• Anonym (V)

Förstoppning

När kan förstoppning bli farligt? 

Jag är en person som i vanliga fall har stressmage och 90% av tiden har diarré. Har aldrig haft förstoppning i vuxen ålder, fören nu..

Troligtvis sitter det ett stop i slutet av tarmen då jag flera gånger har försökt gå och känner att det sitter som ett stort cementblock där. 

Hur många dagar kan man gå runt med detta innan det riskerar att bli farligt? 

Det gör inte ont i magen i nuläget men magen känns uppblåst 

• Svar på tråden Förstoppning
  • klyban
    EpicF skrev 2025-05-09 16:38:10 följande:
    Varken lactulose eller movicol hjälper om stopper sitter i ändtarmen. Och både lactulose och movicol är främst till för att förebygga mot förstoppning. 
    Anonym (V) skrev 2025-05-09 13:44:16 följande:
    Förstoppning

När kan förstoppning bli farligt? 

Jag är en person som i vanliga fall har stressmage och 90% av tiden har diarré. Har aldrig haft förstoppning i vuxen ålder, fören nu..

Troligtvis sitter det ett stop i slutet av tarmen då jag flera gånger har försökt gå och känner att det sitter som ett stort cementblock där. 

Hur många dagar kan man gå runt med detta innan det riskerar att bli farligt? 

Det gör inte ont i magen i nuläget men magen känns uppblåst 

Det du ska göra är att gå till närmsta apotek och köpa microlax. Det får upp stoppet i endtarmen. 

Sedan kan du köpa en flaska med lactulos och ta några dagar/en vecka tills det har stabiliserat sig med magen. 

Inkorrekt, dock är det inte lika snabbt som en klyxa eller dessa andra i ändtarmen.
    Och jag pratar om personlig erfarenhet och vad läkare och sjuksköterskor ger för förstoppning tex vid morfin.

Försöker du säga att de har fel och du rätt och baserat på vad?
    För vid akut förstoppning så finns mer effektiva läkemedel, dock funkar de och det vet jag redan av läkare, sjuksköterskor och egen erfarenhet.
    Kanske du försöker berätta att de ljuger för mig och patienter?

Vid en radioaktiv CT-röntgen, så gällde en klyx och tabletter samtidigt, då magen var tvungen vara tom.
    Och där sprutade det i tvåan efter kanske 30min och pågick ytterligare 12h.

Sen är ditt råd helt utmärkt för den akuta förstoppningen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • burleskburkläsk

Dulcolax en ynka liten och billig tablett med vatten.

Intas på kvällen.

12 timmar senare tömmer du magen på ett ganska vanligt sätt...och du är klar.

Vänta inte med sånt här!

• EpicF
    klyban skrev 2025-05-09 18:24:34 följande:

Inkorrekt, dock är det inte lika snabbt som en klyxa eller dessa andra i ändtarmen.
    Och jag pratar om personlig erfarenhet och vad läkare och sjuksköterskor ger för förstoppning tex vid morfin.

Försöker du säga att de har fel och du rätt och baserat på vad?
    För vid akut förstoppning så finns mer effektiva läkemedel, dock funkar de och det vet jag redan av läkare, sjuksköterskor och egen erfarenhet.
    Kanske du försöker berätta att de ljuger för mig och patienter?

Vid en radioaktiv CT-röntgen, så gällde en klyx och tabletter samtidigt, då magen var tvungen vara tom.
    Och där sprutade det i tvåan efter kanske 30min och pågick ytterligare 12h.

Sen är ditt råd helt utmärkt för den akuta förstoppningen.

Varken movicol eller lactulose kommer lösa proppen i ändtarmen. Det används framförallt för att förebygga förstoppning. 

Ja, man brukar få besked om att ta lactulos eller movicol när man äter morfin eller andra morfinliknande preparat. Men det är som sagt för att förebygga förstoppning. 

Om man ska ta en ct av tarmen så får man dricka laxerande medel. Tabletter och klyx behövs inte i vanliga fall. Får man en akut ct kan man få behövs ett klyx. Men ts ska inte på ct vad vi vet, så den diskussonen är helt irrelevant. 

Om läkare och sjuksköterskor har sagt att du ska ta lactolos eller movicol vid akut förstoppning så hade ljugit. Det troligen dock att du har missförstått, eftersom du ofta gör det. 
  • Anonym (well)

Testa du microlax. 

Vill bara flagga för om det inte funkar.

Jag har också snarare problem åt andra hållet i så fall, men så kom det en dag då det var stopp. Tetade alla möjliga och omöjliga både vettiga saker som microlax och lactolos osv, och div huskurer. Det hände inget. Jag bev dock även sjuk på andra sätt, och till slut blev det ambulans till sjukhus. Jag behandlades för det andra men kunde fortfarande inte gå på toa. Det visade sig till slut att jag hade en böld - i vaginan! Det var den som täppte till.

Så, det var ju kul. Inte.

Det jag vill säga är att dra dig inte för att uppsöka vården om de valiga kurerna inte funkar, och att det kan vara något man inte räknar med.

• klyban
    EpicF skrev 2025-05-09 19:58:07 följande:
    Varken movicol eller lactulose kommer lösa proppen i ändtarmen. Det används framförallt för att förebygga förstoppning. 

Ja, man brukar få besked om att ta lactulos eller movicol när man äter morfin eller andra morfinliknande preparat. Men det är som sagt för att förebygga förstoppning. 

Om man ska ta en ct av tarmen så får man dricka laxerande medel. Tabletter och klyx behövs inte i vanliga fall. Får man en akut ct kan man få behövs ett klyx. Men ts ska inte på ct vad vi vet, så den diskussonen är helt irrelevant. 

Om läkare och sjuksköterskor har sagt att du ska ta lactolos eller movicol vid akut förstoppning så hade ljugit. Det troligen dock att du har missförstått, eftersom du ofta gör det. 

No, shit sherlock och med tanke de tar vägen via munnen :whoco5:
    Dock vandrar dessa ned i systemet rätt snabbt ändå och börjar ge effekt mellan 12-36h.

Min radioaktiva CT har inget med tarmar och göra :whoco5:
    Men sure, de rensar tarmen så CT fungerar bättre även på organen.
    Visste du inte detta?

Har aldrig haft akut förstoppning, dock förstoppning, och de berättar det fungerar och jag vet det funkar pga egna erfarenheter.

Menar du läkare och sjuksköterskor ljuger för mig, och när det också fungerade.
    För akut förstoppning, så är givetvis klyx mer effektivt.

Men för saken skull så har jag inte haft akut förstoppning, men väl förstoppning, och har fungerat utmärkt.

Anonym (well) skrev 2025-05-09 20:19:15 följande:

Testa du microlax. 

Jag har också snarare problem åt andra hållet i så fall, men så kom det en dag då det var stopp. Tetade alla möjliga och omöjliga både vettiga saker som microlax och lactolos osv, och div huskurer. Det hände inget. Jag bev dock även sjuk på andra sätt, och till slut blev det ambulans till sjukhus. Jag behandlades för det andra men kunde fortfarande inte gå på toa. Det visade sig till slut att jag hade en böld - i vaginan! Det var den som täppte till.

Det jag vill säga är att dra dig inte för att uppsöka vården om de valiga kurerna inte funkar, och att det kan vara något man inte räknar med.

Jag tycker den mer intressanta frågan är, varför har TS fått en svår förstoppning.
    pga sjukdom, eller pga läkemedel.

Och har man inte tagit tex morfin som är känd för detta, så känns det lite akut att ta reda på varför förstoppningen sker.
    Njurproblem?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-05-09 20:31:28 följande:

No, shit sherlock och med tanke de tar vägen via munnen :whoco5:
    Dock vandrar dessa ned i systemet rätt snabbt ändå och börjar ge effekt mellan 12-36h.

Min radioaktiva CT har inget med tarmar och göra :whoco5:
    Men sure, de rensar tarmen så CT fungerar bättre även på organen.
    Visste du inte detta?

Har aldrig haft akut förstoppning, dock förstoppning, och de berättar det fungerar och jag vet det funkar pga egna erfarenheter.

Menar du läkare och sjuksköterskor ljuger för mig, och när det också fungerade.
    För akut förstoppning, så är givetvis klyx mer effektivt.

Men för saken skull så har jag inte haft akut förstoppning, men väl förstoppning, och har fungerat utmärkt.

Anonym (well) skrev 2025-05-09 20:19:15 följande:

Testa du microlax. 

Jag tycker den mer intressanta frågan är, varför har TS fått en svår förstoppning.
    pga sjukdom, eller pga läkemedel.

Och har man inte tagit tex morfin som är känd för detta, så känns det lite akut att ta reda på varför förstoppningen sker.
    Njurproblem?

Nej, de ger ingen effekt efter 12-36h. Om man nu inte gäller i sig en hel flaska och massa vatten, då kan ha effelt efter något dygn eller så. 

Jag har aldrig diskuterat din radioaktiva ct. 🤦?♀️ Utan förklarade helt enkelt att tabletter och klyx inte är något man får vid en ct av tarmarna (eller en ct överhuvudaget). Märkt att jag skriver ct, och inte radioaktiva ct. Dessa två är helt olika undersökningar. 

Vid radioaktiva ct behövs dessutom inget laxerande läkemedel. Däremot får man ert radioaktivt medel in blodådran före undersökningen och man också behöva dricka kontrastmedel. 

Ljuger för dig? Nej, det gör de nog inte. Men du missförstår som vanligt allt som sägs eller skrivs... 🤦?♀️

Ja, lactulos fungerar vid mild förstoppning men används framförallt för att undvika, dvs förebygga förstoppning
    Men det är väl ett ord du inte förstår, som vanligt.  

Varför ts blivit förstoppad är totalt irrelevant för tråden.

Man kan bli förstoppad av allt möjligt. Behöver inge vara bakomliggande sjukdom eller läkemedelsbetingat. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-05-09 20:44:32 följande:
    Nej, de ger ingen effekt efter 12-36h. Om man nu inte gäller i sig en hel flaska och massa vatten, då kan ha effelt efter något dygn eller så. 

Jag har aldrig diskuterat din radioaktiva ct. 🤦?♀️ Utan förklarade helt enkelt att tabletter och klyx inte är något man får vid en ct av tarmarna (eller en ct överhuvudaget). Märkt att jag skriver ct, och inte radioaktiva ct. Dessa två är helt olika undersökningar. 

Vid radioaktiva ct behövs dessutom inget laxerande läkemedel. Däremot får man ert radioaktivt medel in blodådran före undersökningen och man också behöva dricka kontrastmedel. 

Ljuger för dig? Nej, det gör de nog inte. Men du missförstår som vanligt allt som sägs eller skrivs... 🤦?♀️

Ja, lactulos fungerar vid mild förstoppning men används framförallt för att undvika, dvs förebygga förstoppning

Man kan bli förstoppad av allt möjligt. Behöver inge vara bakomliggande sjukdom eller läkemedelsbetingat. 

Så du berättar du vet bättre än läkare Solig

Jag berättar om radioaktiv CT, hur kunde du missa det?

Och här berättar du att du vet precis ingenting om radioaktiv CT, och nu pratar vi om en nivå och inte ÖVERHUVUDTAGET.
    "Vid radioaktiva ct behövs dessutom inget laxerande läkemedel. Däremot får man ert radioaktivt medel in blodådran före undersökningen och man också behöva dricka kontrastmedel. ".
    För det var FUNDAMENTALT för denna CT, bnlir lite rädd över hur lite du vet och försöker påstå om något du inte ens förstår.
    Utan klyx och tablett för rensa magen helt, så hade undersökningen och CT inte gett de svaren de sökte efter pga att det hade varit omöjligt att se mina organ som hade problem.

