• Anonym (Nina)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Är det fler som känner så? Man slipper män som ögnar ens kropp, och manliga kollegor som vill vara nära en. Man får äntligen leva sitt liv utan att män ska blanda sig i. Jag har hört kvinnor säga att de tycker att det är trist att inte längre ses som snygg mm men jag tycker bara att det är så himla skönt.

• Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern
  • Anonym (Aldrig varit med om)

Ingen skillnad från hur det varit tidigare för mig, som aldrig varit snygg. 

• Anonym (Liten)

Aldrig riktigt varit den typen av kvinna som män dras till och hänger efter.

Men visst är det ändå märkbart, jag syns inte längre alls av jämnåriga och hade nog lätt kunnat börja snatta i affärer med manliga medelålders butiksbiträden. De enda som flörtar är pensionärer gamla nog att vara min pappa.

• Anonym (Konstigt)

Lite kluvna känslor för mig. Omställningen skedde så plötsligt när jag var 52 år. Innan dess fick jag ett mycket trevligare bemötande från alla män jag träffar i jobbet (fastighetsbranschen). Nu måste jag kämpa mer och visa att jag är kompetent på en annan nivå för att de ska bli lika intresserade av affär med företaget jag företräder. Det märks verkligen en tydlig skillnad! 

Galet att det är så faktiskt . 

• Anonym (Polly)

49 år och inte hänt än, men längtar.

• Anonym (Frida)

Jag är visserligen "bara" 34 men jag tyckte det var sååå skönt att fylla 25 och veta att jag inte längre var intressant i gamla snuskgubbars ögon, de som bara ville ha små flicksnärtor under 25 😁 jag skulle aldrig i livet vilja vara en liten tjej igen, jag ser snarare fram emot att bli en fin gammal dam istället.

• Anonym (Tjejen)

Det är nice att inte längre bli visslad på av byggnadsarbetare. Sen dom som gillar mig på jobbet t ex gör det pga min personlighet, kompetens och utseende. Det är mkt bättre än att ses som en köttbit.

• Anonym (Ana)

Jag har aldrig längtat efter att bli osynlig. Kan bero på att jag blev uppfostrad av min mamma att hela ens värde sitter i skönheten. 

Jag närmar mig klimakteriet och har märkt att allt färre män kollar in en. Det blir extra märkbart när man blivit väldigt uppvaktad innan.

Jag saknar inte den sexuella uppmärksamheten, för den får mig mest att känna olust och äckel. Men definitivt ett vackert leende och glimten i ögat från en man. Den typen av uppvaktning kommer jag aldrig ledsna på. 😢

• Anonym (Alice)

Aldrig fått uppmärksamhet, så det är inget jag ens tänkt på.

• Anonym (fd snygg)

För mig som faktiskt var väldigt snygg en gång i tiden så är det lättare för mig idag som medelålders att få kontakt både med män och med andra människor. Förut var många avståndstagande, vågade inte komma fram, trodde att man var högfärdig eller dyr i drift eller något annat märkligt man har hört. 

Nu när man är mer average är det mycket lättare att få kontakt med folk. Så jag håller med om att livet är lättare nu. Jag var rätt ensam som ung. Gubbar tycker fortfarande jag är snygg, men det är inte lika knepigt idag. 

Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern