• Anonym (Nina)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Är det fler som känner så? Man slipper män som ögnar ens kropp, och manliga kollegor som vill vara nära en. Man får äntligen leva sitt liv utan att män ska blanda sig i. Jag har hört kvinnor säga att de tycker att det är trist att inte längre ses som snygg mm men jag tycker bara att det är så himla skönt.

• Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern
  • Anonym (Sally)
    Anonym (M) skrev 2025-04-11 14:56:13 följande:

Jag träffar ytterst få bittra kvinnor i den åldern. Ibland tror jag att en del män uppfattar kvinnor i min ålder så eftersom de har tröttnat på att vara servila och behaga. 

Där slog du  huvudet på spiken.
  • Anonym (Sally)

Jag har aldrig varit särskilt snygg, så jag saknar inte den delen. Och jag har för det mesta levt mitt liv som jag vill.

Men osynligheten som medelålders kvinna betyder också sådana saker som att folk tror att de kan hoppa över dig i kön, du får dåliga avtal hos banken och blir i allmänhet uppfattad som mindre viktig. Försök köpa en bil hos en bilhandlare som ensam kvinna, eller bara få ett bra bord på en restaurang. Eller diskutera med en hantverkare.

Därför tror jag kvinnor börjar ta för sig och kräva den uppmärksamhet många inte längre får gratis. Och det misstolkas som bitterhet. 

Jag har själv märkt att det krävs lite mer att bli tagen på allvar nuförtiden. Man får prata mer, skoja mer och fråga mer för att ustråla pondus och självsäkerhet och ... tja ... viktighet.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Sally) skrev 2025-04-11 18:50:02 följande:

Jag har aldrig varit särskilt snygg, så jag saknar inte den delen. Och jag har för det mesta levt mitt liv som jag vill.

Men osynligheten som medelålders kvinna betyder också sådana saker som att folk tror att de kan hoppa över dig i kön, du får dåliga avtal hos banken och blir i allmänhet uppfattad som mindre viktig. Försök köpa en bil hos en bilhandlare som ensam kvinna, eller bara få ett bra bord på en restaurang. Eller diskutera med en hantverkare.

Därför tror jag kvinnor börjar ta för sig och kräva den uppmärksamhet många inte längre får gratis. Och det misstolkas som bitterhet. 

Jag har själv märkt att det krävs lite mer att bli tagen på allvar nuförtiden. Man får prata mer, skoja mer och fråga mer för att ustråla pondus och självsäkerhet och ... tja ... viktighet.

Ja verkligen sant! Det jobbigaste för mig är just att folk inte längre märker att man är med i den oordnade kön som ska kliva på pendeltåget. Man får hålla sig framme och faktiskt trängas lite för att inte bli bortträngd. 
  • Anonym (Ja)

Jo det är ganska skönt i vissa sammanhang att bli äldre. Man kan känna sig lite mer avslappnad och flyta in lite mer som en kameleont. 

• Anonym (Man 9)

Ja känner att man kör framåt halva livet, sen vänder de och man åker utför andra halva, tills de tar stopp i jorden!

• Anonym (Emilia)

Är 42 och får sällan mäns blickar nu, jämfört med innan. Tycker också det är skönt. fokus är min familj nu, har inte det behovet att uppskattas på det sättet av okända män såg som bäst ut mellan kanske 20-35. 

• Anonym (Ana)
    Anonym (Emilia) skrev 2025-04-12 08:13:45 följande:

Är 42 och får sällan mäns blickar nu, jämfört med innan. Tycker också det är skönt. fokus är min familj nu, har inte det behovet att uppskattas på det sättet av okända män såg som bäst ut mellan kanske 20-35. 

Nej, så tänkte jag med till min bästa väns man lämna henne för en ung vacker kvinna. Hon blev lämnad vid 55 årsålder och då blev det snudd på omöjligt att dejta eftersom hon inte längre var intressant.

Hon är som sagt inte så glad över att vara osynlig. Sen finns det vissa som har turen att hålla sig någorlunda attraktiva upp till 60 år.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ana) skrev 2025-04-12 08:52:07 följande:
    Nej, så tänkte jag med till min bästa väns man lämna henne för en ung vacker kvinna. Hon blev lämnad vid 55 årsålder och då blev det snudd på omöjligt att dejta eftersom hon inte längre var intressant.

Hon är som sagt inte så glad över att vara osynlig. Sen finns det vissa som har turen att hålla sig någorlunda attraktiva upp till 60 år.

Fast det där är lite olika saker. Det TS tar upp är ju den generella objektifieringen och sexualiseringen av kvinnor som många kvinnor kan uppleva som tröttsam och känner sig lättade över att slippa i medelåldern. 

Förhållanden är något annat. Det finns män som prioriterar ett snyggt yttre och därför väljer yngre kvinnor men det finns även män som uppskattar sällskapet av en mogen kvinna. 

Det är säkert svårare men inte omöjligt att träffa en man i medelåldern. Jag hade en kollega som träffade sin sambo när hon var över 60 och de är fortfarande tillsammans. 

För min del är det skönt att inte längre bry mig om mäns bekräftelse, som kvinnor fortfarande till stor del uppfostras att eftersträva när de är yngre. 

Skulle jag träffa en vettig man nu så skulle det vara trevligt men jag skulle aldrig vara med någon som tar mer energi än han ger, vilket har varit fallet med flera män som jag har träffat tidigare. Då är jag mycket hellre ensam. 

• Anonym (P)

Är 40 år, kvinna. Räknas det som medelåldern? Jag är och känner mig fortfarande snygg.

• Anonym (Man 9)
    Anonym (P) skrev 2025-04-12 12:51:31 följande:

Är 40 år, kvinna. Räknas det som medelåldern? Jag är och känner mig fortfarande snygg.

De e ju upp till dig hur du känner dig!
Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern