• Crognas

Normen att skaffa barn

Hej, 
    Jag skulle vilja höra lite åsikter om att skaffa barn vs inte skaffa barn. 

När jag var 27år så var jag så säker att jag skulle ha en längtan efter barn vid 30-32 års ålder. Nu är jag 32 och tvivlar rejält på om jag öht ska ha barn. 

Jag har varit på väg mot utmattning pga långvarig stress ett par gånger de senaste fem åren och känner mig väldigt stressad även idag. Hur ska jag då orka ta hand om ett barn också!!?? Känner att jag inte kommer att klara ännu mer stress och oro i mitt liv. Men har ju inte många år på mig nu heller innan det inte är rimligt längre pga åldern..

Jag sa till min man nör vi började dejta att jag kommer vilja ha barn men har verkligen börjat tvivla nu. Jag vet att han vill ha barn och känner att jag skulle svika honom om vi inte får barn pga vad jag har sagt tidigare. 
    Känner mig helt förtvivlad över detta och vet inte vad jag ska göra 😥

• Svar på tråden Normen att skaffa barn
  • Crognas
    Anonym (SSK) skrev 2025-04-10 15:58:19 följande:
    Hej, jag glömde inflika. Att det är extremt ovanligt att vid 40 års ålder.Helt plötsligt komma på att man vill ha barn. Oftast handlar det inte om förstföderskor utan kvinnor som redan har barn.  Du kanske helst enkelt alltid varit öppen för det. Snarare än att du inte velat ha barn tidigare.

Oftast är frivilligt barnfria väldigt säkra i sitt val av dom jag träffat. Och det handlar om människor som vetat det i väldigt många år. Det är inte vanligt att denna kategori alltså helt plötsligt tvärvänder vid 40 års ålder.

Jag har frågat lite om varför många i din ålder inte kan tänka sig att föda barn. Eftersom det fortfarande är möjligt för en del. Dom svarar oftast att dom är för gamla och och att riskerna ökat för att föda och på fostret. Även om foster prov ges redan vid 35 års ålder.

Mvh /SSK Åsa

Förstår jag rätt att du är gravid nu? Grattis i så fall! :) 

Skönt att bli förstådd och att man inte är ensam med dessa tankar. Vi får se vart det leder helt enkelt. Först ska jag försöka hitta lite balans i min tillvaro. En del av mig vill nog någonstans ha barn. Men att det ligger i att jag just nu ser det som övermäktigt pga att jag det tufft på jobbet och även privat med olika saker. När saker lättar och jag har byggt upp en mental styrka så kanske jag kommer vilja hela vägen och våga. Är dock rädd att det kommer vara för sent då. 

• Anonym (R)

Man får ändra sig! Och barn ska man bara skaffa om man är helt 100 på att man verkligen vill samt har förmågan, tålamodet, stabiliteten etc.

• Anonym (Ok att "svika")

Män kan (rent fysiskt) bli pappa hela livet. Min pappa var nästan 60 när jag blev till (mamma var 22 det kanske hjälpte?)

Så det är ok att "svika" på det sättet. Han har ingen biologisk klocka (på samma sätt) så han har möjlighet (även om den är liten) även upp i åldern om det är väldigt viktigt för honom.

En annan sak om du var han och han dig, men det är skillnad på män och kvinnor speciellt i den här frågan.

• Fjäril kär
    Crognas skrev 2025-04-10 16:22:21 följande:

Ja, jag tror definitivt att mina krav på mig själv hör ihop med mina tankar kring att skaffa barn. 
    Jag tror att du även har rätt med att jag skjuter upp det och en del inom mig förstår att jag har orimliga krav. Jag vet hur jag bör tänka och känna, men det ligger mycket djupare. Kan ju inte tvinga mig själv att känna att jag klarar av att ha ett barn liksom :/ 

Man ser ju bara det som är bra/ perfekt hos andra för de är väl de sidorna de vill visa upp såklart. ALLA mina vänner utom en har barn, så har ju sett en del. Ser ju att föräldrarna stöter på utmaningar, men det känns som om de klarar av det på ett bra sätt som jag själv inte är säker att jag skulle klara. 

Men de är förmodligen mer trygga i sig själva från start. 

Jag är själv förälder...har varit både ensamstående med bebis och levt som gift med bebis och nu som skild med tonåring  plus att jag själv har ett funktionshinder...

Att vara förälder handlar i mångt och mycket om att man i vissa lägen inte har några val. Man löser det som kommer upp för att det inte finns några alternativ.  Det är så man gör som förälder. Det finns ingen manual att läsa ur och det går inte att googla fram svar. Man testar sig fram när det dyker upp vartefter.  Ingen dag är den andra lik eftersom alla barn är olika med olika behov och olika förutsättningar. 
    Det som gällde igår gäller inte idag ... 

Och nej alla föräldrar har inte bra självförtroende,  det borde du veta om du ser till dina vänner och vad dom brottas med i sin vardag och sina liv . Alla föräldrar överlag kämpar ständigt med dåligt samvete över att dom känner sig maktlösa och inte känner att dom räcker till... 
  • Anonym (Tea)

Jag kan bara säga att jag blivit mycket mer stabil sedan jag blev mamma. Blivit 100 ggr mindre neutotisk. Då har jag bipolär typ 1 och varit tvångsvårdad inom psykiatrin massor tidigare. Idag finns inte samma utrymme utan barnen har gett mig balans. 

Sedan ville jag ju ha barn Och det är ju viktigt med 

• Anonym (Trötter)
    Xenia skrev 2025-04-10 15:55:03 följande:
    Och du tror att folk förr skaffade barn för landets skull? Eller för barnens skull, som inte fanns?

Inga djur väljer att föröka sig. Inte människor heller förr i tiden. De bara kom, vare sg man ville eller inte. Vare sig man klarade av att ta hand om barnen eller inte.

Med krig och miljöförstöring kan det minst egoistiska vara att inte skaffa barn. Vem vet vad de kan tvingas uppleva?
    Väljer inte djur och människor att föröka sig utan avkomman poppar bara magiskt fram ändå?

Vem vet vad du kan tvingas uppleva i resten av ditt liv, men jag antar att du tänker fortsätta så länge du har möjlighet?

Jag fattar inte riktigt resonemanget.
  • Anonym (ABC)

Hade ingen längtan efter barn alls men det blev ett barn när jag var 34 år.

• Jårdi

Jag har också haft/har problem med perfektionism, ångest, höga krav osv. Att skaffa barn var väldigt positivt då jag inte längre har samma utrymme att tänka på mig själv, känna efter och fastna i höga krav. Jag måste ta hand om mitt barn och sätta honom främst, ordna vardagen så att han har det bra osv. Till exempel har jag haft mycket social ångest men den har jag fått lägga åt sidan för att kunna hjälpa mitt barn att skaffa vänner genom att vara social på lekplatser osv. Saker
    måste lösas i stunden Och för min del har det verkligen hjälpt mig att utvecklas och hitta ett  fokus i livet Som gör att jag mår bättre På köpet. Tror det handlar om att känna mening För min del. 

• Crognas
    Fjäril kär skrev 2025-04-10 19:06:10 följande:
    Jag är själv förälder...har varit både ensamstående med bebis och levt som gift med bebis och nu som skild med tonåring  plus att jag själv har ett funktionshinder...

Att vara förälder handlar i mångt och mycket om att man i vissa lägen inte har några val. Man löser det som kommer upp för att det inte finns några alternativ.  Det är så man gör som förälder. Det finns ingen manual att läsa ur och det går inte att googla fram svar. Man testar sig fram när det dyker upp vartefter.  Ingen dag är den andra lik eftersom alla barn är olika med olika behov och olika förutsättningar. 
    Det som gällde igår gäller inte idag ... 

Och nej alla föräldrar har inte bra självförtroende,  det borde du veta om du ser till dina vänner och vad dom brottas med i sin vardag och sina liv . Alla föräldrar överlag kämpar ständigt med dåligt samvete över att dom känner sig maktlösa och inte känner att dom räcker till... 

Jag har förstått att man blir väldigt lösningsorienterad som förälder. Man måste lösa olika situationer för barnets skull. Och som du säger är alla barn olika och det finns ingen manual. 

Jag säger inte att alla föräldrar har bra självförtroende. Jag upplever bara att mina vänner verkar ha bättre självförtroende än jag. Men sen så ser jag ju dom såklart inte i alla situationer, de har de säkerligen tufft och jobbigt i perioder. Det handlar bara om att de kan hantera det. Är osäker på om jag kan det. 

• Fjäril kär
    Crognas skrev 2025-04-10 22:28:02 följande:

Jag har förstått att man blir väldigt lösningsorienterad som förälder. Man måste lösa olika situationer för barnets skull. Och som du säger är alla barn olika och det finns ingen manual. 

Jag säger inte att alla föräldrar har bra självförtroende. Jag upplever bara att mina vänner verkar ha bättre självförtroende än jag. Men sen så ser jag ju dom såklart inte i alla situationer, de har de säkerligen tufft och jobbigt i perioder. Det handlar bara om att de kan hantera det. Är osäker på om jag kan det. 

Rättelse : dom hanterar det för att dom måste. Punkt. 
Svar på tråden Normen att skaffa barn