• Anonym (Paff)

Min man försvarar Måns

Är lite knäckt just nu. Min fina man sedan 15 år visade imorse en sida som jag inte sätt förut. 

Vi satt vid frukostbordet och jag skrollade aftonbladet och läste att Måns Zelmerlöv ställt in sin turné pga skilsmässan. Jag läste detta högt och sa sen att jag tyckte att det är bra att han ligger lågt tills allt har lagt sig. 

Min man säger då: "Du ska inte tro på allt du läser. Kvinnor anmäler ju för vad som helst nu för tiden. Man är oskyldig till motsatsen bevisas!"

Jag blev helt paff och ifrågasatte om han försvarar en man som anklagas ha misshandlat sin fru. Och han svarar: "Ja, han är oskyldig tills den dag han är dömd!"

Jag blev flyförbannad och ifrågasatte hur han som pappa till döttrar kan ha den inställningen. Han blev flyförbannad för att mediadrevet målar ut folk som skyldiga innan laget tagit vid. 

Vi kom tillslut överens om att vi pratade om två olika saker och att vi är oense om vissa delar. 

Men jag kan inte släppa detta. Att efter 15 år se en helt ny sida av en människa jag trodde mig känna. 

• Svar på tråden Min man försvarar Måns
  • Spucks

Så du är knäkt att du har gift dig med en person som inte tror på allt han läser på sociala medier och i skvallertidningar, utan anser att det är i rättens uppgift att avgöra om någon har begått ett brott eller inte?

• burleskburkläsk

Som man tycker att man måste ta kvinnan på allvar...hur det sedan blir efter gällande dom det märker vi, tror dock fullt ut på henne.
    Jag är hellre på hennes sida och har fel än på hans och har fel!

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Paff)

Det var mest hans kommentar om att kvinnor skulle slänga ut anmälningar hit och dit bara för att jävlas som gjorde mig upprörd. 

Människan i fråga har ju visat sig vara ett äkenskapligt svin genom mängder av otrohetsaffärer och drogmissbruk. Redan där är han dömd i mina ögon och där var vi helt överens. 

Men han stod fast vid att tro på Måns oskuld i misshandelsfrågan fram till motsatsen bevisas, medan jag tar Ciaras parti fram till motsatsen bevisas. 

Läste någonstans att fysisk misshandel som avses i anmälan har att göra med sexuellt överförbara sjukdomar. Och det kan mycket väl vara så med tanke på alla "snedsteg" han gjort utanför sin äktenskapliga säng. 

• EnAnonumius
    Anonym (J) skrev 2025-05-14 10:05:37 följande:

Icke dömd är inte samma sak som oskyldig heller, så även om han skulle slippa undan dom betyder det inte att hon ljugit.

Sant...

Fast detta är också lika sant..

Bara för att någon pekar ut någon för ett brott så måste det inte betyda att den utpekade är skyldig till brottet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (man)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-05-14 10:31:03 följande:
    Håller med till 100%.

Just det här att rykten i Media skall styra hur och om han skall dömmas är ju vidrigt. 
    Lika vidrigt som när kvinnor avrättades under häxbränningar på 1600-talet också baserat på rykten. 
    Grattis TS, din man är en riktig man och vek mediefjolla.
    Vilken bisarr liknelse. Jag håller såklart med om att man juridiskt sett är oskyldig tills motsatsen bevisats och att media kan driva upp sådana här saker på ett orimligt sätt.

Men med det sagt, du liknar alltså detta vid häxbränningarna? Där ett stort antal kvinnor torterades och avrättades på grund av en masshysteri kring någonting som de definitionsmässigt var oskyldiga till? Tycker det är en väldigt farlig och historielös relativisering.
  • Anonym (man)
    Anonym (Paff) skrev 2025-05-14 11:41:45 följande:

Det var mest hans kommentar om att kvinnor skulle slänga ut anmälningar hit och dit bara för att jävlas som gjorde mig upprörd. 

Människan i fråga har ju visat sig vara ett äkenskapligt svin genom mängder av otrohetsaffärer och drogmissbruk. Redan där är han dömd i mina ögon och där var vi helt överens. 

Men han stod fast vid att tro på Måns oskuld i misshandelsfrågan fram till motsatsen bevisas, medan jag tar Ciaras parti fram till motsatsen bevisas. 

Läste någonstans att fysisk misshandel som avses i anmälan har att göra med sexuellt överförbara sjukdomar. Och det kan mycket väl vara så med tanke på alla "snedsteg" han gjort utanför sin äktenskapliga säng. 

Jag är man och jag håller med dig om att den kommentaren (om kvinnors anmälningar) var riktigt sunkig, men du kan inte heller bestämma vad din man ska tycka och tro på.
  • Postman
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-05-14 10:31:03 följande:
    Håller med till 100%.

Just det här att rykten i Media skall styra hur och om han skall dömmas är ju vidrigt. 
    Lika vidrigt som när kvinnor avrättades under häxbränningar på 1600-talet också baserat på rykten. 
    Grattis TS, din man är en riktig man och vek mediefjolla.

Instämmer. I ett rättssamhälle kan man inte döma efter rykten eller hörsägen. 

• Anonym (Sur citron)
    Lynx123 skrev 2025-05-14 09:12:53 följande:

Visst är man oskyldig tills bevisat motsatsen, men hans kommentar om att kvinnor anmäler för vad som helst nuförtiden hade jag aldrig accepterat. Stark misogyni som ligger och puttrar där. Helt emot mina värderingar.

Nu har jag själv ingen som helst uppfattning i hur det ligger till med anmälsbenägenheten bland kvinnor eller dylikt. Men jag kan nämna en siffra jag har hört från två bekanta som jobbar som utredare hos polisen. Dom sitter bland annat med utredningar av våldtäktsanmälningar. Enligt dom visar sig 60-70% av fallen vara fejk. Med det sagt så vill jag inte dra några slutsatser i frågan. Bara konstatera att dom har detta som arbete. Inte jag. Sen har vi förståss mörkertalet (det som alldrig anmäls...)
  • Anonym (M)
    Anonym (Sur citron) skrev 2025-05-14 15:11:26 följande:
    Nu har jag själv ingen som helst uppfattning i hur det ligger till med anmälsbenägenheten bland kvinnor eller dylikt. Men jag kan nämna en siffra jag har hört från två bekanta som jobbar som utredare hos polisen. Dom sitter bland annat med utredningar av våldtäktsanmälningar. Enligt dom visar sig 60-70% av fallen vara fejk. Med det sagt så vill jag inte dra några slutsatser i frågan. Bara konstatera att dom har detta som arbete. Inte jag. Sen har vi förståss mörkertalet (det som alldrig anmäls...)
    Finns ju inget mörkertal när det gäller falska anmälningar. Vilka är dom, menar du? De som inte anmäler fast de vet att de inte blivit våldtagna?

Sedan tror jag inte på din siffra. När jag googlar får jag fram att 5% är felaktiga, dvs något har hänt men inte det som står i anmälan. 
  • Anonym (Hysteri)

Jag blir chockad över diskussionen på sociala medier. Typ att hon har vunnit en vårdnadstvist pga att hon är kvinna. Dom har inte gått igenom en vårdnadstvist utan rätten har kollat i vilket land barnen ska bo i?. Barnen har en kortare period bott i Sverige men mestadels i England. Folk förfasar sig över att barnen inte kommer få träffa sin farmor och farfar nu?. Dom är ju lika välkomna nu som tidigare att hälsa på barnen i England. 

Hade Måns varit något mer rationell så hade han väl förstått att han inte ska driva en sån där fråga alls. Varför ska inte barnen få vara där dom har sina vänner och trygghet? 

Jag kan inte säga vad han har gjort eller inte. Däremot har jag inget större förtroende för att lyssna på personer med missbruksproblem som inte tar ansvar för sitt beteende. Det blir liksom i min värld inte trovärdigt. Typ att säga att han inte varit drogpåverkad hemma?. Bara på fest. Har han tagit in på hotell efteråt då eller och knarkat järnet, sovit borta och sedan kommit tillbaka efter en periods nykterhet? Med den stabiliteten i sådana fall är det väl inte konstigt att barnen ska vara hos den mer funktionella föräldern. 

Svar på tråden Min man försvarar Måns