• Crognas

Normen att skaffa barn

Hej, 
    Jag skulle vilja höra lite åsikter om att skaffa barn vs inte skaffa barn. 

När jag var 27år så var jag så säker att jag skulle ha en längtan efter barn vid 30-32 års ålder. Nu är jag 32 och tvivlar rejält på om jag öht ska ha barn. 

Jag har varit på väg mot utmattning pga långvarig stress ett par gånger de senaste fem åren och känner mig väldigt stressad även idag. Hur ska jag då orka ta hand om ett barn också!!?? Känner att jag inte kommer att klara ännu mer stress och oro i mitt liv. Men har ju inte många år på mig nu heller innan det inte är rimligt längre pga åldern..

Jag sa till min man nör vi började dejta att jag kommer vilja ha barn men har verkligen börjat tvivla nu. Jag vet att han vill ha barn och känner att jag skulle svika honom om vi inte får barn pga vad jag har sagt tidigare. 
    Känner mig helt förtvivlad över detta och vet inte vad jag ska göra 😥

• Svar på tråden Normen att skaffa barn
  • Anonym (egoism)
    Anonym (Ego jodå) skrev 2025-04-10 15:33:45 följande:
    Och det är ju ingen motsats mot att det för individen är en egoistisk handling.
    Jo, det är det verkligen. Att inte skaffa barn är att bara sätta sig själv främst genom hela livet. Om alla gör så dör vi ut. Det är väldigt enkelt.

Folk som bara tänker på sig själva har massa saker de vill uppfylla (åt sig själva).

Folk har nog aldrig varit så fruktansvärt egoistiska som de är idag. Man väljer bort livet självt för att kunna tänka mer på sig själv.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-10 10:41:23 följande:

Jag vill inflika och säga att du borde ta tag i din utmattning innan det blir värre. I nästan alla fall beror utmattning på att man har en anpassningsproblematik som beror på ens personlighet. Yttre faktorer som ekonomi, relationer, skola, barn, hushåll, etc blir då svårare att hantera. Så man behöver lära om hur man ska hantera problem i vardagen.

Planera vad som ska göras varje dag. Säg nej till saker. Gör saker i långsam takt. Motionera, ät och sov enligt fasta rutiner. Be om hjälp för att lösa problem Gör saker som du mår bra av. Detta får dock inte bli kortsiktiga saker som går ut över dina rutiner. Exempelvis om man gillar att ofta festa sent på kvällen eller shoppa fast man inte har råd så är det inte bra.

Bland kvinnor kan det även bero på outredd ADHD eftersom det är svårare att upptäcka hos dem.

Ta kontakt med vården.

Snälla uttala dig ogärna om saker som du inte har en susning om eller medicinsk expertis. Nej, utmattning beror inte på någons personlighet eller anpassningsretorik.  Däremot har det med långvarig belastning att göra. Man brukar bedöma det som en diagnos, om det är besvär som man gått med ca 6 månader. Däremot ser man att kvinnor drabbas mer.

Det beror oftast på det sk "dubbel arbetet" kvinnor tvingas jonglera. Med sköta allt i hushållet, jobba och ta hand om barn. Inom detta område det vi att män kan förbättra sif. Så att kvinnor får en mycket bättre balans i sitt liv.

Förhoppningsvis så ska ju inte heller kvinnan ta reda på allt det där du nämner själv. Vi hoppas ju såklart att hon har en förstående och samarbetsvillig man. Som avlastar och stöttar henne i sin vardag med alla bestyr :)

Jag tycker att TS ska fundera över om hon faktiskt vill ha barn. Du ska inte lyssna på argumentet att du lr egoistiskt. Detta lr även något som speciellt män sysslar med för att skuldbelägga kvinnor. Det är ditt liv och ditt val. Och det är bättre att tänka till lite mer än för lite.

Önskar dig lycka till i vad du än beslutar.

Åsa/SSK
  • Anonym (Ego jodå)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 15:36:17 följande:
    Jo, det är det verkligen. Att inte skaffa barn är att bara sätta sig själv främst genom hela livet. Om alla gör så dör vi ut. Det är väldigt enkelt.

Folk som bara tänker på sig själva har massa saker de vill uppfylla (åt sig själva).

Folk har nog aldrig varit så fruktansvärt egoistiska som de är idag. Man väljer bort livet självt för att kunna tänka mer på sig själv.
    Du kan ju fortfarande verka för artens överlevnad genom att vara altruistisk.

Bristen i ditt argument är också att om alla skaffar många barn dör vi också ut pga sjukdomar som sprids och överpopulation. Förökar oss själva till döds liksom. 
  • Butterfly83

Jag känner igen mig I dina tankar kring barn. Så var det för mig i din åldern. Jag var inte säker om jag ville eller onte men tanken av ett barn gjorde mig bara utmattad o. jag visste inte hur jag skulle klart av karriär o små barn samtidigt.

I mitt fall, ändra tanken när jag nådde 40 år. Alltså jag hade alltid gillat barn, men jag bara inte visste om jag själv skulle orka o klart av det. När jag blev 40 så sluta karriären bara kännas som så viktig. Allt jag varit orolig för med att orka med ett barn o lägga barnet först kändes inte längre som ett problem. På något sätt lärde jag mig att inte lägga så stora krav o press på mig själv hela tiden. 

Som bäst ligger jag i sängen för jag är gravid o tröttheten o illamåendet så här i början har lite överraskat mig. Jag känner inte längre av den där rädslan för att inte klara av eller orka med ett barn. Jag är säker på att jag klarar det fast det garanterat kommer att vara tungt så länge som jag bara inte lägger för mycket press på mig själv.

