• Crognas

Normen att skaffa barn

Hej, 
    Jag skulle vilja höra lite åsikter om att skaffa barn vs inte skaffa barn. 

När jag var 27år så var jag så säker att jag skulle ha en längtan efter barn vid 30-32 års ålder. Nu är jag 32 och tvivlar rejält på om jag öht ska ha barn. 

Jag har varit på väg mot utmattning pga långvarig stress ett par gånger de senaste fem åren och känner mig väldigt stressad även idag. Hur ska jag då orka ta hand om ett barn också!!?? Känner att jag inte kommer att klara ännu mer stress och oro i mitt liv. Men har ju inte många år på mig nu heller innan det inte är rimligt längre pga åldern..

Jag sa till min man nör vi började dejta att jag kommer vilja ha barn men har verkligen börjat tvivla nu. Jag vet att han vill ha barn och känner att jag skulle svika honom om vi inte får barn pga vad jag har sagt tidigare. 
    Känner mig helt förtvivlad över detta och vet inte vad jag ska göra 😥

• Svar på tråden Normen att skaffa barn
  • Anonym (K)
    Crognas skrev 2025-04-11 21:38:56 följande:

Då är du ett levande bevis att man kan ändra sig efter 30 år. Det är skönt att höra. 

Så härligt att det blev så bra för dig och din nya make, det glädjer mig. Grattis till blivande bebisen. Allt gott till er! :) 

Ja, det är det jag tänker. Det är ett väldigt stort beslut. Man kan ju inte bara lämna bort barnet om man inte orkar längre eller tröttnar på det. Man kan alltid sklijas från en partner, men ett barn är för alltid. 

Tack för de fina orden. :) Det kommer att bli bra för dig, vad du än väljer, så länge det känns rätt och valet är ditt. Tänk på att du har tid att landa i vad som är rätt för just dig.

Minns hur "alla" (kändes det som) försökte stressa mig när jag var i din ålder "tänk om du ändrar dig och det blir försent" osv. Jag trodde ju på det där och fick en väldig ångest. Men det gick på första försöket när vi väl bestämt oss att skaffa barn och jag är som sagt 38 år!

Vet att det inte är så för alla men vill bara lugna med att det där att det blir så himla svårt att bli gravid senare är väldigt överdrivet. Känner idag många som fått barn sent, det har gått hur bra som helst. 

Du är ung och du har tid, stressa inte. 
  • Anonym (Mannen)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-11 22:02:31 följande:
    anonym(SKK i 31 år) skrev följande
    Big five model personality traits and job burnout: a systematic literature review
    https://bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-023-01056-y

he Big Five and adolescent adjustment: An empirical test across six cultures
    www.researchgate.net/publication/274836519_The_Big_Five_and_adolescent_adjustment_An_empirical_test_across_six_cultures

<br />
    <div class="quote" data-id="83366662">
    <div class="quote-nick">Anonym (SSK) skrev 2025-04-11 13:23:44 f&#246;ljande:</div>
    <div class="quote2" style="border-style: solid; border-width: thin; border-color: #a3a3a3; background: #ededed; padding: 10px; margin-bottom: 10px; background-image: url('www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/img/quote-dark.png'); background-position: 5px 5px; background-repeat: no-repeat; padding-left: 30px;">
    <div class="quote-nick">Anonym (Mannen) skrev 2025-04-11 13:04:28 f&#246;ljande:</div>
    Om du l&#228;ser tr&#229;den s&#229; svarade TS mig och sa att hon f&#229;tt diagnosen anpassningsst&#246;rning. Jag har sj&#228;lv varit utbr&#228;nd och k&#228;nner flera utbr&#228;nda. Det &#228;r du som inte har koll.<br /> <br /> Jag skrev &#228;ven att hon beh&#246;ver s&#228;ga nej och annat&#160;<br /> <br /> I hennes svar verkar det snarare vara jobbet som &#228;r belastningen.<br /> <br /> Men det beror ju p&#229; hur man hanterar utmaningar och problem som person.</div>
    &#160;D&#229; borde du veta att anpassningsst&#246;rning &#228;r en psykisk st&#246;rning och kommer i samband med stress. Eller livsomv&#228;ndande situationer. I TS fall &#228;r det en psykisk &#229;komma snarare &#228;n en utbr&#228;ndhet i sig.<br /> <br /> Det finns inte n&#229;gra kopplingar/forskning emellan utbr&#228;ndhet och personlighet och anpassningsf&#246;rm&#229;ga. Jag skulle vilja att du presenterar underlag f&#246;r det. St&#228;rks det av forskning och vetenskap. Du vet tydligen ner &#228;n mig som &#228;r medicinskt utbildad och har arbetat i &#246;ver 30 &#229;r.<br /> <br /> Du &#228;r man allts&#229;? Och har varit utbr&#228;nd?</div>
    <br /><br /><br />"<em>Du vet tydligen ner &#228;n mig som &#228;r medicinskt utbildad och har arbetat i &#246;ver 30 &#229;r</em>."<br /><br />
    <div class="quote"><br />
    <div class="quote-nick">anonym(SKK i 31 &#229;r) skrev f&#246;ljande<br /><br /><br /></div>
    <h1 data-test="article-title" data-article-title="">Big five model personality traits and job burnout: a systematic literature review</h1>
    <h3 class="c-article__sub-heading" data-test="abstract-sub-heading">Results</h3>
    <p>The initial search identified 3320 papers, from which double and non-focused studies were excluded. From the 207 full texts reviewed, the studies included in this review were 83 papers. The findings show that higher levels of neuroticism (r from 0.10** to 0.642***; &#946; from 0.16** to 0.587***) and lower agreeableness (r from &#8722;&#8201;0.12* to &#8722;&#8201;0.353***; &#946; from &#8722;&#8201;0.08*** to &#8722;&#8201;0.523*), conscientiousness (r from -0.12* to -0.355***; &#946; from &#8722;&#8201;0.09*** to &#8722;&#8201;0.300*), extraversion (r from &#8722;&#8201;0.034** to &#8722;&#8201;0.33***; &#946; from &#8722;&#8201;0.06*** to &#8722;&#8201;0.31***), and openness (r from &#8722;&#8201;0.18*** to &#8722;&#8201;0.237**; &#946; from &#8722;&#8201;0.092* to &#8722;&#8201;0.45*) are associated with higher levels of burnout.</p>
    <h3 class="c-article__sub-heading" data-test="abstract-sub-heading">Conclusions</h3>
    <p>The present review highlighted the relationship between personality traits and job burnout. <strong>Results showed that personality traits were closely related to workers&#8217; burnout risk.</strong> There is still much to explore and how future research on job burnout should account for the personality factors.</p>
    <br /><br /><a href="bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-023-01056-y" title="Linkify Plus Plus" class="linkifyplus" target="_blank" rel="noopener">bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-023-01056-y</a><br /><br /><br /><br /></div>
    <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br clear="all" />
    Det ser ut som SSK länkat till studierna jag pratade om men det var väl du som gjorde det?
  • Anonym (e)
    Anonym (Z2) skrev 2025-04-11 18:43:23 följande:

Det blir rätt ensamt vid 40-50 med din katt när du inte är aktuell på krogen, kroppen hänger lite, kompisarna är med sina familjer i högtider som ni delat kanske förrut. Netflix och katt väntar dig xD

Varför tror människor som du att folk utan barn hänger så mycket på krogen? Bara för att det var ditt största intresse innan du skaffade barn betyder det inte att det är så för alla. Jag är 45, frivilligt barnlös, och har förmodligen varit betydligt mindre på krogen än du. Jaghar helt andra passioner som jag ägnar mig åt.
  • Snälla Killen

Jag valde aktivt att skaffa barn i ung ålder (när min energi var på topp) för jag orkade både med mina barn och klättra på karriärstegen på en och samma gång.

Nu idag när jag har tonårs barn och stadigt närmar mig 40, så skulle jag inte ens tänka tanken att ens försöka mig på att skaffa barn vid den här åldern.

Jag har helt enkelt inte samma energi nu som jag hade för 10 år sedan. Det ÄR ett faktum och för att kunna vara en bra förälder, så måste man ha gott om energi. Framförallt om någon av ens barn (gud nåde i dagens värld) råkar ha en diagnos, med alla komplikationer osv som det innebär med skola osv..

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Vägg)

Ska inte ge dig råd att göra si eller så men ska berätta en kortis om mig. 

Gick in i väggen för ett gäng år sedan. Blev gravid ett halvår efter. Graviditetshornoner och stresshanteringskurs på samma gång - jag mådde så jäkla bra! 

Alla mår inte bra som gravida,  men jag har haft ynnest att göra det. 

Sedan, tyvärr av jobbrelaterat åkte jag in i väggen även efter barn. Men det är egentligen inte relevant. Skulle säga att i mitt fall har barnen varit bra. 

För andra så blir barn kanske inte lika bra med en ums i bagaget. Speciellt inte om man får barn som har diagnos kanske. Men det vet man ju inte innan. 

Jag har kompisar som både frivilligt och ofrivilligt är barnlösa. De tenderar att umgås ner med varandra än oss med barn. Det är ju en naturlig väg att gå. Ett par av dem är riktigt tight med sina syskonbarn i stället. Andra har inte ens de banden. 

Det är vad man gör det till. Det jag skulle be dig göra är lite svårt kanske men ändå värt en tanke. När du är gammal och kanske skröpplig, vem finns där för dig då? För en del är barn svaret (men det vet man ju aldrig,  de kan flytta till Australien!), för andra är det syskonbarn eller gudbarn. Andra har tight vänner som alltid funnits där som man vet att man kommer att ha kvar. 

Vem sätter man som arvinge till ett testamente om det inte finns egna barn/syskon/syskonbarn? 

Där tror jag är en del av ditt svar. Tror mina frivilligt barnfria kompisar är precis lika nöjda med sitt liv utan barn som jag är med mina barn. Bars man funderar på framtiden lite. 

Hoppas du hittar ett svar som är rätt för just dig!

• Anonym (Sommar och sol)

Hur gammal är du? Är du runt 30 är det ju ingen brådska. Du har fortfarande 10-15 år på dig. Det finns dom som blir mamma första gången kring 45.

Du kan ju alltid frysa ner ägg om du vill säkra dina chanser med utan att känna stress kring det. 

Dom flesta är äldre idag när man blir förälder. Så det är inget konstigt alls.

• Anonym (Sommar och sol)
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 01:33:01 följande:

Jag valde aktivt att skaffa barn i ung ålder (när min energi var på topp) för jag orkade både med mina barn och klättra på karriärstegen på en och samma gång.

Nu idag när jag har tonårs barn och stadigt närmar mig 40, så skulle jag inte ens tänka tanken att ens försöka mig på att skaffa barn vid den här åldern.

Jag har helt enkelt inte samma energi nu som jag hade för 10 år sedan. Det ÄR ett faktum och för att kunna vara en bra förälder, så måste man ha gott om energi. Framförallt om någon av ens barn (gud nåde i dagens värld) råkar ha en diagnos, med alla komplikationer osv som det innebär med skola osv..

Mm. Men det är många som idag väljer att vänta och först kanske läsa på universitetet, jobba, göra karriär osv och sedan skaffa barn.

Har man inte så många bollar i luften samtidigt så kanske det finns mer energi kvar? Man får prioritera lite.

• Anonym (Vägg)
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 01:33:01 följande:

Grattis till dig! Jag är sjukt tacksam att jag slipper dela föräldraskap med mina första pojkvänner. Alla kan inte och vill inte skaffa barn som unga. Man testar sig fram vem man förhoppningsvis ska dela livet med. 

I mitt fall var vi runt 30 när vi hittade varandra och bodde 30 mil ifrån varandra. Allt kan man inte planera, men gratis till dig som verkar vara den perfekta människan med både barn och karriär! Ut och cykla nu i dina lycrabyxor för det är vad män i din ålder sysslar med när de tycker att orken tryter. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-12 00:23:00 följande:
    Det ser ut som SSK länkat till studierna jag pratade om men det var väl du som gjorde det?
    nä, det var anonym(SKK i 31 år), med 1 år tyngre auktoritets argument 😂

lyckades klistra in html koden för inlägget (jag skrev innan jag redigerade) som text så inlägget ser ut som skit.
  • Anonym (Mamma)

Jag hoppas alla kan ta det jag nu skriver på rätt sätt.

Jag har två barn (pojkar) och om jag hade vetat det jag vet nu innan jag skaffade barn hade jag aldrig skaffat barn. Ska man skaffa barn, se till att skaffa 'normala' barn. Ja, jag vet att man inte kan välja så just därför skulle jag aldrig skaffat barn om jag vetat det jag vet idag.

Jag älskar mina barn så jag vill absolut inte 'bli av med dem' eller något sådant. Det handlar inte om det. Det handlar om hur skolan och sammhället är  i stort för barn som inte följer normen. Båda barnen har ADHD utan hyperaktivitet, det som förr kallades ADD. Båda barnen har extremt höga poäng på språklig och logisk förmåga, men klart under medel på arbetsminne, arbetshastighet och koncentration. Båda barnen har extremt lätt för att lära sig och klarar alla prov utan att göra en enda läxa. Vi repeterar max 5 minuter hemma inför ett prov oavsett ämne.

Vi stångar oss blodiga mot skolan om att få till en ändring och har gjort det sedan åk 1. Skolan ser inget problem för barnen stör ju inte. Nej, de sitter tysta och mår skit och gör ingenting på lektionerna Vill inte till skolan - men vi tvingar dem dit. De går båda hos psykolog på grund av skolan. I åk 5 resp 6 fick de till slut sina utredningar och diagnoser, men inget ändrades. Så vi anmälde skolorna och skolorna fick enorm kritik. Ändras något? Nej.

Och det är inte bara att byta skola då båda barnen är mycket känsliga för förändringar.  Båda hade starka tecken på autismspektrum, men nådde inte riktigt upp till kriterierna. Utredningen har en kommentar om att de högst troligt maskerar sina autistiska sidor genom sina höga intelligenser. Så en ny utredning bör göras om några år för att säkerställa att det verkligen inte är autismspektrum också. Men psykologen gissade att autismproblematiken skulle minska ännu mer framöver just på grund av deras höga intelligenser. De kommer lära sig hantera problematiken. Det hjälper tyvärr inte dem nu och det är nu de behöver hjälp.

Jag hör liknande från föräldrar till barn som 'bara' har ADHD eller 'bara' har hög intelligens. Eller barn som på något annat sätt inte passar in i normen.

Det tar enormt på krafterna att som föräldrar hela tiden kämpa för barnen och ta hand om spillrorna efter en skoldag och man orkar inte hur mycket som helst. Så skaffa inte smarta barn och framför allt inte barn som inte passar in i normen. För att garantera det är det enda sättet att inte skaffa barn.

Svar på tråden Normen att skaffa barn