Anonym (Ippenutt Johansson) skrev 2025-05-07 08:07:11 följande:
Det har ju aldrig daltats så mycket och slängts in specialpedagoger för dessa störiga elever som nu? Kan vara fyra pedagoger i en klass med 25 och ändå är det rena rama aphuset.
När jag gick i skolan var det "sitt ner och håll i alla fall tyst annars åker du ut!".
Talade precis med grannarna häromdagen och vi var alla eniga om att detta med att bara hålla med barn och be dem känna efter om de vill vara i skolan/på lektionen/sitta ner i salen har gått åt helvete för långt.
Men är npf diagnoser bara ADHD för dig?
Det finns flera diagnoser inom npf och i olika grader.
Många med autism behöver lugn och ro, lugn miljö och orkar inte med stökiga miljöer, många behöver hörselkåpor eller hörlurar för att dämpa ljud.
Många går därför i resursklasser med ca 6 barn så att man kan ha lugn och ro och inte gå i stora klasser där det kan bli hög volym.
Min son har även utvecklingsstörning och alla 6 st i hans klass behöver lugn och ro. Alla klasser på skolan både särskola och resursklasser är små och mycket lugnare än vanliga klasser.
Många med autism vill ha ordning och förutsägbarhet.
Nu går dock min son i särskola.
Min son klarar inte skrik och håller för öronen när bebisar skriker.
Npf är ju inte bara ADHD och inte ens alla med ADHD är störiga elever.
Min dotter har ingen diagnos och ingen i vår släkt men hon har lärt sig av sin bror att man kan vara olika och har stor förståelse för andra med olika diagnoser och funktionshinder.
En av hennes kompisar har ADHD och är inte stökig och bråkig på något sätt.
Hon blir däremot störd när andra i klassen stökar.
När min dotter, kompisen med ADHD och en till tjej satt och jobbade med grupparbete var det några killar i klassen, alla utan diagnos som störde och var högljudda, läraren var någon annanstans
Kompisen med ADHD har jättesvårt att koncentrera sig när det är stökigt och bad killarna vara tystare då blev killarna ännu mer högljudda, tjejerna sa till dom flera ggr men killarna fortsatte och till slut började kompisen med ADHD att gråta för att dom störde, jättejobbigt för henne att koncentrera sig och hon jagar upp sig.
Det är verkligen inte bara barn med ADHD som stör i klasserna.
Men många fördomar!