• Anonym (Nina)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Är det fler som känner så? Man slipper män som ögnar ens kropp, och manliga kollegor som vill vara nära en. Man får äntligen leva sitt liv utan att män ska blanda sig i. Jag har hört kvinnor säga att de tycker att det är trist att inte längre ses som snygg mm men jag tycker bara att det är så himla skönt.

• Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern
  • Anonym (Ana)

Ni är bara trettio åringar, och det är nog inte målgruppen för de som anses sakna glöd. Det som troligen syftas på är vad många män kallar bittra klimakteriekärringar, när de fertila hormonerna dalat ( vilket de inte gör vid 30).

Jag var själv som mest uppvaktad när jag var 30- 35 år, och faktiskt objektivt vackrare då enligt män. Jag hade även mycket glöd och energi då. Men hade ett väldigt barnsligt utseende i 20-års åldern, och det var faktiskt inte så många som intresserade sig för mig då om de inte var äckligt gubbsjuka Kaj som inte kunde låta bli att stirra på mina bröst ( som var större i proportion mot min lilla taniga kropp). 

Jag tror att det som avses är medelålderskrisen. För många blir mer griniga och bittra när östrogenet försvinner. Dels pga förlorad fertilitet, mindre sexlust och att hormonbrist ofta leder till att allt känns grått och trist, en depression. Utöver det oftast medförande viktuppgång. Detta gäller förstås inte alla, och inte bara kvinnor ( men kvinnor drabbas oftast värre). Därav anses personligheten vara bitter och utan glöd. Det är därför många kallas griniga gamla gubbar och klimakteriekossor. 

Jag tror att det är vad som avsågs vara målgruppen som man inte längre tittar på pga bristen av glöd och bitterhet. Inte unga f.f fertila 30-åringar. 

• Anonym (Medelålders)
    Anonym (Ana) skrev 2025-04-10 10:02:55 följande:

Ni är bara trettio åringar, och det är nog inte målgruppen för de som anses sakna glöd. Det som troligen syftas på är vad många män kallar bittra klimakteriekärringar, när de fertila hormonerna dalat ( vilket de inte gör vid 30).

Jag var själv som mest uppvaktad när jag var 30- 35 år, och faktiskt objektivt vackrare då enligt män. Jag hade även mycket glöd och energi då. Men hade ett väldigt barnsligt utseende i 20-års åldern, och det var faktiskt inte så många som intresserade sig för mig då om de inte var äckligt gubbsjuka Kaj som inte kunde låta bli att stirra på mina bröst ( som var större i proportion mot min lilla taniga kropp). 

Jag tror att det som avses är medelålderskrisen. För många blir mer griniga och bittra när östrogenet försvinner. Dels pga förlorad fertilitet, mindre sexlust och att hormonbrist ofta leder till att allt känns grått och trist, en depression. Utöver det oftast medförande viktuppgång. Detta gäller förstås inte alla, och inte bara kvinnor ( men kvinnor drabbas oftast värre). Därav anses personligheten vara bitter och utan glöd. Det är därför många kallas griniga gamla gubbar och klimakteriekossor. 

Jag tror att det är vad som avsågs vara målgruppen som man inte längre tittar på pga bristen av glöd och bitterhet. Inte unga f.f fertila 30-åringar. 

Det var exakt så jag tänkte och menade.
    Och självklart gäller ju inte alla. Men de som hamnat där märks och då lägger vi män inte någon energi på dessa kvinnor.

(detsamma gäller säkert män också)
  • Anonym (Agnes)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-10 00:09:45 följande:
    Det händer för ofta och jag är inte van vid det i kombination med pissig självbild som förvisso inte syns utåt men ändå...

Det är ändå svårt att förstå?varför det är obehagligt. 

Jag är äldre än dig. Skulle nog kunnat vara en av de kvinnor som tittar uppskattande på dig, därav mitt intresse att förstå hur det kan påverka en man. 

Jag förväntar mig att få mycket uppmärksamhet, och är van att män (som jag känner då) tycker om att stå och titta på mig, eller att man visar andra tecken på värme och omsorg.  Det känns mysigt, och lite tryggt på nåt sätt, eftersom jag tycker om dehär personerna. Och jag tycker om män i allmänhet. 

Tänk vad mycket roligt du skulle kunna ha med tjejerna, även om det bara betyder att ni pratar och skrattar llitegrann! 

• burleskburkläsk
    Anonym (Agnes) skrev 2025-04-10 11:36:22 följande:

Det är ändå svårt att förstå?varför det är obehagligt. 

