Anonym (Stina) skrev 2025-04-11 08:41:18 följande:
Vet du....genom dina svar kan jag se ett mönster framträda och ärligt talat så tror jag att du faktiskt inte vill ha barn. För varje svar du ger här så staplar du upp fler och fler argument/ursäkter för att INTE skaffa barn. Det känns som att du försöker övertala dig om att du egentligen vill fast dina svar säger tvärtom.
En människa som verkligen vill ha barn tvekar inte på frågan och i mångt och mycket planerar sitt liv utifrån att det kommer bli barn en dag . Du har ju gjort precis tvärtom..
Jag tror att du precis som rubriken antyder att du fastnat i tanken på normen om barn men att du egentligen inte är övertygad om att du vill. Nånstans i livet har du sagt ja till barn - men enbart för att det är så man förväntas svara - inte för att du vill.. och kanske har du sagt ja pga din dåliga självkänsla och självförtroende för ett nej innebär ju att man sticker ut och många gånger måste försvara sitt val. Vid ett ja behöver man inte det , då kan man liksom bara flyta med i tillvaron och behöver inte argumentera.
Kanske skulle du bli en fantastisk förälder om du fick barn men det är inte din första prioritet . Ett "kanske" på frågan om barn visar att det är långt ner på listan och att det skulle gå precis lika bra utan. Nån form av längtan har du men frågan är om det är din privata längtan eller om du känner samhällets och partnerns förväntningar? (Apropå höga krav på dig själv)
Jag gissar att du också är petig med preventivmedel och att det inte finns på kartan att det skulle kunna bli ett misstag/oplanerat barn för det ger dig panik? - Dom flesta barn som föds ÄR faktiskt helt oplanerat men välkomnas glatt ändå för att det var självklart. Av mina tre barn var bara det yngsta planerat då jag behövde äta hormoner för att få hjälp på vägen. Dom andra två är totala överraskningar .
Så kanske är ditt dilemma mer att din dåliga självkänsla inte klarar av att säga nej till barn pga normen och att din egen känsla för barn inte är tillräckligt stark för att verkligen vilja?
Det om jag vill eller inte jag försöker komma underfund med, delvis mha folk med erfarenheter från denna tråd. Att jag kommer med argument emot är ju bara för att jag vill få fram alla mina tvivel, men jag förstår att det uppfattas som att jag är väldigt velig och negativ till egna barn.
Jag håller inte med om att inte man absolut inte tvekar om man verkligen vill. Jag känner flera människor som tvekade mkt till att skaffa bra, men så fick de barn ändå och nu kan de inte tänka sig ett liv utan och är jättelyckliga. Men det är såklart olika för alla.
När jag håller en bebis blir jag ändå fylld av lycka och kan känna en tillfällig längtan och jag vill gärna umgås med mina kompisars barn när vi ses (mer än vad min man vill). Men som du säger är jag ju säkert påverkad av samhället och normen. Samhället är ju uppbyggt efter att ha barn och jag får ofta frågan varför jag inte har barn än eller att "det är ju dags för dig att skaffa barn nu?"...
Jag har p-stav men om jag skulle råka bli gravid så skulle jag inte göra abort som det är i dagsläget. Så får jag isf bara tvinga mig att klara av det oavsett min låga självkänsla. Är bara rädd att det skulle bli dåligt för barnet och med mig och att min partner skulle ta allt för att jag då kanske skulle bli utbränd på riktigt. (Superorolig och velig själ här - ja jag vet :( )