hela sommaren som tagit all kraft och ork och haft en lång period på jobbet, säkert 3 år, där det varit en enormt ansträngd arbetsbelastning. Jobbet har tidigare varit min återhämtning då det egentligen är min hemsituation som är mest krävande. Men med tyngre arbetssituation så har min återhämtning där försvunnit. Det har inneburit 100% belastning både på jobbet och fritiden, vilket varit för mycket.

Hemsituationen kan jag väl egentligen inte göra så mycket åt. Mina barn har de behoven de har. Jag behöver vara den ständiga motivation, projektledaren och den som håller strukturen.
    Psykologen jag gick hos sa att jag hade "solklar ångest" när jag beskrev hur mitt liv sett ut och hur jag betett mig under många år. Men du vet säkert bättre än henne. 
    Man kan ha högfungerande ångest där man klarar av vardagen, sköter jobb och sociala relationer, men att ångesten tar sig uttryck på andra sätt. Utan att man isolerar sig eller blir helt lamslagen. "Allt" står inte på 1177. 

Om du har odiagnostiserad ADHD så kanske du behöver ta tag i det? Eller du kanske är på gång redan. Om det är medicinering du behöver så kommer ju ingen hobby i världen få dig att gå ner i varv på rätt sätt. Eller så är du helt enkelt bara sjukt stressad pga din livssituation och din hjärna är temporärt trasig. Ångest eller inte så kan du ju få hjälp med att hantera känslor och beteenden av någon form av terapi, som inte bara handlar om din arbetssituation utan som tar ett helhetsgrepp på ditt liv. Det verkar som att du måste hitta hållbara lösningar även på hemmafronten. Annars kommer allting bli tusen resor värre vad gäller din hälsa. Du skriver ju exempelvis att du curlat dina barn för mycket. Det är ju en sak som du måste förändra. 

Det blev rörigt. Men utifrån vad du skriver så tror jag "en fritidssysselsättning som ger energi" är lite som att lägga ett plåster på ett gigantiskt köttsår.
  • Xeedy
    Anonym (TS) skrev 2025-03-11 16:17:47 följande:
    Vad gör ni på er fritid för återhämtning?

Jag är sjukskriven för utmattning och försöker hitta tillbaka till en hållbar vardag. Jag är en person som satt mig själv åt sidan i alla år. Kan inte minnas när jag gjorde något för mig själv senast.
    Nu behöver jag hitta något som ger mig energi, men jag har ingen aning om vad. Vad gör ni på kvällar/helger/er fritid som får er att må bra? 

Jag känner att jag under denna sjukskrivning inte tagit mig för något. Jag vet inte vad man brukar göra. Hela mitt liv har bara gått åt till att hjälpa andra. Gör allt för mina barn, min sambo, min familj, mina vänner. Jag har curlat mina barn alldeles för mycket och hämtat vatten, serverat maten framför teven, lagat specialrätter åt dem osv. Jag har städar deras rum, hela hemmet, dragit allt ensam och min sambo har spelat dator eller liknande. Jag har bakat åt mina vänner, hjälpt dem med renoveringar, hjälpt mina föräldrar med städ, hushåll, målat osv. Jag har aldrig ägnat tid åt mig själv. Inte ens innan barnen. Fick mitt första barn när jag var 19 år. Eller ja, en gång per år cirka har jag gått till frisören. Men that's it.

Jag vet inte ens hur man lever ett liv där man prioriterar sig själv. Hur gör man? Hur ofta gör man saker för sig själv? Vad gör man? 
    Alltså när detta hände mig visste inte jag häller vad återhämtning var. Jag gick KBT ganska många gånger och där fick jag lära mig mycket om mig själv. Och vad återhämtning är för just mig. 

Det som är återhämtning för någon annan kan vara raka motsatsen för dig. Osv. Så du måste lära dig saker om dig själv.  Rekommendera att ge KBT en chans om du inte redan gjort det.
    Ibland gör jag misstag med flit. Annars helt perfekt
  • Anonym (Bastu)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-14 21:53:36 följande:

Bästa botemedlet mot ångest är att agera och att ligga steget före. Ångest är egentligen bara ett symptom på att man inte gjort det man borde ha gjort.

Din situation låter tuff. Bästa återhämtningen är att motionera i rogivande miljö. Dels för att man får tid att sortera tankarna och att slappna av men också för att man stärker kroppen och hälsan.

Du måste ta dig tid för återhämtning. Kom ihåg att man måste vara stark för att hjälpa andra. Tvinga dig själv till minst 1 timmas återhämtning utan barn två gånger i veckan. Släpp kontrollen. Lämna hemmet och it i naturen. Schemalägg med din sambo och låt honom fixa familjen den tiden. Om han älskar dig det minsta gör han det.
Svar på tråden Vad gör ni på er fritid för återhämtning?