• Crognas

Normen att skaffa barn

Hej, 
    Jag skulle vilja höra lite åsikter om att skaffa barn vs inte skaffa barn. 

När jag var 27år så var jag så säker att jag skulle ha en längtan efter barn vid 30-32 års ålder. Nu är jag 32 och tvivlar rejält på om jag öht ska ha barn. 

Jag har varit på väg mot utmattning pga långvarig stress ett par gånger de senaste fem åren och känner mig väldigt stressad även idag. Hur ska jag då orka ta hand om ett barn också!!?? Känner att jag inte kommer att klara ännu mer stress och oro i mitt liv. Men har ju inte många år på mig nu heller innan det inte är rimligt längre pga åldern..

Jag sa till min man nör vi började dejta att jag kommer vilja ha barn men har verkligen börjat tvivla nu. Jag vet att han vill ha barn och känner att jag skulle svika honom om vi inte får barn pga vad jag har sagt tidigare. 
    Känner mig helt förtvivlad över detta och vet inte vad jag ska göra 😥

• Svar på tråden Normen att skaffa barn
  • Anonym (J)
    Crognas skrev 2025-04-11 10:53:54 följande:

Håller inte med om det. Får ofta frågan om varför jag inte har barn och folk som pikar på att det är dags för mig och varna att inte vänta för länge. 

Du har rätt i att ju längre jag velar desto mindre troligt är att det blir något barn. Känner ju dock att jag gärna bli stabil i mig själv innan jag isf börjar producera...

Ena dagen ser jag mitt liv med barn om 50 år och nästa dag inte. Det är det som är mitt problem som jag tror är mest baserat på rädsla men säkert även påverkat av samhället enligt mig trycker på att ha barn. 

Det känns inte som om du vill ha barn. Detta vet man oftast när man passerat 30. Och det är helt okej. Alla behöver inte få barn. Så skit i att få barn och fokusera på dig själv istället, skaffa husdjur kanske?
  • Crognas
    Anonym (Livet med barn) skrev 2025-04-11 09:51:39 följande:

Vilken jobbig situation, som fler skrivit så behöver du nog hjälp från vården att börja arbeta med ditt mående och fokusera på DIG. En kurator kan också vara bra att prata med för att bena ut dina tankar och känslor.
    ......

Sen ska du absolut prata mer med din partner, om det är jätteviktigt för din partner och du kan tänka dig barn men ändå inte är helt säker, så bör ni ha en plan innan att tex partnern är den som får kliva in för avlastning i större grad, vara beredd att ge dig extra utrymme för att få tid till dig själv tex. Sen om du landar i att du faktiskt inte alls är intresserad av att skaffa barn så får du kanske börja bearbeta redan nu hur det om din partner väljer att lämna. Men det viktiga är att ni kan ha en dialog om det hela, kanske kan ni prata med någon tillsammans för att tydligt sätta ord på känslorna och ventilera vartefter, så att det inte blir en sådan sak man inte pratar om. Även om ni bestämmer er för att försöka få barn så vet man ju heller aldrig om det kommer gå, och även det är nog viktigt att diskutera i denna situation, samt hur ni ställer er till att tex adoptera om det visar sig att ni båda om 5 år verkligen vill ha barn men inte kan, på så sätt kan du också ge dig själv mer tid att tänka och känna efter utan den biologiska stressen.

Tack för svar :) Jag har kontakt med vården och psykolog och är även sjukskriven just nu i 3v pga stress och långvarig hög belastning. 

Jo, det kommer ju alltid finnas för och nackdelar med barn, för vissa blir det inte alls som man har tänkt sig och för andra blir det nästan precis som man har tänkt sig. Såklart omöjligt att veta innan man är i den situationen. Vad skönt att det har blivit bra för dig trots att du har fått offra en del egentid etc. 

Jag och min man har en öppen dialog angående detta och han har sagt att han såklart inte lova att han inte kommer lämna om det inte blir något barn. Detta förstår jag självklart, men gör väldigt ont ändå. Vi båda gjorde fertilitetstester för 3år sedan och då såg det bra ut. 
    Jag är öppen för adoption då jag själv är adopterad och väldigt tacksam för det. Min man vill ju helst dock ha sina egna gener, men har inte frågat om han är helt emot adoption. 

• Xenia
    Anonym (Trötter) skrev 2025-04-10 21:15:46 följande:
    Väljer inte djur och människor att föröka sig utan avkomman poppar bara magiskt fram ändå?

Vem vet vad du kan tvingas uppleva i resten av ditt liv, men jag antar att du tänker fortsätta så länge du har möjlighet?

Jag fattar inte riktigt resonemanget.
    Djuren parar sig av instinkt, det är inte så att de medvetet väljer att få ungar.

Människor parar sig också trots att de vet att det blir barn, men förr hade man inget val, parning medförde barn. Det fanns ju inga p-medel.2011-03-08

Nu kan vi alltså välja och om livet varit svårt så vill vi kanse inte sätta barn till världen som an få det ännu svårare. 

