• Anonym (Paff)

Min man försvarar Måns

Är lite knäckt just nu. Min fina man sedan 15 år visade imorse en sida som jag inte sätt förut. 

Vi satt vid frukostbordet och jag skrollade aftonbladet och läste att Måns Zelmerlöv ställt in sin turné pga skilsmässan. Jag läste detta högt och sa sen att jag tyckte att det är bra att han ligger lågt tills allt har lagt sig. 

Min man säger då: "Du ska inte tro på allt du läser. Kvinnor anmäler ju för vad som helst nu för tiden. Man är oskyldig till motsatsen bevisas!"

Jag blev helt paff och ifrågasatte om han försvarar en man som anklagas ha misshandlat sin fru. Och han svarar: "Ja, han är oskyldig tills den dag han är dömd!"

Jag blev flyförbannad och ifrågasatte hur han som pappa till döttrar kan ha den inställningen. Han blev flyförbannad för att mediadrevet målar ut folk som skyldiga innan laget tagit vid. 

Vi kom tillslut överens om att vi pratade om två olika saker och att vi är oense om vissa delar. 

Men jag kan inte släppa detta. Att efter 15 år se en helt ny sida av en människa jag trodde mig känna. 

• Svar på tråden Min man försvarar Måns
  • Anonym (korven)

För övrigt finns det statistik som visar att i det flesta fall råkar man mer illa ut om man anmäler. Och många kvinnor som anmält blir istället anmälda för förtal, så din man har nog inte tagit in all fakta.

• Anonym (Rak-svararen)
    Leofl skrev 2025-05-14 17:26:39 följande:

Kvinnor framställs ibland som en bättre sort människa, är som vi andra bara människor. Det finns tyvärr många exempel på falska anklagelser om bl.a. våldtäkter. Ett flagrant exempel är de två läkarna som blev anklaga för att vara styckmördare i Catrine da Costa-fallet.
    Var glad för att din man har integritet och inte jamsar med trots dina reaktioner

Absolut 

Det finns en stor benägenhet hos kvinnor att vägra inse att andra kvinnor beter sig illa, såsom att anmäla fejkade våldtäktsanmälningar. 

Det är väl mer eller mindre kutym nuförtiden att unga män använder mobiltelefon för att spela in samtycke innan ons-sex annars riskerar dom att bli våldtäktsanmälda. 
    Kvinnor tenderar helt klart att blunda för hemskheter som andra kvinnor utför och ensidigt fokusera på mäns brister. På så vis slipper dom att ta ansvar och kan odla det kvinnliga offerskapet till full blom.
    Sen finns det ju alltid män som antastar och beter sig illa mot kvinnor, skall ej förnekas.

• Anonym (M)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-05-14 17:46:47 följande:
    Absolut 

Det finns en stor benägenhet hos kvinnor att vägra inse att andra kvinnor beter sig illa, såsom att anmäla fejkade våldtäktsanmälningar. 

Det är väl mer eller mindre kutym nuförtiden att unga män använder mobiltelefon för att spela in samtycke innan ons-sex annars riskerar dom att bli våldtäktsanmälda. 
    Kvinnor tenderar helt klart att blunda för hemskheter som andra kvinnor utför och ensidigt fokusera på mäns brister. På så vis slipper dom att ta ansvar och kan odla det kvinnliga offerskapet till full blom.
    Sen finns det ju alltid män som antastar och beter sig illa mot kvinnor, skall ej förnekas.

På vilket sätt hjälper det att spela in ett samtycke i förväg? Det är ju inte värt något. Samtycke till sex kan dras tillbaka direkt. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-14 17:15:40 följande:
    Måns är oskyldig tills han är dömd om motsatsen bevisats.
    Det är så lagen fungerar.
    .
    Du "vet" det du läst i skvallerspalterna.

Jag resonerar helt klart som din man.

Jag har själv blivit utsatt av mitt ex (som blev dömd) men jag håller med.

