• Anonym (V)

Förstoppning

När kan förstoppning bli farligt? 

Jag är en person som i vanliga fall har stressmage och 90% av tiden har diarré. Har aldrig haft förstoppning i vuxen ålder, fören nu..

Troligtvis sitter det ett stop i slutet av tarmen då jag flera gånger har försökt gå och känner att det sitter som ett stort cementblock där. 

Hur många dagar kan man gå runt med detta innan det riskerar att bli farligt? 

Det gör inte ont i magen i nuläget men magen känns uppblåst 

• Svar på tråden Förstoppning
  • Anonym (V)

Jag köpte microlax och skulle tagit ikväll. Men troligtvis pga ett stress påslag så brakade det till i magen och jag kunde med stor smärta gå. 

Nu till nästa problem. Det blev blodfärgat vatten i toaletten och massa blod på pappret när jag torkade mig. En spricka troligtvis. Så följdfråga. Är det farligt?

• EpicF
    klyban skrev 2025-05-10 19:16:51 följande:

Den jag gjorde är.

Det var du som pratade om förstoppning med röntgen, och det var  nonsens.

Så har ingen aning vad du menade med det.

Har aldrig sagt det inte skulle fungera, utan det som var något man var tvungen att göra och att det funkar även mot förstoppning.

Och läkemedlet med det radioaktiva har fortfarande inget druvsocker i sig, eller ska du försöka påstå att det har fast fass säger det är inkorrekt?

Finns många som blir förstoppade en tid efter se har gjort röntgen, alla typer av röntgen och MR. Men det är inte kopplat till undersökningen. 

Radioaktivt druvsocker är socker. Vilket är det man får vid radioaktiv ct. 

Eftersom det är ett druvsocker så finns det inte på fass, då det tekniskt sätt inte räknas som ett läkemedel. Druvsocker är blandat med radioaktivt fluorisotop, och blir radioaktivt druvsocker. 
  • EpicF
    Anonym (V) skrev 2025-05-10 19:35:31 följande:

Jag köpte microlax och skulle tagit ikväll. Men troligtvis pga ett stress påslag så brakade det till i magen och jag kunde med stor smärta gå. 

Nu till nästa problem. Det blev blodfärgat vatten i toaletten och massa blod på pappret när jag torkade mig. En spricka troligtvis. Så följdfråga. Är det farligt?

Det är inte farligt så länge blodet är rött. Då är det en slicka eller en sprucket hemoroid. 

Svart avföring däremot är inte bra då det är gammalt koagulerat blod blandat med avföring och det kan indikera bla blödande magsår. Men så länge det är rött friskt blod så är det inte farligt.

Och sprickor i ändtarmen är inte farliga, men kan upplevas obehagliga. 

Så bra att proppen släppte. Kan vara bra att ta movicol eller laktulos några dagar. Eller psylliumfrön. Kom också ihåg att dricka mycket vatten och motion.
  • Anonym (E)

Om du fortsätter ha ovanliga förstoppningsproblem, och blodet fortsätter komma bör du bli undersökt för att utesluta en tumör.
    Blir det bra på ett par dagar kan du ta det lugnt.
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-05-10 19:51:48 följande:
    Om du fortsätter ha ovanliga förstoppningsproblem, och blodet fortsätter komma bör du bli undersökt för att utesluta en tumör.
    Blir det bra på ett par dagar kan du ta det lugnt.
    Om det skulle vara en tumör som är orsaken till förstoppning så hade blodet inte varit färskt. 

Men ts borde få undersökt om hon fortsätter att bli förstoppad utan anledning. 
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-10 20:02:24 följande:
    Om det skulle vara en tumör som är orsaken till förstoppning så hade blodet inte varit färskt. 

Men ts borde få undersökt om hon fortsätter att bli förstoppad utan anledning. 
    En rektaltumör ger färskt blod, likaså en analcancer. Även övriga tumörer i tjocktarmen kan ge färsk blödning, men det vanligaste är naturligtvis sprickor och hemorrojder.
    En inflammation i tarmen kan också ge rött blod, samt känslan att inte kunna tömma tarmen, men nu hade ju ts faktiskt avföring där.
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-05-10 20:29:25 följande:
    En rektaltumör ger färskt blod, likaså en analcancer. Även övriga tumörer i tjocktarmen kan ge färsk blödning, men det vanligaste är naturligtvis sprickor och hemorrojder.
    En inflammation i tarmen kan också ge rött blod, samt känslan att inte kunna tömma tarmen, men nu hade ju ts faktiskt avföring där.
    Tumörer bruker ge svart blod. Färskt rött blod är "bra".
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-10 20:42:18 följande:
    Tumörer bruker ge svart blod. Färskt rött blod är "bra".
    Färgen på blodet beror på hur högt uppifrån det kommer (oftast svart vid magsår), men också hur snabbt/mycket det blöder. En tumör nära ändtarmsöppningen ger rött blod.
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-05-10 21:51:50 följande:
    Färgen på blodet beror på hur högt uppifrån det kommer (oftast svart vid magsår), men också hur snabbt/mycket det blöder. En tumör nära ändtarmsöppningen ger rött blod.
    Inte alltid. 
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-10 22:00:31 följande:
    Inte alltid. 
    Nej, inte alltid, men färskt rött blod kan komma från en tumör även om andra orsaker är vanligare.
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-05-10 22:07:36 följande:
    Nej, inte alltid, men färskt rött blod kan komma från en tumör även om andra orsaker är vanligare.
    I ts fall är sannolikheten mer sprickor i ändtarmen pga förstoppning än en tumör. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-05-10 19:37:38 följande:
    Finns många som blir förstoppade en tid efter se har gjort röntgen, alla typer av röntgen och MR. Men det är inte kopplat till undersökningen. 

Radioaktivt druvsocker är socker. Vilket är det man får vid radioaktiv ct. 

Eftersom det är ett druvsocker så finns det inte på fass, då det tekniskt sätt inte räknas som ett läkemedel. Druvsocker är blandat med radioaktivt fluorisotop, och blir radioaktivt druvsocker. 

SÅ du försöker igen berätta att du vet mer än Fass?
    Och nu säger du också att fass inte skriver vad som finns i, och fast de berättar att det är en koksaltlösning de använder som vätska.
    Hur får man ett sånt övermod att veta bättre än fass???

Så igen, hur vet du bättre än fass.
    Men såklart, du berättar ju också att inte min undersökning är ovanlig och fast än den är.
    Undrar vad den är, magnetröntgen är nått som kan kan kalla för lite ovanligt.
    Och vanligt det är främst slätröntgen.

Och min bildtagare stod ensamt i sitt rum och pga de använde den såpass sällan, och sen ovanligt är också definierat med att endast universitetssjukhusen har utrustningen.

Du verkar inte greppa perspektivet ovanligt inser jag, så antar som sist så kommer du inbilla dig att lägga orden i mun på mig skulle funka som sist.

Hemorrojder är också ett alternativ, men du ser detta inom några dagar om allt nu går vidare bra.
    Så kommer det att ha slutat, eller att du mer kan känna av vart blodet kommer ifrån.
    Om inte, så får du be om hjälp att titta närmare.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Förstoppning