Anonym (TS) skrev 2025-03-12 20:05:30 följande:
Jag har kontakt med psykolog. Det enda vi pratar om är jobbrelaterat. Hur jag ska kunna säga nej och sätta gränser mot kollegor på jobbet. Inget om det privata planet.
Anonym (Olivia) skrev 2025-03-12 09:11:47 följande:
Allt detta du beskriver och berättar om är inget annat än ångest. Hela ditt svar till mig skriker av ångest. Det hör ofta ihop med kontrollbehov. Och det är därför du måste prestera hela tiden. Du försöker hela tiden springa ifrån din ångest.
Och det är ju detta som gör att du hamnat där du är.
Du behöver hjälp av sjukvården att gräva i detta och få hjälp med rätt verktyg att hantera det och hitta strategier att kunna dämpa din ångest på andra sätt än att att stressa ihjäl dig.
Det handlar inte om att bli en sävlig person utan att bemöta din ångest på ett konstruktivt sätt och låta den passera istället för att du försöker springa ifrån den.
Jag kan ärligt säga att jag inte känner mig ångestfylld utifrån hur jag tänkt att ångest är. Hur känns det?
Jag hade en bild av vad ångest var. Jag trodde typ man låg i fosterställning på sängen eller att man hade fysiskt ont i kroppen/själen konstant. Var deprimerad, orolig, nojig. Så den bilden hade jag, och så länge jag inte låg i fosterställning på sängen och var orolig över saker så hade jag inte ångest.
Jag kunde inte sova under typ 8 års tid, jag var uppe på nätterna och sysselsatte mig med mina hobbys, och tänkte i mitt huvud "gud vad bra jag är, som tar tid till mig själv på fritiden och prioriterar egentid, vem behöver sömn?!". Sov kanske 2-4 timmar per natt. Och sådär rullade det på, jobbade samtidigt heltid.
Tills jag började få en massa konstiga fysiska symptom, yrsel, illamående, hjärtklappning.
Hamnade hos en bra läkare och det första han frågade mig var hur mina dagar såg ut och jag beskrev ärligt och han sa direkt "det där med att du är uppe på nätterna och håller dig konstant sysselsatt istället för att sova, det är ångest. Du har ångest". Han satte in en mild lugnande medicin direkt som jag skulle ta en timme innan jag skulle sova, och jag skulle satsa på rutiner, sova och vakna samma tid varje dag osv. Och första dagarna med medicinen sov jag 8-9 timmar, rakt igenom, och vaknade som en ny människa varje morgon. "Aha, det är såhär det känns att vara utvilad!". Fick ett helt annat inre lugn.
Började även gå till psykolog och upptäckte en massa saker hos mig själv, och varför jag levt som jag gjort.
Idag förstår jag att ångest kan vara så mycket mer än att ligga på sängen i fosterställning. Ångesten för mig handlade om att jag hade svårt att verkligen se mig själv och dom delar jag såg tyckte jag inte om, att jag inte vad nöjd med vissa aspekter av mitt liv, och att hålla mig konstant sysselsatt och inte sova på nätterna var ett sätt att fly från mig själv. Det hade lika gärna kunnat vara tvångsmässig träning, att hela tiden städa, att konstant äta, dricka för mycket alkohol, att inte våga vara ensam, att hela tiden vara på väg någonstans. Så kan ångest också se ut.
Jag är inte din läkare eller psykolog, men det känns som att någonting i sättet du lever på inte är optimalt. Och nu råkade det bli problem på jobbet och någon form av ohälsa uttryckte sig i den miljön, men jag tror inte det är ditt jobb som är grundproblemet. Det finns ju en risk att oavsett var du jobbar eller vad du jobbar med så kommer det bli problem igen. Men det är bara vad jag tror.