• Anonym (Nina)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Är det fler som känner så? Man slipper män som ögnar ens kropp, och manliga kollegor som vill vara nära en. Man får äntligen leva sitt liv utan att män ska blanda sig i. Jag har hört kvinnor säga att de tycker att det är trist att inte längre ses som snygg mm men jag tycker bara att det är så himla skönt.

• Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-09 09:28:39 följande:

Jag är visserligen "bara" 34 men jag tyckte det var sååå skönt att fylla 25 och veta att jag inte längre var intressant i gamla snuskgubbars ögon, de som bara ville ha små flicksnärtor under 25 😁 jag skulle aldrig i livet vilja vara en liten tjej igen, jag ser snarare fram emot att bli en fin gammal dam istället.

Du är fortfarande ett lammkött för många män. Jag började inte märka av någon skillnad förrän efter ca 45 år. Jag var nog som mest uppvaktad vid 35 år. 

Om männen slutar kolla på en vid 25 så är det verkligen riktiga äckelgubbar. Det låter inte alls normalt. 

• Anonym (Medelålders)

Som man skulle jag säga att det har väldigt lite med ert utseende att göra och mer er personlighet.
    Tyvärr verkar många kvinnor (och säkert män) tappa glöden när de passerar 45 eller något i den stilen.
    Jag är själv drygt 50 och känner flera kvinnor som helt tappat glöden.
    De är tråkiga både på in- och utsidan och det lyser genom i hela deras person.
    Ofta ackompanjeras detta av en tydlig bitterhet.

Men, om det är osynlighet man vill uppnå så är ju det rätt väg att gå.

Detta gäller säkert för män också, men det märker jag ju inte av själv.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Medelålders) skrev 2025-04-09 11:59:58 följande:

Som man skulle jag säga att det har väldigt lite med ert utseende att göra och mer er personlighet.
    Tyvärr verkar många kvinnor (och säkert män) tappa glöden när de passerar 45 eller något i den stilen.

Nej tror inte på detta faktiskt för om jag ser på mig själv i jobbsammanhang där jag märker tydligast skillnad så är det ingen skillnad på min glöd...däremot så sägs det ju att män undermedvetet märker om en kvinna är fertil eller inte och det kanske är det som ni män uppfattar som tappad glöd? När jag tänker efter? 
  • Anonym (Agnes)

Jag är 55. Upplever jag har valet. Kan vara osynlig, eller mycket uppmärksammad/ roligt samspel, beroende på? ja, jag antar mina signaler? Jag tänker att efter ett helt liv har man ju mycket erfarenhet av hur attraktion funkar och hur man har skoj tillsammans, och behöver inte hålla igen så mycket. Då kan det bli rätt intensivt. 

Jag tycker nog väldigt mycket om män och kvinnor och uppmärksamheten från dem iallafall.

• Anonym (Dana)
    Anonym (Aldrig varit med om) skrev 2025-04-09 07:09:00 följande:

Ingen skillnad från hur det varit tidigare för mig, som aldrig varit snygg. 

Nej, jag skulle väl kalla mig vanlig i utseendet. Och har ju haft förhållanden tidigare. Eftersom jag dessutom slutade dejta för x år sedan. Tyckte jag det var riktigt skönt.

Inte så att omställningen blev så stor. Är värre för kvinnor som levt på sitt utseende och fått mycket bekräftelse av män. Många verkar ju bli riktigt deprimerade, och ska helt plötsligt operera kroppsdelar och spruta in gifter i kroppen. Tycker genuint synd om dessa kvinnor. Om dom bara förstod sitt eget värde bättre.

Säger inte detta en hel del om hur sexistiska män är dock och hur dom ser på kvinnor som objekt. Är inte direkt något man känner att man saknar eller vill ha i sitt liv heller. Om man tänker på det så. Är det väldigt motbjudande.

Jag tycker jag mår som bäst nu, och man kan slappna av på ett helt annat sätt. 
  • burleskburkläsk

Jag är 46, man, kvinnor har aldrig kollat på mig så mycket som den sista tiden och klart det är smickrande men lite obehagligt ibland...

• Anonym (Agnes)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-09 23:06:44 följande:

Jag är 46, man, kvinnor har aldrig kollat på mig så mycket som den sista tiden och klart det är smickrande men lite obehagligt ibland...

Vari ligger det obehagliga? 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Agnes) skrev 2025-04-09 23:55:07 följande:
    Vari ligger det obehagliga? 
    Det händer för ofta och jag är inte van vid det i kombination med pissig självbild som förvisso inte syns utåt men ändå...
  • StudierKemi
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-04-09 12:22:04 följande:
    Nej tror inte på detta faktiskt för om jag ser på mig själv i jobbsammanhang där jag märker tydligast skillnad så är det ingen skillnad på min glöd...däremot så sägs det ju att män undermedvetet märker om en kvinna är fertil eller inte och det kanske är det som ni män uppfattar som tappad glöd? När jag tänker efter? 

