• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-13 15:42:53 följande:

Om du inte anser att tex 5,5xx är mellan 5 och 6, är det ok för mig, kör med din egen matte om du vill.
    Nej det var slarvigt att skriva euro, menade de dåtida valutorna i FR, DE, NL, BE. 

Jag har inte skrivit något om när tidpunkten för inte allt för länge sedan var, så förstår inte varför du tar upp det när du citerar mig. Hallucinerar du? 

Vilka ni? Du kan adressera mig med du. 

FEMKOMMANITTIOTVÅ(=5,92 Svenska kronor var den nere på nittiotalet, du måste bege dig till tidigt åttiotal för nå 5:-

Och i skolan lärde vi oss att avrunda till 6 med ditt exempel, så där fallerade du också.(Och sen existerade det inte ens heller på nittiotalet.)
    Och nittiotalet är inte inte alls för länge sedan heller, så där fallerar ni också.

Euro är fullständigt ointressant och till dollar krusen, och sen sak vi vet är att 3-4 decennier sedan när kursen var låg.

Den stora frågan är varför du kommer och ljuger om dollar kursen för.

Och det komiska är att det senaste decenniet har den inte varit under 8:-, eller ja, om man nu inte inbillar sig att 7,86:- skulle vara 7:-, du vet som med 5,92:- skulle vara 5:- :lol::lol::lol::lol:

Oops, inte ens nära 5,50:-   :lol:
    dollarkurs.se/historik

Och nu kommer kärnfrågan, varför påstår du saker som inte ens existerar för?
    För vara så fel ute med något som vi redan vet fakta om, vad är det om?
    För jag blir fascinerad över dina fabuleringar nu, vart kommer dom från?

Och har du en länk som berättar annat om dollarkursen, ja, det är nu du ska komma med den.
    För annars inser man att de bara skrev saker du inget visste om.
    Och jag tror inte alla dessa länkar vi gett om att kursen aldrig varit 5 5,92:- är inte 5 eller ens nära, utan 6:- i så fall, det som alla lärt sig med avrundning i skolan, så även med 5,5:- men kanske du itne kan avrundningsreglerna???, för varför annars göra ett påstående där svaret är 6 ändå?.)

Ja, detta var ett mycket fascinerande inlägg du gav och med tanke på de stora fakta felen och hur du inte ens kan enkel avrundning på detta.

Och varför jag citerade dig, ja, det var väl för att du försvarade 5:- som dollar kurs(Och som vi vet så var det bara 5,92:- som efter avrundning är just 6 om nu en avrundning måste ske, men ingen kan säga att det är 5:-, för då saknas partiskt taget 1:-.
    Så vad är inte så länge sedan då och nu när du tar upp det.
    Och hur kunde du inte förstå att inte allt jag skrev var bara till ditt inlägg?
    Är detta första gången det skett för dig att någon svarar dig med citat och även svarar och diskuterar andra frågor samtidigt inom ämnet?

Det var 17 år sedan det var 5,92:-, och ca44 år sedan som det var 5:-.

Är det inte så länge sedan, eller är det länge sedan? :whoco5: :lol:
    Inte så länge sedan och med kurser och göra, 5-10 år max, sen är det länge sedan.

Ni är korrekt svenska, det är bara du som inbillar dig det inte är du med ett ni, men svenskan adresserar ni som en eller flera och hövligt språk på detta.
    Dock det mest intressanta där, är inget sakligt ändrar sig om jag säger Ni/Du.

Och nej, jag kommer fortsätta använda ni och du precis som jag själv tycker och önskar, varför denna betydelselösa ad hominem för?(Och med tanke på ingen har hittat dina 5,50:- kurs:- :lol:

Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-13 15:54:01 följande:
    Appropå dollarn, 2008 låg den på någonstans runt $6 om jag inte missminner mig. Usa hade bostadskrisen då.

Korrekt och den dippade precis under 6:- och 5,92:- mer dollar.
    Vi får se om vi får annan fakta, jag letat men kan inte hitta 5,50:- dollar kurs i dollar kurs historiken.

Virriga Vera skrev 2025-04-13 17:21:54 följande:
    Vi var i Florida i 4 veckor feb/mars 2008 och kunde följa vilken kurs när vi tog ut pengar via ATM. Den bästa kursen var 5,26 sedan ökade den för varje gång vi tog ut pengar. tror att det sista uttaget var närmare 5,50.

Det är dock inte dollar kursen, utan en handlare som tjänar pengar på dig.
    Dollar kursen är officiell och har en historik som berättar 5,92 var den lägsta kursen som dollar haft sedan tidigt 80-tal.

Det är lite samma som när man reser till någon semesterort, så har du dessa valutahandlare som har sina marginaler, dock är dessa inte officiella kurser dom heller.
    Misstänker du inte tänkte efter på skillnaden på officiellt och en skumraskhandlare med ett hål i väggen.

dollarkurs.se/historik
    Officiell dollar kurs är återgiven där.

FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-13 23:49:07 följande:
    Ok.
    Kan inte hjälpa dig med läsförståelsen tyvärr. 

Du är dock den enda som kan, och vi alla står här med munnen öppen och du har påståenden som inte sammanfaller med den officiella dollar kursen.

Förstår det är jobbigt att du har fel, men lika bra du pudlar och inser officiella dollar kursen har inte varit det du påstår, det enda du möjligtvis kan pratat om är handlare som har breda marginaler.

Och efter denna punkten kommer jag bara adressera den officiella dollar kursen som dollar kurs och för de med hål i väggen och har annan krus är helt ointressant här.

Glöm inte läsa upp dig om avrundningar, för det blev helt fel för dig ovan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2025-04-14 13:55:40 följande:

FEMKOMMANITTIOTVÅ(=5,92 Svenska kronor var den nere på nittiotalet, du måste bege dig till tidigt åttiotal för nå 5:-

Och i skolan lärde vi oss att avrunda till 6 med ditt exempel, så där fallerade du också.(Och sen existerade det inte ens heller på nittiotalet.)
    Och nittiotalet är inte inte alls för länge sedan heller, så där fallerar ni också.

Euro är fullständigt ointressant och till dollar krusen, och sen sak vi vet är att 3-4 decennier sedan när kursen var låg.

Den stora frågan är varför du kommer och ljuger om dollar kursen för.

Och det komiska är att det senaste decenniet har den inte varit under 8:-, eller ja, om man nu inte inbillar sig att 7,86:- skulle vara 7:-, du vet som med 5,92:- skulle vara 5:- :lol::lol::lol::lol:

Oops, inte ens nära 5,50:-   :lol:
    dollarkurs.se/historik

Och nu kommer kärnfrågan, varför påstår du saker som inte ens existerar för?
    För vara så fel ute med något som vi redan vet fakta om, vad är det om?
    För jag blir fascinerad över dina fabuleringar nu, vart kommer dom från?

Och har du en länk som berättar annat om dollarkursen, ja, det är nu du ska komma med den.
    För annars inser man att de bara skrev saker du inget visste om.
    Och jag tror inte alla dessa länkar vi gett om att kursen aldrig varit 5 5,92:- är inte 5 eller ens nära, utan 6:- i så fall, det som alla lärt sig med avrundning i skolan, så även med 5,5:- men kanske du itne kan avrundningsreglerna???, för varför annars göra ett påstående där svaret är 6 ändå?.)

Ja, detta var ett mycket fascinerande inlägg du gav och med tanke på de stora fakta felen och hur du inte ens kan enkel avrundning på detta.

Och varför jag citerade dig, ja, det var väl för att du försvarade 5:- som dollar kurs(Och som vi vet så var det bara 5,92:- som efter avrundning är just 6 om nu en avrundning måste ske, men ingen kan säga att det är 5:-, för då saknas partiskt taget 1:-.
    Så vad är inte så länge sedan då och nu när du tar upp det.
    Och hur kunde du inte förstå att inte allt jag skrev var bara till ditt inlägg?
    Är detta första gången det skett för dig att någon svarar dig med citat och även svarar och diskuterar andra frågor samtidigt inom ämnet?

Det var 17 år sedan det var 5,92:-, och ca44 år sedan som det var 5:-.

Är det inte så länge sedan, eller är det länge sedan? :whoco5: :lol:
    Inte så länge sedan och med kurser och göra, 5-10 år max, sen är det länge sedan.

Ni är korrekt svenska, det är bara du som inbillar dig det inte är du med ett ni, men svenskan adresserar ni som en eller flera och hövligt språk på detta.
    Dock det mest intressanta där, är inget sakligt ändrar sig om jag säger Ni/Du.

Och nej, jag kommer fortsätta använda ni och du precis som jag själv tycker och önskar, varför denna betydelselösa ad hominem för?(Och med tanke på ingen har hittat dina 5,50:- kurs:- :lol:

Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-13 15:54:01 följande:
    Appropå dollarn, 2008 låg den på någonstans runt $6 om jag inte missminner mig. Usa hade bostadskrisen då.

Korrekt och den dippade precis under 6:- och 5,92:- mer dollar.
    Vi får se om vi får annan fakta, jag letat men kan inte hitta 5,50:- dollar kurs i dollar kurs historiken.

Det är dock inte dollar kursen, utan en handlare som tjänar pengar på dig.
    Dollar kursen är officiell och har en historik som berättar 5,92 var den lägsta kursen som dollar haft sedan tidigt 80-tal.

Det är lite samma som när man reser till någon semesterort, så har du dessa valutahandlare som har sina marginaler, dock är dessa inte officiella kurser dom heller.
    Misstänker du inte tänkte efter på skillnaden på officiellt och en skumraskhandlare med ett hål i väggen.

dollarkurs.se/historik
    Officiell dollar kurs är återgiven där.

FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-13 23:49:07 följande:
    Ok.
    Kan inte hjälpa dig med läsförståelsen tyvärr. 

Du är dock den enda som kan, och vi alla står här med munnen öppen och du har påståenden som inte sammanfaller med den officiella dollar kursen.

Förstår det är jobbigt att du har fel, men lika bra du pudlar och inser officiella dollar kursen har inte varit det du påstår, det enda du möjligtvis kan pratat om är handlare som har breda marginaler.

Och efter denna punkten kommer jag bara adressera den officiella dollar kursen som dollar kurs och för de med hål i väggen och har annan krus är helt ointressant här.

Glöm inte läsa upp dig om avrundningar, för det blev helt fel för dig ovan.

Nu förstör du tråden med onödigt tjafs.

Om du tror att källan jag länkade till ljuger, skriv gärna till Bank of England och påpeka att kursen tex 27 nov 1990 inte alls var 5,549 som källan påstår. 

Fortsätt gärna att runda av växlingskursen om du vill, fortsätt att vägra tolerera begreppet mellan 5 och 6, och fortsätta att skriva vi alla och ni i stället för jag och du, jag bryr mig inte. 

Och fortsätt gärna om du vill att tjafsa om när inte länge sedan var, med någon som gives a shit. 

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-14 18:57:18 följande:

Nu förstör du tråden med onödigt tjafs.

Om du tror att källan jag länkade till ljuger, skriv gärna till Bank of England och påpeka att kursen tex 27 nov 1990 inte alls var 5,549 som källan påstår. 

Fortsätt gärna att runda av växlingskursen om du vill, fortsätt att vägra tolerera begreppet mellan 5 och 6, och fortsätta att skriva vi alla och ni i stället för jag och du, jag bryr mig inte. 

Och fortsätt gärna om du vill att tjafsa om när inte länge sedan var, med någon som gives a shit. 

Inte alls, då kursen har inte varit 5:- och "inte för allt för länge sedan.
    Och där hamnar du på ett ställe det är bara du som tjafsar.
    Men hur inbillar du dig det blir rätt för dig med inte för allt som länge sedan och sen hoppar än mer år?

Förståeligt att du blir upprörd när du utnyttjar avrundning på ett felaktigt sätt och avslöjad.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (loka) skrev 2025-04-15 21:54:22 följande:
    Kommer knappast att göra någon större skillnad för de allra flesta i USA, då stora dela av produktionen redan är automatiserad.

Såna här beslut tas inte i en handvändning. Antar att det var planen redan innan Trump blev president. Nu vinner alla storföretag (miljardärerna) på att fjäska för Trump. Så det blir ett win win scenario. Trump vill ju att de ska bli framgångsrika naturligtvis så han ger väl skattelättnader och dylikt. 

Vad var det? En medellön för en fabriksarbetare i kina ligger väl på en $16 i (veckan?) En amerikan kan inte överleva på det.

Jag motsätter mig inte till att det kan vara en bra idé att ta tillbaka produktion. Det känns ju bakvänt att skeppa varor fram och tillbaka över hela landet. Sättet han gör det på förtjänar kritik.

• Anonym (?)

Vad spelar det för roll vad dollarn stod i 1992 gentemot vad den är värd idag?
    Lite som att sälja en bil som fick ny motor 1995 men är till salu 2025.

• Anonym (Bodoni)

Fick höra att de här över 100% tullarna på kinesiska produkter gäller inte när en privatperson importerar direkt från producenten ($800 tak) handeln betalar det och påför konsumenterna prislappen.

Så varför ska en amerikansk konsument köpa ett plagg eller en produkt  från en affär till ett makabert pris? Trump förstör ju för affärer och kedjor.

• Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2025-04-15 22:24:11 följande:

Tror det borjade med att någon sa:
    För en gång skull kan vi resa till USA relativt billigt.
    Och jag frågade personen Vad menar du med 'För en gång skull'? Det var inte så länge sedan en dollar bara kostade strax över 5 kr. Sedan krävdes det tydligen utlaäggningar om vad inte så länge sedan betydde, och om nästan 6 kr kunde anses vara samma sak som strax över 5 kr eller om det är lögner från en exterm-nazi-skurk som stödjer Trump i att döda kattungar. Typ. FL i ett nötskal.
  • klyban
    Anonym (?) skrev 2025-04-15 22:24:11 följande:

Spelar ingen som helst roll, och även är det jätte länge sedan(Och precis tvärtom vad den användaren skrev.).

Och det är ingen som vet varför en del inbillar sig att 5:- är ett argument för ens det allra minsta.

Och inte så länge sedan, ja, kanske i den kosmiska historien så stämmer det, dock ej valuta.

Tow2Mater skrev 2025-04-16 00:41:36 följande:
    Tror det borjade med att någon sa:
    För en gång skull kan vi resa till USA relativt billigt.
    Och jag frågade personen Vad menar du med 'För en gång skull'? Det var inte så länge sedan en dollar bara kostade strax över 5 kr. Sedan krävdes det tydligen utlaäggningar om vad inte så länge sedan betydde, och om nästan 6 kr kunde anses vara samma sak som strax över 5 kr eller om det är lögner från en exterm-nazi-skurk som stödjer Trump i att döda kattungar. Typ. FL i ett nötskal.

Det var jätte länge sedan dollarn var så låg, vad är argumentet ens?

Svar på tråden Trumps tullar