• Anonym (Love is blind?)

Dejt ljög om utseende

Jag har sedan en tid tillbaka chattat med en kille via en dejtingapp. Vi har verkligen klickat på alla fronter med värderingar, framtidsplaner, osv och förra helgen var det äntligen dags att träffas.

Hans bilder var minst (!) tio år gamla. Han hade gått upp ganska mycket i vikt och trots att han skrivit i sin presentation att han är 1,80 så var jag tvungen att vrida huvudet lite neråt för att hålla ögonkontakt, så han har ljugit om ungefär 10 cm.

Dejten var ändå bra. Det är ju samma fina personlighet som jag fallit för över text och i slutet när han frågade så sa jag att jag ville träffa honom igen, vilket kommer ske nu i helgen.

Men det som gnager mig nu är elefanten i rummet. Jag känner mig aningen lurad och även om jag inte skulle uttrycka mig så till honom så känns det konstigt att båda bara ska låtsas som om han inte rent utseendemässigt vridit på sanningen. Det är alltså inte utseendet i sig som gnager, utan en uppenbar lögn som skulle avslöjas samma sekund som jag såg honom i verkligheten.

Jag utgår från att jag inte är den enda som varit med om detta. Är det någon som har några tankar om min situation?

• Svar på tråden Dejt ljög om utseende
  • Anonym (SA)

Man lägger ju självklart ut bilder där man ser "bra" ut! Inte en sate skulle skriva om man ja ut hur man ser ut en morgon efter företagets julbord. Men att ljuga känns ju meningslöst, tror man inte att det märks om man lägger till 20 cm, drar ifrån 20 år och 10 år?? Jag lägger inte heller ut bilder på mig själv där jag ser nerknarkad ut, även om jag säkerligen ser ut så emellanåt. Har aldrig helkroppsbilder på mig själv för så många kontaktar mig av fel anledning då. En del börjar tjata direkt om mera bilder men bara Fuck U liksom. Jag är den jag är, utan att någon ska behöva detaljstudera min kropp för att bestämma sig för om jag är intessant eller inte. 

• Blåvitt

Ja, ok att det var gamla bilder och att han hade gått upp i vikt mm. Men att han ljuger om sin längd? Det är inte direkt att man krymper 10 cm. Sen så klart det är inte kul att vara en kortis och man så det var väl därför

• Anonym (Signe)
    Blåvitt skrev 2025-04-27 23:12:00 följande:

Ja, ok att det var gamla bilder och att han hade gått upp i vikt mm. Men att han ljuger om sin längd? Det är inte direkt att man krymper 10 cm. Sen så klart det är inte kul att vara en kortis och man så det var väl därför

VArför är det ok med tio år gamla bilder?
    Varför är det ok med att döjla sin övervikt?

JAg tycker att det är lika illa som att ljuga om längden.

Ok, jag är kräsen och väljer bort det jag inte vill ha. Hellre singel än en fet, kort man som uppgivit det exakt motsatta.

Som tur är träffade jag inte min man via en dejtingsida utan här var det öppna kort från dag ett.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (SA) skrev 2025-04-27 22:55:06 följande:

Man lägger ju självklart ut bilder där man ser "bra" ut! Inte en sate skulle skriva om man ja ut hur man ser ut en morgon efter företagets julbord. Men att ljuga känns ju meningslöst, tror man inte att det märks om man lägger till 20 cm, drar ifrån 20 år och 10 år?? Jag lägger inte heller ut bilder på mig själv där jag ser nerknarkad ut, även om jag säkerligen ser ut så emellanåt. Har aldrig helkroppsbilder på mig själv för så många kontaktar mig av fel anledning då. En del börjar tjata direkt om mera bilder men bara Fuck U liksom. Jag är den jag är, utan att någon ska behöva detaljstudera min kropp för att bestämma sig för om jag är intessant eller inte. 

Då kan man ju välja att lägga ut bilder från innan man begav sig iväg till julbordet.

Jag finns inte längre på någon dejtingsajt men då när jag gjorde så la jag inte heller ut helkroppsbilder. Sällan jag sett någon göra det öht. Men så kollade jag iofs bara på män, vilka inte är lika *cencur* som en del kvinnor.

Att posera överdrivet är mer ett nono än det är lockande, enligt mig.
  • Blåvitt
    Anonym (Signe) skrev 2025-04-28 10:38:59 följande:

Ok, jag är kräsen och väljer bort det jag inte vill ha. Hellre singel än en fet, kort man som uppgivit det exakt motsatta.

Som tur är träffade jag inte min man via en dejtingsida utan här var det öppna kort från dag ett.
    Nu är jag ung vuxen och absolut att utseendet är viktigt. Men personligheten är bra mycket viktigare och den man blir kär i. Allt annat är bara ytligt.

Jag är själv snygg och smal/ vältränad men har haft kvinnor är kraftig och kanske inte ha utseendet med sig men med fantastisk personlighet vilket gör att jag även tycker hon ser snyggare ut. 

Du verkar vara väldig omogen
  • Anonym (Carl Balt)
    Anonym (Signe) skrev 2025-04-28 10:38:59 följande:

Egentligen ok med 10 år gamla bilder om de fortfarande är verklighetstrogna.
  • Anonym (Signe)
    Blåvitt skrev 2025-04-28 17:17:54 följande:
    Nu är jag ung vuxen och absolut att utseendet är viktigt. Men personligheten är bra mycket viktigare och den man blir kär i. Allt annat är bara ytligt.

Jag är själv snygg och smal/ vältränad men har haft kvinnor är kraftig och kanske inte ha utseendet med sig men med fantastisk personlighet vilket gör att jag även tycker hon ser snyggare ut. 

Du verkar vara väldig omogen
    En omogen sextioåring då. Glad 
    Själv är jag snarare övermogen med mina 60+ år. Men tack för komplimangen.
  • Blåvitt
    Anonym (Signe) skrev 2025-04-28 21:51:56 följande:
    En omogen sextioåring då. Glad 
    Själv är jag snarare övermogen med mina 60+ år. Men tack för komplimangen.
    Jag är 19 och är tydligen betydligt mognare än dig när det gäller detta iallafall.

Ja, du är är gammal! jag gav dig ingen komplimang, du visar bara att du inte har vett. Förstår fortfarande inte om du nu har blivit så otroligt intresserad och du gillar hans personlighet är så fantastiskt så ska du inte ha några problem
  • Anonym (SA)
    Anonym (Signe) skrev 2025-04-28 10:42:10 följande:
    Då kan man ju välja att lägga ut bilder från innan man begav sig iväg till julbordet.

Jag finns inte längre på någon dejtingsajt men då när jag gjorde så la jag inte heller ut helkroppsbilder. Sällan jag sett någon göra det öht. Men så kollade jag iofs bara på män, vilka inte är lika *cencur* som en del kvinnor.

Att posera överdrivet är mer ett nono än det är lockande, enligt mig.
    Just det jag menar, man lägger ju såklart ut bilder INNAN julbordet, där man ser fixad och fräsch ut 😁 Man hoppas ju att folk är av den kalibern intelligensmässigt att de fattar att man inte ser ut så 24/7 för det.

Vet inte heller huruvida kvinnor lägger ut helkroppsbilder men jag vet att det är ivrigt efterfrågat. Och de mest korkade anledningar, "Nyfiken på din klädstil (även om det helst så klart ska vara lättklätt...), vill se om du är proportionell" etc.

Att ljuga går fetbort, då undrar man direkt vad de mer far med för lögner, men ofta kan ju en trevlig personlighet kompensera upp ett "sämre" utseende. Du vet, jag är så gammal så när jag började internetdejta innan man ens kunde skicka bilder! 😄 Rätt cool känsla att typ bli kär i någons personlighet och kände att vederbörande fick se ut hur fasen den ville! Det skulle inte hända idag!
  • Anonym (Signe)
    Blåvitt skrev 2025-04-28 22:11:14 följande:
    Jag är 19 och är tydligen betydligt mognare än dig när det gäller detta iallafall.

Ja, du är är gammal! jag gav dig ingen komplimang, du visar bara att du inte har vett. Förstår fortfarande inte om du nu har blivit så otroligt intresserad och du gillar hans personlighet är så fantastiskt så ska du inte ha några problem
    Du är ett barn som saknar konsekvenstänk.
Svar på tråden Dejt ljög om utseende