• Anonym (Nina)

Skönt att vara osynlig i medelåldern

Är det fler som känner så? Man slipper män som ögnar ens kropp, och manliga kollegor som vill vara nära en. Man får äntligen leva sitt liv utan att män ska blanda sig i. Jag har hört kvinnor säga att de tycker att det är trist att inte längre ses som snygg mm men jag tycker bara att det är så himla skönt.

• Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern
  • Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2025-04-12 12:51:31 följande:

Är 40 år, kvinna. Räknas det som medelåldern? Jag är och känner mig fortfarande snygg.

Det är klart att man ska gilla sig själv men poängen är att man inte behöver mäns bekräftelse för att göra det. 

Ett klassiskt exempel på en kommentar som jag har hört otaliga gånger.
    - Usch, jag har gått upp i vikt på sista tiden.
    - Nej då och dessutom finns det män som gillar mulliga tjejer. 

Många tjejer uppfostras fortfarande att värdera sig själva utifrån den manliga blicken som i exemplet. 

Precis som flera har beskrivit i tråden så slipper man ofta mäns blickar och kommentarer när man blir äldre. Vissa tycker att det är jobbigt, eftersom de är beroende av sådan bekräftelse, medan andra tycker att det är skönt att få vara ifred. 

Jag tycker inte att jag är ful och det finns män som flörtar med mig när jag går ut och visst är det trevligt, om det görs på ett respektfullt sätt, men det är inte den konstanta uppmärksamheten, raggandet, kommenterandet som förr. 

Precis som Anna beskrev så träffande ovan så slipper man hantera mäns reaktioner på att bli avvisade. 

Det fanns en tid när jag hade ångest över att gå till stranden på grund av alla blickar och raggandet . Det är ju främst yngre män som håller på så och nu är jag inte intressant för dem längre så jag får vara ifred. Nu kan jag njuta av sanden under bara fötter och av att vara i vattnet i min egen lilla värld. 

Jag är ganska introvert som person och misstänker att jag har autistiska drag så det var extremt stressande att vara ung tjej för mig i det avseendet. Idag känner jag mig fri. 

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (P) skrev 2025-04-12 12:51:31 följande:

Är 40 år, kvinna. Räknas det som medelåldern? Jag är och känner mig fortfarande snygg.

Osynligheten kommer inte förrän du är 50+! 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-04-12 14:50:45 följande:
    Osynligheten kommer inte förrän du är 50+! 
    Om det nu verkar vara "a thing", gäller samma för män?
  • Anonym (Ibland)

Jag är 54 och upplever att andra lyssnar på mig på jobbet,  killar män också..

Lever I relation sen 20 år och har barn tillsammans. Vi är bekväma med varandra - men jag har nog aldrig känt de där djupa känslorna och närheten med honom. Jag lever med en man som var snygg, som jag var god vän med, skrattade med. Vi inledde en sexuell relation först - och sen bara fortsatte vi. Men vi delar inte alla  väderingar och förstår inte varandra helt.

"En dag" sprang jag på en annan man och drabbades av känslor jag aldrig upplevt. Så allomfattande, varmt,  svindlande. Han hade allt kände jag. Men det är som sagt bara mina upplevelser för honom. Egenkonstruerat i mitt huvud. Det känns som att jag känner honom sedan tidigare..

Plötsligt känns det torftigt att jag aldrig fått leva i en sån relation där jag verkligen älskat någon på djupet.

Jag förstår nu att jag nog kommer vilja bli bekräftad- men det spelar roll med vem. Dock svårt att träffa någon i min ålder Jag funderar på om jag ska vara kvar i en halvdöd relation eller gå vidare. Jag har velat göra slut några gånger men han vill inte. Han släpper ämnet.

Jag kommer nog sitta där som en kärlekskrank tant på 80+ som vill bli kär igen ifall jag inte springer på min stora kärlek innan.

Jag tycker själv nu att jag är väldigt omogen. Jag växer liksom aldrig upp.  Det är inte värdigt någon i min ålder att bli såhär dum i huvudet.

Så, TS - njut av att du inte känner att du längre behöver bekräftelse. Önskar att jag också kände så.

• Anonym (30 är ju ungt)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-12 15:06:24 följande:
    Om det nu verkar vara "a thing", gäller samma för män?
    Om du har status, bra fysik, pengar och charm så håller du lite längre som man är min uppfattning. Men dom flesta män faller nog ungefär samtidigt som kvinnorna i ålder.
  • burleskburkläsk
    Anonym (30 är ju ungt) skrev 2025-04-12 16:59:22 följande:
    Om du har status, bra fysik, pengar och charm så håller du lite längre som man är min uppfattning. Men dom flesta män faller nog ungefär samtidigt som kvinnorna i ålder.
    Då vet jag, då slutar blängandet snart då! 🤣
  • Anonym (M)

Kvinnors preferenser förändras ju också med åren. Jag har haft mina passionerade kärlekshistorier med drama och galenskaper och skulle aldrig orka med det idag. Jag är färdig med det. 

Idag skulle jag vilja ha en trevlig okomplicerad gubbe som delar mina nördiga intressen och uppskattar riktigt bra diskussioner. Pengar och status bryr jag mig inte om, jag har redan ett ordnat liv. Jag behöver ingen som tar hand om eller försörjer mig. 

Hur han ser ut är egalt. Numera har attraktion fler dimensioner för mig. Det är personligheten och integriteten som fångar mitt intresse, även om det var länge sedan det hände. Jag träffar visserligen inte så många män i min vardag.  

Jag tror att det finns män i min ålder som fungerar likadant. Ett snyggt yttre har inte samma värde när man har gått några varv och fått några törnar i livet. Då vill man ha någon med erfarenhet och djup, någon man inte behöver förklara allt för eller serva konstant med bekräftelse, uppmärksamhet och materiella ting. 

• burleskburkläsk
    Anonym (M) skrev 2025-04-12 18:09:38 följande:

Kvinnors preferenser förändras ju också med åren. Jag har haft mina passionerade kärlekshistorier med drama och galenskaper och skulle aldrig orka med det idag. Jag är färdig med det. 

Idag skulle jag vilja ha en trevlig okomplicerad gubbe som delar mina nördiga intressen och uppskattar riktigt bra diskussioner. Pengar och status bryr jag mig inte om, jag har redan ett ordnat liv. Jag behöver ingen som tar hand om eller försörjer mig. 

Hur han ser ut är egalt. Numera har attraktion fler dimensioner för mig. Det är personligheten och integriteten som fångar mitt intresse, även om det var länge sedan det hände. Jag träffar visserligen inte så många män i min vardag.  

Jag tror att det finns män i min ålder som fungerar likadant. Ett snyggt yttre har inte samma värde när man har gått några varv och fått några törnar i livet. Då vill man ha någon med erfarenhet och djup, någon man inte behöver förklara allt för eller serva konstant med bekräftelse, uppmärksamhet och materiella ting. 

Klokt och sunt resonemang! 👍
  • Noname00
    StudierKemi skrev 2025-04-10 09:23:48 följande:

Jag tror inte att det är det han menar med "tappad glöd". Jag själv upplever mig som livlig och nyfiken, trots att jag är 30+. Jag är nästan helt säker på att det är det han menar. Jag flörtar öppet med tonåringar, jag är "för mycket" för min egen ålder. Man bör egentligen ha gett upp hoppet om allt sådan när man blivit lite mogen, men icke. Det är nog det som menas i sammanhanget...

Vissa påstår att lite äldre snygga kvinnor är mer kåta, men jag tror inte att det är fallet. För mig handlar det om att jag blivit modigare, definitivt. Men jag är lika kåt nu som när jag var tonåring, ingen skillnad alls. Jag känner mig som ett riktigt moget äpple i trädet som bara behöver släppa taget, att det är dags nu att det blir något nytt av mig, "nu eller aldrig", det är sista chansen. Så känner jag när jag ser attraktiva tonåringar. Jag vill inte dölja hur jag känner. Jag vill att de känner sig smickrade och vackra, jag visar öppet vad jag vill ha. Kanske blir man så när man upptäckt hur vackra asiater är, annars är ögonen alldeles för runda och inte tilldragande i samma utsträckning. Det är bara en teori. 

Det är sista chansen ever för mig att försöka fånga någon så pass ung som har de 4 S:en (med attraktionskrafterna alltså, annars fånga någon med god ekonomi, det kan man alltid göra, höll jag på att säga). Senare räcker min attraktionskraft bara för äldre gubbar :) Det sista är orelevant för mig tyvärr. Men alla gör som de vill. Tonåring med de 4 S:en är: snygg, smart, social, snäll.

Hur kan man fortfarande dras till västerländska "äldre" män efter att de har en så pass kass uppfostran, som är fri och ostyrd? Jag kan absolut inte tända då. Jag dras bara till motsatsen, för att jag har så dåliga erfarenheter, och behöver en fräsch start. Alla har inte varit dåliga såklart. Vid ett tillfälle var det jag som saboterade det med någon mycket fin, jämngammal. :'( Men majoriteten har bara varit lömska och skitfula i personligheten. Motsatsen till detta är någon mycket yngre och asiat. De får en bättre uppfostran, och ansiktena är vackrare, se bara hur jag reagerar av dem. Jag vill hemskt gärna ha någon av dem. De ger mig tillbaka "glöden" och livsglädjen. 

Man bör fånga någon mycket yngre med hjälp av kyrkan. Jag har en ung asiat i min kyrka som jag går till, han är ministrant, alltså tonåring, som står framme 2 steg bakom prästen och hjälper till under mässan. Såå vacker. Jag ska fortsätta flörta med honom i helgen på söndag. Jag ska ge honom små presenter igen. Denna gång, efter jag försökt bjuda honom på McDonalds först för att prata vidare, ska jag ge en påse med: *En choklad som ser ut som en penis, *stressboll som ser ut som ett par tuttar, *Bananmjölk 500 ml "mulik banana" heter den, *10 st små Geisha-godisar. *vykort, både riktigt och ritat. Den sista handlar om att visa att jag inte bara är ett galet pervo, jag vill imponera och visa att jag är konstnärligt begåvad. Jag har sedan 7 års ålder fått frågan ifall jag vill jobba som konstnär när jag blir stor. Dessa olika saker är nog att ha livsglöd. ;) Jag kommer inte lyssna på andra gällande det här, jag ska ta min chans här i livet. 

Min mormor som är polsk berättade om ett äktenskap på 50-talet (de lever antagligen inte längre) som var mellan en ung man och en 19 år äldre kvinna. Eftersom alla i Polen är katoliker (ett av rekorden i världen), så var det självklart att man skulle gifta sig innan s*x. Vilket jag också stödjer. Och det paret i fråga, de blev nog det lyckligaste paret som fanns. Säkert ett mycket monogamt sexuellt äktenskap, som inget annat. Det är vad jag försöker att finna. Att bli så lycklig som man kan bli med någon mycket yngre. Han skulle få komma i mig även de dagar som jag inte har lust. Alltid 2-3 gånger i veckan. Jag skulle låtit honom göra det utan att vara tråkig och säga nej. Men kvinnan måste vara mycket äldre än mannen för att klara av att göra något sånt, psykiskt sett. 

Hur går det för dig med asiaten, har han besvarat din kontakt?

Vad är din plan efter att ni har fått kontakt?

• Carrobarro76

Jag är 48 år och får fortfarande  blickar  från män. Men det beror nog på att jag är en trevlig och social tjej. Glad och positiv. Klär mig fint .

Svar på tråden Skönt att vara osynlig i medelåldern