Det är inte så enkelt.
1) Det är långt ifrån alla som blir utredda, även om de skulle få en diagnos om de blev det. Därför vet inte alla att de har diagnos. Det gäller kanske mest hos de som är födda före 2000-talet, innan dess var det mer av ett stigma att ha diagnos, än vad det är idag. Jag känner de som idag är 50-70 år, som bestämt förnekar att de och/eller deras barn skulle ha diagnos trots att det är jättetydligt att de har det, eftersom att för dem är det samma sak som att det skulle vara fel på dem. Den inställningen är ovanligare i yngre generationer.
2) Det kan vara svårt att se att man själv eller någon närstående har diagnos, eftersom de typiska beteendena och hur man fungerar med NPF finns i släkten, och då blir detta normalt för dem som har det omkring sig varje dag. Man blir helt enkelt hemmablind.
3) Man kan ha ett par eller flera av dessa beteenden eller symptom på NPF, men det är inte tillräckligt mycket för att få diagnos. Som utomstående kanske man därför tycker att någon definitivt har diagnos eftersom de har ett eller ett par tydliga symptom, men i realiteten är det inte tillräckligt för att vården skulle sätta en sådan diagnos.
4) Alla med diagnos är inte likadana, och de kan ha olika symptom även om de är släkt. Är man vuxen har man ofta lärt sig t.ex. sociala regler intellektuellt och kan därför kompensera för de svårigheter som ofta är mycket tydligare hos barn som inte lärt sig det ännu. Plus att NPF ofta är lite olika hos män och kvinnor, bl.a. för att kvinnor har lättare för det sociala samspelet än män, och kvinnliga NPF:er kan maska sin NPF bättre än män.
(Jag har troligen också NPF, men är född på 70-talet och blev aldrig utredd. Det var först när jag fick egna barn med diagnosen som jag förstod att jag själv nog skulle ha fått diagnos om jag blivit utredd.)