Jag tror inte att det är det han menar med "tappad glöd". Jag själv upplever mig som livlig och nyfiken, trots att jag är 30+. Jag är nästan helt säker på att det är det han menar. Jag flörtar öppet med tonåringar, jag är "för mycket" för min egen ålder. Man bör egentligen ha gett upp hoppet om allt sådan när man blivit lite mogen, men icke. Det är nog det som menas i sammanhanget...

Vissa påstår att lite äldre snygga kvinnor är mer kåta, men jag tror inte att det är fallet. För mig handlar det om att jag blivit modigare, definitivt. Men jag är lika kåt nu som när jag var tonåring, ingen skillnad alls. Jag känner mig som ett riktigt moget äpple i trädet som bara behöver släppa taget, att det är dags nu att det blir något nytt av mig, "nu eller aldrig", det är sista chansen. Så känner jag när jag ser attraktiva tonåringar. Jag vill inte dölja hur jag känner. Jag vill att de känner sig smickrade och vackra, jag visar öppet vad jag vill ha. Kanske blir man så när man upptäckt hur vackra asiater är, annars är ögonen alldeles för runda och inte tilldragande i samma utsträckning. Det är bara en teori. 

Det är sista chansen ever för mig att försöka fånga någon så pass ung som har de 4 S:en (med attraktionskrafterna alltså, annars fånga någon med god ekonomi, det kan man alltid göra, höll jag på att säga). Senare räcker min attraktionskraft bara för äldre gubbar :) Det sista är orelevant för mig tyvärr. Men alla gör som de vill. Tonåring med de 4 S:en är: snygg, smart, social, snäll.

Hur kan man fortfarande dras till västerländska "äldre" män efter att de har en så pass kass uppfostran, som är fri och ostyrd? Jag kan absolut inte tända då. Jag dras bara till motsatsen, för att jag har så dåliga erfarenheter, och behöver en fräsch start. Alla har inte varit dåliga såklart. Vid ett tillfälle var det jag som saboterade det med någon mycket fin, jämngammal. :'( Men majoriteten har bara varit lömska och skitfula i personligheten. Motsatsen till detta är någon mycket yngre och asiat. De får en bättre uppfostran, och ansiktena är vackrare, se bara hur jag reagerar av dem. Jag vill hemskt gärna ha någon av dem. De ger mig tillbaka "glöden" och livsglädjen. 

Man bör fånga någon mycket yngre med hjälp av kyrkan. Jag har en ung asiat i min kyrka som jag går till, han är ministrant, alltså tonåring, som står framme 2 steg bakom prästen och hjälper till under mässan. Såå vacker. Jag ska fortsätta flörta med honom i helgen på söndag. Jag ska ge honom små presenter igen. Denna gång, efter jag försökt bjuda honom på McDonalds först för att prata vidare, ska jag ge en påse med: *En choklad som ser ut som en penis, *stressboll som ser ut som ett par tuttar, *Bananmjölk 500 ml "mulik banana" heter den, *10 st små Geisha-godisar. *vykort, både riktigt och ritat. Den sista handlar om att visa att jag inte bara är ett galet pervo, jag vill imponera och visa att jag är konstnärligt begåvad. Jag har sedan 7 års ålder fått frågan ifall jag vill jobba som konstnär när jag blir stor. Dessa olika saker är nog att ha livsglöd. ;) Jag kommer inte lyssna på andra gällande det här, jag ska ta min chans här i livet. 

Min mormor som är polsk berättade om ett äktenskap på 50-talet (de lever antagligen inte längre) som var mellan en ung man och en 19 år äldre kvinna. Eftersom alla i Polen är katoliker (ett av rekorden i världen), så var det självklart att man skulle gifta sig innan s*x. Vilket jag också stödjer. Och det paret i fråga, de blev nog det lyckligaste paret som fanns. Säkert ett mycket monogamt sexuellt äktenskap, som inget annat. Det är vad jag försöker att finna. Att bli så lycklig som man kan bli med någon mycket yngre. Han skulle få komma i mig även de dagar som jag inte har lust. Alltid 2-3 gånger i veckan. Jag skulle låtit honom göra det utan att vara tråkig och säga nej. Men kvinnan måste vara mycket äldre än mannen för att klara av att göra något sånt, psykiskt sett. 

• Anonym (fd snygg)
    Anonym (Medelålders) skrev 2025-04-09 11:59:58 följande:

Så intressant att man upplever världen helt olika! Jag känner snarare att människor i vår ålder har mer glöd och passion än förr. Kanske för att man är mer avslappnad och vågar vara sig själv mer och mer för varje år som går. Det märker man ju redan i trettioårsåldern. Så skönt att kunna "bara vara" utan att spela några spel.

Sen är man förstås fulare rent objektivt och kanske klär sig töntigare också. Men men. Man kan inte få allt. :)
Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern