• Anonym (Love is blind?)

Dejt ljög om utseende

Jag har sedan en tid tillbaka chattat med en kille via en dejtingapp. Vi har verkligen klickat på alla fronter med värderingar, framtidsplaner, osv och förra helgen var det äntligen dags att träffas.

Hans bilder var minst (!) tio år gamla. Han hade gått upp ganska mycket i vikt och trots att han skrivit i sin presentation att han är 1,80 så var jag tvungen att vrida huvudet lite neråt för att hålla ögonkontakt, så han har ljugit om ungefär 10 cm.

Dejten var ändå bra. Det är ju samma fina personlighet som jag fallit för över text och i slutet när han frågade så sa jag att jag ville träffa honom igen, vilket kommer ske nu i helgen.

Men det som gnager mig nu är elefanten i rummet. Jag känner mig aningen lurad och även om jag inte skulle uttrycka mig så till honom så känns det konstigt att båda bara ska låtsas som om han inte rent utseendemässigt vridit på sanningen. Det är alltså inte utseendet i sig som gnager, utan en uppenbar lögn som skulle avslöjas samma sekund som jag såg honom i verkligheten.

Jag utgår från att jag inte är den enda som varit med om detta. Är det någon som har några tankar om min situation?

• Svar på tråden Dejt ljög om utseende
  • Anonym (Love)

Dom flesta tjejer jag träffat har varit tjockare än vad bilderna velat erkänna tyvärr. Är nog vanligt verkar det som.

• Anonym (L)

Tyvärr är det vanligt att bilder antingen är gamla, retuscherade eller på annat sätt inte representerar verkligheten hur man ser ut idag. Gäller både män och kvinnor. Jag skulle bli arg och besviken och det skulle krävas mycket kompensation med andra kvaliteter för att jag skulle gå vidare.

• Anonym

Jag hade inte träffat honom igen.
    Att starta en relation med en lögn är inget för mig.

• Core
    Anonym (Love) skrev 2025-04-25 16:31:41 följande:

Dom flesta tjejer jag träffat har varit tjockare än vad bilderna velat erkänna tyvärr. Är nog vanligt verkar det som.

Att vissa ljuger, överdriver och förvränger inom onlinedejting är ingen nyhet.

Signalerna det sänder är obehagligt, man är i min mening inte helt frisk då, man som kvinna. Bara det komplex man lider av om man tar gamla bilder tyder på en underliggande mental problematik. Vem vill stadga sig med någon med så dålig självkänsla ?
  • Anonym (lili)

Be om att videochatta innan det blir tal om nån dejt i fortsättningen, så du slipper gå på fler nitar. Fast det kanske går att fuska med sånt också. 

Folk är så fega idag. Vet inte om det alltid varit så. Särskilt tjejer och kvinnor som inte ens vågar visa sina riktiga utseenden där bakom alla lager av kemikalier de smetat på i ansiktet. Plus alla filter, ljussättningar och "rätt" vinklar. Falskt så det förslår. 

• Anonym (Fred)
    Anonym (Love is blind?) skrev 2025-04-25 14:08:59 följande:
    Dejt ljög om utseende

Jag har sedan en tid tillbaka chattat med en kille via en dejtingapp. Vi har verkligen klickat på alla fronter med värderingar, framtidsplaner, osv och förra helgen var det äntligen dags att träffas.

Hans bilder var minst (!) tio år gamla. Han hade gått upp ganska mycket i vikt och trots att han skrivit i sin presentation att han är 1,80 så var jag tvungen att vrida huvudet lite neråt för att hålla ögonkontakt, så han har ljugit om ungefär 10 cm.

Dejten var ändå bra. Det är ju samma fina personlighet som jag fallit för över text och i slutet när han frågade så sa jag att jag ville träffa honom igen, vilket kommer ske nu i helgen.

Men det som gnager mig nu är elefanten i rummet. Jag känner mig aningen lurad och även om jag inte skulle uttrycka mig så till honom så känns det konstigt att båda bara ska låtsas som om han inte rent utseendemässigt vridit på sanningen. Det är alltså inte utseendet i sig som gnager, utan en uppenbar lögn som skulle avslöjas samma sekund som jag såg honom i verkligheten.

Jag utgår från att jag inte är den enda som varit med om detta. Är det någon som har några tankar om min situation?

Ärlighet och integritet är mycket viktigt hos en person.

Jag skulle ha väldigt svårt att svälja sådana lögner.
  • Anonym (Love)
    Anonym (lili) skrev 2025-04-25 22:39:36 följande:

Be om att videochatta innan det blir tal om nån dejt i fortsättningen, så du slipper gå på fler nitar. Fast det kanske går att fuska med sånt också. 

Folk är så fega idag. Vet inte om det alltid varit så. Särskilt tjejer och kvinnor som inte ens vågar visa sina riktiga utseenden där bakom alla lager av kemikalier de smetat på i ansiktet. Plus alla filter, ljussättningar och "rätt" vinklar. Falskt så det förslår. 

Man hamnar faktiskt rätt långt från verkligheten med både smink och filter.
  • Anonym (lili)
    Anonym (Love) skrev 2025-04-26 00:17:05 följande:
    Man hamnar faktiskt rätt långt från verkligheten med både smink och filter.
    Ja, så är det definitivt. Och båda sidor kan ljuga rätt friskt kring det ytliga, såväl män som kvinnor.
  • Anonym (Carl Balt)

Tycker det är väldigt annorlunda att lägga in bilder som inte längre är representativa.

Ungefär som att sälja bilen med bilder där den är i toppskick, men i verkligheten har den tydliga spår och slitage efter användning.

Nja.

• Anonym (E)

Jag hörde ett uttryck en gång "visst är det insidan som räknas men det är utsidan som ger insidan en chans"

Jag själv har inte onlinedejtat men en av mina bästa kompisar gjorde det efter sin separation, hon pratade mycket om bilder och hade själv lagt ut en osminkad naturlig bild, för då fick man ju se det riktiga på en gång tyckte hon, dock fick hon inte så många träffar då, betydligt mer när hon hade en bild med smink och en snygg pose. Man lägger självklart ut sina bästa bilder men jag anser även att 10 år gamla bilder -20kg känns vilseledande.

Nu är ju ts intresserad av att fortsätta en relation så det är ju toppen, jag hade försökt nämna det så lättsamt som det bara går, gärna i ett samband där det kan läggas upp naturligt, kan inte ge något exempel just nu men då nämnt att j"ag verkligen tycker om dig och vill fortsätta ses, inte för att det spelar någon roll nu men dina bilder i profilen verkade inte direkt nya, var den du är bara"

Svar på tråden Dejt ljög om utseende