• Anonym (TS)

NPF ärftlighet

Jag kan verkligen förundras över att folk kan ha typ 6 barn och 4 av dessa har en NPF diagnos och föräldrarna upplever att det är så tufft. Köper att det är tufft. Men jag förstår inte att föräldrarna bara tror att dom haft otur och inte ser att någon eller båda föräldrarna har en NPF diagnos. Självklart blir det ju tuffare om man själv har en funktionsnedsättning och samtidigt inte har fått rätt stöd och verktyg med detta. 

Varför verkar vissa vara så extremt omedvetna om ärftligheten? 

Om man vet om att man som förälder har NPF kanske man inte heller från början kommer på tanken att skaffa 6 barn från första början?

Jag har själv NPF och utgår mer från att mina barn kommer ha detta. Av den anledningen ser jag till att ge det bästa möjliga från första början. 

• Svar på tråden NPF ärftlighet
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-06 20:43:29 följande:
    Att vara dålig på att prioritera ingår i både autism och ADHD men visst finns det inviduella variationer. 
    Att vara dålig på att prioritera ingår i både autism och ADHD men visst finns det inviduella variationer. 

Nja, endel kan prioritera dårligt eller inte alla och andra kan prioritera utmärkt. Det är inte den biten som gör att man får en diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 14:29:58 följande:

Och så kommer en annan där flertalet läkare först trodde att jag hade ADHD, autism osv, de var helt övertygade om det, men jag i själva verket sedan inte hade det utan PANDAS . 

Undrar hur många som egentligen har det då? 

PANDAS är när saker hos barnet plötsligt har ändras sig under kort tid (ett til två dygn). Ex att man får tvångslidelser, tics eller andra autistiska symtom. Händer också i  oftast (nästan alltid) sambad/efter streptokocker infektion. 

Mens autism/adhd har funnits där hela tiden, och har inget att göra med streptokocker. 

Det är skillnader mellan dem, men ja det finns säkert några är feldoagnostiserade. 

Och PANDAS är fortfarande en ovanligt sjukdom. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 14:29:58 följande:

Och så kommer en annan där flertalet läkare först trodde att jag hade ADHD, autism osv, de var helt övertygade om det, men jag i själva verket sedan inte hade det utan PANDAS . 

Undrar hur många som egentligen har det då? 

PANDAS är när saker hos barnet plötsligt har ändras sig under kort tid (ett til två dygn). Ex att man får tvångslidelser, tics eller andra autistiska symtom. Händer också i  oftast (nästan alltid) sambad/efter streptokocker infektion. 

Mens autism/adhd har funnits där hela tiden, och har inget att göra med streptokocker. 

Det är skillnader mellan dem, men ja det finns säkert några är feldoagnostiserade. 

Och PANDAS är fortfarande en ovanligt sjukdom.
  • Anonym (Va?)
    EpicF skrev 2025-05-06 21:36:49 följande:

Nja, endel kan prioritera dårligt eller inte alla och andra kan prioritera utmärkt. Det är inte den biten som gör att man får en diagnos. 
    Det är EN av flera orsaker till att man får en diagnos. 
  • Anonym (BS!)
    Jesper f skrev 2025-05-06 13:24:20 följande:
    Ja, man undrar verkligen, och jag håller fullt med din bild. Och nej, de är verkligen inte ovanliga. De fröar av sig som maskrosor, och ingen sätter stopp.

Fruktansvärt grymt, oansvarigt och egocentriskt, att döma sina barn till att leva med dessa handikapp för resten av deras liv, för att man inte begriper att skydda sig i sängkammarn. Och jag skulle säga att någonstans här måste sjukvården ingripa, och det är skolorna som måste skrika högt. Självklart ska vi ta hand om de barn där dessa funktionsvarianter uppstått efter att de blivit födda, men varför samhället ska stå för gigantiska kostnader för barn där vi redan innan vet innan tillverkning att sannolikheten för detta är överhängande - obegripligt.
    Menar du att du anser att man ska återinföra tvångssterilisering? Eller tvångsadoption? Tvångsabort? 

Vidareutveckla gärna vad du menar med att sjukvården ska ingripa. Vilka fler ska sjukvården hindra att få barn? Oliktänkande? Invandrare? De som tror på en viss religion? Ska vi införa att staten bestämmer vilka som ska leva ihop också? Så man parar ihop de bästa genetiska materialen för att skapa de bästa avkommorna?
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-06 22:05:28 följande:
    Det är EN av flera orsaker till att man får en diagnos. 
    Nej, inte bara. 

Det krävs idag mycket för att man öht ska få en diagnos inom npf. 
  • Anonym (Va?)
    EpicF skrev 2025-05-06 22:54:03 följande:
    Nej, inte bara. 

Det krävs idag mycket för att man öht ska få en diagnos inom npf. 
    Är du inte läskunnig? Jag skrev till och med EN av orsakerna med stora bokstäver. Tror du en av orsakerna betyder att det är det enda diagnoskriteriet? 
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-06 22:57:50 följande:
    Är du inte läskunnig? Jag skrev till och med EN av orsakerna med stora bokstäver. Tror du en av orsakerna betyder att det är det enda diagnoskriteriet? 
    Nej, det är inte en av orsakerna. 

Nej, har dyslexi men jag klarar fint av att läsa. 
  • Anonym (Ippenutt Johansson)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2025-05-06 13:46:11 följande:
    NPF är inte ett handikapp. Man funkar lite annorlunda, bara. Problemet är i många fall inte funktionsvariationens fel, utan att vårt samhälle är så oflexibelt och stelbent (framför allt skolan) att det försvårar för dem som inte passar in i den standardiserade mallen. Det skulle alltså kunna bli mycket bättre för människor med NPF om viljan fanns i samhället.

Jag tycker att det är otäckt att allt som inte är "normalt" ses som någonting dåligt, att människor som inte är "normala" per definition inte lever fullgoda liv, att de inte kan vara nöjda och glada med att leva. Inställningen att livet måste vara perfekt för att vara värt att leva är både dum och potentiellt farlig.
    Det har ju aldrig daltats så mycket och slängts in specialpedagoger för dessa störiga elever som nu? Kan vara fyra pedagoger i en klass med 25 och ändå är det rena rama aphuset.

När jag gick i skolan var det "sitt ner och håll i alla fall tyst annars åker du ut!".

Talade precis med grannarna häromdagen och vi var alla eniga om att detta med att bara hålla med barn och be dem känna efter om de vill vara i skolan/på lektionen/sitta ner i salen har gått åt helvete för långt. 
  • Anonym (Inte så enkelt)
    Anonym (Ippenutt Johansson) skrev 2025-05-07 08:07:11 följande:
    Det har ju aldrig daltats så mycket och slängts in specialpedagoger för dessa störiga elever som nu? Kan vara fyra pedagoger i en klass med 25 och ändå är det rena rama aphuset.

När jag gick i skolan var det "sitt ner och håll i alla fall tyst annars åker du ut!".

Talade precis med grannarna häromdagen och vi var alla eniga om att detta med att bara hålla med barn och be dem känna efter om de vill vara i skolan/på lektionen/sitta ner i salen har gått åt helvete för långt. 
    Skolan har problem, men det är egentligen inte NPF-eleverna som är orsaken, utan den ideologi som skolan bygger på, som inte funkar så bra i verkligheten. Går man tillrätta med den ideologin, dvs kastar ut den genom fönstret och börjar om från början, kommer skolan att bli bättre för alla elever, med NPF som utan.
Svar på tråden NPF ärftlighet