• Anonym (Love is blind?)

Dejt ljög om utseende

Jag har sedan en tid tillbaka chattat med en kille via en dejtingapp. Vi har verkligen klickat på alla fronter med värderingar, framtidsplaner, osv och förra helgen var det äntligen dags att träffas.

Hans bilder var minst (!) tio år gamla. Han hade gått upp ganska mycket i vikt och trots att han skrivit i sin presentation att han är 1,80 så var jag tvungen att vrida huvudet lite neråt för att hålla ögonkontakt, så han har ljugit om ungefär 10 cm.

Dejten var ändå bra. Det är ju samma fina personlighet som jag fallit för över text och i slutet när han frågade så sa jag att jag ville träffa honom igen, vilket kommer ske nu i helgen.

Men det som gnager mig nu är elefanten i rummet. Jag känner mig aningen lurad och även om jag inte skulle uttrycka mig så till honom så känns det konstigt att båda bara ska låtsas som om han inte rent utseendemässigt vridit på sanningen. Det är alltså inte utseendet i sig som gnager, utan en uppenbar lögn som skulle avslöjas samma sekund som jag såg honom i verkligheten.

Jag utgår från att jag inte är den enda som varit med om detta. Är det någon som har några tankar om min situation?

• Svar på tråden Dejt ljög om utseende
  • Anonym (Love)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-27 08:33:02 följande:
    "Är man inte rätt ytlig om man dissar någon för 10 cm?"

och?

Om jag bara får en chans att visa vem jag är...så om jag inleder dejtande med en öppenbar och grov lögn...

Oärliga människor som inte är totalt socialt efterblivna försöker ju ändå att dölja att de är oärliga, de förstår ju att det ger folk dåliga vibbar.

Det är inte ett mindre rött flagg om det är för att fuska sej runt mina preferenser.

"Och då svarar ni att det inte är längden, utan att han ljög/ändrade lite på sanningen"

Ni?

Du får tycka precis som du vill. Själv anser jag att det inte är helt märkligt att använda sig av någon liten halvlögn för att få kontakt. Folk dissar otroligt snabbt idag.
  • Anonym (Typiskt)

Sååå typiskt män på datingappar!! De använder äldre bilder för att de inte vågar ta nya, då de sedan länge slutat ta hand om sina utseenden. Jag har också blivit lurad några gånger. Finns det förresten inga regler på appar för att bilder ska vara nytagna? Låt gå för att han har en bra personlighet som du attraheras av, men han har ändå lurat dig, och det är fel. Bara det skulle fått mig att lämna.

• Anonym (Typiskt)
    Anonym (L) skrev 2025-04-25 18:31:52 följande:

Tyvärr är det vanligt att bilder antingen är gamla, retuscherade eller på annat sätt inte representerar verkligheten hur man ser ut idag. Gäller både män och kvinnor. Jag skulle bli arg och besviken och det skulle krävas mycket kompensation med andra kvaliteter för att jag skulle gå vidare.

Mest män dock.
  • Anonym (Love)
    Anonym (Typiskt) skrev 2025-04-27 08:53:39 följande:
    Mest män dock.
    Nu har inte jag dejtat män, men min uppfattning är att kvinnor försöker dölja sin övervikt mest eftersom dom vet att det inte är attraktivt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Love) skrev 2025-04-27 08:36:15 följande:
    Du får tycka precis som du vill. Själv anser jag att det inte är helt märkligt att använda sig av någon liten halvlögn för att få kontakt. Folk dissar otroligt snabbt idag.
    Själv anser jag att det är väldigt märkligt att folk inte begriper att visa dåliga sidor för att få kontakt är väldigt dålig marknadsföring, det är också märkligt att det inte kopplar att det är helt irrelevant vad lögnaren själv tycker, "är bara en liten lögn", "folk dissar otroligt snabbt idag.", det som blir lurad tycker ju inte att det blir mindre oärligt.

Är det något som inte kopplar?
  • Core
    ClumsySmurf skrev 2025-04-27 09:36:16 följande:
    Själv anser jag att det är väldigt märkligt att folk inte begriper att visa dåliga sidor för att få kontakt är väldigt dålig marknadsföring, det är också märkligt att det inte kopplar att det är helt irrelevant vad lögnaren själv tycker, "är bara en liten lögn", "folk dissar otroligt snabbt idag.", det som blir lurad tycker ju inte att det blir mindre oärligt.