I mitt fall gick det så här med tiden. Alla är olika och allas situationer varierar. Hur du om några år ser på saken är omöjligt att säga. Tänkte bara lägga det här åt dig för jag känner så igen mig i din nuvarande situation.

Jag hoppas du hittar vad som är rätt för dig Hjärta

• Anonym (egoism)
    Anonym (Ego jodå) skrev 2025-04-10 15:38:21 följande:
    Du kan ju fortfarande verka för artens överlevnad genom att vara altruistisk.

Bristen i ditt argument är också att om alla skaffar många barn dör vi också ut pga sjukdomar som sprids och överpopulation. Förökar oss själva till döds liksom. 
    Nu är du bara fånig. Du är förmodligen själv ego och försöker ge dig själv bättre samvete genom dessa ihåliga argument.

Varför har alla blivit så egoistiska, och när började vi bli så egotrippade?
  • Anonym (Ego jodå)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 15:40:52 följande:
    Nu är du bara fånig. Du är förmodligen själv ego och försöker ge dig själv bättre samvete genom dessa ihåliga argument.

Varför har alla blivit så egoistiska, och när började vi bli så egotrippade?
    Well, jag har två barn själv och jobbar med något som ger mig säkert 10000 mindre i månaden än jag kunde fått om jag valt en annan arbetsväg, men jag gör mer nytta där jag är nu. Döm mig.

Jag ser bara inte att skaffa barn i dagens läge är en handling som inte är egoism. Vi är nog många för att överleva som art, nu tom så många att vi ihop håller på att paja planeten vi bor på som är den enda vi har. Vi är intelligenta nog att inse detta men ändå fortsätter vi. Istället för att tex gemensamt arbeta för att ta hand om de människor som finns så blir vi fler. Du menar att detta för individen i sig inte har någon alls egoism i sig? 

Jag skaffade barn för att jag ville ha dem, jag vill vara med om resan att se en liten människa blir en vuxen individ. Men också för att det botar min egen dödsångest - jag lever vidare i mina barn. Och ja, det är faktiskt egoism, eftersom jag gjorde det till del för mig själv.
  • Anonym (Tankefull)
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 14:56:56 följande:
    Hur får du det till ego? Du sätter ett till liv till världen som du måste bry dig om, istället för att bara bry dig om dig själv. Att skaffa barn är bokstavligen motsatsen till egoism.
    Därför att JAG vill ha en bebis. 
    Har du missat hela diskussionen kring full time förskola fast man är hemma med småbarn? Folk skaffar inte barn redo att lägga om sitt liv och ge barnet 100% (det som du kallar ego). Utan för att man tror att man måste, att man får en liten mini-me.
  • Xenia
    Anonym (egoism) skrev 2025-04-10 15:36:17 följande:

Och du tror att folk förr skaffade barn för landets skull? Eller för barnens skull, som inte fanns?

Inga djur väljer att föröka sig. Inte människor heller förr i tiden. De bara kom, vare sg man ville eller inte. Vare sig man klarade av att ta hand om barnen eller inte.

Med krig och miljöförstöring kan det minst egoistiska vara att inte skaffa barn. Vem vet vad de kan tvingas uppleva?
  • Anonym (egoism)
    Anonym (Ego jodå) skrev 2025-04-10 15:50:39 följande:
    Well, jag har två barn själv och jobbar med något som ger mig säkert 10000 mindre i månaden än jag kunde fått om jag valt en annan arbetsväg, men jag gör mer nytta där jag är nu. Döm mig.

Jag ser bara inte att skaffa barn i dagens läge är en handling som inte är egoism. Vi är nog många för att överleva som art, nu tom så många att vi ihop håller på att paja planeten vi bor på som är den enda vi har. Vi är intelligenta nog att inse detta men ändå fortsätter vi. Istället för att tex gemensamt arbeta för att ta hand om de människor som finns så blir vi fler. Du menar att detta för individen i sig inte har någon alls egoism i sig? 

Jag skaffade barn för att jag ville ha dem, jag vill vara med om resan att se en liten människa blir en vuxen individ. Men också för att det botar min egen dödsångest - jag lever vidare i mina barn. Och ja, det är faktiskt egoism, eftersom jag gjorde det till del för mig själv.
    Det handlar inte om att överleva som art, utan att länder med minskad befolkning sakta men säkert kollapsar. Jag tror många endast tänker kanske tio år framåt.

Vad det handlar om är lågt barnafödande över lång tid, vilket är precis det som sker nu, och också anledningen till att politikerna först nu börjar vakna. De har förmodligen hoppats på att barnafödandet ska gå upp, men nu när det inte gjort det börjar man prata om det som ett problem. Varför?

För att decennier av lågt barnafödande leder till ett kollapsat samhälle. Ekonomin kraschar, pensionsåldern kommer tvingas höjas rejält och det kommer råda brist på arbetskraft.

Man kan lösa detta tillfälligt genom att importera arbetskraft, men då i princip alla utvecklade länder har problem med barnafödande flyttar man bara problemet från ett land till ett annat.

Vi i Sverige kommer inte känna av effekten förrän om kanske 30 eller 40 år, och det är väl därför folk här är så ignoranta inför den kommande katastrofen.
  • Anonym (Ben)

Det är ju fruktansvärt egoistiskt om man skaffar barn för att man känner att man måste eller tror att det ska lösa ens mentala problem och inte har kapacitet att kunna tillhandahålla en trygghet, vare sig ekonomiskt, mentalt eller säkerhetsmässigt för det barnet.

Det är ju motsatsen till egoism om man är medveten om att det finns saker att förändra innan (eller om) man sätter ett barn till världen.

Svar på tråden Normen att skaffa barn