Och frågan om varför man blir så förstoppad, det kräver man måste ta reda på varför.

En gång är ingen gång, men sker det igen och igen och inbga läkemedel som ger förstoppning.
    Ja, då kan det vara farligt, och i detta läge är det mest troligt man tittar på njurar och pga dessa kan ge detta problem också.

Hur kan du vara så okunnig och samtidigt hävda du är utbildad?

• klyban
    EpicF skrev 2025-05-09 20:44:32 följande:

EN än mer och riktigt komiskt för en som försöker säga den kan nått om sjukvård.
    Det är just att det radioaktiva ÄR kontrastmedlet.

Det är helt makalöst du inte vet detta.

• klyban

Snart säger du väl att COVID-19 är mycket mer smittsamt än vattkoppor och fast vattkoppor har nästan mot ett x10 högre RO-värde än COVID-19.

• EpicF
    klyban skrev 2025-05-09 21:31:57 följande:

Så du berättar du vet bättre än läkare Solig

Jag berättar om radioaktiv CT, hur kunde du missa det?

Och här berättar du att du vet precis ingenting om radioaktiv CT, och nu pratar vi om en nivå och inte ÖVERHUVUDTAGET.
    "Vid radioaktiva ct behövs dessutom inget laxerande läkemedel. Däremot får man ert radioaktivt medel in blodådran före undersökningen och man också behöva dricka kontrastmedel. ".
    För det var FUNDAMENTALT för denna CT, bnlir lite rädd över hur lite du vet och försöker påstå om något du inte ens förstår.
    Utan klyx och tablett för rensa magen helt, så hade undersökningen och CT inte gett de svaren de sökte efter pga att det hade varit omöjligt att se mina organ som hade problem.

Och frågan om varför man blir så förstoppad, det kräver man måste ta reda på varför.

En gång är ingen gång, men sker det igen och igen och inbga läkemedel som ger förstoppning.
    Ja, då kan det vara farligt, och i detta läge är det mest troligt man tittar på njurar och pga dessa kan ge detta problem också.

Hur kan du vara så okunnig och samtidigt hävda du är utbildad?

Ja, tydligen så gör jag det. Vilket i sig inte är ovanligt att som sjuksköterska kunna ha mer kunskap om vissa specifika saker. 

Jag har inte missat att du berättade om radioaktiv ct, jag har inte diskuterat det eftersom det är helt irrelevant. 

Nej, vanligt behövs inget laxerande för att genomföra en radioaktiv ct. Men det finns alltid utantag från regeln. 

Varför ts är förstoppad är irrelevant och inte h*n behöver tala om för dig. 

Och ja, tillskillad från dig så jag utbildade. 
    klyban skrev 2025-05-09 21:40:25 följande:

Snart säger du väl att COVID-19 är mycket mer smittsamt än vattkoppor och fast vattkoppor har nästan mot ett x10 högre RO-värde än COVID-19.

Även covid-19 och vattkoppor är helt irrelevant. 
    klyban skrev 2025-05-09 21:38:45 följande:

EN än mer och riktigt komiskt för en som försöker säga den kan nått om sjukvård.
    Det är just att det radioaktiva ÄR kontrastmedlet.

Det är helt makalöst du inte vet detta.

Nej, det radioaktiva läkemedel som man får vid radioaktiv ct är inte kontrastmedel. Hur kan du ens tro det? 🤔😅🤦?♀️

Kontrastmedel är något helt annat, är inte radioaktivt och används i många icke-radioaktiva ct undersökningar. Används också på MR undersökningar eller ultraljudsundersökningar. Kontrastmedlet gör att bilderna blir tydligare.  

Det mest vanliga radioaktiva läkemedel man får är radioaktivt druvsocker. 

Men är inte speciellt makalöst att DU inte vet detta. 

Men som sakt, radioaktiv ct eller vanligt ct är irrelevant. 
Svar på tråden Förstoppning