Jag är äldre än dig. Skulle nog kunnat vara en av de kvinnor som tittar uppskattande på dig, därav mitt intresse att förstå hur det kan påverka en man. 

Jag förväntar mig att få mycket uppmärksamhet, och är van att män (som jag känner då) tycker om att stå och titta på mig, eller att man visar andra tecken på värme och omsorg.  Det känns mysigt, och lite tryggt på nåt sätt, eftersom jag tycker om dehär personerna. Och jag tycker om män i allmänhet. 

Tänk vad mycket roligt du skulle kunna ha med tjejerna, även om det bara betyder att ni pratar och skrattar llitegrann! 

Okej jag skall försöka förklara mer, inte därmed sagt att det blir begripligare...

Jag har lite svårt att ta kontakt, ser man ut som mig och för sig som jag gör så förväntar tjejer troligen både det ena och det andra...var i en grannstad igår och såg spegelbilden av mig när jag kom gående...och blev imponerad är fel uttryck, stolt också men det såg bra ut och då menar jag inte utseende och kläder...hela jag...personen...jag har i månader försökt begripa vad det handlar om men igår så förstod jag.

Annan info om mig är att jag är väldigt trevlig, respektfull, humoristisk och social.

Jag är obekväm...skulle någon säga hej så kan jag sköta snacket sedan...känner att jag stör och tränger mig på...

Mitt hjärta bankar för en kvinna...så skulle det leda till något med nån jag träffar på stan så är det på sin höjd vänskap.

Otrohet och ons är inget jag har nån form av intresse i...

Jag ser att tjejer som sagt vill ta kontakt...allt jag begär är ett "hej".

Jag är weird...skyller allt på uppväxten, svår mobbning och utanförskap samt två skitförhållanden...den tiden är förbi...jag vet...började hos Psykolog igår, snart är jag ett komplett paket...
  • burleskburkläsk
    Jeanette2003 skrev 2025-04-10 13:07:17 följande:

Hur kan ni längta efter att bli osynliga? Har ni råkat ut för en stalker eller?

I mitt fall så handlar det om att slippa blickar, sexuella, laddade såna...de får glo såklart men jag är obekväm med det...
    Det hade varit roligare om en tittade istället för tjugo trettio stycken...om en tittade skulle jag aldrig märka det.
    Samt att om det inte vore så många kanske jag skulle ta för mig och hälsa...jag tänker inte hälsa på alla dessa tjejer...
  • Anonym (Frida)
    Jeanette2003 skrev 2025-04-10 13:07:17 följande:

Hur kan ni längta efter att bli osynliga? Har ni råkat ut för en stalker eller?

Har man fått väldigt mycket oönskad uppmärksamhet från killar/män sedan man var typ tretton år tröttnar man till slut på det. Då är det skönt att sluta få uppmärksamhet för sitt utseende och istället bli uppmärksammad för att man är smart, duktig på sitt jobb, en jättebra kompis eller förälder etc.
  • Jeanette2003
    burleskburkläsk skrev 2025-04-10 13:13:09 följande:
    I mitt fall så handlar det om att slippa blickar, sexuella, laddade såna...de får glo såklart men jag är obekväm med det...
    Det hade varit roligare om en tittade istället för tjugo trettio stycken...om en tittade skulle jag aldrig märka det.
    Samt att om det inte vore så många kanske jag skulle ta för mig och hälsa...jag tänker inte hälsa på alla dessa tjejer...
    Så du vill hellre bli en osynlig nobody? OK. Jag tycker bara det låter väldigt märkligt, nästan lite cope.
  • burleskburkläsk
    Jeanette2003 skrev 2025-04-10 13:21:23 följande:
    Så du vill hellre bli en osynlig nobody? OK. Jag tycker bara det låter väldigt märkligt, nästan lite cope.
    Nej vill inte att ingen ser mig men det är för många för att jag skall känna mig bekväm.

Cope?

Jag kan engelska men vad vill du ha sagt?

Tack.
  • Jeanette2003
    burleskburkläsk skrev 2025-04-10 13:32:54 följande:
    Nej vill inte att ingen ser mig men det är för många för att jag skall känna mig bekväm.

Cope?

Jag kan engelska men vad vill du ha sagt?

Tack.
    Väldans vad snygg och het du var då! Om du har så många män som tittar efter dig att det blir jobbigt måste du verkligen ha utseendet på din sida.

Cope innebär att man intalar sig själv något som inte stämmer, bara för att det är bekvämare att ljuga för sig själv än att se sanningen i vitögat.
Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern