• Anonym (TS)

NPF ärftlighet

Jag kan verkligen förundras över att folk kan ha typ 6 barn och 4 av dessa har en NPF diagnos och föräldrarna upplever att det är så tufft. Köper att det är tufft. Men jag förstår inte att föräldrarna bara tror att dom haft otur och inte ser att någon eller båda föräldrarna har en NPF diagnos. Självklart blir det ju tuffare om man själv har en funktionsnedsättning och samtidigt inte har fått rätt stöd och verktyg med detta. 

Varför verkar vissa vara så extremt omedvetna om ärftligheten? 

Om man vet om att man som förälder har NPF kanske man inte heller från början kommer på tanken att skaffa 6 barn från första början?

Jag har själv NPF och utgår mer från att mina barn kommer ha detta. Av den anledningen ser jag till att ge det bästa möjliga från första början. 

• Svar på tråden NPF ärftlighet
  • Anonym (sett det där)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2025-05-06 09:14:03 följande:
    Det kan bli tvärtom också. En del med NPF är mycket strukturerade, och barnen växer därför upp i en miljö med tydliga rutiner och tydliga regler/förväntningar, vilket är extra viktigt om man har den typen av NPF. Det måste vara hemskt att ha den typ av NPF som behöver ordning och rutiner,  och samtidigt växa upp medföräldrar som är spontana, röriga, och tidsoptimister.

Själv är jag högutbildad med NPF och mitt jobb kräver koncentration, struktur och noggrannhet. Men så har jag inte AD(H)D heller.
    Så är det för min dotters kompis.

Föräldrarna har inga diagnoser på papperet (vad jag vet) men jag skulle kunna sätta min högra hand på att pappan har ADHD och mamman någon form av ångestproblematik och även saknar motor.

Pappan är spretig, spontan och överallt. Som en studsboll. En lycklig studsboll i sitt kaos. Mamman får inte ihop just nåt.

Dottern har stora problem. Ett exempel från mellanstadiet var att jag till slut ifrågasatte varför min dotter behövde cykla så tidigt på morgonen och då visade det sig att hon cyklade förbi kompisen och fick denne ur huset, såg till att idrottskläder kom med och såna saker.

För att barnet inte fixade att få ihop det och föräldrarna inte hade vett att strukturera kvällen innan. Det här var under covid så iaf pappan jobbade hemma men ändå var det i praktiken min dotter och ytterligare en kompis som fick iväg barnet till skolan med oftast rätt grejor med. Nu förtiden är barnet aldrig i skolan.

Jag kan ju inte låta bli att fundera på hur det kunnat vara om barnet haft struktur och hjälp hemifrån på ett annat sätt från start.
  • EpicF
    Jesper f skrev 2025-05-06 13:24:20 följande:
    Ja, man undrar verkligen, och jag håller fullt med din bild. Och nej, de är verkligen inte ovanliga. De fröar av sig som maskrosor, och ingen sätter stopp.

Fruktansvärt grymt, oansvarigt och egocentriskt, att döma sina barn till att leva med dessa handikapp för resten av deras liv, för att man inte begriper att skydda sig i sängkammarn. Och jag skulle säga att någonstans här måste sjukvården ingripa, och det är skolorna som måste skrika högt. Självklart ska vi ta hand om de barn där dessa funktionsvarianter uppstått efter att de blivit födda, men varför samhället ska stå för gigantiska kostnader för barn där vi redan innan vet innan tillverkning att sannolikheten för detta är överhängande - obegripligt.
    Alla med npf har inte svårigheter eller problem och inte heller diagnos. 

Bara för att en förälder har npf-diagnos innebär inte det att barnet behöver få det. 

Du drar för höga växlar om något du inte har kunskap i. 
  • EpicF
    Ja, man undrar verkligen, och jag håller fullt med din bild. Och nej, de är verkligen inte ovanliga. De fröar av sig som maskrosor, och ingen sätter stopp.

Fruktansvärt grymt, oansvarigt och egocentriskt, att döma sina barn till att leva med dessa handikapp för resten av deras liv, för att man inte begriper att skydda sig i sängkammarn. Och jag skulle säga att någonstans här måste sjukvården ingripa, och det är skolorna som måste skrika högt. Självklart ska vi ta hand om de barn där dessa funktionsvarianter uppstått efter att de blivit födda, men varför samhället ska stå för gigantiska kostnader för barn där vi redan innan vet innan tillverkning att sannolikheten för detta är överhängande - obegripligt.
    Vad tänker du sjukvården ska göra?

Det är inget handikap utan en funktionsvarkation som ter sig olika för olika personer. 
  • EpicF
    Anonym (Mamman) skrev 2025-05-06 14:26:45 följande:
    Fast är man två vuxna med NPF och får barn med NPF och det behöver inte vara 4-5-6 stycken utan det räcker med ett eller två, så har man arslet fullt.
    Även om samhället skulle vara mindre oflexibelt och stelbent så är det BUP, SIP, kurator, elevhälsoteam och habilitering för barnen. Och sen kanske boendestöd, arbetsterapeut, läkarbesök etc för vuxna om svårigheterna är stora.
    En pråm kan kantra för mindre. 
    Eller så har man inte så stora problem utan enbart drag av npf. 
  • EpicF
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2025-05-06 15:15:47 följande:
    Alla vuxna med NPF upplever inte sin diagnos som ett problem. Inte alla barn med NPF behöver sådant massivt stöd som du beskriver. Det finns grader, det är inte svart-vitt.
    Precis 👌
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2025-05-06 15:15:47 följande:
    Alla vuxna med NPF upplever inte sin diagnos som ett problem. Inte alla barn med NPF behöver sådant massivt stöd som du beskriver. Det finns grader, det är inte svart-vitt.
    Så är det absolut. Men har du två föräldrar med NPF och 6 barn med NPF så lär graderna variera och någon i klanen kommer garanterat behöva stöd.
    Min son har autism grad 1 och går i vanlig klass.
    Ändå är det i perioder rätt många möten och annat att hålla reda på som inte fanns på kartan när äldsta barnet (utan NPF var liten).
    Vårt engagemang som föräldrar är också helt ett annat, det här barnet behöver tex aktivt stöd med läxläsning hela tiden och det lär inte avta. 
    Motivation är inte hans bästa gren om en säger.
    Medan det äldre syskonet bara sa till när hen verkligen inte förstod så då läste vi självklart tillsammans, skrev texter, förhörde osv. 
  • Anonym (Mamman)
    EpicF skrev 2025-05-06 15:52:00 följande:
    Eller så har man inte så stora problem utan enbart drag av npf. 
    Verkar inte vara det vi diskuterar här dock. 
    Annars stämmer det.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 14:29:58 följande:

Och så kommer en annan där flertalet läkare först trodde att jag hade ADHD, autism osv, de var helt övertygade om det, men jag i själva verket sedan inte hade det utan PANDAS . 

Undrar hur många som egentligen har det då? 

Undrar jag också, och jag tycker att det är jättebra att du sprider info om PANDAS här på forumet. 
  • Anonym (Ina)

Nu är du inne och nosar på det här med rashygien och tvångssterilisering. Sedan 2013 sysslar vi inte med sånt i det här landet som väl är. Jag tycker att du ska läsa på om Rasbiologiska institutet och tvångssteriliseringar. Det är en mörk historia som vi inte vill återuppleva. 

https://www.levandehistoria.se/undervisningsmaterial/omanskligt-2/introduktion/texter

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/steriliseringspolitiken-i-sverige

• Anonym (Va?)
    AndreaBD skrev 2025-05-06 13:06:28 följande:
    Men även folk med NPF kan prioritera. Och det finns säkert en stor del av vuxna med NPF som prioriterar preventivmedel. 
    Att vara dålig på att prioritera ingår i både autism och ADHD men visst finns det inviduella variationer. 
Svar på tråden NPF ärftlighet