• Anonym (TS)

NPF ärftlighet

Jag kan verkligen förundras över att folk kan ha typ 6 barn och 4 av dessa har en NPF diagnos och föräldrarna upplever att det är så tufft. Köper att det är tufft. Men jag förstår inte att föräldrarna bara tror att dom haft otur och inte ser att någon eller båda föräldrarna har en NPF diagnos. Självklart blir det ju tuffare om man själv har en funktionsnedsättning och samtidigt inte har fått rätt stöd och verktyg med detta. 

Varför verkar vissa vara så extremt omedvetna om ärftligheten? 

Om man vet om att man som förälder har NPF kanske man inte heller från början kommer på tanken att skaffa 6 barn från första början?

Jag har själv NPF och utgår mer från att mina barn kommer ha detta. Av den anledningen ser jag till att ge det bästa möjliga från första början. 

• Svar på tråden NPF ärftlighet
  • AndreaBD

Det är inte så enkelt. Man ärver inte NPF som sådant, utan man ärver gener. Eller för att vara exakt, alleler (varianter) av gener. Senast jag kollade forskningen, så var det ungefär 100 olika gener som man antog ingår. Teoretiskt är det alltså möjligt att barnet får några gen av mamma och några av pappa, medans föräldrarna inte har NPF.

I praktiken  kommer den varianten av inte vara så vanligt, framför allt när flera barn har diagnos. Men man kan alltså inte säkert utgå ifrån: barnet har NPF, alltså måste en förälder ha det. Så behöver det inte vara. 

• EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-05-05 16:20:32 följande:
    6 st?
    Ja, inte ovanligt alls. 

Inte alla barn utreds som små heller så man kan mycket väl ha fått fler barn innan någon av barnen utreds och får diagnos. 

Jag känner en familj som har 8 barn, där två av barnen har npf. Dessa fick utredning samtidigt vid 14 års och 12 års ålder. Ingen av föräldrarna har, däremot finns det i släkten på den ena förälderns sida. 
  • EpicF
    Anonym (Ina) skrev 2025-05-05 16:22:02 följande:

Varken jag eller min man har npf, däremot ett av barnen. Npf är ju inte ärftligt på samma sätt som bruna ögon tex, där man antingen har genen eller inte. Både jag och maken har vissa drag av npf men det har inte utgjort några direkta problem för oss i livet. Alla har vi ju bra och mindre bra sidor liksom. Vårt barn har däremot fått flera av de här dragen och det påverkar så pass mycket att hen fått diagnosen adhd. 

Jag har en förälder med (iofs odiagnosticerad) npf, men som sagt har jag inte ärvt min förälders svårigheter. Min man har också npf i sin släkt, men har det inte själv. 

Arv av personliga egenskaper är inte riktigt så enkelt som du lägger fram det. 

De flesta människor har någon eller några drag inom npf.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2025-05-05 16:17:10 följande:

Fast bara för att man får diagnosen i vuxen ålder så betyder ju inte det att den inte funnits med hela livet. 

Dessutom, om de två flesta får diagnosen så ska man kanske stanna där, inte skaffa fler barn. 

Men det finns faktiskt gott om föräldrar som har klarat sig helt okej genom skolan och delvis arbetslivet. Och som kanske tror att olika problem som de kan ha haft berott på något annat? Psykiskt, knäppa föräldrar eller så?

Och man hinner skaffa flera barn innan barn börjar få diagnoser. Eller så får man barn med fler än en man, och trodde att det var just den pappan som har NPF (inte man själv, inte den nya mannen)?
  • Anonym (Ippenutt Johansson)
    Anonym (a) skrev 2025-05-05 16:12:38 följande:

Hjälp... du verkar totalt missat att de flesta "får" diagnoserna efter att barnen fötts? hur vanligt det är att föräldrarna utreds i samband med att deras barn gör?

Så är fallet i alla familjer som jag känner till med NPF som har mer än ett barn

Jag vet en som fick diagnos i tonåren men ändå skaffade fyra barn. Alla fyra har också diagnoser. Så en del vill väl bara ha barn, helt enkelt.
  • Grässtrå77

Många som är vuxna idag klarade skolan utan större problem som skolan var på 80-talet. Men om de skulle gå i skolan idag skulle det inte funka. Så därför har man inte upplevt att man har adhd. Barnen ärver adhd problematiken och får stora problem i dagens skola. När det uppmärksammas så har man redan två-tre barn.

Det är ju ovanligt med 6 barn, diagnos eller inte.

• EpicF
    Grässtrå77 skrev 2025-05-05 19:24:38 följande:

Många som är vuxna idag klarade skolan utan större problem som skolan var på 80-talet. Men om de skulle gå i skolan idag skulle det inte funka. Så därför har man inte upplevt att man har adhd. Barnen ärver adhd problematiken och får stora problem i dagens skola. När det uppmärksammas så har man redan två-tre barn.

Det är ju ovanligt med 6 barn, diagnos eller inte.

Är knappast väldigt ovanligt med 6 barn 
  • Anonym (sköldmö)
    EpicF skrev 2025-05-05 19:33:17 följande:
    Är knappast väldigt ovanligt med 6 barn 
    Inte väldigt ovanligt, men ganska ovanligt, bland svenskar och andra västerlänningar.

Har du missat att födelsetalen länge har varit ganska låga i Sverige och liknande länder? (Dock inte så alarmerande låga som nu).

De flesta får 1-3 barn. Runt 2 barn per kvinna har varit snittet sen 70-talet. (Nu är det dock ännu lägre.)

Hur många känner du som har 6 barn eller fler? Jag känner inte en enda, inte närmare. Känner en familj med 4 barn, alla andra har 3 eller färre.

Men visst, i en del andra kulturer är det fortfarande vanligt med 6-7-8 barn per familj, liksom i vissa invandrargrupper. Men det har inte varit vanligt i Sverige på länge.

Min pappa och hans syskon föddes på 30- och 40-talet, de var 8 barn. Redan då ansågs de vara en ovanligt stor familj. Deras grannar hade 4 barn, det ansågs mer normalt enligt pappa.
  • Anonym (sköldmö)

På 1800-talet och i början av 1900-talet var det vanligt med stora barnkullar i Sverige, men sen minskade det raskt. Familjeplanering slog igenom och då skaffade de flesta färre barn. Sen har det självklart alltid funnits stora familjer, som min pappa och hans syskon, men de har blivit allt färre.

• EpicF
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-05 19:43:49 följande:
    Inte väldigt ovanligt, men ganska ovanligt, bland svenskar och andra västerlänningar.

Har du missat att födelsetalen länge har varit ganska låga i Sverige och liknande länder? (Dock inte så alarmerande låga som nu).

De flesta får 1-3 barn. Runt 2 barn per kvinna har varit snittet sen 70-talet. (Nu är det dock ännu lägre.)

Hur många känner du som har 6 barn eller fler? Jag känner inte en enda, inte närmare. Känner en familj med 4 barn, alla andra har 3 eller färre.

Men visst, i en del andra kulturer är det fortfarande vanligt med 6-7-8 barn per familj, liksom i vissa invandrargrupper. Men det har inte varit vanligt i Sverige på länge.

Min pappa och hans syskon föddes på 30- och 40-talet, de var 8 barn. Redan då ansågs de vara en ovanligt stor familj. Deras grannar hade 4 barn, det ansågs mer normalt enligt pappa.
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-05 19:43:49 följande:

Jag känner fyra familjer (som är utanför min egna släkt] som alla har 6 barn eller mer. Dessa är dock släkt med varandra och kommer från stora släkter. Alla de är från Sverige. 

Sedan min egen mamma som har mer än 6 barn. Min äldsta syster som har 6 barn samt mig och min sambo som har mer än 6 barn tillsammans. 

I min släkt är det min mamma som hade/har 9 syskon, min mormor som hade 11 syskon och min mormorsfar som hade 15 syskon. Det var dock ovanligt då. 
Svar på tråden NPF ärftlighet