Sen måste man inte vara ett monster för att man blir dömd heller .. Människor kan förändras. Jag och exet (som är pappa till min äldsta) blev vänner sen , han har varit på mina yngre barns dop och jag har ätit middag med honom och hans flickvän osv. Han ångrade sig och gick i behandling, vad jag vet slog han aldrig någon mer kvinna efter domen och behandlingen.

När det gäller Måns verkar han kanske inte vara världens trevligaste men vi vet ju inte vad som har hänt. Han behöver inte ha slagit henne bara för att hon säger det. Han kan ha gjort det men det vet vi ju inte än. Och att vara otrogen är inget brott. Att vara ett svin (som han säkert är) är inget brott heller. 

Tycker också när det gäller drogerna och smsen att hon inte är helt oskyldig.. Hon frågar vad hon ska säga till städerskan. Hon har alltså vetat om det och skyddat honom fram tills skilsmässan. Hade de varit vanliga Svenssons hade kanske soc tagit barnen ifrån båda. 

• Anonym (G)
    Anonym (Paff) skrev 2025-05-14 08:22:08 följande:
    Min man försvarar Måns

Är lite knäckt just nu. Min fina man sedan 15 år visade imorse en sida som jag inte sätt förut. 

Vi satt vid frukostbordet och jag skrollade aftonbladet och läste att Måns Zelmerlöv ställt in sin turné pga skilsmässan. Jag läste detta högt och sa sen att jag tyckte att det är bra att han ligger lågt tills allt har lagt sig. 

Min man säger då: "Du ska inte tro på allt du läser. Kvinnor anmäler ju för vad som helst nu för tiden. Man är oskyldig till motsatsen bevisas!"

Jag blev helt paff och ifrågasatte om han försvarar en man som anklagas ha misshandlat sin fru. Och han svarar: "Ja, han är oskyldig tills den dag han är dömd!"

Jag blev flyförbannad och ifrågasatte hur han som pappa till döttrar kan ha den inställningen. Han blev flyförbannad för att mediadrevet målar ut folk som skyldiga innan laget tagit vid. 

Vi kom tillslut överens om att vi pratade om två olika saker och att vi är oense om vissa delar. 

Men jag kan inte släppa detta. Att efter 15 år se en helt ny sida av en människa jag trodde mig känna. 

Det här är bekymrande.
  • Xenia
    Anonym (korven) skrev 2025-05-14 17:33:46 följande:

För övrigt finns det statistik som visar att i det flesta fall råkar man mer illa ut om man anmäler. Och många kvinnor som anmält blir istället anmälda för förtal, så din man har nog inte tagit in all fakta.

Man blir inte dömd för förtal för att man anmäler någon. Går man däremot ut på sociala media och anklagar en man för våldtäkt, trots att han inte blivit dömd än eller rentav har frikänts, då är det förtal.

Om en kvinna anmäler någon för våldtäkt fast det är lögn och det kan bevisas att det är lögn, då kan hoon dömas för falsk tillvitelse.
  • Anonym (Kåla)

Som man som varit anklagad för samma sak så tar jag din mans parti. Kvinnor hittar på så mycket nuförtiden och de värsta är att de inte förstår vilka följder de kan få!

• Anonym (H)
    Anonym (Kåla) skrev 2025-05-14 19:58:22 följande:

Som man som varit anklagad för samma sak så tar jag din mans parti. Kvinnor hittar på så mycket nuförtiden och de värsta är att de inte förstår vilka följder de kan få!

Tror inte att kvinnor hittar på i parti och minut.
  • Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2025-05-14 20:01:34 följande:
    Håller med. Det är ganska vridet att påstå att kvinnor bara hittar på. Om någon anklagar en annan för våld så skulle inte min första tanke vara att den hittar på.
  • Anonym (MMannen)
    Anonym (H) skrev 2025-05-14 20:01:34 följande:
    Poängen är däatt det finns de kvinnor som hittar på och att det därför inte bara går att köpa en kvinnas berättelse rakt av och utgå ifrån att den är sann. Detta gäller oavsett kön förövrigt. Man kan inte köpa en mans berättelse rakt av heller.
Svar på tråden Min man försvarar Måns