Jag blev misshandlad av pappan till mitt barn och samhället sviker verkligen kvinnor i min situation, vilket även polisen har konstaterat om sitt eget arbete i en aktuell rapport.
Problemet är att myndigheterna tenderar att hantera situationen som en privatsak och en ?konflikt? när det egentligen handlar om ett brott med förövare och offer.
MEN jag håller med din man TS. Jag förstår faktiskt inte varför Måns fru gick ut offentligt med de här uppgifterna när det finns barn inblandade. Vi utomstående vet inte heller vad som har hänt och Måns är de facto inte dömd för något brott.
Vad vi tror och spekulerar i (Måns är inte direkt en av mina favoriter) är inte intressant när det gäller den juridiska frågan.
Var det något vi lärde oss av Me too så är det ju hur fel det kan bli när oskyldiga drabbas och uppgifter misstolkas.
Det är otroligt viktigt att de här frågorna uppmärksammas men det gläder mig mycket mer när polisen tar upp frågan och är självkritisk med tanke på att ungefär en kvinna i månaden mördas av en nuvarande/tidigare partner.
Det är också viktigt att personer med medial makt lyfter de här frågorna och delar sina egna erfarenheter men offentliga drev mot enskilda personer är jag helt emot.
Trots att rättsväsendet ofta sviker kvinnor i min situation så har jag stor respekt för rättsprocessen. Drev är helt godtyckliga och kan drabba vem som helst. Jag har en son och skulle bli förtvivlad om han blev uthängd och anklagad för något han inte har gjort.
Det är möjligt att Måns har gjort allt han anklagas för men OM han är oskyldig så är skadan både för honom och barnen irreparabel.
Däremot är det inte vanligt att kvinnor anklagar män för vad som helst, som din man uttrycker det. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att ta steget att polisanmäla och vilka höga krav som ställs för att åtal ska väckas, vilket är helt riktigt.
Jag hade inte dokumenterat mina skador men jag kunde belägga olaga hot så det var det enda mitt ex dömdes för mot mig. Senare dömdes han för andra brott mot mig och barnet och fick kontaktförbud eftersom han fortsatte hota och trakassera oss.
Då hade jag förstått vad som behövde göras för att åklagaren skulle kunna väcka åtal och det krävs en hel del bevis, trots att det är uppenbart att personen är skyldig.
Till exempel kan en person skicka ett uttryckligt hot i ett sms till en person med bild och fullständigt namn men om det inte går att knyta meddelandet til avsändaren rent tekniskt så håller det oftast inte för åtal.
Man kan anklaga andra för allt möjligt men det är mycket svårt att få någon dömd, till skillnad från vad många verkar tro.