Anonym (Ego jodå) skrev 2025-04-10 15:50:39 följande:
Well, jag har två barn själv och jobbar med något som ger mig säkert 10000 mindre i månaden än jag kunde fått om jag valt en annan arbetsväg, men jag gör mer nytta där jag är nu. Döm mig.
Jag ser bara inte att skaffa barn i dagens läge är en handling som inte är egoism. Vi är nog många för att överleva som art, nu tom så många att vi ihop håller på att paja planeten vi bor på som är den enda vi har. Vi är intelligenta nog att inse detta men ändå fortsätter vi. Istället för att tex gemensamt arbeta för att ta hand om de människor som finns så blir vi fler. Du menar att detta för individen i sig inte har någon alls egoism i sig?
Jag skaffade barn för att jag ville ha dem, jag vill vara med om resan att se en liten människa blir en vuxen individ. Men också för att det botar min egen dödsångest - jag lever vidare i mina barn. Och ja, det är faktiskt egoism, eftersom jag gjorde det till del för mig själv.
Det handlar inte om att överleva som art, utan att länder med minskad befolkning sakta men säkert kollapsar. Jag tror många endast tänker kanske tio år framåt.
Vad det handlar om är lågt barnafödande över lång tid, vilket är precis det som sker nu, och också anledningen till att politikerna först nu börjar vakna. De har förmodligen hoppats på att barnafödandet ska gå upp, men nu när det inte gjort det börjar man prata om det som ett problem. Varför?
För att decennier av lågt barnafödande leder till ett kollapsat samhälle. Ekonomin kraschar, pensionsåldern kommer tvingas höjas rejält och det kommer råda brist på arbetskraft.
Man kan lösa detta tillfälligt genom att importera arbetskraft, men då i princip alla utvecklade länder har problem med barnafödande flyttar man bara problemet från ett land till ett annat.
Vi i Sverige kommer inte känna av effekten förrän om kanske 30 eller 40 år, och det är väl därför folk här är så ignoranta inför den kommande katastrofen.