• Anonym (Nina)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Är det fler som känner så? Man slipper män som ögnar ens kropp, och manliga kollegor som vill vara nära en. Man får äntligen leva sitt liv utan att män ska blanda sig i. Jag har hört kvinnor säga att de tycker att det är trist att inte längre ses som snygg mm men jag tycker bara att det är så himla skönt.

• Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern
  • Anonym (Forever young)

Intressant diskussion som jag själv som medelålders funderar över ibland. Som yngre var jag snyggare än jag själv trodde. Jag såg det inte själv då som så ofta händer för yngre människor. Man tror att man är fet och ful och inte har något att erbjuda. Anyway, jag vill tro att jag är ganska välbehållen även om jag inte ser ut som 25 år längre när jag är dubbelt så gammal. Men jag tar hand om mig och skulle inte gå ut och se ut som en slashas.

Vad är det som avgör om man blir osynlig? Jag hoppas och tror att man fortfarande får respekt och att folk uppskattar en om man är fräsch, välklädd och glad och positiv. Eller har jag ett bryskt uppvaknande att vänta?

Det jag har märkt är att okända människor i allmänhet och män i synnerhet pratar med mig mer sista åren. Jag har tänkt att det kanske har att göra med att jag har börjat med glasögon och då är mer approachable men det kanske är pga min ålder? Beror det på att jag inte är snygg längre och då vågar andra prata med en?

Ni män som har hittat in i tråden; känner ni er också osynliga som många kvinnor skriver om här? Om en kvinna visar att hon tycker om er eller tycker att ni är snygga och säger det blir ni glada då? (menar inte er sambo nu förstås) Om kvinnan som visar er uppskattning är ganska mycket yngre än er vad tänker ni då?

• Anonym (Visslan)

Jag är en sådan person man inte tittar på. Var sig nu eller när jag var ung så vet inte skillnaden. Är 38 nu. Däremot gillar folk mig när de lärt känna mig. Blyg som jag är är det däremot ett svårt projekt att komma mig nära. 

• Anonym (Man 9)
    Anonym (Forever young) skrev 2025-04-14 18:26:17 följande:

Intressant diskussion som jag själv som medelålders funderar över ibland. Som yngre var jag snyggare än jag själv trodde. Jag såg det inte själv då som så ofta händer för yngre människor. Man tror att man är fet och ful och inte har något att erbjuda. Anyway, jag vill tro att jag är ganska välbehållen även om jag inte ser ut som 25 år längre när jag är dubbelt så gammal. Men jag tar hand om mig och skulle inte gå ut och se ut som en slashas.

Vad är det som avgör om man blir osynlig? Jag hoppas och tror att man fortfarande får respekt och att folk uppskattar en om man är fräsch, välklädd och glad och positiv. Eller har jag ett bryskt uppvaknande att vänta?

Det jag har märkt är att okända människor i allmänhet och män i synnerhet pratar med mig mer sista åren. Jag har tänkt att det kanske har att göra med att jag har börjat med glasögon och då är mer approachable men det kanske är pga min ålder? Beror det på att jag inte är snygg längre och då vågar andra prata med en?

Ni män som har hittat in i tråden; känner ni er också osynliga som många kvinnor skriver om här? Om en kvinna visar att hon tycker om er eller tycker att ni är snygga och säger det blir ni glada då? (menar inte er sambo nu förstås) Om kvinnan som visar er uppskattning är ganska mycket yngre än er vad tänker ni då?

Debe ju inte ofta en kvinna går fram å säger att en är snygg som är ung, men har ju hänt när man prata med dem på ett eller annat sätt , att de e trevligt att prata med en trygg lugn stabil man, Då svarar ja att de blir man när man blir gammal,  ja e ju introvert så ja tycker de e gött å va i bakgrunden nu så kan de unga jaga sina platser,
  • Anonym (M)
    Anonym (Forever young) skrev 2025-04-14 18:26:17 följande:

Jag skulle inte säga att man blir osynlig överlag. Det jag tror att TS menar är uppmärksamheten man får som ung och den är väldigt sexualiserad. 

När jag var ung var det män som tittade, kommenterade, raggade i alla möjliga sammanhang. Det var inte smickrande utan stressande. Jag kände mig objektifierad och exponerad. 

Nu är det män som tittar ibland men inte på samma sätt. Om jag går ut så är det män som flörtar men inte på det där kletiga viset. 

Det är oftast män i min ålder eller lite yngre och de orkar/vill säkert inte hålla på så längre. Det känns mer avslappnat och trevligt. 

Någon skrev ovan att man måste vara lite tuffare för att synas när man blir äldre och på ett sätt så är det ju bra. Jag blev uppfostrad att stå på mig så jag har alltid gjort det men nu känner jag att jag har mer pondus och får mer respekt med ålderns och erfarenhetens rätt. 

Jag tycker att många äldre kvinnor är vackra och tryggheten de utstrålar är attraktiv (önskar ibland att jag var lesbisk eller åtminstone bi) så det handlar inte om att bli osynlig för att man är ful utan för att vi är i en annan fas av livet. 

• Anonym (Jo)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-12 15:06:24 följande:
    Om det nu verkar vara "a thing", gäller samma för män?
    Det borde det göra.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Jo) skrev 2025-04-14 20:36:54 följande:
    Det borde det göra.

Njae. Män slutar inte vara fertila och tappar därför inte attraktionskraft . De har till och med möjlighet bland yngre kvinnor, såvida de inte gubbar på sig för mycket. Blir tjocka, tunnhåriga och slutar bry sig om kropp och utseende. Särskilt om de blir griniga gamla gubbar. 

Annars är det så orättvist. Men nu verkar allt fler kvinnor ändå skaffa yngre män, så det kanske börjar jämna ut sig mer. 

• Anonym (ngn)
    Anonym (Ana) skrev 2025-04-15 00:25:45 följande:

Njae. Män slutar inte vara fertila och tappar därför inte attraktionskraft . De har till och med möjlighet bland yngre kvinnor, såvida de inte gubbar på sig för mycket. Blir tjocka, tunnhåriga och slutar bry sig om kropp och utseende. Särskilt om de blir griniga gamla gubbar. 

Annars är det så orättvist. Men nu verkar allt fler kvinnor ändå skaffa yngre män, så det kanske börjar jämna ut sig mer. 

Fast det är nog ganska få unga kvinnor som vill skaffa barn med gubbar, oavsett hur trevliga och snygga de må ha bevarat sig själva.

Det är ingen särskilt attraktiv tanke med äldre män som hunnit få en försämrad kvalitet på sin säd eller en gubbe till pappa som lämnar barnen faderlösa i förtid. 
  • Anonym (30 är ju ungt)
    Anonym (ngn) skrev 2025-04-15 01:39:52 följande:
    Fast det är nog ganska få unga kvinnor som vill skaffa barn med gubbar, oavsett hur trevliga och snygga de må ha bevarat sig själva.

Det är ingen särskilt attraktiv tanke med äldre män som hunnit få en försämrad kvalitet på sin säd eller en gubbe till pappa som lämnar barnen faderlösa i förtid. 
    Det handlar nog om den omtalade fertiliteten. Män attraheras väldigt mycket av fertilitet, och det gör troligen kvinnor också. Det fanns tex någon tråd för ett tag sen som handlade om att en kvinna tappat attraktionskraft när mannen genomgått någon form av vasektomi och inte var fertil längre.

Om en man gör sig attraktiv på fler plan så håller man nog längre. Men det gäller ytterst få män. Som kvinna har man nog sina glansdagar runt 20-30 framförallt, då kvinnors värde är klart högre än männens skulle jag säga.

Med detta sagt vill jag även påpeka att man inte på något sätt är körd efter 30 eller liknande. Man kan träffa folk och bilda relationer långt upp i ålder och även om fertilitet attraherar så är det inte enda parametern.
  • Sk007

Som karl kan jag uppleva att fortfarande är synlig men att det åskådarna har skiftat.
    Innan 30 fick jag många blickar och inviter av kvinnor över 40, nu när jag passerat 40 får jag många blickar och inviter av kvinnor under 30.

Men som alltid är det svårt att vara neutral i sin bedömning av sig själv.
    En uppfattning som jag tror många delar med mig är att när jag känner sig som ensammast och mår som sämst så upplever jag att ingen i hela världen är intresserad av mig. Sen när man ser livet från den ljusa sidan så upplever jag att många verka intresserade.
    Givetvis får jag mer uppmärksamhet om jag uppträder mer öppet och trevligt. Men jag tror samtidigt att ens egna hjärnspöken formar den uppfattade verkligheten.

• Anonym (30 är ju ungt)
    Sk007 skrev 2025-04-15 08:38:49 följande:

Som karl kan jag uppleva att fortfarande är synlig men att det åskådarna har skiftat.
    Innan 30 fick jag många blickar och inviter av kvinnor över 40, nu när jag passerat 40 får jag många blickar och inviter av kvinnor under 30.

Men som alltid är det svårt att vara neutral i sin bedömning av sig själv.
    En uppfattning som jag tror många delar med mig är att när jag känner sig som ensammast och mår som sämst så upplever jag att ingen i hela världen är intresserad av mig. Sen när man ser livet från den ljusa sidan så upplever jag att många verka intresserade.
    Givetvis får jag mer uppmärksamhet om jag uppträder mer öppet och trevligt. Men jag tror samtidigt att ens egna hjärnspöken formar den uppfattade verkligheten.

Håller med helt, men tror att det motsatta könet har lätt för att läsa av hur man mår i form av utstrålning och aura. Kvinnor har i alla tider behövt läsa av män för att kunna göra ett bra val.
Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern