• Anonym (P)

Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

• Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag
  • Anonym (Va)

Kommer aldrig förstå mig på såna här föräldrar. 
    Man är förälder alltid.
    Så man ställer självklart in sina planer för helgen och kurerar sitt barn. Oavsett ålder. 

2-3 dagar. Sen kan man börja snacka om den andre ska ta över. Om det är den förälder som är infektionskänslig så tycker jag den måste ha en plan för sånt här. Samma där - föräldraansvar. 

Om någon av er satt detta i system så gäller inte det jag skrivit här uppe. 

Fyfan för och vara barn till såna här föräldrar. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 09:24:56 följande:
    Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

Jag hoppas du förstår hir sjukt det låter? Varför sätter man barn till världen om man inte kan ta hand om det? Har man barn så kan man inte planera saker. Är man förälder som i detta fallet så går väl barnet före planerna? Bara att diskutera något som är en självklarhet är förbannat sjukt. 
  • Anonym
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-11 23:20:34 följande:
    Jag hoppas du förstår hir sjukt det låter? Varför sätter man barn till världen om man inte kan ta hand om det? Har man barn så kan man inte planera saker. Är man förälder som i detta fallet så går väl barnet före planerna? Bara att diskutera något som är en självklarhet är förbannat sjukt. 
    Och du vet vilka planer det är?
    Sitt hemma och ha jour i 18 år om du vill, men begär det inte av andra.
  • Anonym (B)

Som vanligt är vissa här med fördomar, epicF t.ex.  alltid tro det värsta. Patetiskt.

ingen vet vilken av förälder som är TS. Och heller inte vilka planer den andre föräldern har.

• Goneril
    Anonym skrev 2025-04-12 06:04:41 följande:
    Och du vet vilka planer det är?
    Sitt hemma och ha jour i 18 år om du vill, men begär det inte av andra.
    Det var just det du lovade dig själv när du satte barn till världen, att finnas till för dem i alla lägen. Du kan behöva "ha jour" för ditt barn hela livet, det är ett livslångt åtagande. Märkligt sätt att se på föräldraskap, "ha jour" för övrigt. Ditt barn kan ju få en lunginflammation när det är 25 år gammalt, har du "ingen jour" längre då? Jag är bara så förbluffad över föräldrar som tycker att de ska leva precis som de gjorde innan de fick barn; ibland ser man dem flyga med nästan nyfödda barn. Det är ju inte för barnens skull dessa resor sker.                                                                                                                                                                      Vi som inte ville fjättras vid barn och inte ville ha det ansvaret utan ville vara fria för att kunna resa och göra karriär, vi valde bort barn. Har man barn ska de vara högsta prio, inget annat är tänkbart. I det här fallet ska det sjuka barnet inte flyttas utan föräldern med helgplaner får ändra dem.                                     
  • Anonym (Ann)
    Goneril skrev 2025-04-12 11:32:58 följande:
    Det var just det du lovade dig själv när du satte barn till världen, att finnas till för dem i alla lägen. Du kan behöva "ha jour" för ditt barn hela livet, det är ett livslångt åtagande. Märkligt sätt att se på föräldraskap, "ha jour" för övrigt. Ditt barn kan ju få en lunginflammation när det är 25 år gammalt, har du "ingen jour" längre då? Jag är bara så förbluffad över föräldrar som tycker att de ska leva precis som de gjorde innan de fick barn; ibland ser man dem flyga med nästan nyfödda barn. Det är ju inte för barnens skull dessa resor sker.                                                                                                                                                                      Vi som inte ville fjättras vid barn och inte ville ha det ansvaret utan ville vara fria för att kunna resa och göra karriär, vi valde bort barn. Har man barn ska de vara högsta prio, inget annat är tänkbart. I det här fallet ska det sjuka barnet inte flyttas utan föräldern med helgplaner får ändra dem.                                     

Alltid lika kul när de utan barn läxar upp de med barn. 

Inte konstigt samhället ser ut som det gör när folk tycker att föräldrar ska ta ansvar för sina vuxna barn hela livet. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ann) skrev 2025-04-12 11:39:46 följande:

Inte konstigt samhället ser ut som det gör när folk tycker att föräldrar ska ta ansvar för sina vuxna barn hela livet. 

Själv anser jag att man som förälder och bsrn ställer upp för både generationen före och efter när det behövs. Vid sjukdom, när livet skiter sig men också i glädjestunder. 

Inte konstigt att folk sitter ensamma på ålderns höst och beklagar sig över att barn och barnbarn inte kommer och hälsar på. 

Och ja, jag har barn. Två stycken. Och jag är barn till mina föräldrar. Levde även varje sommar med morföräldrar och mormors föräldrar. Hade inte min mamma ställt upp för ett år sedan när livet sket sig fullständigt vete tusan hur det hade gått. 
  • Goneril
    Anonym (Ann) skrev 2025-04-12 11:39:46 följande:

Samhället servut som det gör? Ðu har helt missförstått föräldrars ansvar. De ska inte curla och jämna vägen för sina barn utan de ska hjälpa dem att bli självständiga individer.                                                                                                                                                                         Föräldrarna ska finnas i akuta lägen, vid sjukdom eller olyckor.  I det här fallet ligger ett barn med feber, det är självklart att man då ändrar sina planer. Barnet behöver ju hjälp med allt, mat, dryck, och att gå på toaletten. Kanske behöver sängen också bäddas rent. Att sätta ett sjukt barn på en buss i det skick som här beskrivits är ju rent straffbart.
                                                                                                        Man behöver inte själv ha fått barn för att begripa vilket ansvar som åvilar en förälder. Vi har ju själva haft föräldrar som alltid funnits där när det var jobbigt. Att inte skaffa barn när man har andra planer i livet är också ett sätt att ta ansvar.
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-04-12 11:22:45 följande:

Som vanligt är vissa här med fördomar, epicF t.ex.  alltid tro det värsta. Patetiskt.

ingen vet vilken av förälder som är TS. Och heller inte vilka planer den andre föräldern har.

Missade du att läsa det jag faktiskt har skrivit?

Har absolut inga fördomar, oavsett vem av föräldrarna ts är. 
  • Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2025-04-11 09:25:29 följande:
    Vet inte än. Barnet själv orkar knappt lämna sängen.
    Hur blev det?
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag