• Anonym (Love is blind?)

Dejt ljög om utseende

Jag har sedan en tid tillbaka chattat med en kille via en dejtingapp. Vi har verkligen klickat på alla fronter med värderingar, framtidsplaner, osv och förra helgen var det äntligen dags att träffas.

Hans bilder var minst (!) tio år gamla. Han hade gått upp ganska mycket i vikt och trots att han skrivit i sin presentation att han är 1,80 så var jag tvungen att vrida huvudet lite neråt för att hålla ögonkontakt, så han har ljugit om ungefär 10 cm.

Dejten var ändå bra. Det är ju samma fina personlighet som jag fallit för över text och i slutet när han frågade så sa jag att jag ville träffa honom igen, vilket kommer ske nu i helgen.

Men det som gnager mig nu är elefanten i rummet. Jag känner mig aningen lurad och även om jag inte skulle uttrycka mig så till honom så känns det konstigt att båda bara ska låtsas som om han inte rent utseendemässigt vridit på sanningen. Det är alltså inte utseendet i sig som gnager, utan en uppenbar lögn som skulle avslöjas samma sekund som jag såg honom i verkligheten.

Jag utgår från att jag inte är den enda som varit med om detta. Är det någon som har några tankar om min situation?

• Svar på tråden Dejt ljög om utseende
  • Dimisi

Jag dejtade en kille som hade ljugit om sin längd. Längden är inte jätteviktig för mig, men ärlighet är superviktigt. Jag har förståelse för att folk ibland slirar lite med sanningen om de exempelvis skäms för något, men då förväntar jag mig att de erkänner när de konfronteras. 

Med lättsam ton kommenterade jag de där typ 8 centimetrarna som saknades när vi stod bredvid varandra framför en spegel på andra dejten. Han blev defensiv och tyckte att det var helt oväsentligt. 

Hans respons var så oskön att jag tappade intresse för att ses igen.

• Anonym (-)

TS fråga dig själv om han räddade dig genom att ljuga. Dvs bryr du dig om kilona och cm. Om du inte bryr dig men inte gått vidare med honom om han varit ärlig så har han räddat dig kanske till något bra. Bryr du dig så har han slösat din tid genom att ljuga.

Bryr du dig inte och inte har förståelse för varför han ljög så fråga dig om det är så att förtroendet är.förbrukat. 

Enkelt sagt var ärlig mot dig själv och sen handla efter det.

• Anonym (Love)

Sen vill dom flesta påtala sin höga moral genom att helt dissa folk som förvanskar eller skruvar på verkligheten. Men jag har faktiskt en rolig historia där mannen ifråga ljög om att han hade 2 barn, men egentligen hade 4.

Han träffade kvinnan ifråga och berättade sanningen i efterhand. Dom blev senare sambos och båda var ärliga med att det troligtvis aldrig blivit något om han varit ärlig från början. Då hade hon dissat honom innan hon fått chansen att se vem han var. Ändå lite rolig historia med tanke på ämnet i tråden.

• Anonym (Fred)
    Anonym (-) skrev 2025-04-26 01:30:00 följande:

TS fråga dig själv om han räddade dig genom att ljuga. Dvs bryr du dig om kilona och cm. Om du inte bryr dig men inte gått vidare med honom om han varit ärlig så har han räddat dig kanske till något bra. Bryr du dig så har han slösat din tid genom att ljuga.

Bryr du dig inte och inte har förståelse för varför han ljög så fråga dig om det är så att förtroendet är.förbrukat. 

Enkelt sagt var ärlig mot dig själv och sen handla efter det.

Man räddar sig aldrig genom lögner. Det är rakt igenom en usel livsstrategi.

Som någon annan skrev ovan. Om han nu inte ens ärlig om det. Vad ljuger han om mer. Onekligen har han en destruktiv syn på ärlighet. Annars skulle han inte ljuga på det sättet.
  • Anonym
    Anonym (Love) skrev 2025-04-26 07:09:51 följande:

Sen vill dom flesta påtala sin höga moral genom att helt dissa folk som förvanskar eller skruvar på verkligheten. Men jag har faktiskt en rolig historia där mannen ifråga ljög om att han hade 2 barn, men egentligen hade 4.

Han träffade kvinnan ifråga och berättade sanningen i efterhand. Dom blev senare sambos och båda var ärliga med att det troligtvis aldrig blivit något om han varit ärlig från början. Då hade hon dissat honom innan hon fått chansen att se vem han var. Ändå lite rolig historia med tanke på ämnet i tråden.

Förstår faktiskt varför han ljög om det, vem går liksom in med öppna ögon i ett förhållande med någon som har fyra ungar...
  • Anonym (Carl Balt)
    Anonym (E) skrev 2025-04-26 01:12:13 följande:

Jag hörde ett uttryck en gång "visst är det insidan som räknas men det är utsidan som ger insidan en chans"

Jag själv har inte onlinedejtat men en av mina bästa kompisar gjorde det efter sin separation, hon pratade mycket om bilder och hade själv lagt ut en osminkad naturlig bild, för då fick man ju se det riktiga på en gång tyckte hon, dock fick hon inte så många träffar då, betydligt mer när hon hade en bild med smink och en snygg pose. Man lägger självklart ut sina bästa bilder men jag anser även att 10 år gamla bilder -20kg känns vilseledande.

Nu är ju ts intresserad av att fortsätta en relation så det är ju toppen, jag hade försökt nämna det så lättsamt som det bara går, gärna i ett samband där det kan läggas upp naturligt, kan inte ge något exempel just nu men då nämnt att j"ag verkligen tycker om dig och vill fortsätta ses, inte för att det spelar någon roll nu men dina bilder i profilen verkade inte direkt nya, var den du är bara"

Tycker bilder ska vara någorlunda aktuella, högst två-tre år gamla och inga "luckyshots", ni vet det där sommarkortet där allt stämmer och man ser ut som en 10-poängare.

Representativa bilder. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Love) skrev 2025-04-26 07:09:51 följande:

Att ljuga om något så uppenbart som 10cm är inte en vit liten lögn och kan säga en hel del om hur (o)ärlig personen är,
    Har man lyckas få det till att folk försöker påtalal sin höga moral genom att se det som ett rött flagg har man skruvat en del på verkligheten.
  • Kvittning
    Dimisi skrev 2025-04-26 01:17:52 följande:

Jag dejtade en kille som hade ljugit om sin längd. Längden är inte jätteviktig för mig, men ärlighet är superviktigt. Jag har förståelse för att folk ibland slirar lite med sanningen om de exempelvis skäms för något, men då förväntar jag mig att de erkänner när de konfronteras. 

Med lättsam ton kommenterade jag de där typ 8 centimetrarna som saknades när vi stod bredvid varandra framför en spegel på andra dejten. Han blev defensiv och tyckte att det var helt oväsentligt. 

Hans respons var så oskön att jag tappade intresse för att ses igen.

Ja men precis. 

Som någon annan skrev, utsidan är det som ger insidan en chans. Om utsidan har hindrat en från de där chanserna så kanske man blir desperat och ändrar för att få den chansen. Och hoppas att den man träffat faktiskt värderar insidan så att utsidan man har räcker när sanningen framkommer (för det är ju rätt uppenbart att den kommer göra det).

Däremot hur man reagerar om man blir konfronterad säger ju också mycket. 

@ts: det är ju så uppenbart att du skulle framkomma att han inte varit ärlig att jag tycker att om du faktiskt gillar honom inte ska haka upp dig på det.  Hade du gett honom chansen om bilden varit mer ärlig? Kanske du till och med kan känna att det var tur att han hade gamla bilder så att du gav honom chansen nu när du gillar hans personlighet?
  • Anonym (Love)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-26 21:32:23 följande:
    Att ljuga om något så uppenbart som 10cm är inte en vit liten lögn och kan säga en hel del om hur (o)ärlig personen är,
    Har man lyckas få det till att folk försöker påtalal sin höga moral genom att se det som ett rött flagg har man skruvat en del på verkligheten.

Är man inte rätt ytlig om man dissar någon för 10 cm? Och då svarar ni att det inte är längden, utan att han ljög/ändrade lite på sanningen.

Men ärligt, hade ni ens träffats om det stod att han var 10cm kortare? Troligtvis hade ni scrollat vidare då.

• ClumsySmurf
    Anonym (Love) skrev 2025-04-27 07:29:52 följande:

Är man inte rätt ytlig om man dissar någon för 10 cm? Och då svarar ni att det inte är längden, utan att han ljög/ändrade lite på sanningen.

Men ärligt, hade ni ens träffats om det stod att han var 10cm kortare? Troligtvis hade ni scrollat vidare då.

"Är man inte rätt ytlig om man dissar någon för 10 cm?"

och?

Om jag bara får en chans att visa vem jag är...så om jag inleder dejtande med en öppenbar och grov lögn...

Oärliga människor som inte är totalt socialt efterblivna försöker ju ändå att dölja att de är oärliga, de förstår ju att det ger folk dåliga vibbar.

Det är inte ett mindre rött flagg om det är för att fuska sej runt mina preferenser.

"Och då svarar ni att det inte är längden, utan att han ljög/ändrade lite på sanningen"

Ni?

Svar på tråden Dejt ljög om utseende