Som filosofen Schopenhauer skrev:

"det bästa hade varit att aldrig någonsin blivit född?"
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (SSK) skrev 2025-04-10 15:37:39 följande:
    Snälla uttala dig ogärna om saker som du inte har en susning om eller medicinsk expertis. Nej, utmattning beror inte på någons personlighet eller anpassningsretorik.  Däremot har det med långvarig belastning att göra. Man brukar bedöma det som en diagnos, om det är besvär som man gått med ca 6 månader. Däremot ser man att kvinnor drabbas mer.

Det beror oftast på det sk "dubbel arbetet" kvinnor tvingas jonglera. Med sköta allt i hushållet, jobba och ta hand om barn. Inom detta område det vi att män kan förbättra sif. Så att kvinnor får en mycket bättre balans i sitt liv.

Förhoppningsvis så ska ju inte heller kvinnan ta reda på allt det där du nämner själv. Vi hoppas ju såklart att hon har en förstående och samarbetsvillig man. Som avlastar och stöttar henne i sin vardag med alla bestyr :)

Jag tycker att TS ska fundera över om hon faktiskt vill ha barn. Du ska inte lyssna på argumentet att du lr egoistiskt. Detta lr även något som speciellt män sysslar med för att skuldbelägga kvinnor. Det är ditt liv och ditt val. Och det är bättre att tänka till lite mer än för lite.

Önskar dig lycka till i vad du än beslutar.

Åsa/SSK
    Om du läser tråden så svarade TS mig och sa att hon fått diagnosen anpassningsstörning. Jag har själv varit utbränd och känner flera utbrända. Det är du som inte har koll.

Jag skrev även att hon behöver säga nej och annat 

I hennes svar verkar det snarare vara jobbet som är belastningen.

Men det beror ju på hur man hanterar utmaningar och problem som person.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-11 13:04:28 följande:
    Om du läser tråden så svarade TS mig och sa att hon fått diagnosen anpassningsstörning. Jag har själv varit utbränd och känner flera utbrända. Det är du som inte har koll.

Då borde du veta att anpassningsstörning är en psykisk störning och kommer i samband med stress. Eller livsomvändande situationer. I TS fall är det en psykisk åkomma snarare än en utbrändhet i sig.

Det finns inte några kopplingar/forskning emellan utbrändhet och personlighet och anpassningsförmåga. Jag skulle vilja att du presenterar underlag för det. Stärks det av forskning och vetenskap. Du vet tydligen ner än mig som är medicinskt utbildad och har arbetat i över 30 år.

Du är man alltså? Och har varit utbränd?
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-11 13:04:28 följande:

Är du sann eller? Ellet har det mer göra att det råkar vara en kvinna som motbevisar dig? Människan har medicinsk utbildning. Det har inte du. Vet inte om du spelar din eller faktiskt är det.

Av intresse kikade jag runt själv och hittade inte så mycket som något belägg för det du påstår. Att utbrändhet skyller ha med personlighet och anpassningsförmåga att göra. Det finns riktigt duktiga chefer som blir utbrända. Det handlar om att man tar på sig för mycket. Oftast handlar det om människor som vill och högpresterar. Ingen är född med stresshantering det är något man lär sig och kan träna upp. Det kan hända vem som helst. Även om det är kvinnor främst.

Har sett dina inlägg i tråden. Och din attityd emot kvinnor blir ganska uppenbar. Skärp till dig, är mitt råd.
  • Crognas
    Anonym (J) skrev 2025-04-11 11:19:52 följande:
    Det känns inte som om du vill ha barn. Detta vet man oftast när man passerat 30. Och det är helt okej. Alla behöver inte få barn. Så skit i att få barn och fokusera på dig själv istället, skaffa husdjur kanske?
    Jag kommer fokusera på mig själv ett tag framöver nu för att det behövs. Jag kanske när jag en dag mår bättre och känner mindre belastning i livet (om den dagen kommer) kommer att känna att jag vill ha barn. Men just nu är det inte läge iaf. 

Har två katter. 
  • Anonym (Z2)

Det blir rätt ensamt vid 40-50 med din katt när du inte är aktuell på krogen, kroppen hänger lite, kompisarna är med sina familjer i högtider som ni delat kanske förrut. Netflix och katt väntar dig xD

• Crognas
    Anonym (Tea) skrev 2025-04-11 11:04:21 följande:
    Man kommer aldrig vara helt stabil när man får barn. sedan finns det grader av helvete och det är ju viktigt att tänka på då. Så är man helt trasig och icke funktionell. Typ inte kan arbeta. Missbrukar tabletter eller något då är det inge vidare. 

Nä, jag tror heller aldrig att man kan vara helt redo som förstagångsförälder. Oavsett hur redo man känner sig eller hur mkt man har läst på så kommer det alltid utmaningar och finns väl aldrig en helt perfekt tid att få barn.

Just nu är jag ju sjukskriven och har även varit sjukskriven 2019 orsakat av långvarig stress och för lite återhämtning. Så just nu är jag ju icke-funktionell. 

Svar på tråden Normen att skaffa barn