• Crognas

Normen att skaffa barn

Hej, 
    Jag skulle vilja höra lite åsikter om att skaffa barn vs inte skaffa barn. 

När jag var 27år så var jag så säker att jag skulle ha en längtan efter barn vid 30-32 års ålder. Nu är jag 32 och tvivlar rejält på om jag öht ska ha barn. 

Jag har varit på väg mot utmattning pga långvarig stress ett par gånger de senaste fem åren och känner mig väldigt stressad även idag. Hur ska jag då orka ta hand om ett barn också!!?? Känner att jag inte kommer att klara ännu mer stress och oro i mitt liv. Men har ju inte många år på mig nu heller innan det inte är rimligt längre pga åldern..

Jag sa till min man nör vi började dejta att jag kommer vilja ha barn men har verkligen börjat tvivla nu. Jag vet att han vill ha barn och känner att jag skulle svika honom om vi inte får barn pga vad jag har sagt tidigare. 
    Känner mig helt förtvivlad över detta och vet inte vad jag ska göra 😥

• Svar på tråden Normen att skaffa barn
  • Crognas
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 12:43:08 följande:

Prata med din man. Under hela 5 år har ni inte nämnt barnfrågan? Kan du tänka dig barn om han tar storsta ansvaret? Om inte, måste han få en chans att lämna om han vill ha barn.

Jo det är klart vi har pratat om barn. Det är bara jag som är dum och har gått runt och väntat på att jag plötsligt ska få en barnlängtan när jag blir 30 och har en stabil ekonomi och ett stabilt jobb. 
    Om han skulle ta ett större ansvar för barnen så skulle det ju självklart underlätta. Känner dock inte att jag kan räkna med det i det långa loppet. I min värld måste båda vara med på det 100% för att det ska kunna hålla i längden. 

Jag har berättat hur jag känner för honom och han väljer för stunden att stanna med mig men han kan såklart inte lova någonting om det inte blir barn om några år.

• Anonym (egoism)
    Crognas skrev 2025-04-10 14:21:09 följande:

Ja, det argumentet har man ju hört några gånger... Men är det inte bättre att ta ordentligt ansvar innan man bara går och skaffar barn och sen inte kan ta hand om de ordentligt. Skulle du säga att det är bättre att ge barnen en dålig uppväxt men trauman och att de i värsta fall hamnar i kriminella kretsar - bara för att hålla jorden befolkad?? 

Jag vill i alla fall känna mig som en stabil person för att kunna ge mina eventuella framtida barn det bästa förutsättningarna för att berika samhället, men du kanske inte håller med. 

Det är egoismen som leder till att folk inte skaffar barn, eftersom alla sätter sig själv i centrum.

Jag jag jag jag jag jag jag
  • Anonym (Tankefull)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 14:47:06 följande:
    Det är egoismen som leder till att folk inte skaffar barn, eftersom alla sätter sig själv i centrum.

Jag jag jag jag jag jag jag
    Tänk hur olika man kan se det. Jag tycker att det är ego att vilja ha en beeeebis och en liten mini-me som ska lalla runt. Gärna ett par eller tre för det är tydligen status. 

Vill ha massa uppmärksamhet och presenter under gender reveals,  babyshowers och liknande. Som att det är det som är grejen...

Att ta hand om sig själv och inse sina begränsningar är sunt och klokt. Inte ego.
  • Anonym (egoism)
    Anonym (Tankefull) skrev 2025-04-10 14:51:51 följande:
    Tänk hur olika man kan se det. Jag tycker att det är ego att vilja ha en beeeebis och en liten mini-me som ska lalla runt. Gärna ett par eller tre för det är tydligen status. 

Vill ha massa uppmärksamhet och presenter under gender reveals,  babyshowers och liknande. Som att det är det som är grejen...

Att ta hand om sig själv och inse sina begränsningar är sunt och klokt. Inte ego.
    Hur får du det till ego? Du sätter ett till liv till världen som du måste bry dig om, istället för att bara bry dig om dig själv. Att skaffa barn är bokstavligen motsatsen till egoism.
  • Anonym (Ego jodå)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 14:56:56 följande:
    Hur får du det till ego? Du sätter ett till liv till världen som du måste bry dig om, istället för att bara bry dig om dig själv. Att skaffa barn är bokstavligen motsatsen till egoism.
    Det är ju ego för att det inte behövs. Världen har absolut nog med arten människa. Att skaffa barn är ju att se till att just dina gener och familj fortlever, trots att det inte behövs för arten. Det är rätt ego.
  • Anonym (Ben)

Skaffa barn är ju ingenting som skulle underlätta din tillvaro. Tvärtom. Men det verkar du medveten om. Ta hand om ditt mående borde ligga på prio ett. Sen får du se hur saken utkristalliseras.

• Anonym (Ben)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 12:29:49 följande:

Tänk om alla bara skulle tänka på sig själva, då skulle människan snart vara utdöd.

Tycker det är motsatsen till egoism. Barn skaffar man väl när förutsättningarna för att ge det livet en bra chans är som störst. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 14:56:56 följande:
    Skaffa barn är det mest egoistiska man kan göra eftersom man skaffar barnet för sin egen skull och barnet har inte bett om att bli fött.... Alltså :  jag vill  , jag ska  , jag kräver att mina gener förs vidare ...
  • Anonym (egoism)
    Anonym (Stina) skrev 2025-04-10 15:22:02 följande:
    Skaffa barn är det mest egoistiska man kan göra eftersom man skaffar barnet för sin egen skull och barnet har inte bett om att bli fött.... Alltså :  jag vill  , jag ska  , jag kräver att mina gener förs vidare ...
    Att föra vidare sina gener är själva meningen med livet. Det gäller alla djur och växter på hela planeten.
  • Anonym (Ego jodå)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 15:28:56 följande:
    Att föra vidare sina gener är själva meningen med livet. Det gäller alla djur och växter på hela planeten.
    Och det är ju ingen motsats mot att det för individen är en egoistisk handling.
Svar på tråden Normen att skaffa barn