ClumsySmurf skrev 2025-04-11 22:02:31 följande:
<br />
<div class="quote" data-id="83366662">
<div class="quote-nick">Anonym (SSK) skrev 2025-04-11 13:23:44 följande:</div>
<div class="quote2" style="border-style: solid; border-width: thin; border-color: #a3a3a3; background: #ededed; padding: 10px; margin-bottom: 10px; background-image: url('
www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/img/quote-dark.png'); background-position: 5px 5px; background-repeat: no-repeat; padding-left: 30px;">
<div class="quote-nick">Anonym (Mannen) skrev 2025-04-11 13:04:28 följande:</div>
Om du läser tråden så svarade TS mig och sa att hon fått diagnosen anpassningsstörning. Jag har själv varit utbränd och känner flera utbrända. Det är du som inte har koll.<br /> <br /> Jag skrev även att hon behöver säga nej och annat <br /> <br /> I hennes svar verkar det snarare vara jobbet som är belastningen.<br /> <br /> Men det beror ju på hur man hanterar utmaningar och problem som person.</div>
 Då borde du veta att anpassningsstörning är en psykisk störning och kommer i samband med stress. Eller livsomvändande situationer. I TS fall är det en psykisk åkomma snarare än en utbrändhet i sig.<br /> <br /> Det finns inte några kopplingar/forskning emellan utbrändhet och personlighet och anpassningsförmåga. Jag skulle vilja att du presenterar underlag för det. Stärks det av forskning och vetenskap. Du vet tydligen ner än mig som är medicinskt utbildad och har arbetat i över 30 år.<br /> <br /> Du är man alltså? Och har varit utbränd?</div>
<br /><br /><br />"<em>Du vet tydligen ner än mig som är medicinskt utbildad och har arbetat i över 30 år</em>."<br /><br />
<div class="quote"><br />
<div class="quote-nick">anonym(SKK i 31 år) skrev följande<br /><br /><br /></div>
<h1 data-test="article-title" data-article-title="">Big five model personality traits and job burnout: a systematic literature review</h1>
<h3 class="c-article__sub-heading" data-test="abstract-sub-heading">Results</h3>
<p>The initial search identified 3320 papers, from which double and non-focused studies were excluded. From the 207 full texts reviewed, the studies included in this review were 83 papers. The findings show that higher levels of neuroticism (r from 0.10** to 0.642***; β from 0.16** to 0.587***) and lower agreeableness (r from − 0.12* to − 0.353***; β from − 0.08*** to − 0.523*), conscientiousness (r from -0.12* to -0.355***; β from − 0.09*** to − 0.300*), extraversion (r from − 0.034** to − 0.33***; β from − 0.06*** to − 0.31***), and openness (r from − 0.18*** to − 0.237**; β from − 0.092* to − 0.45*) are associated with higher levels of burnout.</p>
<h3 class="c-article__sub-heading" data-test="abstract-sub-heading">Conclusions</h3>
<p>The present review highlighted the relationship between personality traits and job burnout. <strong>Results showed that personality traits were closely related to workers’ burnout risk.</strong> There is still much to explore and how future research on job burnout should account for the personality factors.</p>
<br /><br /><a href="
bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-023-01056-y" title="Linkify Plus Plus" class="linkifyplus" target="_blank" rel="noopener">
bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-023-01056-y</a><br /><br /><br /><br /></div>
<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br clear="all" />
Det ser ut som SSK länkat till studierna jag pratade om men det var väl du som gjorde det?