Haha ja och det sjuka här är att hela anledningen till att det är svårt att få kontakt är ju från början kulturen att man köper grisen i säcken online. 

Så gränsen för vad skillnaden är mellan verklighet och online flyttas hela tiden, jag vet inte hur många poster man ser på sociala medier där man tipsar om hur verkligheten nu mer kan förvrängas med hjälp av ai

• ClumsySmurf
    Core skrev 2025-04-27 09:52:07 följande:

Haha ja och det sjuka här är att hela anledningen till att det är svårt att få kontakt är ju från början kulturen att man köper grisen i säcken online. 

Så gränsen för vad skillnaden är mellan verklighet och online flyttas hela tiden, jag vet inte hur många poster man ser på sociala medier där man tipsar om hur verkligheten nu mer kan förvrängas med hjälp av ai

Jag tror det är något som är helt jävla fel
    Om man inte är så lång eller något annat som gör att det går något lättare att träffas IRL så man får en chans att visa mer av sej själv då måste det ju vara betydligt bättre att träffa folk IRL än att ljuga på internet.
  • Anonym (Love)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-27 09:36:16 följande:

Du vinner inget på att uttrycka dig nedlåtande.

Läs gärna inlägg #13 och återkom med vad du tror skulle hänt om mannen i detta fall varit helt ärlig från början?

• ClumsySmurf
    Anonym (Love) skrev 2025-04-27 12:55:38 följande:

Du vinner inget på att uttrycka dig nedlåtande.

Läs gärna inlägg #13 och återkom med vad du tror skulle hänt om mannen i detta fall varit helt ärlig från början?

Folk använder ursäkter för att rättfärdiga en lögn
    rättfärdigande att lura någon...

De som blir lurade är inte lika duktiga på att rättfärdiga lögnen,

Det verkar ju vara så att en där lögn är en dealbreaker för fler än mej
    Konsekvensen av att försöka lura sej förbi någons preferenser med en dealbreaker är att man slösar bort någons tid.

Killen som ljög för TS har slösat bort hennes tid, det blir två saker som tyder på att han saknade respekt för TS,
    Det hade inte hänt om han hade varit ärlig
    så lång är det bara självklarheter

"Läs gärna inlägg #13 och återkom..."

Det varken du eller jag vet är TS längdpreferens
    Bara 1.70 kan ju vara en dealbreaker men det rättfärdigar inte lögnen, för den som blir lurad.

Men han tänkte att det kanske skulle gå om han ljög...
  • Anonym (Mez)
    Anonym (Love is blind?) skrev 2025-04-25 14:08:59 följande:
    Dejt ljög om utseende

Jag har sedan en tid tillbaka chattat med en kille via en dejtingapp. Vi har verkligen klickat på alla fronter med värderingar, framtidsplaner, osv och förra helgen var det äntligen dags att träffas.

Hans bilder var minst (!) tio år gamla. Han hade gått upp ganska mycket i vikt och trots att han skrivit i sin presentation att han är 1,80 så var jag tvungen att vrida huvudet lite neråt för att hålla ögonkontakt, så han har ljugit om ungefär 10 cm.

Dejten var ändå bra. Det är ju samma fina personlighet som jag fallit för över text och i slutet när han frågade så sa jag att jag ville träffa honom igen, vilket kommer ske nu i helgen.

Men det som gnager mig nu är elefanten i rummet. Jag känner mig aningen lurad och även om jag inte skulle uttrycka mig så till honom så känns det konstigt att båda bara ska låtsas som om han inte rent utseendemässigt vridit på sanningen. Det är alltså inte utseendet i sig som gnager, utan en uppenbar lögn som skulle avslöjas samma sekund som jag såg honom i verkligheten.

Jag utgår från att jag inte är den enda som varit med om detta. Är det någon som har några tankar om min situation?

Det här är ingenting att bygga vidare på. 
Svar på tråden Dejt ljög om utseende